Kirjoittaja Aihe: Verokapina II  (Luettu 42750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Verokapina II
« Vastaus #120 : 28.11.08 - klo:09:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Toki olen omalla alallani ammattilainen. Mutta en todellakaan veroasioissa. Vajavainen tieto on hankittu yrittäjäuran aikana useimmiten kantapään kautta. Jotain on pääkoppaan tarttunut erityisesti sen jälkeen, kun vihdoin ymmärsin hakea ammattilaisia tuekseni. Heidän kanssa keskustellessa monta perusasiaa ymmärtää käytännössä. Seurakunnan hallintokin on takavuosilta jossain määrin tuttua. En SeppoS tunne tuota Hkin srk-yhtymän tapausta. On vaarallista mennä jonkin yksittäistapauksen perusteella vetämään yhtäläisyysmerkkejä muihin tapauksiin. Hkin tapauksessa voi olla kyse yksinkertaisesti verottajan väärästä tulkinnasta. Väärä tulkinta silloin ei tarkoita noin suoraviivaisesti väärää tulkintaa Aholansaaren verotuksessa, kuin näytät olettavan. Kuittailit turhaan, ettet saanut vastausta vertailullesi talkootyöhön. Päinvastoin. Aivan niin kuin seurakunta ei voi vähentää muun toiminnan kuluihin sisältyvää arvonlisäveroa arvonlisäverovelvollisesta toiminnasta maksettavasta verosta, ei Aholansaarikaan voi talkoolaisten muonitus- ja majoituskuluihin sisältyvää arvonlisäveroa vähentää elinkeinotoiminnastaan maksuunpantavasta arvonlisäverosta. Seurakunnissa tämä homma osataan, Aholansaaressa ei ole osattu tai välitetty. Todennäköisesti ei vain ole osattu. Ja nyt Liisa, älä heti kuittaile, että jankutan samaa ja käytän todennäköisesti sanaa. Täytyi vaan taas osoittaa, tällä kertaa SeppoS:lle, että joillakin tuntuu olevan aivan nämä veroasiat hakusessa. Monen kohdalla se johtuu siitä, että on koko ikä oltu palkkatyössä. Julkisella sektorilla olevilla hirttää hihna helpoimmin kiinni. Ei edes yritetä tajuta. SeppoS:n työhistoriaa en tunne, enkä välitäkään tietää (rauha hänelle), mutta jotain alkeellista verotuksen tajua voisi osoittaa ennen kuin alkaa liikaa mestaroimaan kansanliikkeen keulakuvana.


Kiitos taas kohteliasuudestasi. Tiedän verotuksesta paljon enemmän kuin kirjoitan tänne. Olisi hyvä kun tutustuisit tähän kaikkia seurakuntia koskeneeseen verojuttuun. Helsingin yhtymä toimi vain siinä isoimpana hyötyjänä asian hoitajana.

Valitan on pakko lähteä Tampereen lentokentälle. Mutta lopuksi verolautakunnan entisen jäsenen kommentti. "Me pantiin yrityksille aina vähän harkintaa, kun ne huijas kuitenkin."
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #121 : 28.11.08 - klo:10:40 »
Sovellan tässä - käytyyn verokapina-keskusteluun liittyen -  Aino Suholan tämän päiväistä kolumnia Keskisuomalaisessa, osoittamatta kuitenkaan ketään sormella;
"Olen hyvällä asialla, mutta myös pätemässä. Ja koska minä olen aito, minulla on syytä epäillä sinua", joka käsität asiat eri tavalla kuin minä. "Sitä paitsi, minä tiedän tästä asiasta paljon enemmän".

Lars Mikael

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
SeppoS
« Vastaus #122 : 28.11.08 - klo:10:48 »
Kun nyt paljastit olevasi veroasiantuntija, voisit selvittää tuon Hki:n srk-yhtymän ja Aholansaaren tapauksen yhtäläisyydet niin, että meille muillekin asia aukeaisi.

