Udiatamisessa näyttää vallitsevan puhdasoppisesti valistunut teologia. Halutaan poistaa saman suuntaiset virret. Evankeliumitkin ovat samansuuntaisia. Eikö niitä uudisteta? Uudistetuilla virsillä ei päästä sen pitemmälle kuin uusistamattomillakaan. Niillä päästään hautaan asti - lopussa toisten kantamina. Kuka määrittelee nykykörtin? Onko se kykykörtti.
Tätä kyselee vaivainen mato
En nyt ihan ymmärrä tätä kommenttia. Toivoisin tämän tyyppiseen keskusteluun perusteltuja näkemyksiä, eikä epämääräisiä heittoja. Ymmärränkö oikein, että vaivainen mato haluaisi Siionin virsien (ja samalla koko herännäisyyden) olevan vahvasti pietististä? Kun määritellään "nykykörttiä", on se tietysti vaikea - mahdotonkin tehtävä. Itse ajattelen toisaalta aikamme keskeisiä körttiajattelijoita - kuten juuri edesmenneitä Viljo Porkolaa ja Jaakko Eleniusta, joista kumpikaan ei ollut pietisti - ja toisaalta ketä tahansa tässä liikkeessä mukana kulkevaa ihmistä. Ajattelen myös, että nykyisen seuroissa kuultavan julistuksen ja Siionin virsien pitäisi myös kohdata. Ne eivät saa ajautua liian kauas toisistaan - ja molempien pitäisi vaikuttaa molempiin.
Jatkakaa siis täälläkin sisällöllistä keskustelua. Kyllä näitäkin kommentteja luetaan uudistustoimikunnassa. Muistutan, että palautetta voi laittaa myös osoitteeseen sv-palaute@h-y.fi
Vaivaisen madon viittaus evankeliumeihin on mielestäni kaukaa haettu. Mutta kun se nyt kerran on heitetty, niin vastataanpa siihenkin. Kun aikoinaan päätettiin Uuden testamentin kaanonista, kaikkia olemassa olevia evankeliumeita ei otettu Raamattuun. Nämä neljä katsottiin silloin tarpeelliseksi ja katsotaan edelleen. Siionin virsissä esim. kärsimysvirsiä on useita kymmeniä. Monet niistä on olleet alunperin samaa virttä ja nyt niitä yhdistellään. Lisäksi korostan sitä, että kaikkia kärsimysvirsiä ei poisteta. Vaikka päällekkäisyyttä vähennetään, ei se tarkoita koko aihepiirin poistamista. Mutta onko todella niin, että jos sama asia sanotaan suuressa määrässä virsiä ja osa niistä on hyvin vähäisessä käytössä, on ne kaikki kuitenkin pidettävä mukana, koska Raamatussakin on edelleen neljä evankeliumia?
Siinä vaivainen mato on aivan oikeassa, että nykyisilläkin päästään hautaan - ja lopulta toisten kantamina. Myös virsi kantaa, sen olen itse saanut kokea monet kerrat, vaikka nuori olenkin. Ja tietenkin kukin saa veisata mitä laitosta haluaa, Lagusta, Malmivaaraa, nykyistä tai tulevaa. Toivottavasti nykyaikana ei kuitenkaan tule mitään rajanvetoja liikkeen sisällä tämän asian takia (kuten esim. Iisalmessa 1900-luvun alussa, jossa heränneet eristäytyivät naapuripaikkakuntien ystävistä, koska eivät hyväksyneet Malmivaaran Siionia, vaan veisasivat Lagusta muistaakseni aina 1930-luvulle asti).