Äänestys

Miten vietät paastonaikaa

Jostain ruuasta paastoten
7 (26.9%)
Jostain muusta luopuen
1 (3.8%)
Kulutusta rajoittaen
1 (3.8%)
Tutkiskelemalla omaa sydäntä
8 (30.8%)
Jotenkin muuten
5 (19.2%)
En mitenkään
4 (15.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 24

Äänestys päättynyt: 23.02.09 - klo:23:15

Kirjoittaja Aihe: Miten vietät paastonaikaa?  (Luettu 17863 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #30 : 24.02.12 - klo:03:56 »
   
   Ekopaasto ei siis olekaan uusi ajatus.
http://www.ekopaasto.fi/fi/etusivu


   
   Olen pyhimys! Päiväni täyttyvät muusta kuin kuluttamisesta. Elämäni on yksinkertaista, kulutan vain silloin kun se on aivan välttämätöntä. Olen valmis näkemään paljon vaivaa ekologisen elämäntavan vuoksi.

                                                                                                 http://www.ekopaasto.fi/fi/testi/

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #31 : 24.02.12 - klo:10:10 »
Kiusaajalla on monta hyvää tilaisuutta tulossa: jos syön suklaapatukan, lankean kulutukseen ja makeanhimoon. Jos taas kieltäydyn siitä, ylpistyn kestävyydestäni.
Onko siitä ylpistymisestäsi mitään haittaa lähimmäisillesi? Tai ainakaan sen enempää haittaa kuin kuluttamisestasi. Entä jos oman ylpistymisen määrän tarkkailu ole vain (synnillistä) omaan napaan tuijottelua?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #32 : 24.02.12 - klo:10:14 »

   Niinkin voi olla.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #33 : 26.02.12 - klo:11:33 »
Tässä taloyhtiössä on pakko ekopaastoilla aina, eli viimeistään roskasäiliössä iskee hirmuinen ahdistus ja ryhdyn lajittelemaan kartonkeja erilleen papereista. Minun on mietittävä paastolle sisältö, mutta enpäs kerro mikä se on... en...  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #34 : 26.02.12 - klo:21:38 »
   Niinkin voi olla.






hän on niin ihana savolainen... tosi körtti
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #35 : 26.02.12 - klo:23:19 »
Tässä taloyhtiössä on pakko ekopaastoilla aina, eli viimeistään roskasäiliössä iskee hirmuinen ahdistus ja ryhdyn lajittelemaan kartonkeja erilleen papereista. Minun on mietittävä paastolle sisältö, mutta enpäs kerro mikä se on... en...  :003:

Ei voi olla kertomatta...   Tämän alussa totesin järkyttyneenä mitä sanoo SV 272 säk 4.

Suo anteeksi nyt syntini
myös suurin synneistäni
se, etten usko kenenkään
kuulevan pyyntöäni


tästä on ollut tulossa sairaalloinen päähänpinttymä, muut on Jumalan lapsia, minä en joten  minua ei koska sitten lupauksetkaan...     Minä menen aamulla tämän kanssa Jumalan luo ja yritän olla selittelemättä... kuuntelulla
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #36 : 28.02.12 - klo:07:35 »
en mitenkään

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #37 : 28.02.12 - klo:09:42 »

   Vähennän vehnästä ja leipää.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33817
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #38 : 28.02.12 - klo:10:19 »
Koetan vähentää turhaa puhetta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #39 : 01.03.12 - klo:01:02 »
Jos nykyajan ihminen haluaisi viettää paastonaikaa, hän löytäisi kiellettyjen ruokien tilalle lähimmästä marketista yllin kyllin korvaavia ateria-aineksia ja voisi nappailla vitamiinipillerin silloin tällöin.

Onkohan tutkimustietoa siitä, miten esivanhempamme selviytyivät pakollisesta paastosta?  Muinoin muona lienee ollut täällä Pohjolassa kevättalvisin muutenkin niukkaa ja yksipuolista.  Moni on varmaan kärsinyt heikotuksesta ja huojumisesta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #40 : 01.03.12 - klo:09:11 »
Tuhkakeskiviikkona alkaa paastonaika. Miten foorumilaiset aikovat viettää sitä?

Eipä ole hurraamista.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #41 : 01.03.12 - klo:10:27 »
Onkohan tutkimustietoa siitä, miten esivanhempamme selviytyivät pakollisesta paastosta? 

Minkähän perinteen mukainen paasto pitäisi arvioida?

Koetin selvittää, mitkä ruoat ovat ortodoksien paaston aikana kiellettyjä, mutta näyttää että sekin vaihtelee paikasta toiseen. Joidenkin paastosääntöjen mukaan selviäisi syömällä normaalia vegaaniruokaa ja se ei ole konsti eikä mikään. Toisten käsitysten mukaan öljyn käyttö olisi kiellettyä maanantaista perjantaihin, ja silloin menee jo vaikeammaksi. Varmaan jos rehellinen haluaisi olla, ei saisi syödä myöskään niitä rasvaisia kasveja (oliivit, pähkinät, siemenet) joista öljyä puristetaan. Kala kai olisi kiellettyä, mutta toisaalta muistelen nähneeni jonkun Valamon munkin esittelevän ahvensoppareseptiään juuri paastoaikaan sopivana. Roomalaiskatolisten säännöt taitavat olla väljemmät?

Leipä, puuro ja nauriit ovat sallittua paastoruokaa, ja ne kai ovat esivanhemmillamme muutenkin olleet ravitsemuksen perusta. Kalankäyttöön eri säännöt suhtautuvat eri tavoin. Jos se on jonain päivänä viikosta sallittua, niin kai sitä sitten on paastosta selvitty jokseenkin normaalilla ruokavaliolla. Lehmäthän nyt ovat joka tapauksessa olleet talven ummessa, eikä munia vielä ole löytynyt kerättäväksi. (Tämä ei ole tutkimustietoa vaan silkkaa mutua.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #42 : 01.03.12 - klo:16:51 »
Varmaan se menee sydämen tutkaamisen puolelle.

Muuten olen yrittänyt kiinnittää huomiota terveellisempään ravitsemukseen, mutta se taas ei liity tietoiseen paastoamiseen. Joskus aiemmin olen luopunut makeista niin että tarjottaessa olen saattanut ostaa mutta itse en ole ostanut. Nyt kun en ollut tehnyt mitään lupausta itselleni, ostin suklaamunia pitkästä aikaa ja kielen makunystyrät oli halvaantua, niin imeliä ne oli. Kaikkeen voi tottua, myös tottumattomuuteen.

Poissa Mettiintynyt

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 97
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #43 : 01.03.12 - klo:23:21 »
Minkähän perinteen mukainen paasto pitäisi arvioida?

Koetin selvittää, mitkä ruoat ovat ortodoksien paaston aikana kiellettyjä, mutta näyttää että sekin vaihtelee paikasta toiseen. Joidenkin paastosääntöjen mukaan selviäisi syömällä normaalia vegaaniruokaa ja se ei ole konsti eikä mikään. Toisten käsitysten mukaan öljyn käyttö olisi kiellettyä maanantaista perjantaihin, ja silloin menee jo vaikeammaksi. Varmaan jos rehellinen haluaisi olla, ei saisi syödä myöskään niitä rasvaisia kasveja (oliivit, pähkinät, siemenet) joista öljyä puristetaan. Kala kai olisi kiellettyä, mutta toisaalta muistelen nähneeni jonkun Valamon munkin esittelevän ahvensoppareseptiään juuri paastoaikaan sopivana. Roomalaiskatolisten säännöt taitavat olla väljemmät?

Leipä, puuro ja nauriit ovat sallittua paastoruokaa, ja ne kai ovat esivanhemmillamme muutenkin olleet ravitsemuksen perusta. Kalankäyttöön eri säännöt suhtautuvat eri tavoin. Jos se on jonain päivänä viikosta sallittua, niin kai sitä sitten on paastosta selvitty jokseenkin normaalilla ruokavaliolla. Lehmäthän nyt ovat joka tapauksessa olleet talven ummessa, eikä munia vielä ole löytynyt kerättäväksi. (Tämä ei ole tutkimustietoa vaan silkkaa mutua.)

Kiitos yksityiskohtaisesta selvityksestä.  Ainakin hämäläiset esi-isäni olivat katolisen kirkon alaisuudessa.  Tosin me olemme aika jukuripäistä heimoa emmekä aina tottele kirkollista esivaltaa.  Kantahämäläiset kävivät jopa pesemässä pakkokasteen pois Katumajärvessä.  Pannaanjulistusta pelkäämättä jätettiin kymmenyksetkin maksamatta.  Ehkä paastoakaan ei noudatettu kovin kirjaimellisesti.

myyrä

  • Vieras
Vs: Miten vietät paastonaikaa?
« Vastaus #44 : 02.04.12 - klo:11:11 »
Aattelin sittenkin viettää jotenkin eli siten, että kun tällä viikolla on iltakirkkoja ja kaikkia hiljentymisiä niin vois jossain niissä käydä. Tänään olisi kaksi iltakirkkoa ja yksi iltamusiikki *miettii*