Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia  (Luettu 50289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« : 31.01.12 - klo:18:31 »
En keksi parempaakaan ilmausta.  Otsikon saa vaikka vaihtaa jos on lahjakkaampi.  Onko kenelleen koskaan tullut uskonpuute tässä:  On alkanutkin tuumata että entäs jos ne olikin oikeassa jotka kehitti näin että Jeesus Kristus kyllä kuoli mutta vain ennaltamäärättyjen puolesta?  Ja minua ei määräty ennalta kun, ei suinkaan nyt kenelläkään ainakaan Jumalalla saata olla niin kelvoton maku - tai jotain.  Sitten sovittaa itseensä kaikki raamatunlauseet "vihan astioista" ja muuta?  

Minulla on tietty ollut kuten kaikilla toisinaan ei-helppoa. Nyt olen joskus joulun jälkeen  kehittänyt tämmöisen itsesäälin aiheen tai jotain.  Kun lopulta mikään ei ole kovin pahasti jos kuuluu Jumalalle, jos ei, ei mikään ole oikeastaan hyvin.  Kyllä on niin tasan tosi.  Mitä ihmettä minä teen tuon typerän Leenan kanssa?  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #1 : 31.01.12 - klo:18:36 »
Jos se jotain auttaa niin kaikkea on elämän varrella ollut, mutta ei tuollaista. Niin monet toiveet eivät saaneet täyttyä ja myöhemmin toteaa, että onneksi kun itseasiassa kävikin paremmin. Lienee parempi luottaa yläkertaan kuin omiin toiveisiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #2 : 31.01.12 - klo:20:19 »
Jos haluaa Raamatusta saa hyvinkin ongelmia ja vaikeita kysymyksiä täynnä olevan eepoksen.
Toisaalta sitä voi pitää hyvinkin selkeänä ja loogisena kirjakokoelmana, jota on helppo tajuta ja lukea.

Eli jos lukee kuin piru Raamattua ja etsimällä etsii ristiriitaisuuksia, niin niitä varmasti löytää.
Mutta jos lukee kuin pieni lapsi, niin että uskoo kaiken sen enempiä pohtimatta, niin Raamattu antaa enemmän kuin paljon.

Raamatun sananlaskut joista tykkään eniten Raamatussa ovat täynnä monella tapaa tajuttavia sananlaskuja joita joku kun lukee tajuaa aivan toisella tavalla kuin toinen. Joskus itsekkin tajuaa toisena kertana toisella tavalla kuin toisella tai ekalla.

Siis tää on mun näkemys. öö,,Onkohan mulle jostain tullut paha ei körttiläinen opettaja vika?
 :-\ :-\

Leenan ongelmallinen hengellinen kysymyshän ei mitenkään hölmö ole, että ehkä joku toinen otsikko tosiaan, mutta toisaalta otsikko on kiva.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #3 : 31.01.12 - klo:20:35 »
 :'(  Joo se meni niin että ensin tuli tämä ajatus että en kuulu Jumalan lapsiin tai kuin sanoisin, sitten muistin kirkkohistoriasta kaikki kalvinistien opit ja sitten Raamattu alkoi julistaa samaa.  Kai se oli itte piru joka sitä luki,   mutta näin on, ja tähän jämähdin.  Ei siinä oikein taida olla toiveen täyttymisetkään takana vaan tämä vain.   :'(

Oli aivan sympaattista jos pettyi toiveissaan ajatella että Jumala tässä viisas on.  Tietty vastaavaa on ollut se kuinka aloin ajatella,  että Jumala ei juuri järjestele yksilöiden asioita,  eikä niin johdattele, on riittämiin tointa Hänellä,  kun luo maailmankaikkeuksia ja järjestelee kansakuntien kohtaloita, mutta siitä on nyt kymmenen vuotta.  Tämä on pahempi juttu.   :'(


Voin minä odottaa jos se menisi ohi, viimeksi kyllä meni vaan solmuisemmaksi.   :'(   En muista olisko vasta jollain Espoon juhlilla tullut ajatteluun väljyyttä.
« Viimeksi muokattu: 31.01.12 - klo:20:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #4 : 31.01.12 - klo:21:51 »
Lohduksi Jumalan Sanasta nämä lohdulliset ja rohkaisevat kohdat. :eusa_pray:



Room. 10:11
   
Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Joh. 11:26
   
Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

Joh. 12:46
   
Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.

Joh. 3:16
   
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #5 : 31.01.12 - klo:22:03 »
Ristiriitaisalta voi Jumalaan uskominenkin tuntua.
Jumala tahtoo välittää jokaisesta, mutta Jumala ei puhu,
ei ilmesty, ei asu missään vaan kaikkialla.
Yliluonnollisiin asioihin jos ei usko, on jotenkin epäkohtelias.
Uskovaisten kanssa on helpompaa, jos on aina samaa mieltä.

Eipä ole hääviä homoilla teologian opiskelijoilla, kun osa kurssilaisista
ja opettajista pitää homoilla syntinä.
Mielenterveys-kuntoutujia lohdutetaan usein kirkossa
Jumalan rakkaudella, mutta miten se tapahtuu konkreettisesti?
Saako kulkea ihmisten ohi ja kertoa ihmisille lohduksi vain Jumalasta?
Elämä on kemiaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #6 : 01.02.12 - klo:07:21 »

   Mielenterveys-kuntoutujia lohdutetaan usein kirkossa
Jumalan rakkaudella, mutta miten se tapahtuu konkreettisesti?
Saako kulkea ihmisten ohi ja kertoa ihmisille lohduksi vain Jumalasta?

   Pysähdymme. Katsomme silmiin niin kauan - jos ehdimme - kuin saamme kontaktin - jos uskallamme. Kuuntelemme. Lopuksi pyydämme armahdusta heikkoudestamme ja rukoilemme viisautta, ymmärrystä ja voimaa tehdä parannusta, ensi kerralla paremmin.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #7 : 01.02.12 - klo:14:22 »
Toisaalta - Jumala ei muutu.  Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Minun lienee vain syytä pudottautua mistään mitään ymmärtämättömänä, tietämättömänä, kuin kuolemassa, kuin hengellisesti kuolleena, kaiken  menettäneenä ja menehtyneenä tähän.  Minä muutun - minun mieleni saattaa eri syistä harhailla missä hyvänsä, mutta enhän voisi itseäni pelastaa kuitenkaan.  Minulla ei ole killinkiäkään sitä valuuttaa jolla sielu lunastetaan Tuonelasta. 

Siihen täytyy pudottautua, kuin Jeesus kuollessaan, Isä, Sinun käsiisi minä annan henkeni.  Tai jotain.  Kokihan hänkin tuon "miksi hylkäsit minut?"  Niin hän tietää kaiken, paremmin kuin minä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #8 : 01.02.12 - klo:14:38 »
Oliskohan siinä raamatullisessa ennaltamääräämisopissa jotain sellaista, mitä yksi luterilaisuuden esitaistelijoista kirjoittaa:

”Jos Jumala minulle jotakin lahjoittaa, ei minun ole täytettävä mitään. Mutta minun on se vastaanotettava. Jos en ota sitä vastaan, niin ei minulla sitä ole; muttei siitä syystä, että Jumala olisi siihen liittänyt jotain ehtoa”. C.F.W. Walther (kirjasta Laki ja evankeliumi).

Eli Jumala on ilmoittanut Evankeliumin ja ennalta määrännyt, miten siitä päästään osalliseksi[

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #9 : 01.02.12 - klo:23:12 »
Itse asiassa, kun koetan käyttää järkeäni, ajattelen että tuossa yritetään määritellä jotakin ajassa tapahtuvaa. 

Jumala on kuitenkin ajan ulkopuolella, eikä siten ainakaan "näe" johonkin ihme loppuun, jossa keräillä kaikki joihin liittyy jokin "jos" tai "kunhan vain" - ominaisuus.  Jos otamme vastaan.  Niin.  Juuri se oli ebsimmäinen johon törmäsin.  Tiesin jotakin ihmismielen monikerroksisuudesta, tiedostamattomasta, ihmisen ambivalenssista, ja ajattelin, että jokin kerros minussa saattaa sanoa, ei kelpaa, joka tapauksessa. Noh, jossakin se on muuta...  olet oikeassa pelastusveneessä-.  Kivität homot (eilen kuultu!)  :icon_surprised:

Tämä saattaa aivan hyvin olla kääntäen sitä, ettei ihminen pelastumisensa eteen voi tehdä mitään.  Tietty sitten jää neuvottomaksi kun on oppinutkin että meidän tulee täällä tehdä toisillemmne se, minkä Kristus olisi tehnyt - palvella kutakin sillä paikalla, jolle on pantu.  Ainut kuvaus siitä tuomiosta kulkee siosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutumisen mukaan, ja se on tietenkin  joissain olosuhteissa vaikeaa. 

Toisaalta ansaittu sellainenkin pelastus on...   Kuitenkin jokin minussa nousee vastakarvaan kun asetetaan ensimmäinen ehto:  Jos sinä/Kun vain. 

Ota koppi, sanoi evankelista kädettömälle, siis.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #10 : 01.05.12 - klo:19:49 »
Hölmöt hengelliset ongelmat ruukaa vallata mielen aina keväisin. Varmaan jotain eroahdistusta herättäjäjuhlista.
Tänä vuonna mun hölmö hengellinen ongelmani ei ees oikeastaan ois ongelma ellen ite tekis itelleni siitä sellasta...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #11 : 01.05.12 - klo:20:01 »
Minua kummastuttaa miksi reagoin niin voimakkaasti eräisiin radiosta kuultaviin "hengen soturien " ääniin.  Kun kuulen tiettyjen persoonien äänen on radio suljettava heti.
Se ei ole vihaa, siihen ei ole mitään syytä. Minua ei ole loukattu siltä sektorilta, ei siis ole anteeksiannettavaakaan.
En voi edes kilvoitella: Rakastakaa vihollisianne, rukoilkaa heidän puolestaan-kehoituksella.
Siis: etoo, enkä voi mitään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #12 : 08.05.12 - klo:18:12 »
Sulje sitten vain.  :)  Joskus jokin vain nostaa niskavillat pystyyn ja minusta siinä saa itseään kuunnella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #13 : 08.05.12 - klo:19:32 »
Kiitos !

Seuraava ongelmani: Olen vähän kateellinen Leenan Italian(sano Assisin ) kokemuksista. Minäkin haluaisin, sillä olen kovasti ihastunut Fransicus Assisilaiseen.
Tiedä sitten toteutuuko matka koskaan kohdallani kun en uskalla lentää. Linnut ja enkelit lentävät, mummi ei.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia
« Vastaus #14 : 08.05.12 - klo:19:39 »
Kiitos !

Seuraava ongelmani: Olen vähän kateellinen Leenan Italian(sano Assisin ) kokemuksista. Minäkin haluaisin, sillä olen kovasti ihastunut Fransicus Assisilaiseen.
Tiedä sitten toteutuuko matka koskaan kohdallani kun en uskalla lentää. Linnut ja enkelit lentävät, mummi ei.

Syyskuun 10 tänä vuonna lähtee suomalainen bussi mm Italiaan. Ei tosin käy Assisissa, mutta Venetsiassa kylläkin. Matka kestää pari viikkoa ja sen johtajina toimii muuan alalla runsaasti kokemusta omaava tuusulalainen pariskunta. Maallilnen puolihoito ja bussissa aamu ja iltahartaudet. Ainakin yksi pastori on kyydissä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi