Kirjoittaja Aihe: Pääsevätkö kaikki taivaaseen?  (Luettu 26352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #45 : 24.02.08 - klo:00:57 »
Lainaus käyttäjältä: eeva-kaisa
Minäkin pidän niitä vaikeatajuisina ja helposti väärin tulkittavina. Mutta muita kirjeitä vielä enemmän. Ja kun tarkemmin ajattelen, melkein koko Raamattua. Varsinkin, kun eksyn juttelemaan oikean opin omistajien kanssa. Ei auta edes raamatuntuntemus (joka minulla on verrattain huono olosuhteisiin nähden), kun toinen poimii sieltä ihan eri kohdat, joiden varaan rakentaa ihan erilaisen maailmankuvan kuin minä. Tuloksena on hedelmätöntä raamatunlauseilla viskelyä, jossa kummankaan osapuolen näkemys uskosta ei muutu, kumpikaan ei saa toisiltaan mitään eikä rakennu hengellisesti. Tämä ei voi olla Jumalan sanan käyttötarkoitus.
[/quote

Munkin kokemukseni on samansuuntainen. Välillä tuntuu, että tiettyjen piirien laajalti viljelemä termi "raamatullisuus" tarkoittaa juuri tuota Eeva-Kaisan yllä kuvaamaa tienynlaista tarkoitushakoisuutta. Pidetään "raamatullisuuden" ja "tunnustuksellisuuden" mittana muutamiin asioihin juuttumista. Joskus tekee mieli huutaa että okei, olen epäraamatullinen ja antitunnustuksellinen kristitty ja teologi.  :lol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #46 : 24.02.08 - klo:09:03 »
Ehkä 'raamatullisuuden' ja 'tunnustuksellisuuden' vaihtoehtoina eivät olekaan niiden vastakohdat (epä- tai anti-), vaan jotakin sen tapaista kuin 'seurakunnallisuus' ja 'rukouksellisuus' tai 'hengellisyys' ja 'kuuliaisuus'. Uskon ankkuroiminen asiakirjoihin ja selitysteoksiin ei tunnu mitenkään oikealta. Jumala on kuitenkin elävä ja kirkko toimii hänen elävän Poikansa ruumina maan päällä. Raamattu on tietysti kirja, jossa Hänet ilmoitetaan meille. Kirja kertoo kuitenkin Jumalasta, jota ihminen saa puhutella ihan suoraan vaikka isänään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #47 : 24.02.08 - klo:09:33 »
Raamatullisuus─Hengellisyys
Teoria─Käytäntö
Kirjoitus─Puhe
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Eetu

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #48 : 24.02.08 - klo:13:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ehkä 'raamatullisuuden' ja 'tunnustuksellisuuden' vaihtoehtoina eivät olekaan niiden vastakohdat (epä- tai anti-), vaan jotakin sen tapaista kuin 'seurakunnallisuus' ja 'rukouksellisuus' tai 'hengellisyys' ja 'kuuliaisuus'. Uskon ankkuroiminen asiakirjoihin ja selitysteoksiin ei tunnu mitenkään oikealta. Jumala on kuitenkin elävä ja kirkko toimii hänen elävän Poikansa ruumina maan päällä. Raamattu on tietysti kirja, jossa Hänet ilmoitetaan meille. Kirja kertoo kuitenkin Jumalasta, jota ihminen saa puhutella ihan suoraan vaikka isänään.


Allekirjoitan.  :P Joskus vaan niin ärsyttää kun tietyt porukat ikään kuin "omivat" nuo termit raamatullinen ja tunnustuksellinen pönkittämään omia fundamentalistisia tarkoitusperiään.  :(

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #49 : 24.02.08 - klo:15:11 »
Ihastuttava vertaus oli Alan Wattsin Zen-kirjassa: "He syövät ruokalistan päivällisen sijasta". Heti tuli mieleen nämä ns. opilliset kristityt.

Olen saanut voimaa viime aikoina Terho Pursiaisen teoksista. Luen uudelleen Uusinta testamenttia (vuodelta 1969), se on hyvin raikas. Siellä on provosoivia väliotsikoita: "Raamattu ei ole erehtymätön", "Ylösnousemus ei ole opinkappale". Koko ajan Pursiainen korostaa, miten kyse on elämästä, ei uskonnosta - elävästä suhteesta lähimmäisiin, omaan itseensä ja elämään, ei oppilauselmien uskottelusta tai ohjeiden noudattamisesta.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #50 : 24.02.08 - klo:15:35 »
Pursiainen tykkää pikkasen toisin 1969 ilmestyneestä teoksestaan. Hän on mielestäni myönteinen mystikko-filosofi. Mystiikka ja elämän arkiset kokemukset... vieläpä ahdistavatkin on mielestäni yhden ihmisen kokemuksia. Ei ne ole ristiriitaisia. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #51 : 24.02.08 - klo:16:50 »
Eläs nyt, Juhani. Minun muistaakseni Terho sanoi justiinsa jossakin, että on puhunut samoista asioista ensimmäisen teoksensa ilmestymisestä saakka. Eli että Uusimman testamentinkin ajatukset ovat muutettavat muuttaen edelleen voimassa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pääsevätkö kaikki taivaaseen?
« Vastaus #52 : 24.02.08 - klo:18:05 »
Voi olla... terveisiä perheellesi. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä