Körttifoorumi

Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Ruoho - 15.12.08 - klo:15:05

Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Ruoho - 15.12.08 - klo:15:05
Jeesus syntyi eläinsuojaan.

Entä jos Jeesus syntyisi tänä jouluna, vaikka tänne Suomeen? Millaiseen perheeseen? Voisiko Jeesus syntyä vaikka juopolle väkivaltaiselle isälle/äidille? Tai mihin tahansa kotiin, jossa enkeleistä ei ole koskaan uneksittukaan, jossa toistetuin sana on 'perkele'?

Jeesuksen seimelle kiiruhti paimenia ja jopa rikkaita tietäjiä lahjoineen.

Voisiko Jeesus syntyä kunnalliseen vuokrataloon, ahtaaseen murjuun jossain lähiössä osoitteessa 98 H 105?

Minä toivon, että voisi.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Sanneli - 15.12.08 - klo:19:53
Köyhän suomalaisen jouluevankeliumi?

Tapahtui niinä päivinä, että Veikko Hurstilta kävi käsky, että kaikki Suomen köyhät oli soppajonoon pantava. Niin myös Joosef lähti Kälviältä, Keski-Pohjanmaalta, ja meni hernekeittoa saadakseen Helsinkiin, Hakaniemen torille Köyhien Linnan juhliin, koska oli köyhä. Hän meni sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan Marian synnyttämisen aika tuli, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet lehtikeräyslaatikkoon, koska heillä ei ollut varaa nukkua hotellissa.

Sillä seudulla oli saapastyöntekijöitä yöllä ulkona vartioimassa nuorisolaumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi saapastyöntekijät, mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. Tänään on teille Hakaniemen torilla syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus Herra. Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna lehtikeräyslaatikossa." Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:

Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.

Kun enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, saapastyöntekijät sanoivat toisilleen: "Nyt Hakaniemeen! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti." He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi lehtikeräyslaatikossa. Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. Kaikki, jotka kuulivat saapastyöntekijöiden sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.

Saapastyöntekijät palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Mauno - 15.12.08 - klo:22:12
Mun arvelun mukaan Jeesus syntyisi parkkihalliin, jos Jumalan ihmiseksi tuleminen tapahtuisi nykyaikana.

Maria Ja Joosef eivät mahtuisi mihinkään hotelliin eikä majataloon, ei edes etukortilla. Mutta jonkun hotellin vastaanottovirkailija lupaisi heidän asustella hotellin parkkihallissa, jossa se synnyttämisen aika tulisi jne...

Sitten alettaisiin muistella Jeesus-lasta. Askarreltaisiin pikkuautoja ja takapenkkejä ja tavarasäiliöitä. Toinen toistaan upeimpia autoja, joissa se Jeesus olisi syntynyt.

Joku sellainen syntymäpaikka se olisi nykyisinkin, johon ei muut synny. Huono ja alkeellinen paikka (jota ihmiset askarteluissaan ja piirroksissaan hienostelevat ja romantisoivat). Huonoon paikkaan se syntyisi, koska jo alusta alkaen piti näyttää, että osaa olla kurjissa paikoissa ja tietää millaista ihmisten elämä on silloin, kun se on kurjinta.

Ja ei se nykyisinkään olisi niinkuin muut Johtajien ja kaikkivaltiaiden pojat, jotka ajelevat isän Mersulla, Bemarilla tai Audilla ja ylpeilevät muille ja iskevät vetävimmät tytöt. Jeesus ei olisi leuhka, vaikka on Kaikkein Suurimman poika. Kaverikseen se kelpuuttaisi nekin, joita monet muut pilkkaavat ja pitävät uskon ja pelastumisen kannalta toivottomina tapauksina.

Näin minä sen ajattelen, ja aion siitä lauantaina puhua ammattikoulun joulupuurolla.

Mauno
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: vaivainen mato - 16.12.08 - klo:09:21
Viime lauantaina Konsta etsi kortteeria Mieslahdessa.
Muusikko Juha P hoksasi vapahtajamme olevan kortteerin etsijän.
Hän etsii rujojen ihmisten asumuksia, sillä siellä asuvat rujot ihmiset, joiden luokse Hän halöuaa syntyä.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Heta A. - 16.12.08 - klo:10:28
Aihetta o tullu ajateltua jo pari vuotta sitten kun Varkauden musiikkiluokat aloittivat suunnittelemaan musikaalia "Valon lapsi". Se sai tämänkin silloisen 16-vuotiaan miettimään aihetta - ei nyt ankarasti, mutta paljon kuitenkin.

Päällimäisenä mieleeni jäi yhteiskuntaluokkien olemassa olo ja koko ajatuksen absurdisuus... Jeesuksen syntymä on meille ensi ajatuksena hyvin etäinen, ainakin omalta kohdalta ajatellen. Näytelmä toi Jeesuksen syntymän ja etenkin Marian lähelle itteäni.

Näytelmä oli herättävä.... tällä tarkoitan ny lähinnä yhteiskuntakritiikin todellista nousua itsessäni ja lapsenuskon katoamista maailman hyvyyteen... Tietysti näytelmä sai mietttimään myös koko tarinan uskonnollista merkitystä.

Ja tietysti täytyy ny kehua sua Sanneli; loistava versio evankeliumista!! Tosin... miksi Joosefin (kavereitten kesken Jussi vaan) on kotoisin kälviältä???    :?:  :wink:  :lol:
Tosin: miksi ei?  :D
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Sanneli - 16.12.08 - klo:12:18
Tuli vaan Kälviä ekana mieleen kun käläviäläinen pikkuserkkuni valitti että ko ei sieltä pääse mihinkään, Aholansaareen mennessäki piti eka keksiä että kuinka pääsis Ylivieskaan että pääsi bussiin.  :wink:
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Atanasia - 16.12.08 - klo:20:36
Lainaus
Jeesus syntyi eläinsuojaan



Ikoneissa Kristuksen syntymän tapahtumapaikaksi kuvataan
 apokryfitekstien mukaan aina luola.
Jesajan ennustusta myötäillen luola kuvaa kuoleman varjon maata,
jonka asukkaille loistaa kirkkaus.


Ihan vaan mainintana, ei vänkäämistarkoituksena.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Lars Mikael - 16.12.08 - klo:20:43
Rauvaskylän tyttö kirijotti kerran Vinnurvasta. Tuli tässä mieleeni vanha sieviläinen sanonta, 'kalat lensi Vinnurvanjärvestä Jyrinkin- ja Siiponjärveen, niin että aurinko pimeni. Sen jäläkeen ei Vinnurvanjärvessä ole kaloja ollut, eikä Jyrinkin- ja Siiponjärvestä kaloja puuttunu'. Olisko ollut sieviläisten mahtipontisuutta ja kateutta nivalalaisia kohtaan, vai kenties täyttä totta?
-----------------------------------------
Tais tulla tämä kirijotus väärään lokeroon, mutta siirtäkää "päältäpäsmärit" tämä oikeaan kohteeseen. Pleasy!
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Sanneli - 17.12.08 - klo:11:29
En oo kyllä Vinnurvajärvestä koskaan kallaa saanu, oisko sitten Jyrinkin- ja Siiponjärvet täynnänsä lentokaloja? :D
(En oo kyllä Vinnurvassa koskaan onkinukkaan että ei sen puoleen :wink: )
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Lars Mikael - 17.12.08 - klo:12:12
Minä en oo ollu sielläpäin kalasa ku 40-luvulla. Maasyvämmenjärvesä ei juuri särkeä suurempaa kalaa ennen ollu. Tuluvan aikana isot hauenvonkaleet nousivat pellon ojjiin Ruosteojan varrella. Sieltä me niitä Rieskaniemen Mikkon (isäni) kanssa nuijittiin henkiltä.
Maunolla saattasi olla myöhempää tietua lentokalojen reissuista?
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Pena - 17.12.08 - klo:12:16
Elokuvassa Paistetut vihreät tomaatit kerrotaan järvestä, joka jäätyi yöllä kiinni hanhiparven räpylöihin ja muutti niiden mukana jonnekin etelään. Taitaa olla saman sadun variantti.
Kälviä kuulostaa minun korvissani ihan osuvalta Suomen Nasaretilta. Miksei Mäntsäläkin kävisi. Lauletaanhan sitä: 'Kuka Mäntsälästä hyötyy, sitä tiedä en.' Vrt.: 'voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?'
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: PekkaV - 17.12.08 - klo:12:26
Partasen Leevi asuu Kälviällä.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: seppos - 17.12.08 - klo:13:03
Lainaus käyttäjältä: "satman"
Partasen Leevi asuu Kälviällä.


