Kirjoittaja Aihe: Kirkkoherran sukupuolenvaihdos  (Luettu 31107 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« : 11.11.08 - klo:18:51 »
Imatran kirkkoherra Olli Aalto on avoimesti antanut haastatteluja julkisuuteen siitä, että tulevan talven aikana hänen sukupuolensa muuttuu korjausleikkauksin miehestä naiseksi. Aihe on lööppikamaa, herkullinen ja raflaava, mutta aloitanpa nyt kumminkin keskustelun, koska se kiinnostaa minuakin. Ja koska uskon, että sen joku tänne kumminkin aloittaa.

On uskomattoman rohkeaa, että Aalto tulee omalla nimellään julkisuuteen asian tiimoilta. Ehkä se on käytännöllisintä, koska joutuisi joka tapauksissa kaikkien katseen alle. Näin voi leikata huhuilta siivet olemalla heti kättelyssä rehellinen.

Transsukupuolisuus on kovasti harvinainen diagnoosi, ilmeisesti psykiatrinen tai poikkilääketieteellinen - tietääkö joku minua tarkemmin? Asia kuuluu yksityisyyden suojan piiriin, joten periaatteessa Aalto olisi voinut irtisanoutua, käydä korjausprosessin läpi ja hakea uudella nimellään virkaa jostakin muualta. Suomen kokoisessa maassa se tuskin olisi onnistunut. Kaikki opinto- ja työtodistukset lienevät vanhalla nimellä, josta käy ilmi, että sukupuoli on muuttunut. Mutta kuten hän itse sanoo täällä, "Persoonallisuuteni, koulutukseni, elämänkokemukseni ja ammattitaitoni ovat tallella." Yhdessä piispan kanssa käytyjen keskustelujen myötä Aalto on itse päättänyt jäädä virkavapaalle hoitojen ajaksi, ja jatko Imatran kirkkoherran virassa näyttää huonolta. Soisi kirkossa olevan käyttöä ihmiselle, joka on ollut tähän saakka aivan pätevä hoitamaan tehtäviään. Tuntuu, että sukupuolinen identiteetti on ennen kaikkea yksityisen, sisäisen maailman kokemus. Ei luulisi sillä olevan tekemistä viranhoidon kanssa.

Minusta on mukavaa, että Voitto-piispa on avoimesti sanonut, ettei hänen tietämyksensä ja kokemuksensa riitä, jotta hän voisi sanoa asiasta mitään lopullista. Varmaankin hän on oikeassa siinä, että asia herättäisi seurakuntalaisissa niin paljon hämmennystä, että se häiritsisi viranhoitoa ja seurakunnan elämää. Mutta olisiko se sitten niin paha?

Sekin oli hyvä pointti Aallon haastattelussa, ettei transsukupuolisuuteen sisälly mitään erityisen seksuaalista tai sensaatiomaista. Korjauksen jälkeen hän on kuin kuka tahansa nainen, paitsi ettei pysty saamaan lapsia. Mutta eivät pysty yleisesti ottaen muutkaan 54-vuotiaat naiset.

Ja jos vielä mietitään niitä "esikuvana seurakunnalle" -puolia asian mahdollisessa tuomitsemisessa, niin mikä se puoli tässä tapauksessa olisi? "Kaikki te, jotka pitkän psykiatrisen arviointiprosessin tuloksena saatte (erittäin harvinaisen) diagnoosin transsukupuolisuudesta - älkää menkö korjausleikkaukseen älkääkä puhuko asiasta ääneen, vaan teeskennelkää edelleen tuntevanne olonne luontevaksi siinä olomuodossa, jossa olette olleet tähänkin asti"? Vai vaihtoehtoisesti: "Kaikki, joilla tekee mieli vaihtaa sukupuolta, niin go for it! Siitä vaan, kaikki käy!" ...ääh, tämä on niin harvinainen ilmiö, etteivät paheksujat varmaan oikein osaa edes muotoilla, mikä tässä on paheksuttavaa. Yritän vain löytää etukäteen (uskojarukous.nettiä lukematta) sitä toista näkökulmaa ja sen perusteluja.

