Kirjoittaja Aihe: Kirkkoherran sukupuolenvaihdos  (Luettu 31234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cecil

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 33
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #90 : 30.11.08 - klo:02:14 »
Lainaus käyttäjältä: ""Viisveisaaja"
--ja jos amerikkalaisilta uskonnollisilta lääkäreiltä kysyy hekin ovat samaa mieltä.

Siellä jenkkilässä onkin kaikki niin paljon paremmin, ja jenkkihuuhaalääkärit ovatkin maailman paras lähde. Rapakon takanahan se tyhmyys tiivistyyk- tai jotain.

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Minusta olet väärässä.
En usko tolle väittämisellesi olevan tieteen tukevaa pohjaa.

Niin, sun väitteelleshän löytyy tukeva tieteellinen pohja.   :lol:

Lainaus käyttäjältä: "Jampe"
Asia on näin että jos jos mieheksi syntynyt tuntee olevansa nainen niin se on psykiatrin tai ainakin jonkunasteisen terapeuttisen keskustelun paikka silloin.

Arvaapa huviksesi montako vuotta siellä psykiatrilla ravataan viikoittain keskustelemassa ennen kuin mitään korjausprosessia pääsee edes aloittamaan...
 
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jos on jotain muuta, niin on jotain jossain vialla siinä mitä aikojen alusta jo on luotu olemaan.

Asian ytimeen! Ja sillon pitää fiksata se mikä ei mätsää, ja koska aivopesulla se ei onnistu fiksataan kroppa. Ja hei arvatkaas mitä, nää ihmiset elää keskiverto-onnellisina elämänsä loppuun asti ja sen pituinen se. Ei, kyllä tää nyt täytyy muuttaa, ihan väärinhän se näin menee... laitetaan ne mieluummin mielisairaaloihin pakkohoitoon? Aivopestään ne hyväksymään biologinen sukupuolensa ja katotaan kuinka paljon itsemurhatilastot nousee! Eihän sellasta voi hyväksyä että ihmiset voi hyvin itsensä kanssa, tää on mun mielipide  :evil:  :roll:

Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Oootteko te jotenkin tyhmiä?

Meille ei kato riittäny ku kaikki järki ja viisaus meni sulle.


Tällä ketjulla on aivan uskomaton huumoriarvo. Itkeäkö vai nauraa. Itkeä ei enää viitti, ja pidentäähän nauru ikää.  :lol:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8405
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #91 : 30.11.08 - klo:07:40 »
Miksi Cecil inttää samaa asiaa?
Eikö se riitä kerralla, että toisilla on erilainen näkemys ja toisilla erilainen?

Miksi otta virke sieltä toinen täältä irti kokonaisuudesta ja alkaa pilkata vailla kokonaisuutta ja kehitellä joku oma näkemys ja vääristellä toisen?

Miksi ei siihen Raamatun ilmoittamaan väitteseen tai tosiasiaan ole yhtäänkommenttia.

Miksi noin alhaista nettikäyttäytymistä? :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #92 : 30.11.08 - klo:09:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Transsukupuolisuus on lyhyesti sanottuna tila, jossa aivot ja kroppa ovat eri sukupuolta. Jomman kumman sukupuolta pitäisi siis muuttaa, jotta ihminen olisi vain yhtä sukupuolta, "kuten luomisessa on tarkoitettu".

Tilaa on yritetty hoitaa vaikka kuinka kauan muuttamalla aivojen sukupuolta esim. erilaisilla terapioilla, joista pahimmat muistuttavat aivopesua, mutta tämä on johtanut vain lisääntyviin ongelmiin, masennukseen ja itsetuhoajatuksiin, jopa itsemurhiin.

Nykytekniikan keinoilla sen sijaan on jo melko helppoa muutta kropan sukupuoli vastaamaan aivojen sukupuolta. Useimmat näin leikatut "katoavat listoilta" eli elävät loppuelämänsä sekä fyysisesti että psyykkisesti yhtä tervettä elämää kuin fyysisesti tähän sukupuoleen syntyneetkin. Ongelmatilanne on korjattu.

Loput ongelmat johtuvat ulkopuolisten liian tiukoista päähineistä.


Minusta olet väärässä.
En usko tolle väittämisellesi olevan tieteen tukevaa pohjaa.
Sen sijaan vastakkaisia todistuksia on paljonkin olemassa.

Annapa muutama lähdetieto vastakkaisiin tieteellisiin todistuksiin, niin voidaan niihin perehtyä.

Mt

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #93 : 30.11.08 - klo:11:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Kivittämiset ja orjat ja muut asiat on tietysti vaikea ymmärtää joita Raamatussa on, mutta silti en epäile Raamatun luotettavuutta.


Mitäs vaikiaa siinä on  :shock:
Kyltyyri, kyltyyri, kyltyyri.

Minun mielestäni Raamatusta ei absoluuttisia arvoja löydykään. Muita kuin ne, jotka suunnilleen samanlaisina löytyvät mistä tahansa muustakin kulttuurista (esim. kultainen sääntö, 10 käskyä).

Kaiken maailman vastarannankiisket esimerkiksi koskien naispappeutta tai aborttia ovat ilmeisesti oikeutettuja itse päättämään (eivätkä ottamaan silimää käteen ja katsomaan ympärilleen!) mitkä Raamatun arvoista ovat absoluuttisia ja mitkä puhtaasti kulttuurisidonnaisia.

Absoluuttiset arvot ovat arvoja, jotka automaattisesti pätevät kaikkialla, ei arvoja, jotka pari naispappeutta jne. vastustavaa jääräpäätä laittaa pätemään kaikkialla.

En puhu nyt siis Viisveisaajasta tuommoisena "jääräpäänä". Mulla ei nimittäin ole aavistustakaan mitä Viisveisaaja on mistäkin mieltä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #94 : 30.11.08 - klo:11:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Miksi noin alhaista nettikäyttäytymistä? :roll:


Come on. Taas hurskastelet muiden käyttäytymisillä. Näet rikan toisen silmässä, mutta......
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8405
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #95 : 30.11.08 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Miksi noin alhaista nettikäyttäytymistä? :roll:


Come on. Taas hurskastelet muiden käyttäytymisillä. Näet rikan toisen silmässä, mutta......


Taas osuit oikeaan. :D

Elisan olisi hyvä lukea vaikka Raamatun sananlaskuja.
Joku moraalinen kristillinen perintö on ollut ihan hyvä, nyt kun se on revitty alas maailma menee enempi ja enempi sekaisin.
 Kirjoitin kyllä Raamatun vaikutuksesta muutenkin eli synnintuntoa ja muuta vaikuttavana, joka saa muutosta ihmisessä.

Mutta mitäpä tässä siitä sen enempää.
Olipa ikävä riidellä kanssanne ja pyydän anteeksi piikittelyitäni ja huonoa käytöstä.

Lupaan että jos joku teistä miehistä tulee hamepäällä vastaan olla moralisoimatta tai muutenkaan syrjimättä.
 Siis miesruumiissa oleva nainen.
Sen tämä vänkääminen on ainakin saanut aikaan. :roll:

Kiitos kaunis ja nyt pidän taas paussia, en kuitenkaan siksi että kokisin olevani marttyyri, vaan en rakentavaa seuraa taaskan. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Hölkänen

  • Vieras
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #96 : 03.12.08 - klo:15:49 »
Ei ole kiitollinen tehtävä taistella tuulimyllyjä vastaan, nettifoorumeilla varsinkaan. Kiitos Viisveisaajalle kärsivällisyydestä!

Jos haluaa ajatella hengen ja ruumiin ikään kuin erillisiksi, niin Raamattu mielestäni kehottaa laittamaan hengen etusijalle. Jeesus ja Paavalikin korostavat tätä mm. ruokavalioasioissa. Omatuntoaan vastaan ei pitäisi kapinoida.

Kristillisen etiikan mukaista ei siis mielestäni ole pakottaa ihmiset käyttäytymään fyysisen sukupuolensa mukaisesti. Se on yhtä väärin kuin käskeä ihmisiä käyttäytymään kaikkien hormonaalisten mielijohteidensa mukaisesti - siveettömyyttähän siitä seuraa. Ihmisen pitäisi sen sijaan ilmentää ulkoisella olemuksellaan sitä ainutkertaista henkeä, jonka Jumala on jokaiselle antanut, ja pitää ruumiinsa hengen temppelinä. Näin minun omatuntoni sanoo. Mutta hyväksyn, että monella se sanoo eri tavalla, enkä halua siksi ruveta väittelemään asiasta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #97 : 04.12.08 - klo:07:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Ei ole kiitollinen tehtävä taistella tuulimyllyjä vastaan, nettifoorumeilla varsinkaan. Kiitos Viisveisaajalle kärsivällisyydestä!

Jos haluaa ajatella hengen ja ruumiin ikään kuin erillisiksi, niin Raamattu mielestäni kehottaa laittamaan hengen etusijalle. Jeesus ja Paavalikin korostavat tätä mm. ruokavalioasioissa. Omatuntoaan vastaan ei pitäisi kapinoida.

Kristillisen etiikan mukaista ei siis mielestäni ole pakottaa ihmiset käyttäytymään fyysisen sukupuolensa mukaisesti. Se on yhtä väärin kuin käskeä ihmisiä käyttäytymään kaikkien hormonaalisten mielijohteidensa mukaisesti - siveettömyyttähän siitä seuraa. Ihmisen pitäisi sen sijaan ilmentää ulkoisella olemuksellaan sitä ainutkertaista henkeä, jonka Jumala on jokaiselle antanut, ja pitää ruumiinsa hengen temppelinä. Näin minun omatuntoni sanoo. Mutta hyväksyn, että monella se sanoo eri tavalla, enkä halua siksi ruveta väittelemään asiasta.


Viisaan ihmisen puhetta!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #98 : 09.12.08 - klo:10:57 »
Luin läpi tämän erittäin mielenkiintoisen ketjun. Joitakin ajatuksia lisäisin näin jälkijunassa (luen foorumia niin harvoin, että olen aina jäljessä, pahoitteluni).

Törmään jatkuvasti tätä foorumia tai vaikkapa lehtien yleisönosastoja lukiessani tai ihan tavallisissa keskusteluissa tähän ilmiöön, että vanhemmat ihmiset perustelevat näkemyksiään avioeroista, homoista, transsukupuolisuudesta ym. että "ei niitä ennen ollu". Joku täälläkin ihmetteli, että mitä erilaisimpia kummajaisuuksia putkahtelee nykyään jatkuvasti kaapista ulos.

Kuitenkin jo Pyhä Raamattu opettaa mm. Saarnaajan kirjassa, että "ei ole mitään uutta auringon alla". Ihan ystävälliseen sävyyn toivoisin, että ihmiset pohtisivat tätä. Itse olen aika vakuuttunut siitä, että "on niitä ennenkin ollu". Lukekaapa esim. Iliasta ja Odysseiaa, joka on kirjoitettu jo ennen Kristusta. Sieltä löytyy mm. niin homo- kuin biseksuaaleja (vaikkei noita termejä silloin tunnettukaan) ja molempiin ilmiöihin suhtaudutaan luonnollisina ja tavallisina asioina. Eli vähän kärjistetysti sanottuna: Jos ei 50-luvulla kotikylässä ollut yhtään homoa, niin ei se tarkoita, ettei missään muuallakaan koskaan sitä ennen olisi ollut. Ero on vain siinä, että nykyisin maailma on muuttunut sellaiseksi, että nämä ihmiset uskaltavat tulla sieltä kaapista ulos. Ja se on hyvä!

Mitä tulee tähän tapaus Olli Aaltoon, niin se tekee kirkolle hyvää. Kirkossa joudutaan nyt oikeasti ja vakavasti pohtimaan tätä asiaa. Kirkkossahan on valitettavasti sellainen tyyli, että mihinkään asioihin ei ennalta valmistauduta, vaan reagoidaan vasta sitten, kun asia osuu kohdalle ja sittenkin vasta kauan iltapäivälehdistön jälkeen. Kirkosta on tämän asian yhteydessä kuulunut paljon hyvää, paljon armon ja hyväksynnän ääntä ja se tekee hyvää kirkon julkisuuskuvallekin.

Minusta oli hyvä, että Olli Aalto sanoi jossain haastattelussa, että tästä ei saa aikaan mitään seksiskandaalia. Hän jatkoi jotenkin niin, että häntä ei korjata miksikään kolmikymppiseksi povipommiksi, vaan yli viisikymppiseksi naiseksi. Kyse ei ole seksistä eikä seksuaalietiikasta. Tämä menee ihan ihmisenä olemisen peruskysymyksiin.

