Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:18:54

Otsikko: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:18:54
HUOM: tässä ketjussa ei kannata otta kantaa siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa vaiko ei, vaiko jotain tuolta väliltä.
Siihen on oma ketjunsa.

Haluaisin saada keskustelua aikaa ihmisen tekojen suhteesta niistä maksettuun palkkaan Raamatun tekstien mukaan.
Maksetaanko palkka, milloin maksetaan, milloin ei, voidaanko tuosta palkasta mitään tietää?
Onko joku/jotkut sellaisessa erikoisasemassa, että häntä ei tuomita tekojensa mukaan?
Tässä muutama raamattulainaus aluksi keskustelun herättämiseksi.

Matteuksen evankeliumi: 16:27
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

Roomalaiskirje: 2:6: hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":

1.Pietarin kirje: 1:17
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

Ilmestyskirja:
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
22:12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:18:56
Tarkennus: eli nyt on kyse tekstin tulkinnasta, eli saamme toivottavasti hyvin paljon erilaisia eri tulkintavaihtoehtoja ketjuun.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: santtu-62 - 09.01.10 - klo:19:07
HUOM: tässä ketjussa ei kannata otta kantaa siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa vaiko ei, vaiko jotain tuolta väliltä.
Siihen on oma ketjunsa.
Tuomari "karjalaisenkyöstu" raitapaidassa on viheltänyt pilliin ja jäähyaition luukku on auki.
Valitettavasti toisille tulee komento pukuhuoneeseen, kuten minulle.
Onneksi seuraavaan matsiin tulee uusi Tuomari, ei varmaan tarvitse arvata kuka Hän on.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:19:10
Benkku hyvä,
ajatukseni oli se, että se ehkä selkeyttäisi keskustelua, kun Raamatun erehtymättömyydestä keskusteltaisiin siihen varatussa ketjussa.
En ole mode, joten jos et halua noudattaa toivettani, olet vapaa olla noudattamatta.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pena - 09.01.10 - klo:20:47
Kyösti, Benkulle minä olen rehtori ja sinä näköjään tuomari, Seppos on foorumin ovella seisova poke. Tätä kutsutaan kai roolipeliksi.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: vaivattu sielu - 09.01.10 - klo:21:09
Kyösti, Benkulle minä olen rehtori ja sinä näköjään tuomari, Seppos on foorumin ovella seisova poke. Tätä kutsutaan kai roolipeliksi.

Minä olisin live-roolipelissä pukeutunut  harmaaseen, lyhyt pystykaulustakkiin tyypillisine takahalkioineen sekä harmaisiin housuihin ja pieksusaappaisiin.

pinkokörde
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 09.01.10 - klo:21:23
Helppo vastaus aloittajan kysymykseen: ei tule palkkaa!


Jos saisin päättää niin taivaan portilla annettaisiin raippaa perseelle jos on edes ajatellut sellaisia!
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 09.01.10 - klo:21:44
Kaikki ihmiset tekevät sekä syntiä että hyviä tekoja joka päivä. Kukaan ihminen ei pysty tekemään pelkästään hyvää.

Tyyppi A luottaa siihen, että Jeesus on sovittanut hänen syntinsä ja tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä. Niinpä Jumala ei lue A:n syntejä, koska hän antaa ne anteeksi. Jumala näkee vain A:n hyvät teot ja palkitsee hänet tekojensa mukaan.

Tyyppi B ei huoli Jeesusta lunastajakseen. Hän pyrkii elämään mahdollisimman nuhteettomasti ja yrittää noudattaa Jumalan käskyjä pilkuntarkasti. Jumala näkee B:n hyvät teot, mutta myös synnit, joita B myös väistämättä tekee. Jumala palkitsee B:n hänen tekojensa mukaan.

Tyyppi C ei huoli Jeesusta lunastajakseen ja vähät välittää sekä maallisista että hengellisistä säännöistä. Jumala näkee C:n hyvät teot ja synnit ja palkitsee hänet hänen tekojensa mukaan.

Teot eivät ratkase, vaan se, kelpaako Jeesus lunastajaksi.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:22:31
Pirska on vasta antanut tulkinnan kyseisille jakeille.

Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helppo vastaus aloittajan kysymykseen: ei tule palkkaa!

Kuinka tulkitset nuo esiin ottamani Raamatun tekstikatkelmat?

Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:22:45
Aiheeseen liittyvää tekstiä Paavalin 1. kirjeestä korinttilaisille:
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Oma tulkintani tästä on se, että Jeesus Kristus on perustus, jossa pelastutaan.
Jos rakentaa tälle perustukselle hyviä asioita (mitä tekoja ne sitten ikinä onkaan), saa siitä palkan.
Jos rakensi huonoja asioita (mitä lie ovat, ehkä kiroiluja ja sen sellaisia), kärsii jonkunlaisen vahingon, mutta pelastuu kuitenkin, koska ne kaikki rakennelmat oli tehty Kristus perustukselle.
Tuosta tekstistä tulee mieleeni tuo Pirskan tulkinta.
Jotenkin hämärästi tuleemieleeni tästä Paavalin tekstistä myös room.kat. kirkon kiirastulioppi.

Tähänkin tekstiin kuulisin mielelläni Jampenkin tulkinnan.

Jos joku tietää, mitä nuo kulta, hopea, oljet ja sen sellaiset ovat, niin kerro toki, älä pidä omana tietonasi.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: amanda - 09.01.10 - klo:22:46
"Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään."
Onneksi on se Jeesuksen teko, jonka turvin voi pelastua.
Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minun ei ainakaan kannata paljonkaan panna toivoa tekoihini,
joiden motiivit ovat syntiinlangenneen mailman motiiveja.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 09.01.10 - klo:22:52

"Pirska on vasta antanut tulkinnan kyseisille jakeille."

Minä kuvittelin antavani tyhjentävän vastauksen kysymykseen.

"Maksetaanko palkka, milloin maksetaan, milloin ei, voidaanko tuosta palkasta mitään tietää?
"

Tietoa ei ole, mutta luulen, että palkka maksetaan joskus aikojen lopussa ja se palkka on taivaaseen pääseminen.



"Onko joku/jotkut sellaisessa erikoisasemassa, että häntä ei tuomita tekojensa mukaan?"

Mitenhän tämän osaisi vääntää niin, etteivät tähän hyökkää heti kaikki pilkunviilaajat ojentamaan. Mielestäni tapaus A on sikäli erikoisasemassa, että vaikka hän onkin tehnyt syntiä, niin hänen syntejään ei lueta, koska hän luottaa Jeesuksen sovitustyöhön ja tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä lunastajakseen.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 09.01.10 - klo:22:55
Aiheeseen liittyvää tekstiä Paavalin 1. kirjeestä korinttilaisille:
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Oma tulkintani tästä on se, että Jeesus Kristus on perustus, jossa pelastutaan.
Jos rakentaa tälle perustukselle hyviä asioita (mitä tekoja ne sitten ikinä onkaan), saa siitä palkan.
Jos rakensi huonoja asioita (mitä lie ovat, ehkä kiroiluja ja sen sellaisia), kärsii jonkunlaisen vahingon, mutta pelastuu kuitenkin, koska ne kaikki rakennelmat oli tehty Kristus perustukselle.
Tuosta tekstistä tulee mieleeni tuo Pirskan tulkinta.
Jotenkin hämärästi tuleemieleeni tästä Paavalin tekstistä myös room.kat. kirkon kiirastulioppi.

Tähänkin tekstiin kuulisin mielelläni Jampenkin tulkinnan.

Jos joku tietää, mitä nuo kulta, hopea, oljet ja sen sellaiset ovat, niin kerro toki, älä pidä omana tietonasi.

Olen minäkin joskus kuullut selityksen tähän paikkaan, mutta se jäi silti hämärän peittoon.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:22:57
Lainaus
"Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään."
Onneksi on se Jeesuksen teko, jonka turvin voi pelastua.
Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minun ei ainakaan kannata paljonkaan panna toivoa tekoihini,
joiden motiivit ovat syntiinlangenneen mailman motiiveja.
Amanda,
kysehän tässä ei ole pelastuksesta.
Sinun ohessasi ei kukaan muukaan pysty teoillaan pelastumaan, paitsi silloin, jos on koko elämänsä kaikessa yhtä täydellinen, kuin Jumalakin on.
Jumalan pyhän lain edessä ei kukaan ihminen ole onnistunut (oman tulkintani/veikkauxeni mukaan) elämään yhtään sekunnin murto-osaa sillä tavoin, että olisi edes yhden Jumalan lain käskyn onnistunut noudattamaan lain vaatimalla tavalla.

Tästä johtuukin aasinsilta siihen, että mikä lie se normisto, jonka perusteella Jumala lajittelee teot kultaan, hopeaan ja olkiin?



Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Tietoa ei ole, mutta luulen, että palkka maksetaan joskus aikojen lopussa ja se palkka on taivaaseen pääseminen.

Oletko Pirska sitä mieltä, että hyvillä teoilla voi ansaita taivaspaikan palkaksi?

ps. nyt viilasin pilkkua. Annettakoon anteeksi, ainakin otan anteeksi, jos ei annettaisi.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: santtu-62 - 09.01.10 - klo:23:03
Mitenhän tämän osaisi vääntää niin, etteivät tähän hyökkää heti kaikki pilkunviilaajat ojentamaan.
Ole huoleti, Pirska :icon_wink:

ps. ainakin minun osaltani,sillä olen saavuttamassa erään pisteen. :icon_cool:
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 09.01.10 - klo:23:08
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Minä kuvittelin antavani tyhjentävän vastauksen kysymykseen.

Kyllä se varsin tyhjentävä vastaus/tulkinta on.

Kohta A tuntuu varsin johdonmukaiselta, joskin ainakin tuo lainaamani Paavalin tekstin heinä oljet ja muu palava kun vielä jotenkin saadaan ympättyä mukaan.
Tarkemmin ajateltuna, Paavalihan sanoo, että ne heppoiset ainesosat palavatkin pois, joten niitä ei kait sitten enää tuon palon jälkeen ole olemassa (kuten tulkinnassasi mainitsitkin),
joten ehkäpä jäljelle jää vain se kulta ja vastaava sekä mahdollinen jonkinasteinen vahinko, ainakin silloin, jos kaikki paloi pois.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 09.01.10 - klo:23:27
Oletko Pirska sitä mieltä, että hyvillä teoilla voi ansaita taivaspaikan palkaksi?

ps. nyt viilasin pilkkua. Annettakoon anteeksi, ainakin otan anteeksi, jos ei annettaisi.

Taivaspaikkaa ei voi ansaita, se saadaan armosta. Mielestäni armoa on se, että syntejä ei lueta.
Saat anteeksi.

Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 10.01.10 - klo:08:09
Tästä johtuukin aasinsilta siihen, että mikä lie se normisto, jonka perusteella Jumala lajittelee teot kultaan, hopeaan ja olkiin?

Kyllä tää menee turhuuksien turhuudeksi. Ihmisen ei kannata arvuutella Jumalan aivoituksia. Jumala on kaikkivaltias, suvereeni kosmoksen hallitsija. Hänen ajatteluun ja tekojaan ei ihminen voi arvioida. Siksi pitää nöyrtyä Jumalan edessä eikä etsiä hourupäisiä selityksiä palkkioista. Jaossa ei ole kultaisia, hopaisia, pronssisia tai olkisia taivaspaikkoja. On vain taivas tai helvetti.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 10.01.10 - klo:11:03
Just!  Ja vielä voisi lisätä että ei ole yhtään joka tekee hyvää! Ei yhden yhtäkään!


Siihen pitäisi loppua kaikki puheet palkoista ja hyvistä teoista!



mutta kun ei niin ei...
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Sanneli - 10.01.10 - klo:12:10
Minä ymmärrän tuon jotensakki sillä tavalla, että viimeisenä päivänä ihmiset seisoo tuomiolla Jumalan edessä... Jumala on ankara tuomari, joka tarkkaan syynää kaikkien elämän ja teot ja näkee, että yhtä syntisiä ovat kaikki, ei mitään toivoa... Juuri on kopauttamassa nuijaa pöytään ja langettamassa tuomion, kun joku huutaa: "Isä, anna heille anteeksi! Minä olen jo heidän taakkansa kantanut!"
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 10.01.10 - klo:12:41
Nii-in... -mutta kun Köysti odottaa palkkaa ja korkoa hyville töilleen jotka se on tarkkaan laskenut ja mieleensä painanut, että tietää sitten taivaan portilla esittää laskut tehdyistä töistä!   :icon_wink:
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 10.01.10 - klo:14:58
Minua oikeasti kiinnostaa tämä Raamatun paikka.

"Aiheeseen liittyvää tekstiä Paavalin 1. kirjeestä korinttilaisille:
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
"

Tästä olisi mukavaa kuulla jonkun teologin selitys. Tuntuu vain, että täällä jotenkin lyödään läskiksi kaikki tämmöisistä keskustelu. Joka ei ymmärrä tätä paikkaa, niin voisi myöntää ihan suosiolla, että ei jummarra. Minä en todellakaan ymmärrä. Käsittääkseni täällä on kuitenkin tyyppejä, jotka ovat paljonkin lukeneet Raamattua ja sen selitysteoksia. Jäävätkö he selityksineen tulematta esiin siksi, että täällä ollaan kirvein ja seipäin valmiina lynkkaamaan vastaaja. Heitetään jotain perikörtiläistä fraasia ja ollaan niin nöyrää niin nöyrää, että.

Suoraan sanottuna ottaa päästä tuommoinen körttifraasien taakse piiloutuminen. Oikein kilpaillaan, kuka osaa nöyristellä parhaiten.

Vähän samaa, kun jonkun toisen herätysliikkeen edustajalta kysytään esim. heidän ehkäisykiellosta. Siihen ei tule suoraa vastausta, vaan siihen esitetään vanha kulunut fraasi, josta ei käy ilmi, että onko sitä ehkäisykieltoa vai eikö sitä ole.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 10.01.10 - klo:15:31
Suoraan sanottuna ottaa päästä tuommoinen körttifraasien taakse piiloutuminen. Oikein kilpaillaan, kuka osaa nöyristellä parhaiten.

Eiköhän tässä puhuta vertauskuvilla? (Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea.)

Perustuksella tarkoitetaan siis Kristusta, jonka päälle usko rakennetaan. Siinä puhutaan uskosta, joka kestää viimeisen tuomion. 
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: vaivattu sielu - 10.01.10 - klo:16:02
En ole teologi, enkä "Raamatun selittäjä", kuitenkin rohkenen siteerata erästä kommentaaria, joka on avannut minulle tätä Raamatun kohtaa:
11. Perustuksen suhteen ei saa vallita väärinkäsityksiä. Emme voi oman mielemme mukaan tehdä millaista perustusta hyvänsä. Paavali laski perustuksen Korintossa. Ainut perustus, jolle hengellinen rakennus voidaan rakentaa, on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Kukaan ei saa lähteä liikkeelle mistään muusta. Jos rakennamme "kristillisyytemme" hyvien tekojen ja ajatusten varaan ilman Kristusta, ei siitä ole meille mitään hyötyä.
12. Paavali ei puutu itse rakennustyön yksityiskohtiin, vaan kiinnittää huomion kristittyjen työntekijöiden käyttämiin rakennusaineisiin. On tärkeää rakentaa sellaisesta materiaalista, joka kestää kokeen, kun työ koetellaan tulessa.
13.Se päivä ei ole ihmisten, vaan Herran päivä, 1 Tess 5:2-9. Tuli on Jumalan tuomion tuli. Tuli on Raamatussa usein esiintyvä vertauskuva ja kuvaa joko jotakin puhdistavaa tai jotakin tuhoavaa. Tässä se kuvaa osuvasti Jumalan tuomiota, kun hän koettelee kristityn työn laadun. Tässä elämässä voi joskus olla epätietoisuutta, onko kysymys aidosta vai väärästä, mutta sinä päivänä kaikki paljastuu. Mikään epäpuhdas ei voi kestää siinä kokeessa.
14. Palveluksemme lopullinen tulos on se, mikä jää jäljelle Kristuksen tuomioistuimen tulikokeen jälkeen. Paavali ei määrittele tarkemmin palkkaa. Hän ei kuitenkaan tarkoita pelastumista tekojen kautta, sillä sellainen ajatus on vieras opetukselle. Jumala palkitsee armon pohjalta, koska hän itse vaikuttaa sen palvelijoittensa kautta. (Room 4:4-5, Fil 2:12-13).
15. Palaminen tarkoittaa, että taitamattoman rakentajan työ hylätään kokonaan. Työntekijänä hän kokee tappion, mutta pelastuu itse uskonsa kautta. Hänhän on rakentanut perustalle, vaikka onkin rakentanut väärin. Itse asiassa hän ansaitsisi tulla poltetuksi huonon rakennuksensa mukana, mutta hän pelastuu ikäänkuin tulen läpi.
Tuli on tässä yhtä vertauskuvallinen kuin rakennuskin. Kysymys ei ole jonkinlaisesta kiirastulesta tai puhdistuksesta. Sitä pelastusta, josta Paavali puhuu, ei saada aikaan tulella, vaan se pysyy tulesta huolimatta.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 10.01.10 - klo:16:23
Vaivattu Sielu kirjoitti hyvin! Itsekin olen samaa mieltä.  Oikeastaan kun Köysti on tässä minulta moneenkin otteeseen on jo tivannut selitystä väitteisiini, niin sen takia en ole viitsinyt vastata koska tuolla ketjun alussa selitin jo asian juurta jaksain. Jos ei kerran mene perille niin mikään pakkohan ei ole sitä uskoa, mutta asia ei sen yksinkertaisempi enää voisi olla!

Palkka= se kun/jos pääsee taivaaseen!

Helluntailaisittain kieroiltuna asiaa voi tietysti väännellä ja käännellä mielin määrin ja loputtomiin. Ei sillä vatvomisella ole loppua.  Järkevälle ihmiselle pitää riittää kun kerran sanotaan asiasta ja jos sitten ei ymmärrä tai on eri mieltä niin sitten on.


Luin tarkemmin tuon kohdan 15 ja tulin siihen tulokseen, että me kaikki taidamme mennä sen kautta vai löytyykö joku joka uskaltaa paukutella henkseleitä?
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 10.01.10 - klo:18:12
Kiitos vastauksista! Löytyyhän täältä ihan asiallistakin asiaa, kun halutaan vain tuoda esiin.

Onhan se näin, että kaikkein tärkeintä on aika vähän. Tuntuu kuitenkin, että jos meillä kerran on käytössä koko Raamattu, niin käytetään sitten sitä. Jos asiat typistetään vain yhteen lauseeseen, että tämä riittää, niin mihin me enää tarvitsemme Raamattua, jumalanpalvelusta, körttiseuroja, herättäjäjuhlia, pappeja tai seurapuhujia.

En liene ainoa, jolla on melkoisen suppea raamatuntuntemus, joten ihan mielenkiintoista on saada vastauksissa ihan asiallista asiaa.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Leena - 10.01.10 - klo:18:24
Ehkä ylpeyttäkin vakavampi juttu ovat ne pelot joita tekojen korostamisesta/korostumisesta automaattisesti seuraa, jos nyt on hiukankaan itselleen rehellinen.
Teot eivät ole sitä valuuttaa jolla taivaspaikka ostetaan, silti uskosta kai niitä seuraa.  Joskus, kun katselee taaksepäin, ei voi kuin kauhistua.  Mitä minun uskostani on seurannut? En näe mitään.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: amanda - 10.01.10 - klo:19:44
Amanda,
kysehän tässä ei ole pelastuksesta.
Sinun ohessasi ei kukaan muukaan pysty teoillaan pelastumaan, paitsi silloin, jos on koko elämänsä kaikessa yhtä täydellinen, kuin Jumalakin on.
Jumalan pyhän lain edessä ei kukaan ihminen ole onnistunut (oman tulkintani/veikkauxeni mukaan) elämään yhtään sekunnin murto-osaa sillä tavoin, että olisi edes yhden Jumalan lain käskyn onnistunut noudattamaan lain vaatimalla tavalla.

Tästä johtuukin aasinsilta siihen, että mikä lie se normisto, jonka perusteella Jumala lajittelee teot kultaan, hopeaan ja olkiin?

Aivan. Yritinkin sanoa tuossa sen, että vain yksi teko on ollut täydellinen, Jeesuksen Kristuksen
teko. Muista teoista - meidän omistamme - ei kannata juurikaan pitää lukua, koska ne ovat mitä
ovat.
Noista luokittteluista:  minusta meidän ei kannata yrittää arvailla, miten Jumala minkäkin asian arvioi.
En usko että me voimme edes tietää sitä. Se "palkan kokoaminen taivaaseen" on vähän sellaista
Ameriiiikan herkkua.

Tärkeämpänä itse pidän sitä, että saan vaeltaa tässä elämässä Jumalan kanssa. Paljon suurempi
merkitys minusta on sillä, että ihmisellä - siis minullakin -  on mahdollisuus olla Kaikkivaltiaan Jumalan
kanssa yhteydessä suoraan, niin kuin lapsen isäänsä.  - Eli tämä rakkaussuhde on tärkeämpi
kuin erilaiset laskurit, joilla mittaillaan milloin mitäkin.

Muusta on edellä ollut paljon hienoa keskustelua. En hämmennä sitä.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: mt - 10.01.10 - klo:19:56
Tästä olisi mukavaa kuulla jonkun teologin selitys.

Eräänlainen perusteos on Aimo T. Nikolaisen Uuden testamentin yleistajuinen kommentaarisarja "Avaa Uusi testamenttisi". Sen osa "Paavalin korinttilaiskirjeet" selittää tämän paikan pikaisesti silmäiltynä olennaisilta osin samaan tapaan kuin Vaivatun sielun käyttämä kommentaari. Sarjaa saa varsin hyvin kirjastoista, antikvariaateissa se ei ole kovin yleinen. Suosittelen. Se perustuu nykyiseen käännökseen, vaikka on julkaistu jo 80-luvun puolella.

Mt
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pyryharakka - 10.01.10 - klo:21:38
Minäkin uskon, että pelstus tulee yksin Kristuksen sovitustyöstä. Minä en voi sitä millään ansaita. Mitkään tekoni eivät minua pelasta. Mutta sitten luen ymmälläni Jaakobin kirjettä, lukua 2 ja sen jakeita 14-26. Voisko joku selittää näitä.

Mielessäni pyörii vielä jokin Raamatun kohta, jota en löydä, kun olen niin huonosti Raamattuni lukenut. Missä ja kuka kirjoittaa, että meidän tulisi vaeltaa niissä hyvissä teoissa, jotka Jumala on edeltäpäin meille valmistanut?  :102:
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Pirska - 10.01.10 - klo:21:52
Minäkin uskon, että pelstus tulee yksin Kristuksen sovitustyöstä. Minä en voi sitä millään ansaita. Mitkään tekoni eivät minua pelasta. Mutta sitten luen ymmälläni Jaakobin kirjettä, lukua 2 ja sen jakeita 14-26. Voisko joku selittää näitä.

Mielessäni pyörii vielä jokin Raamatun kohta, jota en löydä, kun olen niin huonosti Raamattuni lukenut. Missä ja kuka kirjoittaa, että meidän tulisi vaeltaa niissä hyvissä teoissa, jotka Jumala on edeltäpäin meille valmistanut?  :102:

Tämä Raamatunteksti löytyy linkistä
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Ei näköjään anna koko tekstiä, joten liitän tekstin tähän.

 Jaakobin kirje 1

Usko ja teot
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [2:15,16: 1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: juhani - 10.01.10 - klo:23:02
500 vuotta sitten eräs raamatunselitysopin professori piti Jaakobin kirjettä tuiki tuntemattomana pyhiin kirjoituksiin... "minä, minä, puolijumala minä"... Lutherhan puhui...
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 11.01.10 - klo:06:51
Jaakobin kirje 1

Usko ja teot
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [2:15,16: 1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.




Täällä on vedottu mm. Lutheriin ja selitetty, ettei Jaakobin kirje kuulu Raamattuun, mutta eihän pelkästään Jaakobin kirjeessä puhuta hyvistä teoista vaan teema tulee vastaan monissa yhteyksissä. Kysymyshän on uskosta, joka ilmenee rakkautena, joka taas johtaa hyviin tekoihin.


Luuk. 3:8-11

Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä.
Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen."
Ihmiset kysyivät häneltä: "Mitä meidän sitten tulee tehdä?"
Hän vastasi heille: "Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin." 


Room. 12:16-21

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra.  Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

Gal. 6:2-5

Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. Joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan. Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on, vertaamatta itseään toiseen. Jokaisen on kannettava oma kuormansa.

Gal. 6:6-10

Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää. Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon, korjaa siitä satona tuhon, mutta se, joka kylvää Hengen peltoon, korjaa siitä satona ikuisen elämän.  Meidän ei pidä väsyä tekemään hyvää, sillä jos emme hellitä, saamme aikanaan korjata sadon. Kun meillä vielä on aikaa, meidän on siis tehtävä hyvää kaikille, mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin.


Ef. 2:8-10

Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.  Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.

Kol.3:12-17

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu. Olkaa myös kiitollisia. Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.


Tess. 5:12-15

Pyydämme teitä, veljet, pitämään arvossa niitä, jotka keskuudessanne näkevät vaivaa, toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä. Osoittakaa heille aivan erityistä kunnioitusta ja rakkautta heidän työnsä vuoksi. Eläkää rauhassa keskenänne. Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä. Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille.

1. Tim. 6:17-19


Varoita niitä, jotka tässä maailmassa ovat rikkaita, etteivät he ylpeilisi eivätkä panisi toivoaan epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka antaa kaikkea runsain mitoin nautittavaksemme. Kehota heitä tekemään hyvää, keräämään rikkaudekseen hyviä tekoja ja jakamaan anteliaasti omastaan muille. Näin he kokoavat itselleen aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuutta varten, niin että voittavat omakseen todellisen elämän





Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 11.01.10 - klo:07:23
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Vaivattu Sielu kirjoitti hyvin! Itsekin olen samaa mieltä.

Hieno homma, äläkä sitten unohda tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selitystä jatkossa.


Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helluntailaisittain kieroiltuna asiaa voi tietysti väännellä ja käännellä mielin määrin ja loputtomiin. Ei sillä vatvomisella ole loppua.  Järkevälle ihmiselle pitää riittää kun kerran sanotaan asiasta ja jos sitten ei ymmärrä tai on eri mieltä niin sitten on.

Lyhyesti: on kaksi ryhmää: 1) helluntalaiset ja 2) järkevät.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 11.01.10 - klo:07:28
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Luin tarkemmin tuon kohdan 15 ja tulin siihen tulokseen, että me kaikki taidamme mennä sen kautta vai löytyykö joku joka uskaltaa paukutella henkseleitä?

Etpä tainnutkaan ymmärtää tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selvistystä.
Siinähän annettiin ymmärtää, että Jumala tulee tuomiolla kertomaa, kuka mistäkin on rakentanut.
Aidon ja epäaidon erottaminen ei aina ihmiseltä onnistu.

PS.
Jampesta tulee mieleeni ne kaukaiset ajat, jolloin tapasin Auri Hakomaan ja hänen kauttaan olin näkevinäni jonkinlaisen kajastuksen siitä vanurskauttamsiesta, jota mm. Luther edusti.
Mesosin sitten tuosta tärkeästä asiasta juuri Jampen tapaan NetMissionin helluntalaisella keskustelufoorumilla.
Samalla tapaa vedin mutkat suoriksi, kuin Jampekin täällä.


Luther kirjoittaa jossain teoksessa (ehkä Galatalaiskirjeen selitysteos(?)), että jos vanhurskauttamisteologia on väärässä, ei kyseessä ole kristillinen järjestö, vaikka kaikki muu olisikin täysin Raamatun mukaista järjestössä.
Jos taasen vanhurskauttamisteologia on kunnossa, ei lopputuloksen kanssa ole niin suurta väliä, vaikkamonessa muussa asiassa erehdytään.

On siis parempi olla, kuten Jampe, joka korostaa ihmisen vanhurskautta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena, vaikka hän ehkä onkin väärässä kutakuinkin kaikessa muussa,
kuin olla kaikessa oikeassa paitsi tässä Jampen edustamassa asiassa.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 11.01.10 - klo:08:43
Luther kirjoittaa jossain teoksessa (ehkä Galatalaiskirjeen selitysteos(?)), että jos vanhurskauttamisteologia on väärässä, ei kyseessä ole kristillinen järjestö, vaikka kaikki muu olisikin täysin Raamatun mukaista järjestössä.
Jos taasen vanhurskauttamisteologia on kunnossa, ei lopputuloksen kanssa ole niin suurta väliä, vaikkamonessa muussa asiassa erehdytään.

On siis parempi olla, kuten Jampe, joka korostaa ihmisen vanhurskautta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena, vaikka hän ehkä onkin väärässä kutakuinkin kaikessa muussa,
kuin olla kaikessa oikeassa paitsi tässä Jampen edustamassa asiassa.


Aivan... "seurauksena" sanan jälkeen pitäisi vielä olla "Jumalan armosta". Voisitko nyt sitten kertoa, millä järjestöllä on väärä vanhurskauttamisteologia?
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: vaivattu sielu - 11.01.10 - klo:11:32
Päivän Sana 11. tammikuuta 2010
"Niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Ap. t. 4:10-12 KR33/38
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 11.01.10 - klo:11:35
Lainaus käyttäjältä: Salis
Voisitko nyt sitten kertoa, millä järjestöllä on väärä vanhurskauttamisteologia?


Lutherin mukaan niillä järjestöillä, jotka toivat edes osittain ihmmisen tekoja pelastuksen edellytykseksi.
Näitä hänen mukaansa oli mm. Room.kat kirkko ja anabaptistit sekä muhamettilaiset.
Room.kat.kirkko on edelleen olemassa ja anabaptistien vanhurskauttamisteologian niiltä osin, kuin se esiintyy erinäisissä vapaissa suunnissa, on Lutherin mustalla listalla.

Olen Lutherin kanssa samoilla linjoilla.

Mitä tulee järjestöjen (kuten. Room.Kat.kirkko, jehovantodistajat, luterilaiset, muslimit, ...) sisällä oleviin ihmisiin, niin heistä on jo vaikeampi sanoa mitään, koska tuskin löytyy yhtään järjestöä, jonka kaikki jäsenet edustavat oman järjestönsä vanhurskauttamisteologiaa.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: myyrä - 11.01.10 - klo:13:01
Kyllähän hyviä tekoja kannattaa aina yrittää tehdä. Eihän niillä mitään pelastusta hanki, mutta ovatpahan ainakin parempia kuin pahat teot. :icon_wink:
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 11.01.10 - klo:14:33
Lutherin mukaan niillä järjestöillä, jotka toivat edes osittain ihmmisen tekoja pelastuksen edellytykseksi.
Näitä hänen mukaansa oli mm. Room.kat kirkko ja anabaptistit sekä muhamettilaiset.
Room.kat.kirkko on edelleen olemassa ja anabaptistien vanhurskauttamisteologian niiltä osin, kuin se esiintyy erinäisissä vapaissa suunnissa, on Lutherin mustalla listalla.Olen Lutherin kanssa samoilla linjoilla.

Meneeköhän tässä nyt sekaisin vanhurskauttaminen ja pelastus? Vanhurskauttaminen tarkoittaa oikeamieliseksi tulemista.
Lutherin kielteiset ajatukset teoista on ymmärrettävä toimintana katolisen kirkon oppeja vastaan. Mutta olisi järjetöntä ajatella, että usko, joka perustuu rakkauteen, ei johtaisi tekemään hyviä tekoja.

Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 11.01.10 - klo:15:49
Etpä tainnutkaan ymmärtää tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selvistystä.
Siinähän annettiin ymmärtää, että Jumala tulee tuomiolla kertomaa, kuka mistäkin on rakentanut.
Aidon ja epäaidon erottaminen ei aina ihmiseltä onnistu.


