Kirjoittaja Aihe: Ovatko suomalaiset liian yksitotisia ja puhumattomia?  (Luettu 2391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tapasin virolaisen kauppiaan, joka on naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Hänellä oli paljon sanottavaa meistä suomalaisista. Kasvatus- ja koulujärjestelmästämme hän oli sitä mieltä, että jo lasten päivähoidosta alkaen suomalaiset pyritään kasvattamaan normaaleiksi eli samanlaisiksi eikä erilaisuutta, poikkeavuutta, erilaisia kykyjä nähdä mahdollisuuksina koulutuksessa. Hän totesi myös, että suomalaiset kasvatetaan puhumattomiksi ja totteleviksi, mutta että suomalaisilla on valtava sisäinen tarve puhua.

Mitäs mieltä foorumilaiset ovat?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Ovatko suomalaiset liian yksitotisia ja puhumattomia?
« Vastaus #1 : 19.10.08 - klo:14:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Tapasin virolaisen kauppiaan, joka on naimisissa suomalaisen miehen kanssa. Hänellä oli paljon sanottavaa meistä suomalaisista. Kasvatus- ja koulujärjestelmästämme hän oli sitä mieltä, että jo lasten päivähoidosta alkaen suomalaiset pyritään kasvattamaan normaaleiksi eli samanlaisiksi eikä erilaisuutta, poikkeavuutta, erilaisia kykyjä nähdä mahdollisuuksina koulutuksessa. Hän totesi myös, että suomalaiset kasvatetaan puhumattomiksi ja totteleviksi, mutta että suomalaisilla on valtava sisäinen tarve puhua.

Mitäs mieltä foorumilaiset ovat?


Minä ainkin olen ollut aina pieni, ujo, hiljainen ja vaatimaton. Liekkö vika luonteessa vai koulujärjestelmässä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Ovatko suomalaiset liian yksitotisia ja puhumattomia?
« Vastaus #2 : 19.10.08 - klo:15:42 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Minä ainkin olen ollut aina pieni, ujo, hiljainen ja vaatimaton. Liekkö vika luonteessa vai koulujärjestelmässä.


:wink:

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Kasvatus- ja koulujärjestelmästämme hän oli sitä mieltä, että jo lasten päivähoidosta alkaen suomalaiset pyritään kasvattamaan normaaleiksi eli samanlaisiksi eikä erilaisuutta, poikkeavuutta, erilaisia kykyjä nähdä mahdollisuuksina koulutuksessa.


Johtaisikohan tässäkin jäljet resurssikysymyksiin. (Tai vähintään resurssien priorisointiin.)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Ovatko suomalaiset liian yksitotisia ja puhumattomia?
« Vastaus #3 : 19.10.08 - klo:18:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Minä ainkin olen ollut aina pieni, ujo, hiljainen ja vaatimaton. Liekkö vika luonteessa vai koulujärjestelmässä.


:wink:

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Kasvatus- ja koulujärjestelmästämme hän oli sitä mieltä, että jo lasten päivähoidosta alkaen suomalaiset pyritään kasvattamaan normaaleiksi eli samanlaisiksi eikä erilaisuutta, poikkeavuutta, erilaisia kykyjä nähdä mahdollisuuksina koulutuksessa.


Johtaisikohan tässäkin jäljet resurssikysymyksiin. (Tai vähintään resurssien priorisointiin.)


Itse luulen, että kysymys on kasvatus- ja opetusmenetelmistä. Hiljaista, sopeutuvaa, ns. normaali lasta pidetään ideaalimallina. Vilkas, erilainen ja vapauksia ottavaa lasta pidetään häirikkönä. Koulu on putki, joka normalisoi erilaiset ihmisen alut.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Ovatko suomalaiset liian yksitotisia ja puhumattomia?
« Vastaus #4 : 19.10.08 - klo:18:31 »
Olisipa oppilaissa tuppisuiden ja häiriköiden lisäksi kolmantena vaihtoehtona asiaa puhuvat ja mielipiteitä vaihtavat keskustelijat! Totta puhuen onhan niitäkin, vaikka jäävät helposti hankalampiin tapauksiin tarttuessa syrjään.