Kirjoittaja Aihe: Joulumuistoja  (Luettu 6226 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Joulumuistoja
« : 22.12.15 - klo:15:40 »
Koska tällä foorumilla porukka on jo aika iäkästä, niin joulumuisteloita on varmaan kertynyt paljon. Tuokiokuvia, kommelluksia ym. voisi kertoa jos haluaa tai viitsii.

Muistan, että vielä 60-luvun lopussa meillä ei ollut kuusessa sähkökynttilöitä vaan oikeat steariinikynttilät. Niitä oli ainakin alussa värillisiä ja myöhemmin valkoisia. Oksaan ne kiinnitettiin pienellä, metallisella kynttilänjalalla. Monesti sattui (taisi olla joka joulu) että kynttilä käräytti liian lähellä riippunutta koristetta tai peräti kuusen oksaa. Koristeista osa olikin seuraavana jouluna aika kärsineen näköisiä. Kuusta piti vahtia silloin kun siihen sytytettiin kynttilät ja monta joulua muistan istuneeni kuusivahtina minäkin.

Ihan ensimmäinen työpaikkani nuorena oli firman lähimetsän vartiointi kuusivarkailta. Sain siitä ihan palkkaa. Muutaman päivän hiihtelin metsässä ristiin rastiin. Minulla oli "aseena" kirves - tiedä sitten, minkä takia? Näkyihän metsässä latuja ja polkuja ja kyllä varmaan kuusiakin hävisi, mutta ketään en kuitenkaan koskaan tavannut itse teossa. En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos olisin jonkun yhyttänyt itse teossa? Tuskin muuta kuin isälle olisin kertonut.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33818
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #1 : 22.12.15 - klo:17:26 »
Minun joulumuistoni alkavat vuoden 1947 joulun jälkeen. Ne pulavuosienkin joulut olivat nyt muistoissani ihania. Äiti oli taitava luomaan vähästä enemmän.

Kuusessa oli aluksi talikynttilät oksanhaaroihin langalla sidottu. Sitten saatiin sellaisia metallipidikkeitä joissa oli rypytetty lautanen ja nipistin.

Pumpulista ja kreppipaperista äiti loihti kelloja ja ripusti ' lumisateen 'ikkunoihin.
Lahjat olivat muutamia pehmeäkantisia kirjoja, oikeataan joulukertomuksia. Villasta kudottuja sukkia ja lapasia sain, ja villahousut joiden vihreä väri ja ruutukuosi tulivat junassa matkalla Seinäjoelle esitellyksi.

Veli jos minkä vieterillä vedettävän lelun sai, hän purki sen heti nähdäkseen mitä sen sisällä oli.

Ruokapuolesta en muista juuri muuta kuin, että kinkkua oli aina. Isällä oli tuttavia jotka kasvattivat sikoja, Heinolasta hän sen kinkun usein haki.

Kirkossa emme käyneet. Emme omistaneet autoa, eikä minun lapsuudessa enää hevosellakaan menty. Virolahdessa kyllä mentiin, sen tiedän serkun kertomana.

Taata Sillanpään ' joulusaarna' oli isän suosikki. Minä en vielä lapsena ymmärtänyt sen merkityksiä.

Joulupäivä vietettiin hyvin hiljaisesti, kuin Pitkäperjantai se oli. Mutta Tapanina kävi vieraita ja muutenkiin liikuttiin ulkona kavereiden kanssa.

Joulun tunnelma on säilynyt samana aina lapsuudesta alkaen, ellei oteta huomioon
muutamia omaisten kuolemia juuri joulun alla.



Joulu- tunnelma ei synny aineellisista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #2 : 22.12.15 - klo:18:24 »
Kirkkoon lähtö aikaisin aamulla oli kauhistus. Kun lapsena tuli leikittyä myöhään, niin aamulla olisi väsyttänyt. Olihan joulukirkossa tietty oma tunnelmansa; enkeli taivaan ja hoosianna, jonka veljeni kanssa käänsimme housusi anna. Taisi alkaa kirkonmenot klo 7 siihen aikaan. Isä kävi joka pyhä muutenkin kirkossa niin kauan kuin kykeni lähtemään.

myyrä

  • Vieras
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #3 : 22.12.15 - klo:18:43 »
Kerran olin työntänyt pienen, vihreän kynttilän nenään ja joutunut lääkäriin. Kunnanlääkäri Hiltunen oli vaan todennut, että kyllä se sieltä itsestään pois tulee. Niin oli käynytkin; kynttilä oli ollut aamulla tyynyllä mutta yllätys yllätys valkoisena.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #4 : 22.12.15 - klo:22:02 »
Samankaltaisia ajatuksia ja muistoja kuin myyrällä ja Riitta-mummilla.
Enpä niitä kertaile, pari omaa juttua lisään...
Jouluvalmisteluja lapsuuden kodissani tehtiin pitkään...himmeleiden ym. koristeiden tekoa.
Itse väsäsin monena vuotena puisia joululahjoja.
Äitini nimi Eeva...aina kun aatto sattui sunnuntaille oli tapana että naapurit tulivat meille
nimipäiväkahville.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #5 : 23.12.15 - klo:00:50 »
Lienen vähän nuorempaa sukupolvea kuin useimmat, vuosikertaa 1963.

Meillä oli aina oikeat kynttilät kuusessa. Koko lapsuuteni, ja senkin jälkeen kun muutin omilleni. Joitakin vuosia sitten kävin yksi joulu äidilläni, ja oikeat ne oli silloinkin. Samoin milloin olen itse vaivautunut kuusen hommaamaan (viime jouluna viimeksi). Siksi kai meillä aina olikin latvakuusi, kun niissä on tukevammat oksat kynttilöitä kannattamaan. Enkä nykyäänkään muuta mallia kelpuuta: jos ei ole tarjolla latvakuusta, olen ilman. Ehkä jatkossa yhä useammin, kun hyviä latvoja ei lumettomaan aikaan saa. Pienestä pitäen olen kuulemma ollut innokas kuusen ostaja. Jonain vuonna hommattiin kaksi kuusta, kun ei osattu valita, kumpi kaunotar otetaan.

Muistan jotain itse askarreltuja koristeita, oli jotain sellaista ohussa sentin - puolentoista levyistä ohutta värillistä lastukiehkuraa, sellaisesta ja puuhelmistä arkarreltiin langan ja liiman kanssa jonkinsorttisia pyörylöitä. Onpa vaikea sanallisesti kuvata millaisia, enkä tiedä onko niistä yhtään valokuvaakaan. Ja sitten värillisestä tinapaperista askarreltiin joulusiili: Neliskanttisen ehkä 10 x 10 sentin arkin reunoihin lovia, ja puikon avulla kääritään paperi kartioiksi, joiden kanta osoittaa arkin keskustaan. Sitten näitä arkkeja muutama langalla ja liimalla keskustoistaan yhteen, ja käännetään kartioiden kärjet sojottamaan eri suuntiin. Ja ripustetaan koko komistus kuuseen. Pitäisiköhän joskus vielä askarrella tuollainen? Jonain jouluna kun ei latvatähteä koristelaatikosta löytynytkään, askarreltiin sekin tinapaperista.

Ikkunaan taas ripustettiin mandariineja, joihin oli pistelty kokonaisia mausteneilikoita - tuoksuivat siinä. Ja sitten oli vuosi vuodelta reikäisemmäksi käyvä oasis, joka upotettiin veteen, ja sitten keräsin puolukanvarpuja, jotka siihen tökittiin, ja lopuksi metallivarren päässä olevia sinisiä kuusenpalloja. Tämäkin oli ikkunakoriste. Lastenhuoneen ovessa roikkui punaisissa nauhoissa kulkusia, joita isäni haukkui stressikulkusiksi, kun aina kulkiessa asianmukaisesti helisivät. Himmeli oli toki myös, ja joka vuosi sitä aina vähän piti kokoon kursia (tämä oli minun tehtäviäni).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #6 : 23.12.15 - klo:01:02 »
Ja siis olen pienestä pitäen osallistunut valmisteluihin innolla! Joulukortteja nyt tietysti pistettiin pirpanat askartelemaan, sitten noita muitakin koristeita. Mutta aika pienestä ahkeroin myös keittiössä. Osakseni lankesivat laatikot, salaatit ja makeat leivonnaiset. Jos nyt jostakin kasvatuksesta vanhemmilleni olen kiitollinen, niin siitä, että jo pienenä sai osallistua töihin, vaikka se olisi alkuun vähän kömpelösti ja hitaasti käynytkin.

Jotenkin muistan 70-luvun alkupuolen askartelun kulta-aikana. Sokoksen tavaratalossa oli askarteluosasto, jossa laareissa jos jonkinmoista puu- ja muovihelmeä, puista ja keraamista pikkulaattaa jne. Ja tuoksun siellä; puuvoittoinen, johon sekaantuu tympeä muovi kuin Etolan myymälöissä. Sieltä sai myös kepeitä valkoisia pyöreitä palloja, mitä lie materiaalia, joista askarreltiin päitä. Klassisena vessapaperisulla-askarteluna toteutin tiernapojat, joissa siis tuollainen pää (maalasin ne), ja vartalona se rulla. Vaatteet kankaasta ja tinapaperista aseet ja kruunut ja mänkin tähti. Tinapaperiaskarteluna hoidin sitten lasisiin kynttilänjalkoihin "hörsykkeet", koristeelliset mansetintapaiset. Ja niissä piti aina olla pitkät vaaleansiniset kynttilät. Muutenkin halusin, että kaikki on aina samanlaista.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #7 : 23.12.15 - klo:01:08 »
Mutta omituisin koriste oli kinkun kapeampaan päähän tökätty sukkapuikko, johon oli pujotettu hedelmiä. Sekin piti aina olla, ja sen hoiti paikoilleen isäni, joka myös kinkun paistoi. Kinkkuvatiin piti leikata oma tinapaperihörsykkeensä, ja kinkun viereen vedessä liotettuja kuivattuja luumuja ja säilykeherneitä. Siinähän litistyivät. Minä kai söin herneet, mutta luumuja ei halunnut oikein kukaan, silti ne piti olla. Jonakin vuonna ennen joulua kellarista löytyi kinkkuvati, jossa luumut olivat edelleen paikoillaan, ja sen jälkeen noita asiaankuuluvia luumuja kutsuimmekin vuosikertaluumuiksi (eli piti muistaa ostaa luumut paitsi kiisseliä varten, myös kinkun viereen vuosikertautumaan).

Keventävä banaani oli samantapainen vuodesta toiseen elänyt sanonta. Olinko minä vai veljeni, joka sen ensi kertaa lanseerasi, eli tokaisi joulupöydästä miltei ähkyisenä noustessaan, että nyt voisi ottaa keventävän banaanin, jollaisen sitten hedelmävadilta ottikin. Sen jälkeen on aina liikaa syötyään voinut ajatella ääneen, olisiko keventävän banaanin aika.

Hedelmistä huomaakin, että olen vähän nuorempaa sukupolvea jo. Normaalisti niitä sai yhden päivässä (olivat kai vielä kalliita), mutta jouluun kuuluva herkku ne olivat. Suklaata tai marmeladia meillä sen sijaan ei jouluna ollut, jollei itse tehty. Ja joskus tehtiinkin.
« Viimeksi muokattu: 23.12.15 - klo:01:15 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #8 : 23.12.15 - klo:03:06 »
Opettajaperheessä ja toiseksi kodissa, jossa kesti lukemattomia vuosia ennen kuin uskonnosta tai politiikasta voitiin olla mieltä  kehittyivät vähitellen tavat, joita ei ollut talon toisilla lapsilla, ilmeisesti kaikki tyhjiöt täyttyvät itsestään. Niitä kirjavista papereista tehtyjä ketjuja tehtiin meillä koulussa.

Tietysti molempia väsyttivät ne koulujen jutut, todistusten ja keskiarvojen laskemiset ja aika pienenä tajusin että nehän on ihan näännyksissä molemmat, mutten minä mitenkään myötätuntoinen muista olleeni, pettynyt pikemminkin, koska käsittääkseni olin ainut aivan jouluhullu koko perheessä. Sisar ei suostunut syömään ainuttakaan jouluruokaa ja minä itkin.  Valmistin joulukoristeita, sekä niitä nauhaketjuja että eri kokoisista valkoisista rinkuloista koottuja ikkunakoristeita että tontturivistöjä että minua uhkailtiin ja rukoiltiin lopettamaan, koska tuhosin hirveän määrän askartelupaperia, jota en itse maksanut.

Joulu oli hyvin vaatimaton siksikin, että isäni oli opiskellut velaksi  ja niitä velkoja maksettiin pitkään, kun oli asuntovelkaa. Aika nuoresta isä otti minut avuksi laskemaan keskiarvoja, heti, kun jostakin sai lainaksi sellaisen kenkälaatikon kokoisen laskukoneen joka oli minusta valtava ihme, ne loppuivat  ihan liian äkkiä ne todistukset ja lukuaineiden ja kaikkien aineiden ja koko luokan jutut.

Meillä ei harrastettu lasimestarinsillejä eikä sallatteja koska niitä ei olisi jaksettu valmistaa eikä kukaan niistä edes pitänyt. Laatikoita tietty tehtiin, mutta heti kun Saarioisten valmiit laatikot tulivat niitä ostettiin ja siinä kyllä toimittiin pelkästään järkevästi. Muistan jonkin kauhujoulun jona äiti vielä ihan lysähtäneenä mietti kotonakin jotain luokan jouluohjelmaa ja koetti saada kaiken itse  tehtyä. Meillä oli niin pieni keittiö, oikeastaan keittokomero ettei sinne mahtunut hääräämään kuin yksi kerrallaan. Sain kyllä häärätä toiste.

Sen sijaan minua ei haitannut vaikka vanhemmat eivät tietenkään ikinä nähneet luokan jouluesitystä,   sisar puolestaan järkyttyi niin että jollakin järjestelyllä minä menin hänen koulunsa joulujuhlaan ja sieltä omaani hakemaan todistuksen. 
Itse säästin kesästä saakka joululahjarahoja, maalla oli kaikkea mistä sai kaksikymmenpennisen, vanhemmilta periaatteessa ei, koska kotiaskareet kuuluivat asiaan ilman muuta, mutta toisinaan kun serkutkin saivat jostain kitkemisestä tai kaupassa käymisestä niin tietysti mekin. Sisko oli tässäkin huoleton, häneltä sai aivan ihastuttavan omaperäisiä juttuja, kaikille viiden pennin tikkari tai muuta kun hän huomasi,  että kas, on joulu ja hän otti isosiskosta mallia.  Mutta joulupaperissa tietysti.

Joulusta muistan ilman muuta tuoksut, ja meillä vaikuttaa olleen juuri sama joululiina ja enkelikello kuin silloin joka perheellä. Hyasintteja oli hyvin paljon, tietenkin, koska silloin opettajalle vietiin, ja kun molemmilla oli luokka niin laskekaa siitä.  Samoin mandariinit tuoksuivat mutta arvelen että ne tulivat kauppoihin jouluksi.  Niitä ei oikeastaan muulloin saanut.

Mitä suuremmaksi vartuin sitä paremmiksi muuttuivat  joulut.  Sain juhlia ihan riittämiin kun meillä oli sen seurakunnan musiikkiryhmän kanssa keikkoja ja yhteiskunnallisestikin tilanne rauhoittui sikäli että vanhemmat uskalsivat jälleen puhua, olla mieltä, taloudellisesti pienikään lisäys ei kaatanut budjettia ja meistä oli ihan realistinen apu molemmista.Kotiperinteet olivat hakeneet muotonsa ja oikeastaan on ollut hauskinta kun Lapset syntyivät ja niitä siirrettiin heille.

Sieltäkin muistan yhden paniikkijoulun kun numeronKolme oli juuri syntynyt, sisarella vielä väsymystä mutta sama päähänpinttymä tehdä kauheasti itse.    Eli kaaos,  kaikki lahjat paketoimatta, mummo ja  vaari  evakuoivat ykkösen ja kakkosen kirkkoon ja me paketoimme hirveällä vauhdilla niitä leluja ja koetimme olla ääneti ettei kumpikaan sanoisi mitään epäjouluista ja kun isänsä ajoi hitaasti ehdittiin kattaa pöytä ja nippa nappa keittelin valkokastiketta kun sain päähäni että sitä pitää olla.

Vanhemmat muistavat joka vuori paniikkijoulun jona oltiin aika rahattomia, ja he tekivät meille joululahjoja aattoa vasten yöllä koska ei ollut varaa ostaa mitään sen kinkunpalan ja kuusen lisäksi.   Meistä ne lahjat sattuivat olemaan aivan huiput, koska isä teki meille liitutaulun ja äiti samanlaiset kangasnuket jotka olivat erinomaisia oppilaita. Hauskaa kahdelle opettajalle kun lapset ja serkku leikkivät koulua kaiken aikaa.



Kinkunpaisto yöllä, tapa ettei uutta lahjaa edes oteta korista ennen kuin edellinen on avannutkin paketin jolloin se lahjajuttu kesti niin kuin lahjoja olisi valtavasti,  myöhemmin aattohartaudessa käynti, luullakseni ne tulivat tavaksi vasta 60-luvulla,



Kuusi meillä oli, kerran oltiin vähällä jäädä ilman. Parhaiten muistan
« Viimeksi muokattu: 23.12.15 - klo:03:15 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #9 : 23.12.15 - klo:03:16 »
Kohta pitäisikin pakkailla ja lähteä Anttolaan jossa joulut on vietetty noin numero Neljän syntymästä. Olen ollut tehokkaan huonovointinen, mutta kun ei näistä jouluista tiedä ja saan kyydinkin.
« Viimeksi muokattu: 23.12.15 - klo:03:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #10 : 23.12.15 - klo:06:43 »
Jännä juttu että vaikka Joulu olikin lapsena hauskaa ja jännittävää aikaa, alkaa vanhan kansan joulumuistelot kuulostaa vuosi vuodelta paremmalta. Sellaisia Jouluja olisi kiva muistella. Olen ollut lapsi 80-luvulla, joten silloin ne lahjat olivat Joulun huipennus ja lahjojen jaon jälkeen koko show oli tavallaan ohi. Olin tavattoman utelias lahjojen suhteen ja tiesin mihin ne oli piilotettu, joten en voinut vastustaa kiusausta käydä raottamassa pakettien teippauksia ja käydä arvailemassa kenelle mikin on. Vain yhtenä jouluna muistan että lahjani onnistuttiin piilottamaan niin hyvin etten löytänyt sitä. Se oli vielä jotain mitä olin toivonut, enkä arvannut millään mitä se on. Yllätys oli mieluinen, mutta kärsivällisyys ei ollut selvästikään vahvimpia puoliani.

Varhaislapsuudesta muistuu mieleen joitain tunnelmia ja hyviä hetkiä jotka liittyivät siihen varsinaiseen Joulun henkeen. Oltiin tulossa illalla kirkosta, ja äiti jäi juttelemaan kirkon pihalla tuttavansa kanssa. Katselin lumoutuneena taivaalta leijailevia jättimäisiä lumihiutaleita, ja aika pysähtyi. Hiutaleiden tuijotushetki täydensi kirkossa koettua Juhlallista tunnelmaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33818
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #11 : 23.12.15 - klo:07:02 »
Lisään vielä äitini kertomista joulumuistoista ne jotka yhä muistan. Elettiin 1910-luvun loppua. Siis itsenäisyyden alkuaikoja.

Maalaistalossa ei ollut aivan ' nälkäjoulua' mutta hyvin vaatimattomat lahjat lapset saivat. Käytännöllistä esiliinakangasta, villavaatteita, isommille joululehti.

Paketit olivat puotipaperilla tai sanomalehdellä päälystettyjä, villalangoilla sidottuja.
Hienoa oli jos sai Haminasta tai Wiipurista tuodun kuusenkaramellin. Se ripustettiin kuuseen ja syötiin vasta Loppiaisen jälkeen.
Pukki ei tullut sisälle, vaan viskasi lahjat ovenraosta tupaan.

Eläimiä muistettiin paremmilla jauhoilla, heiniä pantiin eteen runsaammin. Hevoselle annettiin leipäpalaa ja talliin tuotiin lyhty ja kuusenoksa.

Jouluaamuna pappa komensi muutaman vanhemman tyttärensä,(viisi kaikkiaan ), lypsylle, että mamma sai valmitautua kirkkomatkalle. Silloin mentiin kun meri oli jäässä. Matka Orslahdesta Virolahden kirkolle on ( arvaus ) n. 8 - 10 km, kesätietä tuplaten.

p.s. korjaus omiin muistoihin. Olenhan yhden kerran ollut lapsena joulukirkossa, olen siitä aiemmin kertonutkin. Kun vielä asuimme Lappeenrannassa ei kirkkoon ollut pitkä matka. Äiti otti minut potkukelkkaan ja kävimme kaupunginkirkossa.  Olen silloin ollut vain kolme ja puolivuotias mutta muistan sen pakkasen kirpeyden, tähdet taivaalla ja villasukkien pistelyn.

Läpimät terveiset Lappeenrannan ja Luumäen ystäville !


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #12 : 23.12.15 - klo:10:40 »
Muistan kyllä jotain ikävämpääkin, mikä liittyi siihen, että vanhemmillani oli vähän erilainen käsitys joulunvietosta, ja kumpikin kai piti omaansa niin itsestäänselvänä, etteivät olleet tulleet keskustelleeksi aihetta keskenään selväksi.

Nimittäin äitinihän oli maalaistalon tyttö, ja heillä jouluaatto oli tosiaan vasta aatto, eli illansuuhun asti päivä, jolloin sopi toimittaa tavallisia askareita. Isäni taas virkamiesperheestä, jossa joulu alkoi suunnilleen joulurauhan julistuksesta. Kas kun virkamiehillä työt jatkuivat taas joulun ja uudenvuoden välissä, niin loma-aika haluttiin käyttää tosiaan lomailuun. Maalla taas karja piti joka tapauksessa hoitaa, oli arki tai pyhä, mutta muuten joulunpyhiä sopi jatkaa pitempäänkin.

Lisäksi äitini taisi haluta vähän hienompaa ja toisenlaista joulua kuin mihin oli maalla tottunut, otti mallia akkainlehdistä mitä kaikkea pitää olla. Niitä sitten aattoa vasten yöllä pipersi valmiiksi unesta tinkien. Monesti oli aattona vähän kireä tunnelma, kun muut jo halusimme viettää sitä joulua, istua olohuoneessa yhdessä, mutta äitini keittiössä jotain rosollia vielä väsää.

Aatotkin olivat ihmeellisiä tunnelmaltaan, mutta usein paremmalta tuntui vasta joulupäivänä, kun pakolliset ohjelmanumerot oli suoritettu ja kaikki olivat saaneet tarpeekseen nukkua. Joulukirkkoja meillä ei harrastettu kuin ihan pienenä lapsena ollessani, sitten se jäi pois. Äitini ei varmaan univelalta olisi enää jaksanut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #13 : 23.12.15 - klo:10:53 »
Eikös joulu kestänyt ennen muinoin hirmu pitkään? Milloin lie aloittaneet ja Nuuttiin asti kesti - tammikuun puolelle?

Meillä joulunvietto alkoi silloin kun isä tuli aattoiltana saunasta. Hän kävi siellä viimeisenä ja oli pitkään arvatenkin paossa yleistä hälinää ja hulinaa. Rantasaunahan se oli sekä Tervossa että Suolahdessa ja sinne oli hyvä paeta. Minäkin tykkäsin lämmittää saunaa ja istuskella siellä tuleen tuijotellen.

Yhden jouluyön olin töissä silloin kun olin harjoittelemassa kehitysvammalaitoksessa. Olin saanut lahjaksi kitaran ja soittelin sitä asukkaitten iloksi/suruksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Joulumuistoja
« Vastaus #14 : 23.12.15 - klo:11:42 »
Ainakin joulukuusi vietiin vasta Nuuttina pois. Samaa tapaa noudattaa meidän taloyhtiömme.