No johan on taas paasaamista...

Kyllä minä ymmärrän mitä tässä kohdassa sanotaan. Ymmärrän sen samalla tavalla kuin sinä, mutta meidän ero on sen tulkinnassa; Koska käy ilmi "mistä kukakin on rakentanut" niin sinä ajattelet iloissasi että "no nyt saan esille kaikki hyvättekoni ja saan niistä palkkaa, korkoa ja maksua ja hyvitystä ja ylenmäärin kun hyvää olen kerran tehnyt, niin palkkanikin tulee varmaan olemaan ylenpalttinen!"

Sinä siis ajattelet olevasi voitolla!


Minä taas ajattelen että voi piru kun se päivä kerran koittaa, niin mitään hyvää ei minun jäljiltäni löydy! Saan varmaan palkaksi keppiä tai kärventyä niiden olkien mukana joista olen rakennellut tätä korttitaloani. Se on häpeän päivä ja sinä päivänä minua lohduttaa tuo raamatunkohta joka lupaa että "hän itse kuitenkin pelastuu, ikäänkuin tulen läpi..." -Sekin on minulla pelkkä toive.

Meidän tulkintaero tässä kohtaa on siis se, että sinä paukutat voitonvarmana henkseleitäsi ja uskot saavasi palkkan lisäksi korkoa koron päälle. Minä en usko saavani mitään ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin en usko sinunkaan oikeasti mitään saavan, samoin kuin en kenenkään muunkaan. Se on sinullakin pelkkä harhaluulo, että saamapuolelle jäisit!

Katsos Köysti, se mitta on niin korkeaksi asetettu, etten minä, etkä sinä eikä kukaan muukaan siihen yllä.  Se ei ole yhtään vähempää kuin mitä raamattu sanoo: "olkaa täydelliset sillä minä olen täydellinen!"

Sinä et nyt vain joko ymmärrä mistä puhut tai sitten olet todella julkea kun uskallat tässä asiassa paukuttaa henkseleitäsi.



Ei tässä muusta ole kysymys, lopultakaan!
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 11.01.10 - klo:15:55
Kyllähän hyviä tekoja kannattaa aina yrittää tehdä. Eihän niillä mitään pelastusta hanki, mutta ovatpahan ainakin parempia kuin pahat teot. :icon_wink:


Näinhän se tietenkin on! Ja pitääkin olla!  Mutta julkea on se ihminen joka uskaltaa ajatella tehneensä hyvää tai muistella hyviä töitään!

Kyllä minä hyvin ymmärrän, miksi tämä seuraava raamatunkohta ei ole kovinkaan suosittu, eikä siteerattu:

"kaiken tehtyänne, lyökää rintaanne ja sanokaa: minä tein vain sen minkä olin velvollinenkin tekemään!"



Ja vielä ihan yleisesti ajateltuna: jos lakia ei ymmärretä oikein, eli tappavana, musertavana, mahdollisuudet vievänä, jokaisen ihmisen tuomitsevana ja lopullisesti tuhoavana, niin sellainen ihminen kuvittelee olevansa hyväkin ihminen ja saattaa jopa puhua tekemistään hyvistä teoista toisille!  Jos lakia ei käsitetä oikein niin ei evankeliumiakaan käsitetä oikein. Jos kuvittelee itsellä olevan jotain mahdollisuuksia ansaita Jumalalta siunauksia, armoa, jokapäiväistä leipää tai mitä tahansa niin ei ymmärrä mitä laki sanoo, -ei taatusti ymmärrä!
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: myyrä - 11.01.10 - klo:16:03

"kaiken tehtyänne, lyökää rintaanne ja sanokaa: minä tein vain sen minkä olin velvollinenkin tekemään!"


Jess, vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Salis - 11.01.10 - klo:20:02
Ja vielä ihan yleisesti ajateltuna: jos lakia ei ymmärretä oikein, eli tappavana, musertavana, mahdollisuudet vievänä, jokaisen ihmisen tuomitsevana ja lopullisesti tuhoavana, niin sellainen ihminen kuvittelee olevansa hyväkin ihminen ja saattaa jopa puhua tekemistään hyvistä teoista toisille!  Jos lakia ei käsitetä oikein niin ei evankeliumiakaan käsitetä oikein. Jos kuvittelee itsellä olevan jotain mahdollisuuksia ansaita Jumalalta siunauksia, armoa, jokapäiväistä leipää tai mitä tahansa niin ei ymmärrä mitä laki sanoo, -ei taatusti ymmärrä!

Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii.

Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki!

Vasta jos alan uudelleen rakentaa sitä minkä olen hajottanut, osoitan olevani lainrikkoja.

Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani.

Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. 
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 16.01.10 - klo:06:01
No johan on taas paasaamista...

Kyllä minä ymmärrän mitä tässä kohdassa sanotaan. Ymmärrän sen samalla tavalla kuin sinä, mutta meidän ero on sen tulkinnassa; Koska käy ilmi "mistä kukakin on rakentanut" niin sinä ajattelet iloissasi että "no nyt saan esille kaikki hyvättekoni ja saan niistä palkkaa, korkoa ja maksua ja hyvitystä ja ylenmäärin kun hyvää olen kerran tehnyt, niin palkkanikin tulee varmaan olemaan ylenpalttinen!"

Sinä siis ajattelet olevasi voitolla!


