Kirjoittaja Aihe: Tänään 23  (Luettu 21802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tänään 23
« Vastaus #135 : 16.08.14 - klo:07:34 »
Hyväksymisellekin on ruotsissa kaksi eri sanaa, 'acceptera' ja 'godkänna'. Olisikohan ero jotain suostumisen ja arvostamisen eron kaltaista? Nöyryyden nurjalla puolella kummittelevat nöyristely ja nöyryyttäminen.

Pitäisikö meitä kehottaa ylpeyttämiseen?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 23
« Vastaus #136 : 16.08.14 - klo:10:57 »
Ei oikeastaan, en ole huomannut. Itse käytän niitä samanveroisena. Joskus olen kuullut sanottavan että Jumala nöyryyttäisi ihmisiä heidän  kohtaloidensa kautta, olisiko nöyrryttäminen sitten oikeammin. Tuota ylpeyttämistä en aivan hiffannut.

 Tiedän mitä uskonnollisissa piireissä nöyryydestä puhutaan, ja olen tosissani alkanut ajatella että nöyryyttä kai sitten on kahta sorttia. Tai en taida tuntea koko nöyryyden käsitettä.  Tavallisessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä riittää vähäisempikin. Selvitäkseen hengissä elämän läpi tulee kestää kaikenlaista ikävää. Sen sitten ottaa vastaan joko hirveällä metelillä tai vähitelken väsyttyään metelöintiin toteaa etteihän minulle kai luvattu muuta. Tämä nöyryyden määrä oikeastaan jo on tarpeeksi, sillä voittaa tyyneytensä. Mutta se, tuo tyyneys, on voitettava itselleen joka aamu uudestaan eikä se taistelu jätä tilaa ylpeydelle, sillä silloin se on menetetty, ja jos ovi jää raolleen tulee mukana paljon muuta, kuten katkeruutta ja kostonhalua.

Mutta kun siihen ilmapiiriin kyllästyy, kyllästyy niin tautisesti. Mikä oikeus minulla on vaatia täällä yhtään mitään, jo nyt sain enemmän kuin osani, ja ihmiset ovat ihmisiä. Heillä nyt vain on kaikenlaisia vaikeuksia heilläkin. Jos tahtoo penkoa tunkioita, penkokoon vaihteeksi edes omaansa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 23
« Vastaus #137 : 16.08.14 - klo:11:07 »
Jotta asiat pysyvät karsinoissaan eikä jutuista keskustelualueella tule kauhean pitkiä: nöyryys yhdistetään toisinaan itsetunnon terveyteen. Tuskin se kenelläkään täysin terve on, yleensä persoonallisuuden paras terveydentila on " neuroottinen/normaali".

Paitsi että suuri, toistaiseksi keskeneräinen suurhankkeeni on osoittaa spiritualiteetin merkitys narsismin terveydelle elikkä itsetunnon terveydelle ja käyttää   :026: Dosenttia mallina, hän kun osui olemaan erityisen terve mies, samaten minulle kelpaa kyllä Karol Wojtyla, Sören Kierkegaard, ja tiuhalla kammalla sutien saattaa löytyä joku nainenkin, vaikka minä surukseni joutunen kirjoittamaan toisen teoksen näistä Eevan tyttäristä.  :repee2: :repee2: :repee2:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Tänään 23
« Vastaus #138 : 16.08.14 - klo:11:25 »
Tuota ylpeyttämistä en aivan hiffannut.

Leikin taas tapanimukaan sanoilla: nöyryys, nöyristely, nöyryyttäminen - ylpeys, ylvästely, ylpeyttäminen. Jos ylpeys on tervettä itsetuntoa ja ylvästely vääristynyttä omahyväisyyttä, ylpeyttäminen voisi merkitä itsetunnon kohentamista toisessa lähimmäisessä. Itse asiassa vierastan tämän kaltaisia uudissanoja. 'Voimaannuttaminen' ja 'tunnettuus' ovät esimerkkejä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 23
« Vastaus #139 : 16.08.14 - klo:11:28 »
Ei kun nöyryys on sitä tervettä.

En usko että meillä on eettistä oikeutusta käyttää nöyryyttämistä hoitomuotona. Itsetunnon ongelmia hoidetaan kyllä muttei noin. Hyvä tavaton.

Nöyrryttäminen ei ole uudissana vaan päin vastoin  aika vanha.  Sitä tapaa satavuotiaassa suomenkielisessä kirjallisuudessa joskus.

Ruåtsin kielen ongelma Suomessa on suuri murteellisuus. Österbottniskaa en ymmärrä yhtään vaikka miten olisi olevanaan toinen äidinkieli.

Inhoan voimaannuttamista kuten aivan kaikkea, mikä saattaa olla sitten mitä tahansa ja mitä myydään ihmisille hyvästä hinnasta.  
« Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:11:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 23
« Vastaus #140 : 16.08.14 - klo:13:39 »
Tänään on tänään.  :eusa_angel:
Mutta huomenna aamusta lähdemme tyttäreni luokse ajelemaan Vaasaan.
Siinä meneekin koko huominen päivä.
No ei sentään ajaessa koko päivä mene vaan vierailussa.
Kiva juttu.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 23
« Vastaus #141 : 16.08.14 - klo:16:03 »
Mallalle hyvää Vaasan matkaa!  Mukavia tuollaiset reisut :eusa_angel: :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 23
« Vastaus #142 : 16.08.14 - klo:17:26 »
Terveiset järvestä. Vesi oli vielä 22 astetta
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 23
« Vastaus #143 : 16.08.14 - klo:18:44 »
Kiitos x 2  :eusa_angel:

Kiitos matkan hyvän toivotteluista ja kiitos terveisistä järvestä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Tänään 23
« Vastaus #144 : 16.08.14 - klo:18:50 »
Saunapuhdas iho, Kämäräisen kesän paras. Kyllä tässä passaa, mutta leppäpuista on siirryttävä koivu/sekapuu lämmitykseen. Meillä on sellainen vaatimaton maatiaissauna.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Tänään 23
« Vastaus #145 : 16.08.14 - klo:18:52 »
Maatiaissauna on hyvä.  :109: :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tänään 23
« Vastaus #146 : 16.08.14 - klo:18:56 »
Kotimökillä tykkään maatiaissaunaa lämmitellä silloin tällöin... :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 23
« Vastaus #147 : 16.08.14 - klo:18:56 »
Tänään siirrytään osaan 24
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi