Kirjoittaja Aihe: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.  (Luettu 28798 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #60 : 15.10.19 - klo:20:13 »
S-pankin kautta näkyy nykyään Prisman ja S-kaupan eriteltyjen ostoksien ja karttuvien bonusten lisäksi hiilijalanjäki yksilöitynä ruokalajeittain. Meillä on vielä alle suomalaisen keskiarvon ( joku 2000 yksikköä ) mutta vuottakin on vielä yli kaksi kuukautta jäljellä.
Lihasta näkyy syntyvän eniten vaikka kulutamme sitä entistä vähemmän, lähinnä leikkeleinä ja jauhelihana.
Onneksi on tulossa hirvenlihaa, siitä kertyy vähemmän.

Jospa kaikkialla ympäri maapallon oltaisiin kuin me suomalaiset, edes yritämme jotakin jotta maapallo pelastuisi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #61 : 16.10.19 - klo:09:28 »
Ainakaan ei pidä puolustella omaa piittaamattomuuttaan sanomalla: "Ei minun kannata mitään yrittää, kun kiinalaiset kuitenkin..."
Onko yksilön valinnoilla mitään merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä sen ollessa itse itseään ruokkiva mekanismi, jossa jo käynnistynyttä lämpötilan nousua on enää mahdotonta pysäyttää? Vaikka kasvihuonekaasujen määrän lisääntyminen ilmakehässä saataisiinkin pysäytettyä, ilmaston lämpeneminen ja etenkin merenpinnan kohoaminen jatkuisivat vielä satoja vuosia.

Lähde

 https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/6c5a9908-7033-47a8-9855-e745b4fa7604/maapallon-ilmasto-tulevaisuudessa.html

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #62 : 16.10.19 - klo:09:35 »
Onko yksilön valinnoilla mitään merkitystä ilmastonmuutoksen hillitsemisessä sen ollessa itse itseään ruokkiva mekanismi, jossa jo käynnistynyttä lämpötilan nousua on enää mahdotonta pysäyttää? Vaikka kasvihuonekaasujen määrän lisääntyminen ilmakehässä saataisiinkin pysäytettyä, ilmaston lämpeneminen ja etenkin merenpinnan kohoaminen jatkuisivat vielä satoja vuosia.

Hidastaminenkin kannattaa. 'Itseään ruokkivan mekanismin' ruokkiminen ei.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #63 : 16.10.19 - klo:10:47 »
Hidastaminenkin kannattaa.
Toki hidastaminenkin kannattaa, kunhan ei tee sitä omavoimaisesti. Henkilökohtaisesti itse omavoimaisesti hidastan ilmastonmuutosta ostamalla sähkön sata prosenttia ilmastoystävällistä alkuperätodistettua aurinkovoimalla tuotettua sähköä. Viranomaiset valvovat aurinkosähkön alkuperätakuita aurinkosähkön alkuperämaiden ollessa Ruotsi, Italia ja Belgia. Olen myös jättänyt lihan ja ulkomaisen kalan pois lautaselta siirtyen kasvissyöntiin enkä omista autoa enkä ole kertaakaan elämässäni  lentänyt etelänmatkoille. Kierrätän myös kotitalousjätteeni johon jo jätelakikin meitä velvoittaa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.19 - klo:10:53 kirjoittanut luterilainen »

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #64 : 16.10.19 - klo:11:08 »
Toki hidastaminenkin kannattaa, kunhan ei tee sitä omavoimaisesti. Henkilökohtaisesti itse omavoimaisesti hidastan ilmastonmuutosta ostamalla sähkön sata prosenttia ilmastoystävällistä alkuperätodistettua aurinkovoimalla tuotettua sähköä. Viranomaiset valvovat aurinkosähkön alkuperätakuita aurinkosähkön alkuperämaiden ollessa Ruotsi, Italia ja Belgia. Olen myös jättänyt lihan ja ulkomaisen kalan pois lautaselta siirtyen kasvissyöntiin enkä omista autoa enkä ole kertaakaan elämässäni  lentänyt etelänmatkoille. Kierrätän myös kotitalousjätteeni johon jo jätelakikin meitä velvoittaa.

Erinomaista elämistä!. En kykene seuraamaan. Lentämistä olemme alkaneet harventaa, ei ylös Jerusalemiin oikein muuten pääse kuin lentämällä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #65 : 16.10.19 - klo:11:56 »
Kyllä minä tämän ajattelin näin yksilötasolla hoitaa omavoimaisesti.  Tuskin minua siitä tuomitaan  :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #66 : 16.10.19 - klo:12:29 »
Ajattelen samalla tavalla, vaikka autoa tarvitsenkin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #67 : 17.10.19 - klo:14:51 »
Kotiini virtaa ilmastoystävällistä aurinkosähköä, joka on on tuotettu kokonaan ilman CO2-päästöjä. Sähkösopimukseni myötä kotini tuotti edellisenä kuukautena 45 kg vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen sähkösopimus. Päästöjen vähennystä voi verrata autolla ajoon: vaikutus on sama kuin ajaisit autolla 255 km verran vähemmän. Puut ottavat hiilidioksidia (CO2) ilmasta, ja 333 m2 neliömetriä metsän hiilinielua säästyi vuoden ajaksi muuhun käyttöön. :)

Lähde Vattenfall

« Viimeksi muokattu: 17.10.19 - klo:14:57 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #68 : 22.10.19 - klo:16:16 »
Kyllä yritän hiilijälkeäni ajatella, sillä pidän pidempiä taukoja lomamatkoissani ylös Jerusalemiin ja ajan pieniruokaisella uudella dieselautolla.
Taloustutkijoiden teholääke autoilun päästöihin on panna bensan ja dieselin myynti kortille. Käytännössä polttoainejakelijat tarvitsisivat päästöluvan jokaista myymäänsä litraa kohden. Pääministeri Antti Rinteen (sd) hallituksen fossiilivapaus tuo isoimmat veronkorotukset autoilijoille, mutta myös teollisuus ja öljylämmittäjät saavat osansa.

Lähteet

https://yle.fi/uutiset/3-11030225

https://yle.fi/uutiset/3-10814125

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #69 : 22.10.19 - klo:17:12 »
Dacian mootori on pieni naku, jos verot nousee, niin siitä vaan,  ei niitä päättäjät ihan plakkariinsa saa, veroja meinaan. Palkan ja palkkiot sekä muut  hyväksytyt "täytekaakut" vaan. Sellainen sopii, kun pelataan avoimin kortein.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #70 : 23.10.19 - klo:10:01 »
Kyllä minä tämän ajattelin näin yksilötasolla hoitaa omavoimaisesti.  Tuskin minua siitä tuomitaan  :)
Minäkin yksilötasolla poljen aivan omavoimaisesti vaihteettomalla Kombi-merkkisellä polkupyörälläni, ja kuljen myös raamatullisesti apostolin kyydillä.  :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #71 : 23.10.19 - klo:10:49 »
Aamulenkki kävellen Mukkulan kirkon ympäri kirkkaassa syyssäässä kaloreja poltellen ja havaintoja tehden.

Kerrostalojen pihassa lehtipuhaltimet lauloivat meluisasti.

Kirkkopuistossa kaksi puistotyöläistä viimeistelivät koneen tekemän työn haravoilla.

Koiranulkoiluttaja poimin kakan pussiin.

Koululaisilla lomaviikko, vähän karkkipapereita reittini varrella.

...
Tänään syömme Matin kanssa sipulikeittoa ja lämpöisiä grillileipiä, rukiisia.

Illan ruokavieraille laitan uunikalaa, kasviksia ja munakastiketta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #72 : 23.10.19 - klo:11:34 »
Tänään syömme Matin kanssa sipulikeittoa ja lämpöisiä grillileipiä, rukiisia.
Ruokakeskustelu liittyy suoraan Rinteen hallituksen kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin, sillä maailmanlaajuisesti ruoantuotanto vaikuttaa merkittävästi ilmastonmuutokseen demareiden halutessa rajoittaa lihansyöntiä verotuksella. Siksi körttiläistenkin kannattaa yksilötasolla kokeilla vegaanihaastetta ja siirtyä kasvissyöntiin hidastamaan yksilötasolla ilmastonmuutosta. Kasvissyönti säästää ympäristöä, ilmastoa ja eläimiä.

Lähteet

https://yle.fi/uutiset/3-11027004

https://vegaanihaaste.fi/

Vegaanihaaste: Ota vastaan vuoden herkullisin haaste https://www.youtube.com/watch?v=16-CKMSIi1A

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #73 : 23.10.19 - klo:12:05 »
Vanhuudessa lihanhimot  :003:  vähenevät luonnollisin mieltymyksin. Olemme liki viidenkymmenen vuoden ajan saaneet käyttää riistaa eri muodoissa, hirveä, peuraa, jänistä, lintuja monenlaisia jopa metsoakin. Lintujen ystävänä halusin rajoittaa ja lopulta lopettaa niiden metsästämisen. Ja sekin loppui luonnostaan jalkojen huonontuessa.
Kalaa olemme pyytäneet verkoilla, rysillä, ongella ja jonkun kerrn virvelillä. Nyt niitä pyydetään Prisman palvelutiskiltä.

Juuri äsken ajattelin lihan myös leikkeenä lopettavani. Wurstin Korppukinkku on ollut meillä menevää, ja välillä vähän metfursia on käytetty lämpimiin leipiin.

Myslit ja puurot on joka-aamuinen ruokamme, ja minä syön siemeniä kolmea eri lajia hienoksi jauhettuna.

Jälkikasvustossa on yksi vegaaniperhekin.

Kalkkuna- ja broilerileikkeet maituvat tylleröille, joten pitäydymme niihin vastakin.
Juusto on aina ruokapöydässä, yleensä cheddaria.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luonnon ja ympäristön suojele vol 3.
« Vastaus #74 : 24.10.19 - klo:09:12 »
Vanhuudessa lihanhimot  :003:  vähenevät luonnollisin mieltymyksin. Olemme liki viidenkymmenen vuoden ajan saaneet käyttää riistaa eri muodoissa, hirveä, peuraa, jänistä, lintuja monenlaisia jopa metsoakin. Lintujen ystävänä halusin rajoittaa ja lopulta lopettaa niiden metsästämisen. Ja sekin loppui luonnostaan jalkojen huonontuessa.
Kalaa olemme pyytäneet verkoilla, rysillä, ongella ja jonkun kerrn virvelillä. Nyt niitä pyydetään Prisman palvelutiskiltä.

Juuri äsken ajattelin lihan myös leikkeenä lopettavani. Wurstin Korppukinkku on ollut meillä menevää, ja välillä vähän metfursia on käytetty lämpimiin leipiin.

Myslit ja puurot on joka-aamuinen ruokamme, ja minä syön siemeniä kolmea eri lajia hienoksi jauhettuna.

Jälkikasvustossa on yksi vegaaniperhekin.

Kalkkuna- ja broilerileikkeet maituvat tylleröille, joten pitäydymme niihin vastakin.
Juusto on aina ruokapöydässä, yleensä cheddaria.
Kotimainen riista ja poro ovatkin lihanruuan ystäville terveellisin, ja mitä parhain vaihtoehto tehotuotetulle lihalle ilmastonmuutoksen hillinnässä kuin myös kalaruuan ystäville järvikalat. Järvikalan syöminen on ympäristöteko. Ilmastonmuutos vaikuttaa Suomen riistakantojen runsauteen, lajikoostumukseen sekä lajien levinneisyyteen.

Lähteet

http://syohyvaa.fi/jarvikala/

https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/798dbf77-7a10-4fc2-9744-77a0613869a2/riistanhoito.html