Kirjoittaja Aihe: Uurna vai arkku?  (Luettu 7562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #15 : 27.02.13 - klo:19:46 »
Eikö olisi hyvä ratkaisu että sen jälkeen kun lääkäri on kuolleeksi todennut, ja jos ei ole kahteen viikkoon siitä noussut, niin tulisi jokin pyöveli ja löisi yhdellä kirveeniskulla pään poikki?  Siinä katkaistaisiin spekulaatioilta siivet.  Sitä paitsi; kovin äkkiä ne lääkärit sen kuolleeksi julistamisen tekevät, tiedän kun olen ollut paikalla näkemässä. Onhan noita kaikenlaisia koomassa, sydänpysähdyksissä ym. olleita jotka eivät ole oikeasti olleetkaan kuolleita.  En enää muista mitä kaikkea se lääkäri siinä teki ja tutki mutta niin kauaa siihen ei aikaa kulunut, etteikö oikeinkin helposti sen aikaa voisi olla sydänpysähdyksessä tms.

Kannatan pään poikki lyömistä!  Sitten on sama mitä ruumiille tehdään sen jälkeen. Tuntoaistia ei takuulla enää ole.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #16 : 27.02.13 - klo:20:01 »
Arkku. Yksinkertainen raakalauta-arkku. Ei rimpsuja, ei tupsuja, ei silkkivuorta.

Miksi jotkut haluavat ostaa paljolla rahalla hienon arkun, joka mätänee maahan?

Edullinen olisi uudelleenkäytettävä raakalautainen irtopohja-arkku. Narusta nykäisemällä pohja aukeaa ja ruumis putoaa hautaan (isän idea tämä).
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #17 : 27.02.13 - klo:20:45 »
Mä haluaisin arkun ja sitten toivoisin vielä, että se lähettäisiin avaruuteen, et pitäis olla kai titaania jos se ammuttais.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #18 : 27.02.13 - klo:20:55 »
Yksinkertainen arkku minulle. Enkä halua poltettavaksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33820
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #19 : 27.02.13 - klo:21:13 »
Yksinkertainen arkku minulle. Enkä halua poltettavaksi.

Näin minäkin toivon omalla kohdallani toimittavan.   :051:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #20 : 27.02.13 - klo:21:32 »
Eikö olisi hyvä ratkaisu että sen jälkeen kun lääkäri on kuolleeksi todennut, ja jos ei ole kahteen viikkoon siitä noussut, niin tulisi jokin pyöveli ja löisi yhdellä kirveeniskulla pään poikki?  Siinä katkaistaisiin spekulaatioilta siivet.  Sitä paitsi; kovin äkkiä ne lääkärit sen kuolleeksi julistamisen tekevät, tiedän kun olen ollut paikalla näkemässä. Onhan noita kaikenlaisia koomassa, sydänpysähdyksissä ym. olleita jotka eivät ole oikeasti olleetkaan kuolleita.  En enää muista mitä kaikkea se lääkäri siinä teki ja tutki mutta niin kauaa siihen ei aikaa kulunut, etteikö oikeinkin helposti sen aikaa voisi olla sydänpysähdyksessä tms.

Kannatan pään poikki lyömistä!  Sitten on sama mitä ruumiille tehdään sen jälkeen. Tuntoaistia ei takuulla enää ole.
Kysymysmerkki ????

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #21 : 27.02.13 - klo:21:48 »
Miksi jotkut haluavat ostaa paljolla rahalla hienon arkun, joka mätänee maahan?

Edullinen olisi uudelleenkäytettävä raakalautainen irtopohja-arkku. Narusta nykäisemällä pohja aukeaa ja ruumis putoaa hautaan (isän idea tämä).

"pohja aukeaa ja ruumis putoaa hautaan" Minä näin jotain semmoista Mozart-elokuvassa kun hänet haudattiin.

Minustakin on ihan turhaa törsätä kauhean hienoon arkkuun. Kahvat ovat hyvä olla ihan käytännön syistä ja saahan se olla ihan siistin näköinen. Ylihintainen arkku taitaa olla hautausurakoitsijoiden keino saada omaiset paikkaamaan huonoa omaatuntoa omaisen laiminlyömisestä. Kyllä eläissä kannattaa satsata sänkyyn ja kuolleena passaa halvempikin puupalttoo.

Jampe taas provosoi tuolla kirveen käytöllä. Ajatteleppa vaikka oma lapsi kuolleena, eiköhän sitä kuollutta ruumistakin ole kohdeltava ihan kunnioitettavasti.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #22 : 27.02.13 - klo:21:55 »
Eikö olisi hyvä ratkaisu että sen jälkeen kun lääkäri on kuolleeksi todennut, ja jos ei ole kahteen viikkoon siitä noussut, niin tulisi jokin pyöveli ja löisi yhdellä kirveeniskulla pään poikki?  Siinä katkaistaisiin spekulaatioilta siivet.  Sitä paitsi; kovin äkkiä ne lääkärit sen kuolleeksi julistamisen tekevät, tiedän kun olen ollut paikalla näkemässä. Onhan noita kaikenlaisia koomassa, sydänpysähdyksissä ym. olleita jotka eivät ole oikeasti olleetkaan kuolleita.  En enää muista mitä kaikkea se lääkäri siinä teki ja tutki mutta niin kauaa siihen ei aikaa kulunut, etteikö oikeinkin helposti sen aikaa voisi olla sydänpysähdyksessä tms.

Kannatan pään poikki lyömistä!  Sitten on sama mitä ruumiille tehdään sen jälkeen. Tuntoaistia ei takuulla enää ole.

Rohkea aloite!

Muissa viesteissä suosittiin edullista ja yksinkertaista arkkua. Jos ruumis haudattaisiin pää kainalossa, niin arkku ja hautapaikka voisivat olla lyhyempiä  :icon_confused:

Mutta vakavasti puhuen Jampen idea on liian radikaali Suomessa. Muualla maailmassa on erilaisia hautaustapoja. Oliko se Himalajalla missä ruumis heitettiin korppikotkille?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #23 : 27.02.13 - klo:22:36 »
Rohkea aloite!

Muissa viesteissä suosittiin edullista ja yksinkertaista arkkua. Jos ruumis haudattaisiin pää kainalossa, niin arkku ja hautapaikka voisivat olla lyhyempiä  :icon_confused:

Mutta vakavasti puhuen Jampen idea on liian radikaali Suomessa. Muualla maailmassa on erilaisia hautaustapoja. Oliko se Himalajalla missä ruumis heitettiin korppikotkille?

Arkkumallistossa on sellainen massasta tehty todella siistin näköinen arkku kuin kunta, jota käytetään mm kaikille kunnan kustannuksella haudattaville. Se on siis kelvollinen ihan kelle vaan.

Persiassa Zarahustralaiset vievät ruumiin vuorelle korppikotkien hoidettavaksi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #24 : 27.02.13 - klo:22:40 »
Kannatan pään poikki lyömistä!  Sitten on sama mitä ruumiille tehdään sen jälkeen. Tuntoaistia ei takuulla enää ole.

Kuuluisiko asia mielestäsi sote-alueen virkamiehelle, anteeksi virkahenkilölle, vai pitäisikö se ulkoistaa tarjouskilpailun kautta? Tulisikin mielenkiintoinen tarjouskilpailu, kun Mehiläinen, Atria, Tartu tapamaja ym. panisivat parastaan.

Mt

P. S. Uurnapaikka on jo varattuna.

Poissa loudiou

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #25 : 27.02.13 - klo:23:48 »
Sukuhautani on nykyiseen helsinkiläiseen tyyliin tehty uurnapaikkoja varten. Joten jos sinne päädyn niin tuhkattavaksi päädyn.

Mikä on ihan hyvä, säästyy maata hautausmaalla ja nimeni pistetään samaan hautakiveen isovanhempieni kanssa. Ja ei kai se ruumiin ylösnousemus oikeasti voi tarkoittaa matojen syömän luurangon ylösnousemusta...

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #26 : 18.04.13 - klo:13:15 »

Uurna. Ja tuhkat haluaisin pöläytettävän  maailman tuuliin eikä mihinkään minkäänlaista muistolaattaa tms.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #27 : 18.04.13 - klo:14:23 »
Varaosiksi ottavat jos vaan kelpaa.
Lekurit sitten loppuosilla harjoittelee, ompahan leikkelemistä kuin k-kaupan Väiskillä, 191 / 120, siinä sitä palottelua ruhossa on.

Loppu tuhkataan ja mun saksanpaimenkoira on vieläkin uurnassa takan päällä olohuoneessa, se laitetaan sitten minun kanssa samalle mättäälle.     :kahvi:


Mutta eikös niitä ole pahviarkkujakin ?
Tuo arkun veistokurssi ois kyllä hyvä, mulla on jo tehtynä valmiiksi ja ihan omatekemä.
Sitä ei kuulema saa tervata  ?     ;  )              :kahvi:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #28 : 18.04.13 - klo:14:39 »
Minä olen niin paljon heikkoluontoinen nahjus ettei minusta ole itselleni arkun tai uurnan tekijäksi, vaikka
saattaisin kansalaisopiston puutyöpiirissä osatakin...en ole tällaista kylläkään nähnyt...
ehkä niitä kuitenkin rakennellaan yksin hiljaisuudessa....niinkuin tätä arkun/uurnan täytettäkin...

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uurna vai arkku?
« Vastaus #29 : 18.04.13 - klo:18:34 »
Viikinkihautajaiset olisivat komeat. Mies laitettiin merelle omassa laivassaan joka sytytettiin palamaan. Sellainen kelpaisi kyllä minulle.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-