Hämmentävää se varmasti on. Mutta yksityisasia. Ja niin väistämättömän julkinen. En osaa edes kuvitella, millaista olisi elää 54 vuotta jatkuvalla kokemuksella siitä, että minä en ole oikeasti minä, tällainen, minä itse olen täällä sisällä jotenkin vankina, ja minun täytyy esittää jotain muuta kuin  mikä tunnen olevani. Ja sitten lopulta löytää kokemus muutoksen mahdollisuudesta ja vapauttavasta totuudesta. Se on varmaan huimaa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #1 : 11.11.08 - klo:22:36 »
On kummallista ja kohtuutonta, että Ollin pitäisi panna liperit naulaan, jos hänestä tulee leikkauksen jälkeen Oili. Mitään olennaistahan ei muutu.

   Mitä ihmeen väliä on sillä jos joku fariseus tai ylikirjanoppinut hämmentyy? Mitä merkitystä on sillä, jos joku seurakunta-aktivisti pyörittää päätään tai käsiään.

    Katsotaanpa tätä asiaa vaikkapa kolmen kilometrin korkeudelta. Voi miten pieni ja mitätön asia tämä on laajassa katsannossa. Olli tai Oili, ei mitään väliä. :lol:

    Kirkkoon kuuluu yhä yli 80 prosenttia kansasta. Seurakunta on joka paikassa enemmän kuin vähänlainen aktivistien joukko.

    Toivottavasti herra Huotari(kin) vielä huomaa, että ei vähänkään väliä onko kasukassa Olli vai Oili, tai onko Olli Oili!? :wink:

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #2 : 11.11.08 - klo:22:49 »
Kalistajan kanssa samaa mieltä.
Minusta olisi hyvä, että Aalto jatkaisi pappina sukupuolenvaihdosleikkauksen jälkeenkin.
Oli myös mukava lukea tuo asiallinen lehtiartikkeli aiheesta. (En taida tutkia miten iltapäivälehdistömme tätä käsittelee.)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #3 : 12.11.08 - klo:00:29 »
Itseäni taas ällöttää tuo juttu tosi paljon. Mietin vain kaikkia niitä, joiden omaisen tämä kirkkoherra on siunannut tai lapsen kastanut. En haluaisi itse kuulua tuohon joukkoon. Jotenkin ehkä vielä ymmärrän jos samaa sukupuolta olevat elävät parisuhteessa, kunhan eivät lapsia sotke siihen, mutta tämä menee yli että ryskyy. Ja perheellinen ihminen, onneksi lapset ovat aikuisia. Muutenkaan en ymmärrä tuollaista, niin vielä kirkkoherra. Itse välttelisin kirkkoon menoa, jos tietäisin, että siellä on sellainen pappi, joka ei ole tyytyväinen edes Jumalan antamaan sukupuoleen. No se siitä, onpahan tämäkin koettu eli on jo kirkkoonkin tunkeutunut maailman hulluus tässäkin asiassa.

Nyt on paras mennä nukkumaan, etten mieti asiaa liikaa. Tiedän olevani taas foorumilaisten mielestä rasisti tai jotain, mutta ei vain sovi minun maailmankuvaan tuommoinen ja sen vuoksi en aio jatkaa keskustelua asiasta. Mielipiteeni on tuo ja en pysty sulattamaan enempää. Onneksi en ole minä päättämässä, eikä siihen minun mielipidettä tarvita muutenkaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #4 : 12.11.08 - klo:04:34 »
Tuen Imatran kirkkoherraa. Ehdotan seurakunnalle sukupolvenvaihtoleikkausta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #5 : 12.11.08 - klo:07:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mietin vain kaikkia niitä, joiden omaisen tämä kirkkoherra on siunannut tai lapsen kastanut. En haluaisi itse kuulua tuohon joukkoon.

Katekismuksessa mainitaan papin osuudeksi veden valeleminen ja kastesanojen lausuminen. Toimituksen ydin on muualla: Kasteessa Jumala liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. (Katekismus, kappale 36).

Kirkon sanaston mukaan: Siunaus tulee aina perimmiltään Jumalalta.

Jos sakramenttien ja siunausten voima riippuisi pastorin persoonasta, niin heikostipa olisivat asiamme.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Ikuisuusaihe?
« Vastaus #6 : 12.11.08 - klo:08:21 »
Se kun ei Raamattuun uskota fundamentalisesti saa aina aikaan näitä kirjoituksia homojen puolesta ja muiden.

Raamattu kuitenkin asian ilmaisee, että mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
Eli se on Jumalan luoma sukupuoliero.
Ei ole että naismieheksi tai miesnaiseksi.
Minusta sellainen joka kokee olevansa o,assa ruumiissaan jotain mitä ei ole on jotenkin sielultaan rikki.
Jumalan suunnitelman mukaisuuteen korjaaminen olisi toivottavaa.

Varmastikkaan hänen pappina toimiminen ei kärsi oli hän sitten vaikka kolmikätinen tai kuumetautinen, mutta toi sukupuolinen sekoomus hänen olisi hyvä saada kohdalleen.

Minusta jatkakoon pappina ja varmasti tulisin kyseisen papin kanssa toimeen vaikka hän menisi leikkaukseen tai mihin, mutta toteaisin kyllä. Ystävä hyvä olet nyt tekemässä korjauksia väärään suuntaan.

No jos pitää Raamattua sen aikaan kirjoitetuksi, niin ymmärtäähän tollaisen humaanin kaikkihyväksyvän kirjoittelunkin, mutta Raamatullista se ei ole.

En ymmärrä aloittajaakaan, miksi tälläinen aihe taas.
Eikö näitä homokeskusteluja ole ollut pilvinpimein ja aina ne saa vaan enemmän riitaa kuin hyvää aikaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Re: Ikuisuusaihe?
« Vastaus #7 : 12.11.08 - klo:08:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
No jos pitää Raamattua sen aikaan kirjoitetuksi, niin ...

...raamatullista ja raamatun hengen mukaista se on.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #8 : 12.11.08 - klo:10:10 »
Vaikka tämä asia tuntuu todella hämmentävältä, varsinkin, kun ei näitä tapauksia niin hirveästi ympäristössämme ole, en voi muuta kuin todeta, ettei transsukupuolisuus todellakaan ole yksilön oma valinta. Ei se ole mielenterveyshäiriö, eikä siinä ole sielu välttämättä yhtään rikki. Tulee mieleen muuan DDR:n tapaus, jossa naisurheilija armottoman dopingkäytön jälkeen joutui vaihtamaan sukupuoltaan. Siinä mielestäni tulee hyvin ilmi se, miten kokemus omasta sukupuolestamme voi hormonien väärinkäytön tuloksena jopa pysyvästi muuttua - puhumattakaan siitä, jos kokemus on ollut lapsesta lähti. Tänään Hesarissa juttu oli hyvin asiallinen eivätkä Aallon kommentit tuntuneet yhtään hulluilta tai sairailta. Veikkaan, että tällaisia tapauksia on ollut kautta maailmanhistorian, niille on voitu vasta viime vuosikymmeninä tehdä jotain.

Tässä linkki Wikipediaan edellä kirjoittamaani urheilijaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Andreas_Krieger

jUHOMA4

  • Vieras
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #9 : 12.11.08 - klo:10:39 »
Viisikymmemtäneljä vuotias mies ja pappi. -    Kolme lasta,Heitä käy sääliksi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #10 : 12.11.08 - klo:11:34 »
Luomiskertomuksen suomentaminen yksiselitteisesti 'oikein' taitaa olla jokseenkin mahdotonta. Esimerkiksi sen päätteleminen, pitäisikö ADAM (=ihminen) kääntää ihmiseksi, mieheksi vai erisnimeksi Aadam on aina hiukan arvailun varassa. Minä olen ymmärtänyt, että Aadamista tuli mies vasta Eevan luomisen jälkeen. Eikä naistakaan luotu tyhjästä, vaan 'mieheksi ja naiseksi' luodun ihmisen puolikkaasta. Kylkiluuksi käännetty sana voi näet tarkoittaa koko kylkeä.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #11 : 12.11.08 - klo:11:43 »
Vaikea on tosiaan ymmärtää, mitä kovin kummallista asiassa on ja miksi se tekisi epäkelvoksi virkaan. Lähinnähan kai tuollaisen kiirastulen läpikäyminen tekee kelvollisemmaksi toimittamaan kirkkoherran suurta nöyryyttä vaativaa tehtävää (tosin lienee kai monia kirkkoherroja, jotka tätä ajatusta eivät mitenkään ole sisäistäneet). Paljon melua vähästä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #12 : 12.11.08 - klo:13:10 »
Hei!

Eeva-Kaisa laittoi aloittaessaan tämän ketjun, linkin Uutis-Vuoksiin, ja siellä khra Olli Aalto kertoo asiasta. Kävin sen lukemassa.

Huomasin, että samalla lehden nettisuvulla oli linkki myös vt khrana aloittavan Arto Marttisen haastatteluun.

Oma kokemukseni kirkon työntekijänä on se, että tässä työssä (ja elämässä) ei ole ole olemassa sensaatioita eikä ylläreitä. Ihmisten elämä, koska se on ihmisten elämää, tuo kirkon työntekijöiden ja kaikkien tietoon ja kokemukseen monenlaista elämänkokemusta. Osa niistä ihmiskohtaloista herättää tunteita; surua, hämmennystä, neuvottomuutta, epätoivoa jne.

Siksi on hyvä, kun Imatralla(kin) asiaan suhtaudutaan ilman paniikkia, harkiten, kuunnelleen ja perehtyen. On hyvä kunnioittaa esim. lääketiedettä enenpi kuin omia vahingonilon tai tuomitsemisen tarpeita.

Tältä kaukaa olisi hyvä mahdollisuus syyttää, tuomita, ivata ja pilkata, mutta se ei liene kaukana olevien tehtävä. Ymmärrys ja esirukous ovat voimakkaampia tukia kuin vahingonilo ja tuomitseminen.

Ajattelee Mauno

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #13 : 13.11.08 - klo:06:17 »
hyvä Oili!!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Kirkkoherran sukupuolenvaihdos
« Vastaus #14 : 13.11.08 - klo:10:35 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Viisikymmemtäneljä vuotias mies ja pappi. -    Kolme lasta,Heitä käy sääliksi.

Itse asiassa Olli Aalto sanoo täällä Ylen haastattelussa, että on tähän saakka voinut olla oma itsensä nimenomaan ja ainoastaan perheen parissa. Hänen mukaansa molemmat ex-vaimot ovat edelleen hänen ystäviään ja tukeneet häntä tässä prosessissa, samoin lapset ymmärtävät ja tukevat.

Aiheesta on saatavissa paljon tutkittua asiatietoa. Esimerkiksi täältä käy ilmi, miten vaikeasta, hitaasta ja monimutkaisesta lääketieteellisestä asiasta on kyse. Tarvitaan useamman asiantuntijan yhtenevät diagnoosit, haastattelut ja seuranta, ennen kuin sukupuolenkorjausprosessiin edes pääsee. Ei siis mikään kevyt "vaihdanpa sukupuolta kun kyllästyttää tämä entinen"-juttu. Sivuilla kerrotaan myös, että ilmiötä on kautta aikain yritetty hoitaa terapioilla, mutta se on osoittautunut tuloksettomaksi. Itsemurhaluvut ovat transihmisten keskuudessa korkeat. Paras tulos elämänlaadun kohenemiseksi on saatu sukupuolenkorjaushoidoilla.

Olli Aalto kuvasi haastattelussaan kokemustaan oman olemuksensa salaamisesta niin raskaaksi, ettei toivoisi sitä kenellekään. Toivottavasti hänelle löytyy nyt apu. Hänen uusi nimensä tulee olemaan kuulemma Marja-Sisko Aalto.

En tiedä, miksi tämä juttu koskettaa minua niin. Olen itse aika tavallinen perushetero, mutta jotenkin samastun tuohon ahdistukseen kovasti. Oman todellisen olemuksen kieltäminen, teeskentely, ympäröivän yhteisön tuomio asian paljastuttua... Tällaisten äärimmäisen pienten (viime vuonna Suomessa haki korjausprosessiin n. 90 henkilöä), hyljeksittyjen ja toisten silmissä omituisten vähemmistöjen kohdalla tuntuu siltä, että ollaan kristinuskon ytimessä testaamassa sen voimaa käytännössä. Näemmekö kuoren läpi ihmisen, Jumalan luoman ja lunastaman, pyhän ja kalliin?

Vanhan testamentin juutalaisuudessa eunukit olivat halveksittuja, eikä heillä ollut lupaa tulla temppeliin. Kivesten vahingoittuminen onnettomuudessa oli myös este sille, että olisi voinut kuulua papistoon. Kuitenkin Jesajan kirjan lupaus (Jes. 56) Jumalan valtakunnasta toivottaa tervetulleiksi temppeliin myös nämä ulkopuoliset ja syrjityt. Jotenkin tulee tämä mieleen, kun tässäkin on kyse sukupuolisuuteen liittyvästä, hämmennystä aiheuttavasta ilmiöstä.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)