Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 27967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Pyhitys
« Vastaus #15 : 05.01.09 - klo:09:37 »
pYHITYKSESTÄ EN TIEDÄ, MUTTA PUHUJIEN TILAAMINEN SEUROIHIN ON ARKITETTU.
Puhujat vissiin seilaa Nooan arkissa jossain Kamtsatkan niemimaan tuntumissa - vai oliko se Ararat, vai mikä se oli?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Re: Pyhitys
« Vastaus #16 : 05.01.09 - klo:11:34 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"


Mistä sitten luterilaista tietoa, kun Wikipediakin kertoo vain ortodoksisesta käsitteestä? Kirkon omien nettisivujen haku ei tuota kovin hyödyllisiä tuloksia – terveisiä vaan verkkotoimitukselle.


Mt


Hei, mulla on yhteys evl.fi -sivuston tekniseen ylläpitoon ja kerroin terveiset eteenpäin. Indeksointi ja hakutoiminto on kuulemma jonkin open source työkalun hallussa, eikä tunnetusti kovinkaan toimiva. Tarkoitus on jollain aikavälillä vaihtaa ohjelma toiseen.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Lars Mikael

  • Vieras
Pyhitys
« Vastaus #17 : 05.01.09 - klo:22:45 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
pYHITYKSESTÄ EN TIEDÄ, MUTTA PUHUJIEN TILAAMINEN SEUROIHIN ON ARKITETTU.

Puhun arkitetusti, sitä mitä sylki suuhun tuo.

Poissa minni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 41
Pyhitys
« Vastaus #18 : 06.01.09 - klo:20:29 »
Lainaus
Omatunto on saatanasta Lutherin mielestä. Mutta meillä se kapistus on nimenomaisesti suhteutettu vääränlaisesti ihmisen ja Jumalan välille. Oikea tapa olisi ainoastaan kahden ihmisen välille.


No niinpä, ja muutenkin huonosti vastaa tuo omatunto latinan sanaa conscientia tai englannin conscience tai ruotsin samvete ym. Siis sitä yhteistä tietoa, joka syntyy kun ihmiset elävät ihmisen elämää toisten ihmisten kanssa ja oppivat siitä sitten (jos oppivat) miten toisten ihmisten kanssa olis hyvä elää.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Pyhitys yritys
« Vastaus #19 : 07.01.09 - klo:12:22 »
Minusta keltään ei ole tullut oikein vastausta siihen, että miten Pyhityksen tulisi ihmistä muuttaa?

Itsestäni on jo kauan tuntunut oudolta, kun jonkun Raamatun ja sanan äärellä olevan pyhitys näkyy arkielämässä siinä, että juo, syö ja rällää suruttomien kanssa. Jeesuskin teki niin, sitten on puollustuksena.
Mutta ei kai Jeesus tarkoittanut , etä tulisi tulla kuin syntiseksi,(synneistä osalliseksi) vaikka on syntisen ystävä.
 Sitten oudot ihan Raamatun vastaiset näkemykset on niin monella, että sitäkin ihmettelen, että miksiköhän. Outoa pyhitysä.

Sinänsä mulla ei ole ketään tai mitään vastaan, kun en niin paljosta tajua, mutta lukasin tossa ohimennen jonkun körtin oliko Malmivaara, anteeksi jos ei ole körtti, no kuitenkin hän kyllä paheksui juomisia ja muuta hillitöntä elämän tapaa.

Tietysti pahimmat synnit ovat sydämessä ja sieltä kaikki lähtee.
Mä oon kaukana mistään pyhimyksestä, mutta en voisi sanoa ettenkö ole muuttunut tässä vuosien sanan ja sakramenttien ja pyhimysten ja veijareiden keskellä.

Tietenkään en kiellä, etteikö pyhitys olisi yksin Jumalan tekoa, mutta kyllä oma vastuu ihmisellä on elämästään, siis ainakin käydä suihkussa kerran vuodessa. Siksi tietty saamattomuus ja laiskuuskaan ei ole hyveitä, vaan tulisi ahkeroidakkin hyviätekoja, vaikkakin kaikki kunnia Jumalalle ja ihmiset hiljaa.
En usko että Äiti Theressa joka aamu kiitti Herraa sanoen, nyt sinä tästä minut nostat ja laitat kävelemään iloisesti toivoa antaen kurjien keskelle.
Luulen että hän rukoili voimaa ja armoa ja alkoi itse tekemään ja sitten sai sen voiman siihen työhönsä?

Pyhä ja pyhä, on varmaaan helpompi olla pyhänä, jossain luostarissa, kun esimerkiksi rakennuksella Maanantai aamuna. Ilmapiiri aivan hehkuu murinaa ja napinaa ja kapinaa ja sanot jollekkin muurarille jotakin, vaik taas noi sun tiilet on tiellä, niin tappelu alkaa.
Eli kaikenlainen Pyhän tai muun mittaaminen ei ole oikein ja mahdollista, mutta kyllä jonkunlaisen muutoksen tulisi tulla ihmisestä esiin. :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #20 : 07.01.09 - klo:14:12 »
Viljo Porkola: "Autuas olet sinä lapsena kastettu. Silloin sinä uudestisynnyit, silloin sinut vanhurskautettiin, silloin sinut pyhitettiin. Silloin sinä tulit uskoon." Mitä se on. Jyväskylä 1984. s. 26; HK 1/2009 s. 8.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Pyhitys
« Vastaus #21 : 07.01.09 - klo:15:25 »
juhani ei Porkolasta pääse irti! :wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Pyhitys
« Vastaus #22 : 07.01.09 - klo:15:44 »
Onkohan edes yrittänyt? Miksi olisikaan?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Pyhitys
« Vastaus #23 : 07.01.09 - klo:15:47 »
Addiktio on periaatteessa negatiivinen asia.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Porkkanasta asiaa?
« Vastaus #24 : 07.01.09 - klo:16:20 »
Mistä ja kenestä ne taas puhuu?
Toi sisäpiiri huumori ei aina aukea kaikille, mutta ei se niin nuukaa.

Lapsena kastettu ja pyhitetty. Kyllä kai sitten niin, mutta siihenkö se elämä ja pyhitys loppui?
Eikö pyhitys pitäisi olla vaikuttamassa elämässä iät ja ajat, eikä vain kasteessa?
 Ja mihin suuntaan sen tulisi kuljettaa tässä armottomassa ja kovassa ajassa. jossa olemme.
 Jeesuksen kaltaisuuteen pitäisi Raamatun tulkinoissakin tulla, sanoi Lutteri jo aikoinaan, kun oli juttu miten tulisi tulkita Raamattua. Muistaakseni silloin vesitti jotain kohtaa uudelleen naimisiin enemisestä. Itse kun oli ottanut jo toisen vaimon ja sitten piti jotenkin selitellä se Raamatussa hyväksytyksi.
Tai jotenkin kutenkin, ihampa sama.

Vai olenko ainut yliherkkä täällä, joka olen sitä mieltä, että sana ja sakramentit vaikuttavat ns, pyhittymistäkin.
Onko porukka jotenkin niin kovapäistä tai muuten vaan hitaita sydämeltään kuulemaan, että mikään ei vaikuta ja sitten ollaan yltiö liberaaleja ja hyväksytään kaikenlainen ei Raamatullinen.
Vaikkakin taitanee olla niin, että soima menee silleen väärään osoitteeseen, että porukka kyllä taitaa elää suht hurskasta elämää jotka tänne kirjoittelee, mutta toi pyhitys ei kyllä ole vakuuttanut mua noissa mielipiteissänne joihinkin asioihin, jotka näen aivan toisin.
Niinku nurinperin.

Voisin mielelläni Porkkanaisesta enempi selvää, josko laitatte linkkiä tai kirjaa mistä saisi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Pyhitys
« Vastaus #25 : 07.01.09 - klo:17:09 »
Minä ainaskin olen tosi kovapäinen koska en yli 20 vuoteen saanut itseäni
pyhittymään.Sitten en enää jaksanut sitä ainaista yrittämistä ja luovutin.
Annan Kristuksen pyhittää luupään.
Olen tässä lueskellut Matteus 23 ,etenkin Voi huudoista,siitä missä puhutaan
minttujen ja tillien punnitsemisesta ja kalkituista haudoista kun ottaisi opikseen .

 mummillisesti  your`s Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #26 : 07.01.09 - klo:17:35 »
kovapäisiä olemme kaikki... :wink: pyhityksen problematiikassa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Pyhitys
« Vastaus #27 : 07.01.09 - klo:18:42 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
kovapäisiä olemme kaikki... :wink: pyhityksen problematiikassa.

Jos ei Juhanin kova pää pehmene pelkällä Porkolalla, niin taputellaan  Talasniemellä:

"Hän [kristitty] on voinut vaikka kymmenen kertaa tulla uskoon. Hän on saattanut päästä pyhityksessä huomiota herättävän pitkälle. Kenties hän omissa silmissään ja muidenkin mielestä on vaellukseltaan varsin vakaa. Mutta milloin tahansa Jobin kohtalo voi tulla hänen osakseen. Silloin kristitty menettää yhdessä hetkessä koko pyhyytensä. Hänen parhaimmista teoistaan tulee kuolemansyntejä. Eikä tämä suinkaan johdu siitä, että hän juuri olisi langennut johonkin oman arvionsa mukaan suureen syntiin. Tapahtuu vain se, että Jumala ottaa armonsa pois ihmiseltä ja mittailee häntä ankaran vanhurskautensa mukaan"
Jussi Talasniemi: Onnellinen vaihtokauppa, s. 36.

Talasniemen kirja on vahvan suosituksen arvoinen. Sen voi lainata -  tai ainakin kaukolainata - monesta kirjastosta. Saatavuustiedot esim. kirjastojen yhteishaun avulla

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pyhitys
« Vastaus #28 : 07.01.09 - klo:19:23 »
arvon eläkeläinen Talasniemi lukeutuu mielestäni Porkolan klaaniin... :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
kirjasto opastaa
« Vastaus #29 : 07.01.09 - klo:19:34 »
Ai
Kiitos vinkistä.
Pitänee tutkasta kun käy kirjastossa, vaikka ei ainakaan hyllystä löytyne.
 Jokainen varmaan tajuaa, että ei ole Pyhä tai pyhimys, mutta ei kai se poista sitä tosiasiaa, että jokainen muuttunee ainakin, jos ei pyhemmäksi niin syntisemmäksi Jumalan edessä.
Varsinkin mitä enempi on tekemisissä Sanan ja saarnojen keskellä.

Siksi sellainen pyhitys tai eipyhitys mietityttää, joka ei muuta mihinkään suuntaan. Eli jos ei vuosikymmenenkään jälkeen joku asia kirkastu, että toi on väärin toi oikein.
Ei ole mitään mielipidettä ja jos on, niin ihan Raamatun selkeän kokonaisuuden vastainen.

En kylläkään toivoisi sellaisia ihmisiä jotka olisivat ehdottomia mielipiteissään ja opeissaan, mutta jonkunlainen kristuksen kaltaisuuteen ja oikeaan elämän tapaan suuntautuvia kyllä.
Ketään syyllistämättä siihen ei mulla ole varaa.

Olen samaa mieltä, et omat teot ja pyhitykset ovat kamalia, mutta toisaalta jos ihminen ei muutu koskaan edes sen kautta, että tulisi syntiseksi Jumalan edessä niin sellainen on myös outoa.

Kaikki me muutumme, kuin kuvastimessa, kun katselemme häntä. Jotenkin noin on Sanassakin.

Nähtävästi taas on liian vaikee saada sanotuksi, sitä mikä mättää tässä körttien pyhitys filosofioissa, mutta jotenkin siinä ollaan kuin ei mitään tapahtuisi ja jos tapahtuu, niin se on väärin ja omaa tekoa tai jotain mitä tulisi kavahtaa?
Kaikki valta tekoälylle!