Äänestys

Kuulun Herättäjä-Yhdistykseen

Kyllä ehdottomasti
2 (28.6%)
Kyllä aina
3 (42.9%)
Kyllä pian
0 (0%)
Kyllä aion
0 (0%)
Kyllä kohta
0 (0%)
Kyllä tällä haavaa
2 (28.6%)

Äänestäjiä yhteensä: 6

Kirjoittaja Aihe: Hengellinen Kuukauslehti  (Luettu 190367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #330 : 06.05.15 - klo:22:43 »
Me ollaan kaikki samanarvoisia


”Siioninvirsiseuroissa kaikki ovat tasavertaisia”, Sami Helle kertoo kokemastaan.
Mitä se tarkoittaa?

Siitä kertoo Sami Helle.

- Olen körttihenkinen henkeen ja vereen, Sami Helle toteaa iloinen virne kasvoillaan.

Pertti Kurikan Nimipäivät-yhtyeen basisti on mukana Me Itse ry:n vuosikokouksessa Tampereen yliopiston Väinö Linna –salissa. Kokouksen lounastauolla hänellä on hetki aikaa haastattelulle. Yksi asia on kuitenkin ehdoton. Hän haluaa osallistua iltapäivällä jatkuvaan vuosikokoukseen. Ja ennen sitä on syötävä – siis asiaan.

Euroviisu-julkisuuden myötä haastatteluja onkin piisannut. Sami ei kuitenkaan valita heidän biisinsä sanoin: ”Aina mun pitää…”, vaan sanoo tottuneensa jo mediapyöritykseen.

 

Körttikärpänen puraisi

Miten ja mistä körttihenki tarttui hesalaiseen muusikkoon?

- Lähdin kolme vuotta sitten mukaan kehitysvammaisten kirkkopäiville Kokkolaan, aloittaa Sami.

Sellaisia kuulemma järjestetään tämän tästä ja niissä on mukavaa ohjelmaa. Bussimatkalla yövyttiin Wanhassa Karhunmäessä Lapualla.

- Siellä minulle tuli heti sellainen tunne, että tässä on jotain. Yläkerran Körttimuseossa luin körttiläisyydestä ja tuntemukseni vain vahvistui: Tämä on minun hengellinen kotini.

Sami kertoo, miten hän oli etsinyt jo pitkään ja käynyt monissa eri paikoissa.

- Se aika oli sellaista ajelehtimista. Varmaan isäpuoleni ja broidini kuolemat vuonna 2000 vaikuttivat myös taustalla.

Kehitysvammatyön Elina-pappi ja Sami kävivät Wanhassa Karhunmäessä pitkällisiä keskusteluja, joiden jälkeen Elina oli todennut, että Sami taitaa olla körttiläinen.

- Olin niin innoissani, että joka toinen lausumani sanakin oli ”körtti”.

- Elina-pappi sanoikin, että tässä on meillä selvä tapaus! Samiin on purrut körttikärpänen!

Aluksi monet olivat nauraneet Samin körtti-intoilua ja luulleet sitä vitsiksi.

- Pyysin heitä vaan ottamaan asiasta selvää ja lukemaan körttiläisyydestä. Myöhemmin he ovat suhtautuneet ymmärtäen, että tää on Samin elämäntapa ja se on ok.

 

Seuroissa ollaan tasavertaisia

Kokkolan reissun jälkeen Elina-pappi ehdotti Samille, että etsitään Helsingistä paikka, missä hän voi tutustua körttimeininkiin. Yhteistuumin valittiin Körttikodin seurat.

- Avatessani Körttikodin oven, näin ensimmäisenä serkkuni Vilskun! Hämmästyin todella, koska en tiennyt sukulaisissani olevan körttejä, Sami hihkuu.

- Mutta olisitpa nähnyt Vilskun ilmeen, se oli todella puhutteleva! Hän oli ihan, että mitä? Oletko se sinä, S A M I ?!

Opiskelijasihteeri Raisa Jarkkolakin oli tullut siihen ihmettelemään.

- Raisa kysyi Vilskulta, että tunnetko sinä Samin? Vilsku vastasi, että kyllä olen reilut 20 vuotta tuntenut tuon hunsvotin!, Sami muistelee ensimmäisten seurojen kohtaamista ja vinkkaa Vilskun olevan iältään reilut 20 vuotta.

Seuroissa on Samin mielestä hyvä meininki ja Siionin virsiä on kiva laulaa.

- Siionin virsissä on ihania tekstejä. Ne puhuttelevat minua. Kehitysvammainenkin saa niistä selvää.

Hän on kokenut hyväksi myös sen, että seuroissa puhutaan virsistä. Joku saattaa selittää veisatun virren taustoja tai kertoa omia mietteitään siitä. Myös teologinen pohdiskelu on kiinnostavaa.

- Siionin virsi tuntuu ihmisläheiseltä, se tulee seuroissa lähelle omaa elämääni. Koen myös oppivani seuroissa elämänkatsomuksesta.

- Olen ihan hulluna tähän! Porukka on mukavaa ja tunnen olevani samanarvoinen muiden kanssa.

Sami kehuu seurojen keskusteluja. Hän innostuu kuvailemaan, miten on kokenut keskusteluissa Raisan katsovan häntä hyväksyvästi ajatellen, että oottaakees vähän, kohta sieltä tulee Samin syvälle luotaava analyysia!

Kerran seuroissa oli Samin mielestä tiukka ilmapiiri, joka pani hänet jo epäilemään, että nytkö se hyvä loppui.

- Silloin seuroissa puhui tyyppi, jolla oli opettavainen tyyli. Heti syntyi sellainen opettaja – oppilas asetelma, josta en ollenkaan tykkää.

 

Tuli tuttuja vastaan

Seurojen lisäksi Sami on käynyt muissakin körttihenkisissä tapahtumissa ja viime kesänä hän oli mukana herättäjäjuhlilla Lapualla.

- Oli se valtava tunne, kun kuumana päivänä kävelin siinä pellolla ja yhtäkkiä tuli tuttuja vastaan!

Herättäjäjuhlilla hänelle tarjoutui myös mahdollisuus tavata idolinsa Jaakko Löytty.

- Se oli ihan mieletön tilanne. Jaska oli siinä ja mä mietin, että mitä mä sanon sille? Tärisin vaan, että pä-pä-pä-pä-päivää, Sami muistelee.

Jaska oli todennut rennosti, että mä tykkään teidän musasta!

- Olin ihan… Koska arvostan Jaakko Löyttyä ja tykkään hänen musiikistaan. Ja onhan hän körttiläisyyden grand old man, Sami perustelee.

 

Me ollaan kaikki Jumalan lapsia

Körttiläisyydessä Samia viehättää myös talkoomeininki ja se, että on lupa kysyä ja epäillä.

- Se on hyvä, että ei heti suututa, jos kyseenalaistaa Raamattua tai tulkitsee sitä eri tavalla.

- Körttiläiset eivät ole kiihkouskovaisia, niiden kanssa pystyy oleen kavereita.

Sami kertoo oppineensa körttiläisyyden myötä kunnioittamaan muitakin kristinuskon haaroja.

- Kaikkien pitäisi toimia yhdessä, koska me ollaan kaikki saman Jumalan lapsia. Ihmisten pitäisi kunnioittaa toistensa hengellisiä koteja.

- Me olemme tulleet tänne elämään Jumalan lähettäminä ja lähdemme täältä pois Jumalan kutsumina. Ei meillä ole syytä riidellä keskenämme. En tykkää siitä, että pyhästä asiasta tehdään sota-ase.

Sami ihmettelee myös, miksi ihmiset eroavat kirkosta. – Miksi luopua siitä, missä on elämän koti. Ihan kuin silloin ei arvostaisi Jumalaakaan, joka on kaikkitietävä Isä.

- Jos ei kunnioita Herraa, ei voi kunnioittaa mitään. Tämä on uuden elämäni motto. Se alkoi kaksi vuotta sitten, kun täytin 40 vuotta. Silloin aloin pohtia suhdettani Herraan.

- Körttiläisyys on auttanut mua tässä.

 

Haluan rakentaa kaikille hyvän Suomen

Sami on aktiivinen yhdistystoimija ja hänen haaveissaan on poliittinen ura.

Keskeisiä asioita, joita hän ajaa ovat YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen ratifioiminen. Toinen tärkeä asia on, että kehitysvammaiset saisivat tehdä koulutustaan vastaava työtä.

Sami vastustaa myös kehitysvammaisten palvelujen kilpailuttamista. Hän on tehnyt asiasta aloitteen ja käynyt EU:ssa asti asiaa selvittämässä.

- Tosiasia on, että Suomen – ja EU:n lait eivät velvoita kilpailuttamaan kehitysvammaisten palveluja. Taustalla onkin pyrkimys säästää rahaa, mutta samalla palvelut ovat heikentyneet.

- Olen kysynyt päättäjiltä, missä päin Suomea kehitysvammaisten palvelujen laatu on hyvää? Siihen ei ole tullut vastausta, kaikki ovat olleet hiljaa.

- Ihmiset vaan puhuu ja puhuu, koska puhuminen on halpaa! Aina kun lupaa, pitää myös tehdä. ja ottaa lähelleen ihmisiä, joilla on halu rakentaa hyvää Suomea kaikille. Vanhoille, nuorille, maahanmuuttajille

- Minä olen sanojeni mittainen mies, Sami toteaa vakuuttavasti ja lähtee iloisin mielin seuraaviin haasteisiin.

Johanna Sointula

 

 

Muusikko Sami Helle

- osallistui Antinkartanon AK-Jazz-leirille Porissa vuonna 1998

- kuvionuottimenetelmän avulla musiikin opiskelua erityispalvelukeskus Resonaarissa

- Lyhty ry:ssä vuodesta 2004 alkaen työskentelyä musiikin alalla

- täyspäiväinen muusikko Lyhty ry:ssä vuodesta 2009, jolloin Pertti Kurikan Nimipäivät punkyhtye perustettiin. Yhtyeen manageri ja musiikin sovittaja on vammaisohjaaja Kalle Pajamaa.

 

Muusikko Sami Helle on ahkera yhdistystoimija. Yksi hänelle tärkeä vaikuttamisen paikka on Me Itse ry. Se on kehitysvammaisten ihmisten oma yhdistys, joka puolustaa kehitysvammaisten ihmisoikeuksia. http://www.kvtl.fi/fi/me-itse/

Hengellinen kuukauslehti 5/2015
« Viimeksi muokattu: 06.05.15 - klo:23:01 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #331 : 06.05.15 - klo:23:11 »
Edeltävästä artikkelista puuttui mielenkiintoinen tieto. Sami on asunut runsaasti ulkomailla ja puhuu suomen lisäksi sujuvasti kahta muuta kieltä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #332 : 07.05.15 - klo:04:09 »

    :023:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #333 : 07.05.15 - klo:07:32 »
Sami on hengenheimoveli  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #334 : 19.05.15 - klo:09:51 »


 Tänään tiistaina sitten ruudun ääreen: körttiedustajamme, vieläpä tunnustautuva körttiläinen, liikehtii Euroviisuissa. Nyt siis :023: jännäämään kuin Pertti Kurikan Nimipäivien ja Sami Helteen käy isolla estradilla. Soittaja-Samista tarinaa tuossa vähän ylempänä. :kahvi:


Sami  Helle taitaakin olla pisimmälle yltänyt körttimuusikko. Muut heistä ovat soittaneet ja laulaneet pääasiassa Suomessa. Näin ainakin jos tätä laulu& kitara-osastoa ajattelemme.

Tosin tietysti: Oopperalaulajista on häikäiseviin valoihin kyllä kelpuutettu körtti : Esa Ruuttunen. Tosin muistelen Martti Talvelallakin jotain körttiyttä olleen, muutakin kuin se tunnettu paavoilu. :kahvi: :001:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #335 : 29.06.15 - klo:14:10 »
Oli kiva oikaista sohvalle HK:n kanssa kun  ' leikkikaverit ',  neljä- ja viisiuotiiat saatiin kotiutettua syötettyinä ja kakkukahviteltuina.

Olin joltisenkin uuvuksissa, enkä syventynyt lehteen tarkemmin. Pääkirjoituksen luin ja se oli taattua Simoa, sujuvaa ja suuren ajatuksen sisältävää.
Kuin kuvastimessa näin sitten itseni täällä kotona ensi viikonloppuna kun toiset rientävät Sotkamoon Juhlille. Haikea on ilmeeni peilissä, mutta korvani kiittää siitä mitä radion kautta saan.

Siitä kuvasta heijatui myös kolehtihaavien kuljettaminen juhlakentällä. Vakuudeksi oli vielä kuva Lapuan juhlilta kolehdinkantajista. Sana  k o l e h t i
tunki sydämelleni.  Eikö meidänkin, jotka saamme juhlista nauttia kodeissamme, tulisi kantaa kolehtimme pankkisiirtona Herättäjäyhdistyksen tarpeisiin kun emme voi sitä kahisevaa omatoimisesti haaviin pudottaa.
Pankkitilin numeroita löytyy HK:n sivulta 32.

Aholansaaressa iloitaan kun saivat tuntuvan avustuksen Hyvämäen remonttiin.
Paljon, ja jatkuvasti sielä tehdään muutakin. Suosittelen jatkuvaa tilisiirtoa Aholansaaren lapsi- ja nuorisotyölle.

Näiden raha-asioiden parissa askaroivat Korpitkin lehdessä. Ei pöllömpi hoksaus Ijäkseltä taaskaan !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #336 : 02.07.15 - klo:14:14 »
No niin nyt se on kuukausilehti näköisversiona netissä www.h-y.fi/kuukauslehti/#/article/1/page/1
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #337 : 06.10.15 - klo:05:49 »

   Kari J. Kettulan kolumni käsittelee Albert Camus´ta ja äitiä, joka oli ostanut pojalleen C:n kirjan ylioppilaslahjaksi. Sairasvuoteella poika luki äidilleen.
Äiti parani ja eli vielä kymmenen vuotta.

...Äidin hautajaisiltana kävelin Lauttasaaressa meren rannalla ja luin Camun kertomuksen viimeisen kappaleen.
   "Tällä hetkellä puut olivat täynnä lintuja. Maa hengitti raskaasti, ennen kuin sen piti astua varjoon. Aivan pian syttyy ensimmäinen tähti ja yö laskeutuu elämän näyttämölle. Valon loistavat jumalat kuolevat jokapäiväisen kuolemansa. Mutta toiset jumalat tulevat. He ovat tummia, mutta heidän runnellut kasvonsa ovat syntyneet maan sydämmessä.
   Ainakin nyt kuulen aaltojen aukeavan hiekkaan. Meri, tasanko, hiljaisuus ja maan yrtit, olin täynnä tuoksuvaa elämää ja purin maailman jo kultaiseksi kypsynyttä hedelmää kädessäni, hämmennyin tuntiessani sen makean ja voimakkaan mehun valuvan huulilleni. Ei. Minä itse en ollut tärkeä eikä maailmakaan, vaan sopusointu ja hiljaisuus, jotka synnyttivät rakkauden meidän välillemme." (s. 51)
(s. 7)


"Minä itse en ollut tärkeä" ja "sopusointu ja hiljaisuus" linkittyvät aamun lehteen, edellinen Henning Mankellin nekrologiin, jälkimmäinen Smedsin ohjaamaan näytelmään Tabu Kansallisteatterissa:

   Sikäli kuin se ennalta on mahdollista, hän ottaa kirjassa oman kuolemansa tyynesti vastaan.
   Enemmän häntä huolestuttavat maailman ongelmat
(HS B 1)

ja

   Näyttelijät eivät sano puolentoista tunnin mittaisessa Tabussa sanaakaan. (HS B 5)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #338 : 06.10.15 - klo:06:35 »
Kiitos Pekka !  Kaksi, kolme Camun kirjaa olen nuorena lukenut, pidin tästäkin referaatista. Menenee tilaukseen kirjastolta.

Lukaisin HK:n jo minäkin. Korpit jäi kai katsomatta lukematta, vielä ehtii. Vien lehden nykyään silmäpolille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #339 : 06.10.15 - klo:11:31 »
HK;n  Korppi ylitti itsensä !   Tämä iski hermoon, oli ryhdyttävä pienen puolelle.
Kuten korppia, minuakin ärsyttävät nämä lainalijat, fraasinikkarit kun eivät edes kerro keneltä laina on saatu. Omanaan esittävät ja vielä usein mittaavat palkkaa.

Korppi on viisas ja tällä kertaa oikeudenmukainen. :050:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #340 : 06.10.15 - klo:12:33 »
"Ei korppi korpin silmää noki." Se tekee viisi euroa. Voit maksaa seuraavaan tasauskeräykseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #341 : 06.10.15 - klo:14:23 »
Ei oo nokankoputtamista ( muilla kuin Tikoilla ) !   Ilmainen tarjous, tule hakemaan
kolmelle ensimäiselle koputetaan. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #342 : 05.01.16 - klo:19:37 »
Hengellisestä Kuukauslehdestä hotkaisin muutaman sivun,muut silmäilin, mutta Korpit oli y l i v e t o  !  Ne saivat perheenlisäyksen. Mikä olikaan poikasen ensimmäinen sana; Missä on I Pad !!!   :icon_lol:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #343 : 06.01.16 - klo:12:48 »
Luin Urpo Karjalaisen mielipiteet. Hän on hyvällä asialla nuorten puolesta. Lapsena kaste ja sitten rippikoulu normaalina aikana on hyvä tapa. 125 körttiriparilaista on Urpon mielestä pieni määrä ikäluokastaan, hän toivoo ainakin saman säilyvän jatkossakin.
 Toisaalla Urpo mainosti taas kevään Israelin-Jordanian kiertomatkaansa (vain pienellä). Vierailin myös Herättäjän nettisivuilla ja sielläkin oli Urposta asiaa. Lukenette muutkin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Hengellinen Kuukauslehti
« Vastaus #344 : 31.01.16 - klo:11:23 »
"Elämä on ihmisen parasta aikaa". Matti Nykäsen kuolematon lausahdus, luin tämän Tuomo Ruuttusen tekstistä. Muutenkin lehdessä oli minunlaiselle luettavia asioita. Tuli samalla mieleeni sotilaspiireissä aikanaan vaikuttanut jääkärieverstiluutnantti Nikke Pärmi, duoda duoda mies.
Kirkonmenot kuuntelin Lapualta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024