Körttifoorumi

Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: steal - 10.04.13 - klo:08:25

Otsikko: opettajan oikeudet
Kirjoitti: steal - 10.04.13 - klo:08:25
Potkut persiille kun järjestystä yrittää pittää.
Paskat ja lämpimät selllaisen, Saako tenava terrorisoida, mielestäni  ei.    :kahvi:
Nyt opettajat pitäkäkä yhtä
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Kalistaja - 10.04.13 - klo:11:03


  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 10.04.13 - klo:12:24

  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:

Aivan, muistan kouluajoilta muutaman tapauksen. Yksi miesope olisi kyllä kuulunut telkien taakse. Sitten oli näitä vanhoja tanttoja, jotka oli elämästä pihalla kuin lumiakat.

En laittanut tekopyhien adressiin nimeä. Olisihan siellä kyllä sellainenkin kuin "Pelastakaa lapset ilkeiltä opettajilta"  ;)
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: 1944 - 10.04.13 - klo:12:30
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Mansipaani - 10.04.13 - klo:12:39

  Ilmeisesti vuosikymmenien aikana on maassamme menty äärimmäisyydestä toiseen näissä moukutusasioissa. Pitää kumminkin muistaa, että maassamme elää yhä runsaasti sellaisia opettajia ( joista iso osa tosin kuoli 1970-, 1980- ja 1990- luvulla ), jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti ja röyhkeästi oppilaita kohtaan. He löivät, tuuppivat tahi muuten vaan muksivat oppilaita. Nämä opettajat lähtivät eläkkeelle kukkapuskan ja pienen muistolahjan kanssa.  :kahvi:

Meilläkin oli ala-asteella noita natsiopettajia, eläkeikää hipovia. Kuumaa vettä saattoi tulla tottelemattoman käsille ja muuten vaan mollaamista opettajien taholta... rajansa tietysti kaikella.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 10.04.13 - klo:12:41
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.

Eikä jakaudu.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Kalistaja - 10.04.13 - klo:12:45
Tässäkin mielipiteet jakautuvat vähän politiikan mukaan, opet on "porvariston lakeijoita". Käyttääkseni minulle hoettua termiä.

1944 viitannee puolipiilevästi Myyrään. Minä näen tässä(kin ) asiassa kai aika ulotteisesti asiat, kuten myös tekee totuuden ennen vasemmistolaisuutta näkevä Myyrä. Olen tässä siis huomannut paljon samaa kuin hän. Minä olen ollut aktivistina vain yhdessä puolueessa, Kansallisessa Kokoomuksessa. 1944 ei mielestäni nyt osunut kymppiin.  :kahvi:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 10.04.13 - klo:12:54
Olipa menneisyydessä kuinka sadistisia opettajia tahansa ja olipa puoluekantamme mikä tahansa, niin lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta. Mielestäni hänen erottamiseensa vaikuttaneen rehtorin pitäisi saada huomautus. Samoin näiden suunpieksäjä-oppilaiden pitäisi saada rangaistus, vaikkapa jälki-istuntoa.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: armonkerjäläinen - 10.04.13 - klo:13:00

En laittanut tekopyhien adressiin nimeä. Olisihan siellä kyllä sellainenkin kuin "Pelastakaa lapset ilkeiltä opettajilta"  ;)

Kiitos laistesi tosipyhien koulusta on vauhdilla tulossa kaatopaikka, jossa  surkein kotimainen roskajoukko ja etniset jengit määräävät pelisäännöt.

Poliisi oli tätä mieltä asiasta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041016884314_uu.shtml

Ja jos olet riittävän 'tekopyhä', voit ottaa kantaa tällä linkillä.   :icon_wink:  http://www.adressit.com/erottakaa_rehtori_sari_aarniokoski
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: PekkaV - 10.04.13 - klo:13:40

   Olli Jalosen Poikakirja kuvaa 60-luvun koulumaailmaa - yhdestä näkökulmasta, joka ei aivan harvinainen kai sitten ollut. http://areena.yle.fi/tv/1294826


Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 10.04.13 - klo:14:35
Perimmältään kysymys ei ole opettajien oikeuksista vaan vanhemmista, jotka eivät ole kasvattaneet lapsiaan kommunikoimaan kunnioittavasti toisen ihmisen kanssa. Kysymys on vanhemmista, jotka eivät arvosta koulua, koulutusta eikä sivistystä. Kysymys on vanhemmista, jotka kohtelevat huonosti ja väkivaltaisesti lapsiaan. Kysymys on vanhemmista, jotka ovat niin alkoholisoituneet, etteivät pysty huolehtimaan lapsista. Kysymys on häirikkövanhemmista, jotka pitävät lastaan erinomaisina ja opettajia osaamattomina.

Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: vn - 10.04.13 - klo:14:47
Kai mut hirtetään kun olen sitä mieltä että tässä tilanteessa ollaan ns. "vapaan kasvatuksen" tuloksena.
Ennen vanhaan sopiva koulunkäynnin aloitusikä oli 7 vuotta. Mikähän se olisi nykyään, varmaan se kun
nykyajan lapset ja nuoret ovat kypsiä aloittamaan opiskelun.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 10.04.13 - klo:15:14
Itse asiassa ei ole tullut edes kovin tarkkaan seurattua koko juttua, mutta eikös tässä olekin kyse erityisluokasta. Tällä oppilaalla on siis jo valmiiksi kovasti ongelmia. Lieköhän minkälaiset kotiolot hänellä? Olisi kiva kuulla ko. rehtorin mielipide jupakasta.

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

 
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Jampe - 10.04.13 - klo:16:20
Suurimpana ongelmana pidän näitä nykyajan lastenkasvatuksen "ammattilaisia", psykologinplanttuja eli ammattiymmärtäjiä jotka tarjoavat ratkaisuksi väkivalta- ym. kurinpito-ongelmiin ymmärtämistä silloin kun pitäisi kurittaa. Nykyajan vanhemmilta on ote herpaantunut pahan kerran. Uusi hirviösukupolvi on kasvamassa jota varttuessaan ei pitele kukaan eikä mikään.

Sääliksi käy opettajia. Olen sitä mieltä että entisajan koulumeininki uudelleen käyttöön eli tukkapöllyt, kluunapit, niskaperseotteet ym. terveelliset ja hyväksikoetut kasvatusmetodit olisi otettava välittömästi uudelleen kouluissa käyttöön.  Olen sen ajan kokenut itse, lukemattomat luunapit, jonkun kerran sormille kepillä saanut ym. eikä elämä ole siitä pilalle mennyt. Päinvastoin; opin lainkuuliaiseksi veronmaksajaksi.



Mutta maailma menee omaa rataansa eikä siihen pysty vaikuttamaan. Uusia idioottisukupolvia kasvaa ja maailma muuttuu entistä huonommaksi paikaksi. Mitä enemmän ihmisiä, sen pahempi <-> mitä vähemmän ihmisiä, sen parempi!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: mt - 10.04.13 - klo:16:36
Itse asiassa ei ole tullut edes kovin tarkkaan seurattua koko juttua, mutta eikös tässä olekin kyse erityisluokasta. Tällä oppilaalla on siis jo valmiiksi kovasti ongelmia. Lieköhän minkälaiset kotiolot hänellä? Olisi kiva kuulla ko. rehtorin mielipide jupakasta.

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

Kyse ei ollut erityisluokasta, mutta opettaja on kyllä erityisopettaja, jolla on sekä koulutusta että varmaan myös kokemusta erityisryhmien hallinnasta. Itse tapahtuma sattui ruokalassa.

Tämän hetken tiedoillani pidän selvänä, että esimiestoiminta ei ole ollut sellaista, kuin sen pitäisi olla, noin kauniisti sanottuna. Työsopimuksen purku on erittäin poikkeuksellinen toimenpide, johon vaaditaan pätevä syy ja erittäin vahva näyttö. Tämäntyyppisessä tapauksessa ammattitaitoinen esimies olisi keskustellut työntekijän kanssa ja mahdollisesti antanut huomautuksen tai varoituksen. Tämän jälkeen peruskoulutuslain 36b pykälän soveltamisesta olisi annettu työyhteisölle tarkennetut ohjeet.

Tiedustelin erään muutama vuosi sitten eläkkeelle jääneen arvostetun erityisopettajan kantaa. "Samoilla perusteilla olisin saanut kenkää kerran viikossa." No, hän opetti niitä erityisluokkia.

70-luvun alussa olin yleisaineiden opettajana helsinkiläisessä teollisuusalojen ammattikoulussa - metalli, rakennus, puu, putki, sähkö. Oli se vähän erilaista hommaa kuin peruskoulussa, ja nykyisillä periaatteilla kenkää olisi tullut aika nopeasti. Kun lopetin hommat, viimeisellä tunnilla jätkät tyrkkäsivät minulla viinapullon, tietysti pimeästi Inarintieltä hankitun. Rikoin lakia ja hyviä tapoja ja otin sen vastaan. Jos tekisin CV:n, sen kohdassa "Tunnustukset ja palkinnot" olisi yksi rivi: 0,5 l Koskenkorva Rak 1:n jätkiltä 1972.

Mt
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.04.13 - klo:16:56

Minä en lähtisi pääkaupungin erityisluokkaan kuin luotiliivit päällä.

 

Em mäkään!!!

Pikkasen poikkastuna myyrän kommentti on kyllä ihan paras.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: 1944 - 10.04.13 - klo:17:24
1944 viitannee puolipiilevästi Myyrään. Minä näen tässä(kin ) asiassa kai aika ulotteisesti asiat, kuten myös tekee totuuden ennen vasemmistolaisuutta näkevä Myyrä. Olen tässä siis huomannut paljon samaa kuin hän. Minä olen ollut aktivistina vain yhdessä puolueessa, Kansallisessa Kokoomuksessa. 1944 ei mielestäni nyt osunut kymppiin.  :kahvi:
Mitähän tarkoittanee "kymppiin" osuminen? Ei tarvitse vastata, en halua provosoitua.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 10.04.13 - klo:18:40
Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.

Periaatteessa näin, mutta miten toteutat tuon käytännössä? (Tämä on oikeasti kysymys.)

Mistähän luin, että joku opettaja joskus videoinut oppitunteja ja sitten näyttänyt niitä vanhemmille. Kovin olivat hiljaista väkeä sen jälkeen monet, joiden mielestä heidän oma irmapetterinsä ei koskaan tee mitään pahojaan. Mutta tämä ei varmasti kaikkiin vahempiin tehoa. (Sivumennen olen kyllä huomannut tuota "eihän N.N. voi" -asennetta aikoinaan opettajissakin - eivät uskoneet, että se luokan enkelikutrinen priimus voisi rappusissa kampata luokkakaverinsa. Ja eiköhän tuo ole aika yleinen harha muutenkin.)

Ei se kovempi kurikaan kaikkiin lapsiin mitä auta. Varsinkaan niihin, jotka ovat jo oppineet, ettei omalla elämällä ole mitään arvoa, että ollaan (armonkerjäläisen sanoin) surkeinta roskajoukkoa. Ihminen herkästi rupeaa käyttäytymään häneen kohdistettujen odotusten mukaan.

Lainaus käyttäjältä: Pirska
lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta

Kyllä minä huomautuksen olisin antanut. Fyysisiä keinoja saa käyttää jos tarpeen on ja pitääkin, mutta sillä on väliä, miten sen tekee. (Tällä en tarkoita, että oppilas olisi puhdas pulmunen.)
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.04.13 - klo:19:32

Oikeesti suurinosa lapsista ja nuorista on ihan mukavia oppilaita.
Sitten on joitain häirikköjä, ei niitä montakaan ole ja sitten on vielä sellaisia joilla nyt sattuu olemaan huono päivä ja oireilevat sitten koulussa.

Se mistä häiriökäyttäytyminen johtuu on yksi asia, mutta se tärkein miten käsitellä näitä itkupotkuraivari kohtauksen saajia ja näitä jotka vaan vänkäävät vastaan, vaikka mitä sanoisi.
Musta niille tulee antaa tilaa ja jos yksi opettaja ei saa rauhoittumaan otetaan toinen ja sitten kolmas.
Laitetaan pois koulusta siksi päiväksi kun ei osaa käyttäytyä siellä.

Olisi kiva kuulla penan mielipide, kun hän on mukava rauhallinen opettaja ja varmastikkin uskon hänen hyvin pärjäävän koulussa.
Missä muuten pena on, kun hänen fiksuja kirjoituksia ei ole ollut taas vähään aikaan?

Kyllä on sellaisia opettajia, kun ei vaan sovellu opettajaksi.

Vänkä vänkä tilanteisiin on Mauno Koiviston neuvo hyvä. Kun joku provosoi sinua, älä provosoidu.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 10.04.13 - klo:20:49
Olipa menneisyydessä kuinka sadistisia opettajia tahansa ja olipa puoluekantamme mikä tahansa, niin lienemme kaikki sitä mieltä, että aloittajan mainitseman opettajan ei olisi pitänyt saada potkuja eikä edes huomautusta. Mielestäni hänen erottamiseensa vaikuttaneen rehtorin pitäisi saada huomautus. Samoin näiden suunpieksäjä-oppilaiden pitäisi saada rangaistus, vaikkapa jälki-istuntoa.

Mun mielestä sen open pitäisi kirjoittaa taululle 360 kertaa:
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
 En sano koskaan enään vastaan oppilaalle.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: amanda - 10.04.13 - klo:20:54
Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen otti viisaasti kantaa tähän koulun tapahtumaan
MTV3:n Suomenta Suomi -ohelmassa.

http://www.mtv3.fi/huomentasuomi/

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 10.04.13 - klo:21:30
En nyt tästä tapahtumasta, mutta taisinpa olla omalla tavallani häirikkö koulussa  :eusa_angel: Tosin tuli niin paljon lintsattua sieltä, että mm. saksan ope ei meinannut yhtenä vuonna tuntea oppilastaan. Väärensin yleensä isän nimen poissaolotodistukseen...syitä keksin mm. "jalka jäätynyt katuun" ja "kävellyt sumussa ohi koulun" tai vaan "sairas". Häirikkö taidan olla vieläkin...ja tunnen suurta sielujen sympatiaa nykyisiä häiriöoppilaita kohtaan.

No se siitä...

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Sarai - 10.04.13 - klo:21:38
Olisin vähän varovainen ottamaan kantaa tähän erottamistapaukseen, koska kukaan meistä ei tiedä, onko taustalla muitakin tekijöitä kuin julkisuuteen tuodut. Videolla näkyvä tapahtuma ei kuitenkaan mielestäni sellaisenaan oikeuta opettajan erottamiseen.

Koulujen työrauhaongelmat kasvavat ja lisääntyvät hurjaa vauhtia. Mun työurani on kestänyt vajaan 10 vuotta, ja jo tänä aikana tapahtunut muutos on melkoinen. Tilannetta ei paranna hallituksen linjaus siitä, että "hullut ja idiootit" integroidaan tavallisiin luokkiin, eikä tueksi ole minkäänlaisia lisäresursseja.