Voimme nyt varmasti olla jatkossa luottavaisella mielellä, kun sinä olet asiaan perehtynyt ja asiaa ajamaan ryhtynyt.

Tuo verolautakunnan jäsenen lausahdus on ajalta, jolloin verolautakunnassa oltiin poliittisin perustein. Amatööripohjalta. Kuvaa toki verovirastojen ja niiden tarkastusporukoiden asennetta. Jokainen suomalainen pienyrittäjä sen tietää. Jos se oli tarkoitettu lohkaisuksi minulle, kun kerroin joutuneeni aikanaan verotarkastuksen kohteeksi, tölväisy ei osunut. Tarkastuksen jälkeen sain puhtaat paperit pääosin. Loppu oli normaalia virheen oikaisua. Se, joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Olet SeppoS osoittanut jo aikaisemmin, mikä on asenteesi yrittäjiä kohtaan. Se on lisätölväisyjäkin ilman selvä.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #123 : 28.11.08 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Sovellan tässä - käytyyn verokapina-keskusteluun liittyen -  Aino Suholan tämän päiväistä kolumnia Keskisuomalaisessa, osoittamatta kuitenkaan ketään sormella;
"Olen hyvällä asialla, mutta myös pätemässä. Ja koska minä olen aito, minulla on syytä epäillä sinua", joka käsität asiat eri tavalla kuin minä. "Sitä paitsi, minä tiedän tästä asiasta paljon enemmän".

Lars Mikael


Tässä Aino Suholan kolumni. On aivan muusta asiasta. Mutta sinällään huomautuksesi on oikea.
Voisiko vähemmän olla enemmän


...

Yrittäjäkörtti, tekijänoikeussyistä emme voi täällä julkaista tuota kolumnia. Linkitys on näissä hyvä käytäntö, ja tässä toimiva, sillä tämäkin kolumni säilynee verkossa pitkään. Siispä linkki kolumniin -Liisa

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Verokapina II
« Vastaus #124 : 28.11.08 - klo:10:58 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
[Tiedän asioista keksimääräistä enemmän, mutta olen tässä asiassa ihan kansalaisaktivisti. Neuvotteluissa on yritetty pitää ystävällistä henkeä ja välttää sen tuhoamista täällä. Kyllä hätä on aito ja rehellinen. Adressin on allekirjoittanu niin paljon tunnettuja nimiä, että uskon sillä olevan vahvan tukevan vaikutuksen neuvottelijoille. Neuvottelut ovat ensi viikolla, mutta rehellisesti sanottuna en niiltä paljoa odota. Samaan aikaan on menossa tuo oikeusministeriön hanke, johonka adresssi myös vaikuttaa samoin kuin eduskuntakyselyt etc. Niin monta asiaa tapahtuu samaan aikaan. Lakiahan verottaja ei pysty muuttamaan, mutta tulkintaa ja harkintaa kylläkin. Veron määrä perustuu pääosin verottajan arvioihin volyymeistä. Sama asia seurakunnan toimintana on laissa verovapaa, mutta säätiö ei ole seurakunta eikä laki koske sitä, vaikka se on vahvasti sitoutunut Suomen Luterilaiseen kirkkoon ja kaikki toiminta on seurakuntia avustavaa.

Mitä siihen tulee niin en ole niin paljoa sisäpiirä, että olisin nähnyt verottajan paperit, mutta olen kuullut niistä runsaasti.

Sama verouhka kuin Aholansaarella on nyt niskassa, on kaikilla muilla uskonnollisilla toimijoilla edessä. Siksi taistelumme on erittäin tärkeää.


Jaaha, takaisin jäähyltä, kyyneleet on vuodatettu ja uhkailu ja sakinhivutus voivat taas toimestani jatkua! Näinhän se on - kysymys on yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta, johon vaikutetaan monella rintamalla, ja hyvin tärkeä on myös tämä verokapina-hanke netissä. Tällä foorumilla on kyllä siltä saatu näissä kahdessa ketjussa hyvin kaivettua maata alta, mutta sananvapaus suotakoon kaikille, on omia lehmiä ojassa tai ei. Minulla sellainen on: rakkaus niin Aholansaarta kuin herännäisyyttäkin kohtaan sekä valtaisa kolmannen sektorin pyyteettömän diakonisen työn kunnioitus (on se sitten maallisissa kuvioissa tehtyä tai hengellisissä). Yhteiskunnallinen ilmapiiri vaikuttaa aina lain tulkintaan jos ei aina sen kirjaimeen, joten voimme hyvin toivoa, että tässä asiassa tulee myönteinen päätös. Se olisi myös oikeudenmukainen päätös. Ainahan laki ja moraali eivät toisiaan kohtaa - siksi tarvitaan järkevää tulkintaa, jota siis ohjaa myös yleinen yhteiskunnallinen toiminta ja debatti. Eli on myös puhtaan realistista käynnistää näitä kampanjoita, ja siksi ehkä niiden kampittaminenkin on niin tärkeää. Mutta kaiken tämän kiistelyn seassa älkäämme unohtako niitä rakkauden tekoja, joita talkoolaisten sankka joukko ympäri maan itsestään melua pitämättä tekee. Ei unohdeta myöskään Aholansaarta, joka ei ole mikään loma- ja viihdekeskus vaan pyhä, hiljentymisen ja yhteisöllisyyden, rakkaudellisuuden paikka. Tämän asian kaikkein tärkeimmällä sijalla pitäminen on sitä puhtainta realismia tässä kylmässä maailmassa, mikä meiltä ahneilta, lyhytnäköisiltä ja materialistisilta nykyihmisiltä usein unohtuu. Onneksi on näitä muistamisen ja muistuttamisen linnakkeita pystyssä, ei vain Aholansaaressa vain muissakin paikoissa ja lukemattomien ihmisten sydämissä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #125 : 28.11.08 - klo:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Sovellan tässä - käytyyn verokapina-keskusteluun liittyen -  Aino Suholan tämän päiväistä kolumnia Keskisuomalaisessa, osoittamatta kuitenkaan ketään sormella;
"Olen hyvällä asialla, mutta myös pätemässä. Ja koska minä olen aito, minulla on syytä epäillä sinua", joka käsität asiat eri tavalla kuin minä. "Sitä paitsi, minä tiedän tästä asiasta paljon enemmän".

Lars Mikael


Tässä Aino Suholan kolumni. On aivan muusta asiasta. Mutta sinällään huomautuksesi on oikea.
Voisiko vähemmän olla enemmän


...

Yrittäjäkörtti, tekijänoikeussyistä emme voi täällä julkaista tuota kolumnia. Linkitys on näissä hyvä käytäntö, ja tässä toimiva, sillä tämäkin kolumni säilynee verkossa pitkään. Siispä linkki kolumniin -Liisa


Kiitos Liisa tarkkaavaisuudesta. Eduskuntakyselyn vastauksessa ei varmasti ole noita tekijänoikeusjuttuja haittana. Kävin katsomassa eduskunnan sivuilta. Ei vielä ollut. Lupaan kopioida vastauksen tänne, jos ei joku muu ehdi ensin.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #126 : 28.11.08 - klo:11:23 »
Lainaus käyttäjältä: "llwyd"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
[Tiedän asioista keksimääräistä enemmän, mutta olen tässä asiassa ihan kansalaisaktivisti. Neuvotteluissa on yritetty pitää ystävällistä henkeä ja välttää sen tuhoamista täällä. Kyllä hätä on aito ja rehellinen. Adressin on allekirjoittanu niin paljon tunnettuja nimiä, että uskon sillä olevan vahvan tukevan vaikutuksen neuvottelijoille. Neuvottelut ovat ensi viikolla, mutta rehellisesti sanottuna en niiltä paljoa odota. Samaan aikaan on menossa tuo oikeusministeriön hanke, johonka adresssi myös vaikuttaa samoin kuin eduskuntakyselyt etc. Niin monta asiaa tapahtuu samaan aikaan. Lakiahan verottaja ei pysty muuttamaan, mutta tulkintaa ja harkintaa kylläkin. Veron määrä perustuu pääosin verottajan arvioihin volyymeistä. Sama asia seurakunnan toimintana on laissa verovapaa, mutta säätiö ei ole seurakunta eikä laki koske sitä, vaikka se on vahvasti sitoutunut Suomen Luterilaiseen kirkkoon ja kaikki toiminta on seurakuntia avustavaa.

Mitä siihen tulee niin en ole niin paljoa sisäpiirä, että olisin nähnyt verottajan paperit, mutta olen kuullut niistä runsaasti.

Sama verouhka kuin Aholansaarella on nyt niskassa, on kaikilla muilla uskonnollisilla toimijoilla edessä. Siksi taistelumme on erittäin tärkeää.


Jaaha, takaisin jäähyltä, kyyneleet on vuodatettu ja uhkailu ja sakinhivutus voivat taas toimestani jatkua! Näinhän se on - kysymys on yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta, johon vaikutetaan monella rintamalla, ja hyvin tärkeä on myös tämä verokapina-hanke netissä. Tällä foorumilla on kyllä siltä saatu näissä kahdessa ketjussa hyvin kaivettua maata alta, mutta sananvapaus suotakoon kaikille, on omia lehmiä ojassa tai ei. Minulla sellainen on: rakkaus niin Aholansaarta kuin herännäisyyttäkin kohtaan sekä valtaisa kolmannen sektorin pyyteettömän diakonisen työn kunnioitus (on se sitten maallisissa kuvioissa tehtyä tai hengellisissä). Yhteiskunnallinen ilmapiiri vaikuttaa aina lain tulkintaan jos ei aina sen kirjaimeen, joten voimme hyvin toivoa, että tässä asiassa tulee myönteinen päätös. Se olisi myös oikeudenmukainen päätös. Ainahan laki ja moraali eivät toisiaan kohtaa - siksi tarvitaan järkevää tulkintaa, jota siis ohjaa myös yleinen yhteiskunnallinen toiminta ja debatti. Eli on myös puhtaan realistista käynnistää näitä kampanjoita, ja siksi ehkä niiden kampittaminenkin on niin tärkeää. Mutta kaiken tämän kiistelyn seassa älkäämme unohtako niitä rakkauden tekoja, joita talkoolaisten sankka joukko ympäri maan itsestään melua pitämättä tekee. Ei unohdeta myöskään Aholansaarta, joka ei ole mikään loma- ja viihdekeskus vaan pyhä, hiljentymisen ja yhteisöllisyyden, rakkaudellisuuden paikka. Tämän asian kaikkein tärkeimmällä sijalla pitäminen on sitä puhtainta realismia tässä kylmässä maailmassa, mikä meiltä ahneilta, lyhytnäköisiltä ja materialistisilta nykyihmisiltä usein unohtuu. Onneksi on näitä muistamisen ja muistuttamisen linnakkeita pystyssä, ei vain Aholansaaressa vain muissakin paikoissa ja lukemattomien ihmisten sydämissä.


Ei kai täällä kukaan ole unohtanut Aholansaaren merkitystä. Eikä myöskään sen pyyteettömän talkootyön arvoa. Osalla on vain "pyyteetön talkootyö" täysin väärinymmärretty sanapari. Loma- ja viihdekeskukseksi parjaaminen Aholansaaren kehittämissuunnitelmia on täysin asiaton. Ei liene jäänyt epäselväksi, että markkinoinnin pääpaino on lomailevissa körteissä. Jos Llwyd on niin aidosti ja pyyteettömästi Aholansaaren puolesta, myy omaisuutesi ja muuta munkiksi saareen palvemaan ystäväkansaa. Kalasta ruokasi Syväristä ja sulata talvesta lumesta juomavesi. Majoitustilaksi puolijoukkueteltta.

Verottaja voi muuttaa tulkintojaan esim. Aholansaaren talkootyön volyymeistä varsinkin, jos säätiön näyttö riittää. Sen sijaan verottaja ei lähde muuttamaan näin perusasiassa lain tulkintaa. Se olisi ennakkotapaus, joka koskisi niin laajaa joukkoa, että homma kaatuu siihen. Olisi myös EU-direktiivien vastainen. Ja turha naljailla direktiivien mainitsemista. Itsepähän äänestitte EU-liitoksen puolesta. Lainmuutos on yksi mahdollisuus. Sen jälkeen, kun EU-direktiivi on muutettu. Ja jälleen kerran huomautettakoon: Tämä todettuna tarkastuskertomuksen sisällön ounastelun perusteella. Mehän emme tiedä siitä tarkemmin. SeppoS tietää, mutta ei kerro. Syytä voi miettiä. Jos se on säätiön kehotus, homma on ok.

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Monimutkaista
« Vastaus #127 : 28.11.08 - klo:12:00 »
Seppos viitannee päätökseen, jonka KHO teki 2004. Se oli tällainen: Seurakuntayhtymän omistuksessa tai hallinnassa olevia kiinteistöjä käytettiin kirkollisissa toimituksissa, hautaus- ja rekisteritoimessa sekä erilaisissa vastikkeetta seurakuntien jäsenille suoritettavien palvelujen yhteydessä. Tällainen kiinteistöllä harjoitettu toiminta ei ollut arvonlisäverolain soveltamisalaan kuuluvaa liiketoimintaa eikä myöskään Euroopan yhteisöjen neuvoston kuudennen arvonlisäverodirektiivin 4 artiklassa tarkoitettua taloudellista toimintaa. Seurakuntayhtymä ei näin siksi ollut tämän toiminnan osalta verovelvollinen eivätkä kiinteistöt olleet lain tai direktiivin soveltamisalaan kuuluvassa käytössä. Koska kiinteistöjä käytettiin lähes yksinomaan tai ainakin pääosin tässä tarkoituksessa, kiinteistöillä seurakuntayhtymän omalla henkilökunnalla suoritettavien kiinteistöhallintopalvelujen verokohtelua oli arvioitava tästä lähtökohdasta. Sen vuoksi seurakuntayhtymän ei katsottu suorittavan noita kiinteistöhallintapalveluja verovelvollisen ominaisuudessa.

Alvin käyttäytyminen Aholansaaressa on kiinnostava edellisestäkin johtuen, koska Aholansaaren toiminta on yhteiskunnan viranomaisen hyväksymien sääntöjen mukaisesti yhteydessä evankelis-luterilaisen kirkon toimintaan ja toiminnalla on monilta keskeisiltä osiltaan yhteys kirkkolakiin (kirkon varhaiskasvatus ja rippikoulutyö, Aholansaarisäätiön muut hengelliset tapahtumat, joita tehdään normaalein kirkollisin luvin, kirkon virassa olevien ja kirkkoon kuuluvien jäsenten toimesta). Aholansaaren toimintaa ei luonnehdi ainoastaan sen säätiömuoto ja yleishyödyllisyys vaan myös sen sidonnaisuus ev. lut. kirkkoon ja kirkkolain alaisiin toimintoihin. Asiat ovat kiinnostavia verotuksellisen kokonaisharkinnan kannalta. Aholansaaren juridisten seikkojen osalta ei riitä, että juristi tuntee yleisen verolainsäädännön. Hänen tulee tuntea myös uskonnonvapauslainsäädäntö ja kirkkolaki sekä niiden suhde Aholansaaren toimintaan yleensä sekä tämän yleisen viitekehyksen lisäksi näiden suhde yksittäiseen elinkeinotoiminnan osuutta koskevaan yksityiskohtaan.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Kiitos PJ
« Vastaus #128 : 28.11.08 - klo:12:47 »
Kiitos PJ selkeästä tekstistä. Eli ko. srk:n kohdalla kiinteistöjä ei käytetty arvonlisäveron alaiseen toimintaan. Tuo kiinteistönhallintapalveluiden ja rakentamispalveluiden oman käytön arvonlisäveroasia on hyvin monimutkainen asia. Aholansaari käyttää kiinteistöjään myös arvonlisäveron alaiseen toimintaan, mutta sillähän ei ole merkitystä talkoolaisten ruokien ja majoituksen alv-käsittelyyn. SeppoS:n viittaus tuohon tapaukseen oli aika vähän relevantti. Aholansaaren toiminnan vertailu srk:n toimintaan on sinällään paikallaan juuri niin kuin PJ kirjoitti. Seurakuntien järjestämästä pitopalvelusta, esim. hautajaisten yhteydessä ymmärtääkseni maksettaan alv, jolloin menojen käsittely srk:n taloudessa on verrannollinen Aholansaaren tapaukseen.  

PJ:n viittaus juristin ammattitaitovaatimuksen laajuuteen Aholansaaren tapauksessa vahvistaa sitä näkemystä, että todelliset osaavat asiantuntijat ovat vähissä. Jos todellisia veroasiantuntijoita on kymmenkunta koko maassa (siis sellaisia, joiden lausuntoja verottaja automaattisesti ottaa vakavasti käsittelyyn), niin kuinka monta on sitten näitä PJ:n mainitsemia asiantuntijoita. Toivottavasti Aholansaari on saanut tällaisen asiantuntijan avukseen. Tai sitten veroasiantuntija saa perehdyttävää tietoa esim. PJ:ltä. Näin vähintäänkin tapahtuu, koska tiedämme PJ:n varmasti toimivan asian hyväksi. Tämän voi avoimesti tunnustaa, vaikka keinoista on välillä epäyhtenäinen käsitys.

Poissa pj

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Kiitos kiitoksesta
« Vastaus #129 : 28.11.08 - klo:13:02 »
Kyllä, seurakunnat maksavat alvin pitopalvelusta.

Sama asia kävi mielessäni asiantuntijoita etsittäessä. Porukka on, kuten yrittäjäkörtti toteat, erittäin vähäinen. Eiköhän asiaan tarvita työryhmä.

Lisään vielä yhden näkökohdan talkoolaisista ja talkootyön uskonnollista ulottuvuutta koskevan arvioimisen takia. Maailman luetuin kirja Raamatun jälkeen on Tuomas Kempiläisen Kristuksen seuraamisesta. Kirja on ollut suomalaisissa herätysliikkeissä erittäin levinnyt ja sen keskeisin lause, jonka siteeraan ulkomuistista, on toistettu lukemattomat kerrat seuratuvissa: yksinkertainen piikatyttö lakaistessaan lattiaa tekee suuremman jumalanpalveluksen kuin omaan pelastukseensa keskittynyt hurskas munkki. Tämä on se uskonnollinen viitekehys, jossa Järven Alpon porukat, "kirveskristityt", elävät ja tämä on se "kasteopetus", jonka he Aholansaaren nuorille antavat.

jUHOMA4

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #130 : 28.11.08 - klo:13:22 »
No niin Yrittäjäkörtti, eiköhän nämä propleemat ole jo käsitelty moneenkertaan tällä foorumilla.  Asiantuntijat hoitavat ne.
Nyt vain s a t a s i a tilille ja kehoitat muitakin yrittäjiä tekemään samoin , että saadaan euroja kasaan  :!:

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Re: Kiitos kiitoksesta
« Vastaus #131 : 28.11.08 - klo:14:36 »
Lainaus käyttäjältä: "pj"
Kyllä, seurakunnat maksavat alvin pitopalvelusta.

Sama asia kävi mielessäni asiantuntijoita etsittäessä. Porukka on, kuten yrittäjäkörtti toteat, erittäin vähäinen. Eiköhän asiaan tarvita työryhmä.

Lisään vielä yhden näkökohdan talkoolaisista ja talkootyön uskonnollista ulottuvuutta koskevan arvioimisen takia. Maailman luetuin kirja Raamatun jälkeen on Tuomas Kempiläisen Kristuksen seuraamisesta. Kirja on ollut suomalaisissa herätysliikkeissä erittäin levinnyt ja sen keskeisin lause, jonka siteeraan ulkomuistista, on toistettu lukemattomat kerrat seuratuvissa: yksinkertainen piikatyttö lakaistessaan lattiaa tekee suuremman jumalanpalveluksen kuin omaan pelastukseensa keskittynyt hurskas munkki. Tämä on se uskonnollinen viitekehys, jossa Järven Alpon porukat, "kirveskristityt", elävät ja tämä on se "kasteopetus", jonka he Aholansaaren nuorille antavat.


Asiahan on sataprosenttisesti noin.

Poissa Yrittäjäkörtti

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 94
Verokapina II
« Vastaus #132 : 28.11.08 - klo:14:42 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
No niin Yrittäjäkörtti, eiköhän nämä propleemat ole jo käsitelty moneenkertaan tällä foorumilla.  Asiantuntijat hoitavat ne.
Nyt vain s a t a s i a tilille ja kehoitat muitakin yrittäjiä tekemään samoin , että saadaan euroja kasaan  :!:


Probleemi ei ole valitettavasti ohi ennen kuin lopullinen vero on tiedossa ja hoidettu. Ja sen jälkeen on vielä edessä Aholansaaren talouden turvaaminen pitkällä aikavälillä. Siihen liittyen talkookäytäntöjen muuttaminen ja talkooperiaatteen uudenlainen sisäistäminen eräiden joukkojen pääkopissa. Järven Alpon johtamilla talkoojoukoilla asia on varmasti kunnossa siellä pään sisällä, mutta sitten on näitä vapaamatkustajilta valitettavan selvästi vaikuttavia. Vapaamatkustajia, joille pääasiana on muu kuin raaka työ. Ja satasia lahjoittamalla ei asia korjaannu riittävästi. Summien on oltava suurempia. Eikä voida ajatella, että yrittäjien taskusta löytyy enemmän kuin muilta. On paljon parempia suojatyöpaikkoja, joidenka eduista nauttimaan päässeet voivat tukea saarta vapaaehtoisesti myös niin, että maksavat Saaressa olemisestaan ja syömisestään myös silloin, kun ovat siellä töitä huhkimassa. Koko kulttuurin on muututtava ja körttikansan otettava saari myös lomailukohteeksi useammin. Sillä lailla virsi raikaa väkevästi Paavon pirtissä ja saaren työväellä on voimia muuhun kuin ainaiseen rahapulan kanssa painimiseen. Kokonaan siitä ei varmasti ikinä päästä. Mutta mihinkä me menisimme, kerjuuta jos häpeisimme.

jUHOMA4

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #133 : 28.11.08 - klo:15:20 »
Yrittäjäkörtti kirjoitti :
 Ja satasia lahjoittamalla ei asia korjaannu riittävästi. Summien on oltava suurempia.
-----------------------------------------------------------------------------------

Eihän lahjoituksella ole ylärajaa.  Lisäksi sinä voit sillä ikkunanpuoleisella sarakkeella vähentää lahjoituksesi yrityksesi tuloksesta.   Olethan veroasioiden asiantuntija.    :wink:  T.  vapaamatkustaja  :!:

Lars Mikael

  • Vieras
Verokapina II
« Vastaus #134 : 28.11.08 - klo:15:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Yrittäjäkörtti"
 Majoitustilaksi puolijoukkueteltta.

Sallittaneen vakavan keskustelun lomaan pieni kevennys: Minä lupaudun kipinämikoksi.

nimim. kokemusta on