Minä taas ajattelen että voi piru kun se päivä kerran koittaa, niin mitään hyvää ei minun jäljiltäni löydy! Saan varmaan palkaksi keppiä tai kärventyä niiden olkien mukana joista olen rakennellut tätä korttitaloani. Se on häpeän päivä ja sinä päivänä minua lohduttaa tuo raamatunkohta joka lupaa että "hän itse kuitenkin pelastuu, ikäänkuin tulen läpi..." -Sekin on minulla pelkkä toive.

Meidän tulkintaero tässä kohtaa on siis se, että sinä paukutat voitonvarmana henkseleitäsi ja uskot saavasi palkkan lisäksi korkoa koron päälle. Minä en usko saavani mitään ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin en usko sinunkaan oikeasti mitään saavan, samoin kuin en kenenkään muunkaan. Se on sinullakin pelkkä harhaluulo, että saamapuolelle jäisit!

Katsos Köysti, se mitta on niin korkeaksi asetettu, etten minä, etkä sinä eikä kukaan muukaan siihen yllä.  Se ei ole yhtään vähempää kuin mitä raamattu sanoo: "olkaa täydelliset sillä minä olen täydellinen!"

Sinä et nyt vain joko ymmärrä mistä puhut tai sitten olet todella julkea kun uskallat tässä asiassa paukuttaa henkseleitäsi.



Ei tässä muusta ole kysymys, lopultakaan!

Niin, meissä on eräs suuri ero: sinä olet nöyrä, minä ylpeä.
Tämä seikka johtaa erilaisiin raamatuntulkintoihin.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Leena - 16.01.10 - klo:13:41
Mistä te revitte aikaa ja energiaa omavanhurskauksienne pohtimiseen, anteeksi vain?  Olen tässä alkanut kummastella koko tätä nöyrien ihmisten liikettä. Välillä tuntu siltä että ylpeämpää otusta kuin "nöyrä kristitty" ei tämän ilmakannen alla toista käppäile!

Heinimäki kirjoitti tästä aika osuvasti ("Seitsemän syntiä") - Siinä vaiheessä kun ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän ylpistyy yli kaiken omasta nöyryydestään.  Miten käy herätysliikkeen, jossa ollaan nöyriä' ihan ammatikseen?
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Leena - 16.01.10 - klo:13:58
Eräänlainen perusteos on Aimo T. Nikolaisen Uuden testamentin yleistajuinen kommentaarisarja "Avaa Uusi testamenttisi". Sen osa "Paavalin korinttilaiskirjeet" selittää tämän paikan pikaisesti silmäiltynä olennaisilta osin samaan tapaan kuin Vaivatun sielun käyttämä kommentaari. Sarjaa saa varsin hyvin kirjastoista, antikvariaateissa se ei ole kovin yleinen. Suosittelen. Se perustuu nykyiseen käännökseen, vaikka on julkaistu jo 80-luvun puolella.
Mt
Ups...tulikohan taas reagoitua ja vielä väärään ketjuun josa oikein hyvin kävi. Yks kaikki. Tällä nöyryyskysymyksellä, johon edellä revin jotakn jonka edessä alan revetä,  olen päätäni vaivannut viime viikot, enkä ymmärrä koko teemaa.

Mutta tästä kiittäisin, ja liitän lukulistalle.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: seppos - 16.01.10 - klo:14:05
Mistä te revitte aikaa ja energiaa omavanhurskauksienne pohtimiseen, anteeksi vain?  Olen tässä alkanut kummastella koko tätä nöyrien ihmisten liikettä. Välillä tuntu siltä että ylpeämpää otusta kuin "nöyrä kristitty" ei tämän ilmakannen alla toista käppäile!

Heinimäki kirjoitti tästä aika osuvasti ("Seitsemän syntiä") - Siinä vaiheessä kun ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän ylpistyy yli kaiken omasta nöyryydestään.  Miten käy herätysliikkeen, jossa ollaan nöyriä' ihan ammatikseen?

Vaikka Heinimäki meikäläisiä onkin, vastaan tähän, että huonosti käy.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Leena - 16.01.10 - klo:14:24
Pikku vinkki - moni varmaan tietääkin - nettiantikvariaatista olen löytänyt paljon kirjoja, joita on raskasta kollata kaupoissa, siis antikka.net. Hämmästyttävää, helppoa kuin mikä, ketjussa on mukana moni liike. Lähettävät kotiin ne kirjat vielä joten palvelukin pelaa.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: Jampe - 16.01.10 - klo:15:37
Niin, meissä on eräs suuri ero: sinä olet nöyrä, minä ylpeä.
Tämä seikka johtaa erilaisiin raamatuntulkintoihin.


Voihan sitä noinkin ajatella mutta niin minä en sanonut.  Sanoin, että sinulla on näköjään varaa ajatella teoistasi tulevan palkkaa ja korkoa.
Minä en usko omalla kohdallani olevan niin hyvin. Seuraavaksi kai vääntelet ja kääntelet tämänkin, mutta jos niin käy, niin olkoon siitä sinulle sitten huvitusta.
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: juhani - 17.01.10 - klo:19:33
..."ei mikään niin voi huvittaa"... vanhempaa siikkariteosta
Otsikko: Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
Kirjoitti: santtu-62 - 01.02.10 - klo:21:53
Ei ole näkynyt tilinauhaa, mutta kuulema pienien kärsimyksien jälkeen on tiedossa ruhtinaalinen eläke ilman tuskia syylisyydestä.  :eusa_angel: