Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu  (Luettu 39678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #45 : 12.12.14 - klo:08:25 »
Kaste ja perisynti ovat niin perustavaa laatua olevia ilmiöitä luterilaisessa kirkossamme. Mutta ne eivät ole rationaalisia eivätkä helppoja asioita. Saatana yrittää tehdä niitä helpoiksi asioiksi sumentaakseen Jumalalta saatua käskyä. Sielunvihollinen supattaa meidän korviimme, ettei ole mitään perisyntiä eikä kasteen armon merkitystä. Ihmiset voivat päästä itseksensä hurskaaksi ja fiksuksi sekä filmaattiseksi. Hänhän on pyhät kirjoitukset lukenut ja hän on vihainen Jumalan armosta. Tämä peilautuu nimenomaan käsitteiden kaste ja perisynti -keskusteluissa. Saatana tykkää opettaa meitä minä-asenteeseen. Kirkko opettaa aivan päinvastoin. Lutteerus sanoo, että me kannamme lähimmäistemme syntitaakkaa. Kristinusko on antimoralistinen uskonto. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #46 : 12.12.14 - klo:08:47 »
Kiitän !

Minä-minä asenteesta Kari Kuula kirjoittaa:
http://www.karikuula.com/121

Luin eilen ja häpesin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #47 : 12.12.14 - klo:20:17 »
Kaste ja perisynti ovat niin perustavaa laatua olevia ilmiöitä luterilaisessa kirkossamme. Mutta ne eivät ole rationaalisia eivätkä helppoja asioita. Saatana yrittää tehdä niitä helpoiksi asioiksi sumentaakseen Jumalalta saatua käskyä. Sielunvihollinen supattaa meidän korviimme, ettei ole mitään perisyntiä eikä kasteen armon merkitystä. Ihmiset voivat päästä itseksensä hurskaaksi ja fiksuksi sekä filmaattiseksi. Hänhän on pyhät kirjoitukset lukenut ja hän on vihainen Jumalan armosta. Tämä peilautuu nimenomaan käsitteiden kaste ja perisynti -keskusteluissa. Saatana tykkää opettaa meitä minä-asenteeseen. Kirkko opettaa aivan päinvastoin. Lutteerus sanoo, että me kannamme lähimmäistemme syntitaakkaa. Kristinusko on antimoralistinen uskonto.

Meitsi ku tulee Görlösestä Tanskasta, ni kuka tai mikä toi rationaali on?
Siis niinku mitä on jatarkoittaa ??
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #48 : 12.12.14 - klo:20:22 »
 :)
Juhani rakas pappi kirjoitti.
""Kristinusko on antimoralistinen uskonto. ""

Nyt on samaa sävellajia mun kaa, vaikkakaan noin muuten en ehkä ihan kaikessa ole hänen kanssaan samaa mieltä :)

Ainakaan musiikin ja futiksen kaa en samaa mieltä...
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #49 : 13.12.14 - klo:06:00 »
:)
Juhani rakas pappi kirjoitti.
""Kristinusko on antimoralistinen uskonto. ""

Nyt on samaa sävellajia mun kaa, vaikkakaan noin muuten en ehkä ihan kaikessa ole hänen kanssaan samaa mieltä :)


Kristinuskoa voidaan ymmärtääkseni kutsua antimoralistiseksi sellaisen henkilön kohdalla, joka Jumalan mielestä on oikeasti herännyt. Luuloheränneen kohdalla se ei sitä ole ja jos sitä sellaisena pidetään, lopputulos on vähintäänkin surkea, yleensä kaamea.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #50 : 13.12.14 - klo:07:04 »
Kyösti, tuosta tykkäsin !  :eusa_clap:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #51 : 13.12.14 - klo:10:00 »
Kristinuskoa voidaan ymmärtääkseni kutsua antimoralistiseksi sellaisen henkilön kohdalla, joka Jumalan mielestä on oikeasti herännyt. Luuloheränneen kohdalla se ei sitä ole ja jos sitä sellaisena pidetään, lopputulos on vähintäänkin surkea, yleensä kaamea.

Köpi on oikeassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #52 : 13.12.14 - klo:10:21 »
Köpi on oikeassa.

Entäs sie ja mie ? :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #53 : 14.12.14 - klo:01:32 »
Mie ja Sie!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #54 : 14.12.14 - klo:07:21 »
Olenko moralisti ?  Olenko oikeassa ? Retorisesti kaikelle kansalle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #55 : 14.12.14 - klo:10:28 »
Kaikkihan me olemme... mielestäni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #56 : 14.12.14 - klo:11:25 »
Jos olemme rehellisiä, niin olemme tietenkin.

Tuntui hurjan rehelliseltä kun suloisin,herttaisin ja kiltein tuntemistani papeista käytti tässä taannoin messun synnintunnustuksessa  sanoja jotenkin näin aloittanen; Hyvä Jumala, koska olen niin itsekäs, jopa kova...

Pidin mahdottomana ajatella häntä näin. Mutta monenlaista osaamme piilotella.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #57 : 14.12.14 - klo:13:02 »
Köpi on oikeassa.

Köpi on erittäin oikeassa, näki Luther jo itse, jollakin tapaa olen myös miettinyt miten jolkekin hyvin tuskittelevalke ihmisille on hyväksi ajatus saatamme kohdata pelastettuin joukkoon suureen kuuluvaksi lopulta vaikka itse vihtahännän jos hän persoona on. Mutta se antaa liikaa lupaa käyttäytyä  sitten kuin itse vihtahäntä enkä ehkä ajattele yksilöä, ajattelen yhteiskuntamoraalia ja ikäviä kausaliteetteja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #58 : 14.12.14 - klo:13:15 »
Mietin onko vihtahäntä persoona mikä tässä on hyppy syrjään. Menettääköhän lopulta täydellisesti Jumalassa erossa olevainen myös jotakin, joka on niin omaa kuin on lopulta persoonallisuus?
Minä saatan olla sotkuinen. Ajattelen ihmisestä että hän on suhteessaoleva olevainen, kuten on Jumala itse tykönään ja kolminaisuus on suhteessaolemista eli onko pahuus jokin joka on kykyä pahuuteen, jolla ei ole minkäänlaista rajaa. Ihmisen raja tulee vastaan hän kyllästyy pahuuteen ja saattaa tuhota itsensä lopulta ja tappaa lapsensakin kuten tuo Hitleriä ihannoinut rouva siellä bunkkerissa. Heitä on vaikea ymmärtää ja luulen vaarallista yrittää liikaa siinä avaa ikkunansa selkaiseen pimeään, että on varmaan oltava aika varma siitä että täytyy todella ennen kuin rupeaa.

Paholainen saattaa olla sitä persoonatonta pahuutta johon me olemme valmiit, jos hän jokus oli persoona ja kadotti rajansa irrottautuessaan Jumalasta... Taivasten tekijät, tämä alkaa olla painokelvotonta. Niistä asioista tietää tosi liian vähän.

Tämä on erittäin syrjään hypättyä ja ehdotan hypyn jättöä sikseen. Minun pitää ajatella.
« Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:13:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #59 : 14.12.14 - klo:14:35 »
Raamatun ja kristinuskon käsitys on ollut se, että Paholainen on persoonallinen ja Jumalan luoma olento.
Hänellä on apunaan suuri langenneiden enkeleiden armeija, joista myös jokainen on yksittäinen persoona.
Asia erikseen on sitten Aadamin lankeemuksen johdosta tullut periytyvä ja kadotukseen johtava synti, jota taasen voisi hyvinkin kutsua  persoonattomaksi pahaksi, joka asuu ihmispersoonissa.

Raamatussa kerrotaan, että myös Paholainen itse täydessä ja omassa persoonassaan tuomitaan tulikivijärveen.