Kirjoittaja Aihe: Uusi raskas  (Luettu 4766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #1 : 28.05.21 - klo:13:36 »

   Luonto on täynnä uutta elämää! Ymmärrän sen olevan raskasta kokea vanhuuden heikkoudessa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #2 : 28.05.21 - klo:15:30 »
Kevät on tiemmä monille raskain vuodenaika. Minulle se on toivon ja jatkuvuuden lupaus.
Ilmojen nopea vaihtelu korkeapaineesta matalapaineelle kyllä tekee sellaisen vaikutuksen, että niveliä särkee ja muuten vain nukkuisin.

Äitikin sanoi: Painaa kuin maan alle !

Mutta se ei ole raskasta eikä ahdistavaa. Pelkästään nukuttaa. Kun sataa olen kuin jänis tai koira, menen kippuraan 'kuusen alle'. Otan kevyttä luettavaa ja makoisaa suupalaa ja sillä pääsen yli kohti valoisia päiviä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #3 : 28.05.21 - klo:17:10 »
Olette kaikki nyt rakkaita keskenänne. Olisin varmaan minäkin pärjännyt hyvinkin joukkoon, jos en olisi kääntänyt Siionin Virsiä tänne. Joskus emme tajua mikä se elämän valinta on. Valitsen aina sen yksinäisyyden tien. Älkää ikinä enää sanoko, että kaikki ovat tervetulleita. Vanhojen Siionin Virsien kääntäjä ei ole tervetullut, vaikka sellainen, joka on aina istunut kiltisti seuroissa ja veisannut toisten kanssa uusia ja uusimpia ikinä valittamatta, aina hyvän tuulisena. Malminvaaran Siionin Virsien kääntämistä ette pysty antamaan anteeksi. Mitä se sanoo herännäisyydestä? Sopii hiljaa kysyä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #4 : 28.05.21 - klo:18:15 »
Onhan se satuttavaa, kun joku rakkaihin perinteihin koskee.
Sattuuhan se.

Thomas kääntäjä harvinaisen fiksu kaveri, miksi miettiä mitä muut mieltä.

Jos itte ajattelisin en enää olisi Herramme palvelija totesi Pavel evankeliumeissaan.
Minusta kukaan ei ole ollut kääntäjää vastaan kriittinen, vaikka mua häiritsi vähän kääntäminen, mutta persoonaa vastaan ei mitään.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #5 : 28.05.21 - klo:18:21 »
Olette kaikki nyt rakkaita keskenänne. Olisin varmaan minäkin pärjännyt hyvinkin joukkoon, jos en olisi kääntänyt Siionin Virsiä tänne. Joskus emme tajua mikä se elämän valinta on. Valitsen aina sen yksinäisyyden tien. Älkää ikinä enää sanoko, että kaikki ovat tervetulleita. Vanhojen Siionin Virsien kääntäjä ei ole tervetullut, vaikka sellainen, joka on aina istunut kiltisti seuroissa ja veisannut toisten kanssa uusia ja uusimpia ikinä valittamatta, aina hyvän tuulisena. Malminvaaran Siionin Virsien kääntämistä ette pysty antamaan anteeksi. Mitä se sanoo herännäisyydestä? Sopii hiljaa kysyä.

Sinua ei sentään ole kehoitettu poistumaan foorumilta.
Minä sain foorumikirjoitteluni alkuaikoina kauan sitten kehoituksen poistua foorumilta, koska en täyttänyt körttiläisen mittaa riitävästi. En kuitenkaan poistunut.
Olin lukenut Paavo Ruotsalaisen elämänkertaa ja ajattelin, että minä olen körttiläinen - luulin siis itseäni sellaiseksi.
Rupesin käymään körttiseuroissa ja herättäjäjuhlillakin kävin (Espoo, Lahti, Ylivieska, ainakin näissä tuolloin kävin).
Uskon ilmaisemiseen liittyvä tapakulttuuri körttipiireissä on varsin kapea ja ahdas ja varmaan omaa kasvamattomuuttani en kaiketikaan aina näissä rajoissa pysynyt. Tai sitten kitkaa aiheutti se, että kritisoin liikaa tätä tapakulttuuria. Körttipiireissä ei pidä mennä toteamaan mm. sitä, että yhtä ystävllisiä sitä ollaan muissakin piireissä, ei körttipiirit tässä mitenkään ope poikkeavia. Oma on syyni. Jos menee mukaan johonkin porukkaan, on syytä olla hienotunteinen ja sopeutua niihin raameihin, jotka porukassa ovat vallalla. Nykyään luulisin osaavani olla hienotunteisempi ja pysyä rajojen sisällä paremmin.

Nykyään olen paljon viidesläisyyden parissa. Siellä käyttäytymistapojen sietämisen rajat ovat kaempana toisistaan, koska sinne mahtuu ainakin körttiläinen jäyhyys ja helluntalaisyyppinen innostus sekä niiden sekoitus. Näin on ollut minun aikanani, mutta näin ei ole ollut aina, jonka ymmärrämme mm. Riitan kirjoituksista, jolla on pitkä kokemus viidesläisyydestä ajalta, jolloin minä olin vielä helluntalaisuuden parissa.

Edellinen analyysini on hyvin suppea ja ei varmasti anna oikeaa kuvaakaan täysin. Ja tahallani käytin terminologiaa ja kieputtelin ajatuksia siten, joka on omiaan aiheuttamaan ärtymystä juuri körttipiireissä.
Tietystä kulmasta katsoen körttiläisyyden valtavirrassa seinät ovat kaukana ja katto korkealla ja osittain sitä aluetta, joka näiden rajojen sisään mitenkään ei mahdu, mahtuu taasen moneen muuhun uskonnolliseen ryhmittymään ja sinne taasen ei mahdu ne monet asiat, jotka körttiläisyyden katon alle mahtuu.
Körttiläisyyden valtavirta nykyään voi ymmärtääkseni sietää pappia, jolla kristillisen rekvisiitan lisäksi on kotialttarillaan myös jonkun itämaisen uskonnon reksvisiittaa. (Jos annoin väärän todistuksen, niin korjatkaa.) Monessa muussa ryhmittymässä tuollainen ei tulisi kysymykseenkään.

Nykyään huomaan, että olen kyllä joltain osin körttiläinen, mutta samalla myös viidesläinen, helluntalainen, ortodoksi, room. katolilainen jne.
En mitään täysin, vaan erilaisilla prosenttiosuuksilla noita kaikkia. Noista kaikista ammennan itselleni opetusta ja jätän suuren määrän tarjotusta opetuksesta myös ammentamatta. Yhteistä noista kaikista ryhmittymistä löytyy enemmän, kuin moni arvaisikaan. Eri ryhmien käyttämä kaanaankielen murre hämärtää tätä yhteyden hoksaamista.
« Viimeksi muokattu: 28.05.21 - klo:18:32 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #6 : 28.05.21 - klo:19:24 »
Sinua ei sentään ole kehoitettu poistumaan foorumilta.
Minä sain foorumikirjoitteluni alkuaikoina kauan sitten kehoituksen poistua foorumilta, koska en täyttänyt körttiläisen mittaa riitävästi. En kuitenkaan poistunut.
Olin lukenut Paavo Ruotsalaisen elämänkertaa ja ajattelin, että minä olen körttiläinen - luulin siis itseäni sellaiseksi.
Rupesin käymään körttiseuroissa ja herättäjäjuhlillakin kävin (Espoo, Lahti, Ylivieska, ainakin näissä tuolloin kävin).
Uskon ilmaisemiseen liittyvä tapakulttuuri körttipiireissä on varsin kapea ja ahdas ja varmaan omaa kasvamattomuuttani en kaiketikaan aina näissä rajoissa pysynyt. Tai sitten kitkaa aiheutti se, että kritisoin liikaa tätä tapakulttuuria. Körttipiireissä ei pidä mennä toteamaan mm. sitä, että yhtä ystävllisiä sitä ollaan muissakin piireissä, ei körttipiirit tässä mitenkään ope poikkeavia. Oma on syyni. Jos menee mukaan johonkin porukkaan, on syytä olla hienotunteinen ja sopeutua niihin raameihin, jotka porukassa ovat vallalla. Nykyään luulisin osaavani olla hienotunteisempi ja pysyä rajojen sisällä paremmin.

Nykyään olen paljon viidesläisyyden parissa. Siellä käyttäytymistapojen sietämisen rajat ovat kaempana toisistaan, koska sinne mahtuu ainakin körttiläinen jäyhyys ja helluntalaisyyppinen innostus sekä niiden sekoitus. Näin on ollut minun aikanani, mutta näin ei ole ollut aina, jonka ymmärrämme mm. Riitan kirjoituksista, jolla on pitkä kokemus viidesläisyydestä ajalta, jolloin minä olin vielä helluntalaisuuden parissa.

Edellinen analyysini on hyvin suppea ja ei varmasti anna oikeaa kuvaakaan täysin. Ja tahallani käytin terminologiaa ja kieputtelin ajatuksia siten, joka on omiaan aiheuttamaan ärtymystä juuri körttipiireissä.
Tietystä kulmasta katsoen körttiläisyyden valtavirrassa seinät ovat kaukana ja katto korkealla ja osittain sitä aluetta, joka näiden rajojen sisään mitenkään ei mahdu, mahtuu taasen moneen muuhun uskonnolliseen ryhmittymään ja sinne taasen ei mahdu ne monet asiat, jotka körttiläisyyden katon alle mahtuu.
Körttiläisyyden valtavirta nykyään voi ymmärtääkseni sietää pappia, jolla kristillisen rekvisiitan lisäksi on kotialttarillaan myös jonkun itämaisen uskonnon reksvisiittaa. (Jos annoin väärän todistuksen, niin korjatkaa.) Monessa muussa ryhmittymässä tuollainen ei tulisi kysymykseenkään.

Nykyään huomaan, että olen kyllä joltain osin körttiläinen, mutta samalla myös viidesläinen, helluntalainen, ortodoksi, room. katolilainen jne.
En mitään täysin, vaan erilaisilla prosenttiosuuksilla noita kaikkia. Noista kaikista ammennan itselleni opetusta ja jätän suuren määrän tarjotusta opetuksesta myös ammentamatta. Yhteistä noista kaikista ryhmittymistä löytyy enemmän, kuin moni arvaisikaan. Eri ryhmien käyttämä kaanaankielen murre hämärtää tätä yhteyden hoksaamista.

Kiitos tästä rehellisestä ja kunnioittavasta paneutumisesta. Luulen, että minäkin olisin nyt osaavaisempi. Kyllä viime syksynä joku pyysi valvoojaa poistamaan minut foorumista, kun olen "p--nuolija ja heimolaisedustaja". Kun olen tällä viikolla lukenut Heckewelderin kirjan, huomaan, että koen täällä valkoihoisten halveksuntaa ja reagoin herrnhuttilaisen intiaanin tapaan, joka on luonnollista, sillä olen polveutunut siltä sukupolvelta.
Kun körtit ovatkin niin suvaitsevaisia, että voi olla juutalais- ja muslimijäseniä ja vielä kuten sanot, jos niin on, buddhalais-luterilaisia pappejakin mukana, kuvittelin, että minäkin olisin tervetullut kovapää baptisti- ja kveekari-taustallani. Se olisi ehkä käynytkin, jos en olisi sekoittanut asioita kääntämällä tekstiä, jota on selvästi yritetty peittää ja piilotella. 
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #7 : 02.06.21 - klo:13:09 »

    :039:

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #8 : 02.06.21 - klo:15:04 »
Se olisi ehkä käynytkin, jos en olisi sekoittanut asioita kääntämällä tekstiä, jota on selvästi yritetty peittää ja piilotella.

Tuota piti vähän miettiä. Ajatus siitä, että herännäisyydessä yritettäisiin piilotella liikkeen perinnettä, on outo, sanotaanhan Heättäjä-Yhdistystä vähätellen perinneseuraksi. Olisiko kysymyksessä Siionin virsien uudistajien tarve luoda perinteisten virsien pohjalta jotain uutta ja nykyaikaiseen ajatteluun istuvaa? Työryhmä, joka on omaksunut tällaisen tavoitteen, ei taida olla kiinnostunut vanhojen sanojen kääntämisestä. Veisaavan kansan asenne on varmaan toinen, varsinkin ikääntyneiden. Se, että olet löytänyt Malmivaaran Siionin väkevän kristillisen sanoman ja haluat saattaa sen maailman tietoon ja käyttöön, on mielestäni arvokasta. Suren sitä, että asiasta on syntynyt tällainen riidanaihe.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #9 : 02.06.21 - klo:23:18 »
Jostain kuulin:
Ajan hengen ei pidä muuttaa kirkkoa, vaan kirkon pitää muuttaa ajan henkeä.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #10 : 03.06.21 - klo:18:10 »
Se, että olet löytänyt Malmivaaran Siionin väkevän kristillisen sanoman ja haluat saattaa sen maailman tietoon ja käyttöön, on mielestäni arvokasta. Suren sitä, että asiasta on syntynyt tällainen riidanaihe.

Niin minäkin suren sitä. Ei ollut tarkoitus herättää pahennusta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #11 : 03.06.21 - klo:18:17 »
Tuota piti vähän miettiä. Ajatus siitä, että herännäisyydessä yritettäisiin piilotella liikkeen perinnettä, on outo, sanotaanhan Heättäjä-Yhdistystä vähätellen perinneseuraksi.

Johtopäätökseni voi olla harha. Se, että Malmivaaran Siionin Virret eivät löydy mistään internetistä, mistään kirjakaupasta muusta kuin harvasta antikvariaatista, eikä monestakaan kirjastosta ei sinänsä muodosta tietoista tarkoitusta piilottaa perinnettä. Se selittyy yhtä hyvin muistakin seikoista.
Täällä palstalla 12 henkilöä on kiittänyt käännöstyötä aikanaan, kun taas harva on suorastaan paheksunut sitä. Se ei riitä päättelemään, että olisi olemassa salainen pyrkymys piilottaa vanhoja perinteitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #12 : 03.06.21 - klo:19:04 »
Kenties Malmivaaran Siionit on talletettu kotien aarteiksi, toivottavasti käyttöön eikä piironginlaatikoihin.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #13 : 03.06.21 - klo:19:48 »
Kenties Malmivaaran Siionit on talletettu kotien aarteiksi, toivottavasti käyttöön eikä piironginlaatikoihin.

Silloin kun minä tutustuin siihen, se makasi erään maalaistalon ruokasalin pöydällä, ainoana esineenä. Ilmeisesti oli jonkunlaisessa käytössä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Uusi raskas
« Vastaus #14 : 03.06.21 - klo:19:50 »
Virsikirka.fi-sivustolata löytyvät nämä:


Vanha virsikirja
Uudet virret
Vanhat virsikirjat
Vanha virsikirja 1938
1886 virsikirja
Lasten virsikirja laulut
rytkonen.org virsikirja
Suomenkieliset virsikirjat

Olisi herätysliikeiden kulttuuriteko ohjelmoida omansa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)