Kirjoittaja Aihe: Joulu tulee. kestääkö hermot?  (Luettu 13897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« : 08.12.08 - klo:11:16 »
Jeesuksen synttärit taas eessä. Onhan se hyvä tulee ns, hiljainenaika ja rauha maahan ja ihmisisille hyvä tahto?

Tää Joulumieli tässä pikkasen on laittanut miettimään, että ei ihan huono sekään ole meillä. Firmat on laittanut Hyvämieli keräykseen suht isoja summia.
Sitten Pelastusarmejan joulupataan on ilmeisesti körtit laittannet Hurskas sika kohdalle summan 666. aika hauskaa, vaikkakin toi summa on outo.
Muistaisin, että joku mainitsi jonkun körtin oliko Hakomaa tai sellainen kirjoittaneen Hurskassika nimisen opuksen?

Aholansaari tietysti olisi yksi minne myös laittaa Joululahjan, olisi kiva kun heilläkin olisi tollainen pikkaisen kilpailumuotoinen tai ainakin sellainen keräys, missä näkisi kulloisenkin tilanteen.
http://joulupata.fi/?page=pottilistaus&group=community

Joulu tuli rahat meni.. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #1 : 08.12.08 - klo:15:40 »
Haapajärven eläkkeellä oleva kirkkoherra Jussi Vihantola kiusaantui, kun ihmiset höpöttivät aikoinaan koko ajan, että joulu maallistuu (tarkoittaen varmaan markkinameininkiä yms).

Jussin sanoma oli nurinperin, mutta selkeä: Maailma jouluttuu!

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Re: Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #2 : 09.12.08 - klo:15:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Muistaisin, että joku mainitsi jonkun körtin oliko Hakomaa tai sellainen kirjoittaneen Hurskassika nimisen opuksen?

Jap, Auri Hakomaan kirja on nimeltään Hurskas sika ja hunajanpisaran toivo. Hyvä kirja.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #3 : 09.12.08 - klo:15:32 »
Hakomaalla on - on ainakin ollut - ravintola Tallinnan vanhassa kaupungissa, jokseenkin parhaalla paikalla, Raatihuoneen kupeessa. Ottakaa toteamuksena, ei mainoksena: Hakomaan ravintolassa on mainio keskiaikainen tunnelma ja sieltä saa maittavaa hunajaolutta!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #4 : 09.12.08 - klo:18:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Hakomaalla on - on ainakin ollut - ravintola Tallinnan vanhassa kaupungissa, jokseenkin parhaalla paikalla, Raatihuoneen kupeessa. Ottakaa toteamuksena, ei mainoksena: Hakomaan ravintolassa on mainio keskiaikainen tunnelma ja sieltä saa maittavaa hunajaolutta!


Kysymyksessä on siis Olde Hansa. Aurimaa harrastaa myös bluesia ja rokkia ja soittaa sitä Clazzissa Olde Hansaa vastapäätä. Tosi makee bluesravintola.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #5 : 09.12.08 - klo:20:41 »
Taas yks körtti.
On teitä körttejä joka lähtöön.
Ai soittaa bluesia,rockkia ja juottaa ihmisiä hunajaoluella ja sitten kirjoittelee hengellisiä kirjoja, jotenkin ei vakuuta mua lukemaan sitä kirjaa.
Himpe kun tuli koko äijä mainittua.

Siis no mitä tohon sanoisi. Ei kovin kristillistä touhua, vaikkakin kait ihan hauskaa.
Jos kristillisen saarnojen kuuntelu ja sananäärellä oleminen vie tollaiseen toimintaan, niin muutos on outoon suuntaan.
Olihan Jeesus syömärien ja juomarien ja porttojen ystävä, mutta en usko hänen tarkoittaneen, että sellaiseksi tulisi tulla myös tavoiltaan, mutta mistä tässä nyt enään tietää mitään, kun tätä foorumia lukee.
Luulin että en tätä sekopäisemmäksi voi tulla, mutta ilmeisesti aina yllättyy.
Körttipapit ja kirkkoherrat mielipiteineen? :roll:  :roll:  :roll:  :roll:  :?:  :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Ruoho

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #6 : 09.12.08 - klo:20:43 »
Hyvä Salis, sinun edellä olevaan viestiisi pujahti pieni lapsus. Bluesia ja rokkia harrastava ja sitä Clazzissa soittava persoona on nimeltään Auri Hakomaa, ei Aurimaa, kuten sinä edellä kirjoitit.

Auri Hakomaan runoja on luettavissa Sinikka ja Mikko Aallon kirjassa Armo kadoksissa? (Karas-Sana, 1989).

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #7 : 09.12.08 - klo:22:07 »
Voi kauheeta, blues ja rokki ja hunajaolut ne on syntisiä asioita. Kyllä, juomari ja portto. Eihän em. asioita harrastamalla voi olla mitenkään hengellinen, eihän?

Kaikella kunnioituksella viisveisaaja, voisitko vähän avartaa maailmankatsomustasi ja kyetä erottelemaan epäoleelliset asiat omista syntilistoistasi?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #8 : 09.12.08 - klo:22:39 »
No en nyt kun lupasin,niin tosta musiikki puolesta.
Kirjoitin, että jos moiseen touhuun joku usko vie, niin outoon suuntaan.
Jeesuskin oli sitä mieltä, että sen synti on suurempi joka viettelee, eli vie mukaan porukkaan jossa on turmiollistamenoa.

En nyt eritellyt mikä tai mitkä niistä on turmiollisia, vaan koko se touhun ylläpito.
Sitten kirjoitella ns, hengellisiä kirjoja.
Minusta jos usko vie juottamaan ihmisiä olutta ja johonkin kapakoihin on sellainen usko joka vie väärien asioiden ja sellaiseen porukkaan joka ei ole sanotaan vaikka ei hyödyllistä.

Ei kapakoissa istuminen ja juominen ole oikein kristillistä.
 Se on vienyt monet turmion tielle, jopa tuhoon.
Miksi ylläpitää ja soittaa moisissa paikoissa ja vetää sinne porukkaa.

No kunhan joku sitä elämää ihannoiva saa näpeilleen, niin huomaa,että oli se veisuu sittenkin oikeassa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #9 : 09.12.08 - klo:22:48 »
Hurskas sika -kirjan useampaan kertaan lukeneena musta tuntuu että aika hyvin sopii kirjan aiheeseen tuo Viisveisaajan edellisen viestin viidestä veisaaminen :D
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #10 : 10.12.08 - klo:09:44 »
Minä oon juonu oluen oluena ja nauttinu hunajaa hunajana teen joukosa. En niitä oo keskenään sotkenu, eli oon ainakin siinä asiassa synnitön ja puhas.

Olde Hansassa käyn usiasti syömäsä ja juon usseita talon perinneoluita - eikai ne siihen oo sitä hunajaa laittanu, kun se niin hyvim maistuu? Jos sen ovat teheneet, niin sitten määkään en oo siinä(kään) asiassa puhdas, tosin harhaantunut tietämättäni!

Tää ketju tais olla kuitenki jouluketju. Jouvvun tällä viikolla syömään monta jouluateriaa; maanataina Upilan leirikeskuksesa täysi pöytä, eilen Sysmäsä Virtaan kartanosa samalainen, huomenna partiolaisten joulupuuro. Olo on kuin kristityllä ruukaa: Ilonen, tyytyväinen - ja syyllinen ja katuva!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #11 : 10.12.08 - klo:12:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Ai soittaa bluesia,rockkia ja juottaa ihmisiä hunajaoluella ja sitten kirjoittelee hengellisiä kirjoja, jotenkin ei vakuuta mua lukemaan sitä kirjaa. Himpe kun tuli koko äijä mainittua.


Onko bluesin ja rockin soittaminen tai kuunteleminen kenties syntiä Viisveisaajan mielestä? Onhan se kauheeta syntiä, kun olutta juo ja tekee hengellisiä kirjoja?
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #12 : 10.12.08 - klo:12:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Ruoho"
Hyvä Salis, sinun edellä olevaan viestiisi pujahti pieni lapsus. Bluesia ja rokkia harrastava ja sitä Clazzissa soittava persoona on nimeltään Auri Hakomaa, ei Aurimaa, kuten sinä edellä kirjoitit.

Auri Hakomaan runoja on luettavissa Sinikka ja Mikko Aallon kirjassa Armo kadoksissa? (Karas-Sana, 1989).


Jep. Sekoitin aurimaan ja Hakomaan. Olen pahoillani. Siis Auri Hakomaasta oli kysymys.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Taas se vänkä alkaa?
« Vastaus #13 : 10.12.08 - klo:20:30 »
Siis oonko tosissaan ainut, kun pidän oluen juontia ja kapakassaistumisia ja sinne porukkaa vetäviä syntinä?

Mitä körtille tarkoittaa Pyhitys, pyhittyminen tai hengen hedelmät tai kilvoittelu?

Hengellisyys joka vie istumaan kapakkaan ei ole minusta oikein, mutta jos se vie siihen, että varoittaa päihtymisistä ja huonosta seurasta, siis tavoiltaan huonosta, ei tietenkään kukaan ihminen ole toista parempi.
On minusta parempaa hengellisyyttä, vaikkakin Jumala vain näkee sydämeen.

Tää nykymeno menee vaan aina ja aina hassumpaan suuntaan.
Ehkä olen sitten vain vajaamielinen, mutta vaspaamielinen kaikkeen en ole.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Joulu tulee. kestääkö hermot?
« Vastaus #14 : 10.12.08 - klo:21:04 »
Hei, hyvät ihmiset!

Foorumilla on pikkuisen hankala jutella, kun vain kirjoitellaan! Minun omituinen huumori on toisinaan sellaista, että yritän sanoa jonkin asian kärjistäen ja kerron sen siksi päinvastaisena. Jutellessa, kun on katsekontaksi yms. sellainen onnistuu, mutta kirjoittelemalla se onkin vaikeampaa!

Minä pidän oluen juontia syntinä. Samoin hunajan syöntiä (en oo varma, onko se syntiä, jos sitä nauttii pisaroittain!). Kaikkeen, mitä minä teen, liittyy synti. Minun kirkossakäynti on syntiä, koska siinä on itsekkäitä ajatuksia. Maidon juonti minulle on syntiä (aina, kun mä maitoo juon, mä muistn sut ja hetket nuo...). Kaikki, mikä on ihmisestä, minusta, on syntiä!

Kerroin tämän viikon jouluaterioistani. Minä nautin niitä oikeasti, mutta tunnen syyllisyyttä, sillä nekin ovat syntiä (minulle).  Se, että satuin syntymään ihmiseksi, teki minusta syntisen, perisynnin oman, jolla on koko ajan ja kaikessa taipumus pahaan ja syntiin, itsekkyyteen ja omaan nautintoon.

Ajoittaen koen, että ole armahdettu syntinen. Yhtä aikaa syntinen (koko elämän ajan, joka hetki), ja samaan aikaan armahdettu. Minua ei tee syntiseksi ne juomat ja ruoka, joita nielen, vaan se, että olen osa syntistä sukukuntaa, ihmiskuntaa. Minua ei tee synnittömäksi kieltäytyminen juomasta tai ruuasta, vaan syntisten Vapahtaja, joka on luvannut antaa anteeksi ja on sopinut minun asian Taivaan Isän edessä. Kristillistä joulua ei olisi, jos minä pystyisin itse itseni pelastamaan.

Pyhä, pyhyys on minulle herkkä ja tärkeä asia. Pyhyyttä en kuitenkaan koe silloin, kun jätän oluen juomatta, tai santsilautasen Ruotsinlaivalla ottamatta, vaan silloin, kun koen, että Vapahtaja saattaa ehkä minutkin vielä joukkoonsa hyväksyä, pyhien joukkoon.

Näin minä koen

Mauno