Ei muuten pidä paikkaansa. Äsken vielä asui Kannuksessa.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Lars Mikael - 17.12.08 - klo:13:04
Meillä on Raamatun kertomuksista ja kohteista yleensä taiteilijoiden antama kuva. Toivottomasti en nyt sekoita kenenkään mielikuvia seuraavalla pohdinnallani.

Jeesus syntyi talliin, kun majatalossa ei ollut tilaa. Majataloja oli Jeesuksen aikana karavaanireittien ja muiden teiden varsilla. Majatalot oli tavallisesti muurien ympäröimiä (rosvojen takia) ja rakennukset vain osittain katettuja. Usein oli niinkin, että majatalon alakerrassa oli suoja eläimille, jotka antoivat lämpöä toisen kerroksen talonväelle ja matkustajille yön kylminä hetkinä ja talviaikaan, kun  luntakin saattoi sataa Jerusalamissa ja sen ympäristössä. Majatalon katolla oli tilaa oleskeluun ja sinne kokoonnuttiinkin usein iltaisin viettämään aikaa.

Tehdessäni omatoimimatkoja Kreikan saarilla ja mantereella maaseutumaisemissa, oli ainakin 30 vuotta sitten pienissä kylissä vielä vastaavanlaisia yhdistelmiä. Kun istui kylän baarissa, saattoi seinän takaa kuulua eläinten ääniä ja "tuoksutkin" todisti siitä. Kun aasi antoi kuulua itsestään, meinasi kahvikuppi pudota kädestä. Hotelliin saapuessani iltaisin tutut tiesivät tuoksuni perusteella minun olleen harjoittamassa ympäristöoppia. Kansainvälisestä työstäni 80-luvulta on minulla vastaavanlaisia kokemuksia Lähi-idästä.

Lars Mikael
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Ruoho - 18.12.08 - klo:10:35
Lainaus käyttäjältä: "Atanasia"
Lainaus
Jeesus syntyi eläinsuojaan


 
Ikoneissa Kristuksen syntymän tapahtumapaikaksi kuvataan
 apokryfitekstien mukaan aina luola.
Jesajan ennustusta myötäillen luola kuvaa kuoleman varjon maata,
jonka asukkaille loistaa kirkkaus.


Ihan vaan mainintana, ei vänkäämistarkoituksena.

Hyvä Atanasia!

Ensinnäkin: Paljon kiitoksia Sinulle mainioista viesteistäsi tänne Körttifoorumille! Ne ovat koskettaneet ja puhutelleet minua.

Toiseksi: En koe, että olisit vänkäämässä mitään tai mitenkään.

Olen nähnyt joitakin ikoneja, joissa Jeesuksen syntymäpaikka on kuvattu luolaksi.

"Joosef osti pellavavaatteen, otti Jeesuksen ristiltä, kääri hänet vaatteeseen ja pani hänet valmiiseen kalliohautaan. Hautakammion ovelle hän vierítti kiven." (Mark. 15:46).

Ymmärtääkseni Jeesuksen kalliohauta oli luolamainen.

Matteus esittää heti evankeliuminsa alussa Jeesuksen sukuluettelon. Hän luettelee 14 sukupolvea Abrahamista Daavidiin, 14 Daavidista Babylonian pakkosiirtolaisuuteen ja taas siitä 14 sukupolvea Kristukseen.

Listasta löytyy - ehkä vähän yllättäen - viisi naista, jotka olivat siis Jeesuksen kantaäitejä.

Ensimmäisenä naisena mainitaan Tamar (1. Moos. 38), joka tekeytyi temppeliprostituoiduksi ja sai Juudan, Jaakobin suvun päämiehen, pauloihinsa. Merkillisellä tavalla "pyhä suku" sai tästä tapahtumasta perheenlisäystä Peresin ja Serahin syntymän myötä. Toinen merkittävä ja merkillinen nainen on portto Rahab (Joos. 2), joka Jerikossa pelasti joidenkin tiedustelijoiden hengen. Kolmas oli vierasmaalainen Ruut, joka aikansa makailtuaan Boasin jalkopäissä sai aseman pyhässä suvussa. Neljäs taas oli Batseba, Urian vaimo, jonka suurkuningas Daavid otti väkivalloin puolisokseen ja joka myöhemmin synnytti suurkuningas Salomonin. Ja viides oli tietenkin Maria, Joosefin vaimo, joka synnytti Jeesuksen, jota sanotaan Kristukseksi.

Näitä viittä naista ei varmaankaan nimetä Jeesuksen sukuluettelossa vain sattumoisin. Heidän mainitsemisensa muistuttaa minua siitä, että meidän Herramme toimii juuri elämän arjessa, siellä, missä elämä on kukkeimmillaan, verevimmillään, särkyneimmillään, syntisimmillään, kunniattomimmillaan...

"Minä tulin sinua varten..."; Vapauttaja on syntynyt! Hän tahtoo ruohon kasvavan täyteen mittaan.

Iloa jouluunne kaikki körttifoorumilaiset!
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Atanasia - 18.12.08 - klo:11:44
Kiitos Ruoho,
et arvaakaan kuinka oikealla hetkellä lämpimät sanasi tulivat!!

Näin taas tuli todistettua, että Jumala lähettää meille enkeleitä!

 :D
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Riitta-mummi - 18.12.08 - klo:11:50
Ruoho tässä kertoi Vapahtajan esiäideistä.Minulla on Raamattu  ollut juuri tässä
Matteus 1 kohdassa ollut jonkun aikaa.En ollut osannut pomia sieltä näitä
äitejä.sen sijaan olen useinkin ihmetellyt kuten tässäkin sukuluettelossa, miten siellä eivät toistu jatkuvasti samat nimet sukupolvesta toiseen kuten
meillä Matit,Pekat,Heikit,Jaakot ym.Aina melkein ovat erinimisiä.Lienenkö oikeassa ?.Joku viisas vastannee.

Ihanin kuva mikä minulla on luolista, on n.25 v. vanha kuva tyttärestni Elinasta, jossa hän astuu Pääsiäisenä ulos Golgatan haudasta,siitä toisesta
jota siellä esitellään Herran hautana.Elina oli 6 kk kibbutseilla Hebronilla,
Haifassa ja Negevissä.Omin päin sinne lähti, ja sinä aikana mieheni sairastui syöpään ja minä pääsin uskontielle.
Johdatusta  vai eikö ?
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Riitta-mummi - 18.12.08 - klo:12:02
Atanasia !

   Samoilla minuuteilla kirjoitimme.Minulle olet Anastasia( ei luki-häiriön
   vuoksi ).
   Kerro kuka oli Atanasia.Onko Athanasios joku kreikkalainen Pyhä ?
   Olen kädet ristissä , ja olet ajatuksissani.

   Herra armahtakoon minuakin.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Pena - 18.12.08 - klo:12:37
Athanasios tarkoittanee kuolematonta. Tiedän yhden kaverin saaneen sen nimekseen, kun jo toivottomaksi arvioituna keskosrääpääleenä jatkoikin hengittämistä ihan oman elämänhalunsa voimin. Upea nimi! Tyttölapsi olisi tietysti ollut Athanasia. Hoon saa suomessa pudottaa pois.
Otsikko: Joulusta ja Jeesuksesta
Kirjoitti: Atanasia - 18.12.08 - klo:19:39
Atanasia = Kuolematon. Niinkuin Pena sanoikin.
Tulee kreikasta, Thanatos on Kuolema ja siihen
kielteisyyttä (epä-) tarkoittava a liitettynä eteen
niin sana muuttuu vastakohdakseen eli Kuolematon.

Olen ortodoksi (1993-->) ja Atanasia on oikean nimeni  kirkollinen versio.

Minun suojelupyhäni on 12.4 muisteltava Pyhittäjä Atanasia.

Ja totta on, että Atanasia-nimessä tuntuu olevan kirjaimet väärin,
väkisinkin tukee mieleen Anastasia.
Kreikassa lausuivat Atanasian painottaen viimeistä tavua AtanaSIIA.