Muutenkin Olli Aalto on rauhallisella ja asiallisella olemuksellaan antanut rohkeasti terveet kasvot monille meistä niin vieraalle ilmiölle. Kiitos siitä hänelle.

Vaikken mikään kulttuurievolutionisti olekaan, uskon itse, että Jumala toimii tässäkin ajassa, ei vain Raamatun ajassa. Itse ajattelen niin, että on Jumalan suurta armoa, että yli 50 vuotta ahdistuksessa elänyt nainen (!) saa viimeinkin tehdä sovinnon itsensä kanssa. Aiemmin se ei ole ollut mahdollista, mutta nykyinen lääketiede sen mahdollistaa. Ei kaikki uusi ole pahasta. Kyllä se Jumala(kin) saa monenlaista aikaan.

Joku ihmetteli täällä myös, että miksi Aalto on päästänyt itsensä kirkkoherraksi. Samoin moni ihmetteli aikanaan piispa Kantolan jutun yhteydessä, miksi tuollainen mies on ryhtynyt piispaksi. Minua pelottaa sanoa tämä, sillä tästä varmasti moni nyt raivostuu, mutta sanon silti: Sen ymmärtää vain toinen pappi. Kysymys on kutsumuksesta. Omassa elämässänikin on sellaisia asioita, että monen ihmisen mielestä minun ei missään nimessä pitäisi olla pappi. Mutta minkäs teet: kun Jumala kutsuu, on vaikea pullikoida vastaan. Enkä tällä kutsulla tarkoita mitään ihmeellisiä näkyjä tai yliluonnollisia kokemuksia, vaan sitä arkitunnetta, että tähän minut on kuljetettu, enkä muuta voi kuvitella. Aalto ja Kantola ja monet muut papit (minä mukaanlukien) kantavat päivittäin tätä taakkaa, joka muodostuu viran ja oman elämän välillä tasapainottelusta. Aiheeseen voi tutustua lukemalla Eero Huovisen kirjan Pappi?.

Olli Aalto ei siis ole mikään itsekäs ja härski vallantavoittelija, vaan Jumalan kutsuma mies, joka oman elämän suurista vaikeuksista ja salaisuuksista huolimatta on palvellut uskollisesti ja itsensä likoon laittaen Kristuksen kirkkoa Imatran seurakunnassa. Se, että työ on tuottanut siunausta, on Jumalan, ei Olli Aallon, ansiota. Jumala käyttää työssään sellaisiakin ihmisiä, jotka toisten ihmisten mielestä ovat siihen täysin sopimattomia. Näin oli jo Vanhan testamentin aikana. Summa summarum: Olli Aalto taitaa olla pappisidolini.  :D

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #99 : 09.12.08 - klo:13:28 »
En ole pappi - tosin mustakaapuja on vilissyt kotitanhuvillani aikoinaan melkoisesti - mutta jotenkin otaksun ymmärtäväni Samulin kirjoituksesta aika lailla. Samuli kirjoittaa tuossa yllä sen verran viisaasti, että en pahastuisi vaikka hän pysähtyisi tämän foorumin ääreen useamminkin.

  Ehkä myös Samuli saa täältä jotain, vaikkapa jutun juurta saarnaan. Nopeasti sanottuna aineksia voi löytyä vaikka penan pienistä pakinoista. Itse asiassa minusta tuntuu, että täällä ei ole kovinkaan montaa ihan turhaa kirjoitusta. Kaikki kirjoitukset eivät vaan ole kaikille.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #100 : 09.12.08 - klo:14:49 »
Erittäin mukavaa kirjoitusta, Samuli. Osaat pukea sanoiksi sen, mitä itse ja varmaan moni muukin ajattelee, mutta ei osaa sitä järkevästi ilmaista. Ilman sen kummempia tunteenpurkauksia tai paatosta asiasta voi keskustella järkevästi omaa kantaansa perustellen. Kirjoittele Samuli vaan useammin : )

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8405
Kaikenlaisia pappeja, kun hyväksyy synnin
« Vastaus #101 : 09.12.08 - klo:15:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Ei ole kiitollinen tehtävä taistella tuulimyllyjä vastaan, nettifoorumeilla varsinkaan. Kiitos Viisveisaajalle kärsivällisyydestä!

Jos haluaa ajatella hengen ja ruumiin ikään kuin erillisiksi, niin Raamattu mielestäni kehottaa laittamaan hengen etusijalle. Jeesus ja Paavalikin korostavat tätä mm. ruokavalioasioissa. Omatuntoaan vastaan ei pitäisi kapinoida.

Kristillisen etiikan mukaista ei siis mielestäni ole pakottaa ihmiset käyttäytymään fyysisen sukupuolensa mukaisesti. Se on yhtä väärin kuin käskeä ihmisiä käyttäytymään kaikkien hormonaalisten mielijohteidensa mukaisesti - siveettömyyttähän siitä seuraa. Ihmisen pitäisi sen sijaan ilmentää ulkoisella olemuksellaan sitä ainutkertaista henkeä, jonka Jumala on jokaiselle antanut, ja pitää ruumiinsa hengen temppelinä. Näin minun omatuntoni sanoo. Mutta hyväksyn, että monella se sanoo eri tavalla, enkä halua siksi ruveta väittelemään asiasta.


Hölkänen on oikeassa siinä, että tulisi ennenkaikkea elää sen Jumalanhengen mukaan mikä saatu on.
Ihmettelen vain onko se sitten vastoin Jumalansanaa se tai hän Henki?
Ilmeisesti jos joku asia tuntuu omassatunnossa oikealta, niin se sitä on?

Yleensäkin körttien perustavaa laatua oleva ongelma on minusta, heille ei tietenkään ongelma on se että ei Raamattua pidetä Jumalansanana, vaan siinä nyt on vain sen ajan kulttuuriin sopivia käskyjä ja jos siellä lukee, että Jumalalle on esimerkiksi kauhistus homous, niin se selitetään, no se oli sitä aikaa. Jumala on muuttunut ja Mooses nyt kirjoitteli paljon muutakin mikä ei sovellu tähän aikaan.

Se on toisarvoinen seikka onko ollut ennen ja vain nyt, ei kai se muuta sitä tosiasiaa, että Raamatun mukaan ihminen luotiin mieheksi ja naiseksi.

No jos haluaa olla kaikenhyväksyvä niin saa olla, mutta mulla on mun näkemykseni asiaan.
Minusta pappi,piispa ja jopa Paavi voivat olla väärässä.

Ikävää jos joku körttien nuorisosihteeri tai aluesihteeri tai joku mikä nyt sitten onkin hyväksyy sellaisia asioita joita Raamattu pitää vääränä.
Ihmiset tietysti tulee hyväksyä ja ei tulisi sen kummemmin suhtautua kuin kehenkään muuhunkaan, kaikkihan me olemme armonalla, mutta kait oman näkemyksensä voisi sanoa tai mitä Raamattu sanoo?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Kaikenlaisia pappeja, kun hyväksyy synnin
« Vastaus #102 : 09.12.08 - klo:16:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"




Yleensäkin körttien perustavaa laatua oleva ongelma on minusta, heille ei tietenkään ongelma on se että ei Raamattua pidetä Jumalansanana, vaan siinä nyt on vain sen ajan kulttuuriin sopivia käskyjä ja jos siellä lukee, että Jumalalle on esimerkiksi kauhistus homous, niin se selitetään, no se oli sitä aikaa. Jumala on muuttunut ja Mooses nyt kirjoitteli paljon muutakin mikä ei sovellu tähän aikaan.



Olisin eri mieltä tuosta tekstistä. Jumala ei ole muuttunut, mutta Raamatuun on kirjoittanut moni tekstiä ja heidä teksteihinsä on tarttunut ajan tapoja ja käsityksiä. Jumala on sama eilen tänään ja huomena. Raamatun on koonnut yksi kirkolliskokous sen ajan parhaan viisauden mukaan. Toisekseen Raamattuja on useampia. Katolisilla on erilainen kuin meillä ja juutalaisten raamattu poikkeaa meidän vanhasta testamentista. Ole siinä sitten fundamentalisti. Itseasiassa fundamentalismi on tietynlaista tietämättömyyttä jos sen noin julmasti ilmaisee. Uskon kuitenkin fundamentalistien vilpittömyyten kuin myös heidän kanssaan eri mieltä olevien vilpittömyyteen. Lisään tähän perään vielä, että olen maallikko, mutta asiaan on tullut perehdyttyäkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #103 : 09.12.08 - klo:18:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Samuli"
Kysymys on kutsumuksesta. Omassa elämässänikin on sellaisia asioita, että monen ihmisen mielestä minun ei missään nimessä pitäisi olla pappi. Mutta minkäs teet: kun Jumala kutsuu, on vaikea pullikoida vastaan. Enkä tällä kutsulla tarkoita mitään ihmeellisiä näkyjä tai yliluonnollisia kokemuksia, vaan sitä arkitunnetta, että tähän minut on kuljetettu, enkä muuta voi kuvitella.


Minä olen ollut naimisissa 22 vuotta papin (f) kanssa. Jotain luulisin tästä tietäväni. Harvempi ev.lut. kirkon pappi tuntee, tietää, tiedostaa toimivansa kutsumusammatissa. Kirkossa on iso määrä leipäpappeja.

Olen joutunut harmistelemaan myös sitä, miksi juuri moniongelmaiset ihmiset ovat ryhtyneet papiksi, kun ei ole mitään annettavaa toisille ihmisille ja oma elämä on aivan sekaisin. Kipuillaan arkipäiväisten asioiden kanssa. Harvassa ovat ne, jotka tuntevat Jumalan kutsuneen papin tehtävään ja jotka iloisesti, valittamatta kohtaavat ihmiset tilanteessa kuin tilanteessa. Tietysti kutsumuspappeja on, mutta sellainen on harvinaisuus ev.lut kirkossamme.

Minulle on selvinnyt, että papit ovat ihmisiä kuten maan hallituksen jäsenetkin. Ennen ajateltiin, että pappien tulee elää nuhteettomasti. Papin elämäntapaan kohdistettiin odotuksia. Ja uskon, että suuri osa kirkon jäsenistä odottaa edelleen pappien tomivan esimerkkinä seurakuntalaisille. Usein näyttää siltä, että papit kipuilevat ongelmiensa kanssa paljon enemmän kuin tavalliset kansalaiset. Pappiskoulutus on teoreettista ja akateemista eikä se valmista kohtaamaan arkipäivän ongelmia puhumattakaan ihmisten kohtaamisesta.

Luulen, että monet papit ovat uransa alussa lähteneet idealistisesti seurakuntiin toimimaan uskonsa pohjalta. Arkipäivän kohtaaminen on
pian karistanut ihanteellisuuden pölyt ja lopulta moni pappi tuntee joutuneensa oman ammattinsa vangiksi. Kun on 100 saarnaa pitänyt, ei enää viitsi hakea uuttaa näkökulmaa uskon kysymyksiin vaan turvaa vanhaan sanaiseen arkkuunsa.

Aallon tapauksessa kysymys ei ole niinkään siitä, mitä kirkon johto tapauksesta ajattelee vaan siitä, mitä kirkon jäsenet ajattelevat kirkkoherran sukupuolen vaihdosta. Luulenpa, että suuri osa kirkon
jäsenistä on hämmentyneitä tai suhtautuvat asiaan ikäänkuin vitsinä: Sellaisia ne papit nykyään ovat.

Aallon kutsumuksen täytyy olla syvä, kun haluaa jatkaa pappistehtävissä sukupuolen vaihdon jälkeenkin. Monellakaan sellaiseen ei olisi kanttia. Tässä suhteessa täytyy kunnioittaa Aallon rohkeutta. Mutta, mikä on tämän prosessin lopputulos? Miten seurakuntalaiset suhtautuvat, kun iltapäivälehdet täyttyvät rouva Aallon kuvista? Sen tulemme kokemaan  lähikuukausina.
Acta, non verba.

Poissa anonyymi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 5
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #104 : 30.12.08 - klo:19:25 »
Aika vilkasta keskustelua teillä täällä körttifoorumilla on  :roll:

En viitsi enempää pistää lusikkaani soppaan, mutta tuolla vl:ien Mopin palstalla on joku muutaman kerran ilmaissut mielipiteenään, että Raamattu ei ole mikään kaikenkattava reseptikirja, josta voisi poimia vastaukset kaikkiin inhimillisessä elämässä vastaantuleviin kysymyksiin.  Sen sijaan Raamatusta voi (ehkä peräti kannattaa) etsiä näkökulmia Jumala-suhteeseen ja suhteeseen lähimmäiseen.  Lisäksi kannattaisi välttää maallisten asioiden hengellistämistä ja käyttää maallisissa asioissa apuna Jumalan antamaa järkeä.