Mä opetan yläkoulussa, enkä ole mikään nössykkä vaan varmasti keskimääräistä tiukempi opettaja. Silti mun tunnilla on viimeisimmän kuukauden aikana tapahtunut mm. seuraavaa: yksi oppilas kiipesi kaksi metriä korkean kaapin päälle, yksi konttasi pitkin lattiaa ja maukui kuin kissa, yksi nimitti minua bitchiksi ja toinen väitti minun puhuvan pa*kaa. Kaikista näistä toki tuli oppilaille asiaankuuluvat seuraamukset, mutta silti niitä tapahtuu. Opetusryhmäni ovat useimmiten parinkymmenen oppilaan kokoisia, ja jokaisessa on vähintään yksi, useimmissa kaksi oppilasta, jotka ovat vielä viime vuonna olleet kokonaan pienryhmäopetuksessa. Nyt he yrittävät siis selvitä normaaliluokassa ilman erityisopettajan tai avustajan tukea.

Mitähän mä yritän tällä sanoa? Vanhempien kasvatusvastuu tuntuu usein olevan aivan hukassa, ja vaikka koulu tekisi kaikkensa, niin jos koti ei tue koulun näkemyksiä, on aika vaikeaa koulunkaan asettaa rajoja. Joillekin ne rajat tulevat sitten vastaan vasta vankilassa. (Valitettavasti tiedän ainakin kahdella aiemmin opettamallani oppilaalla näin käyneen.)
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: steal - 11.04.13 - klo:06:25
Mulla oli pentuna väkivaltainen opettaja.
Mulle se nälvi jos en jotain asiaa heti ymmärtänyt.
Nurkka tuli tutuksi.
Kaikista eniten se suuttu kun kerto "  näin naapurissa " ohjelmasta ja "kansojen saavutukset näyttelystä" eihän sitä voinut nauramatta kuunnella.

Monen pojan pää kolisi hirsiseinään ja joskus jopa pultin kohalle.
Nimijä se väänteli eräs Saastamoinen oli saku ja kun hän vielä änkytti, niin siihenhän se opettajan kuvatus tarttu kuin sika limppuun, änkytti ja matki hyvin eleellelisti.
Minua ärsytti moinen kiusaaminen, mutta minkäpä sitä mahtoi johtajaopettajalle.

Järjestys se olla pitää ja auktoriteetti opettajalla, mutta ei henkistä väkivaltaa.

Jos lehtijuttu on totta, niin olen vahvasti opettajan puolella, ei muita saa terrorisoida.




Salmiakki tuhoaa hampaat, sanottiin äsken ratiossa.    ;  )

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: PekkaV - 11.04.13 - klo:06:52

Perimmältään kysymys ei ole opettajien oikeuksista vaan vanhemmista, jotka eivät ole kasvattaneet lapsiaan kommunikoimaan kunnioittavasti toisen ihmisen kanssa. Kysymys on vanhemmista, jotka eivät arvosta koulua, koulutusta eikä sivistystä. Kysymys on vanhemmista, jotka kohtelevat huonosti ja väkivaltaisesti lapsiaan. Kysymys on vanhemmista, jotka ovat niin alkoholisoituneet, etteivät pysty huolehtimaan lapsista. Kysymys on häirikkövanhemmista, jotka pitävät lastaan erinomaisina ja opettajia osaamattomina.

Asiat eivät korjaannu kuria lisäämällä vaan vastuuttamalla vanhempia lastensa tekemisistä ja rötöksistä koulussa.


   "Köyhät ovat aina keskellämme." Rakastakaamme heitä kuin itseämme.



Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: PekkaV - 11.04.13 - klo:07:01

 Kai mut hirtetään kun olen sitä mieltä että tässä tilanteessa ollaan ns. "vapaan kasvatuksen" tuloksena.
Ennen vanhaan sopiva koulunkäynnin aloitusikä oli 7 vuotta. Mikähän se olisi nykyään, varmaan se kun
nykyajan lapset ja nuoret ovat kypsiä aloittamaan opiskelun.


   Vapaan kasvatuksen piikkiin nykysien ongelmien laittaminen on kulunut ja kestämätön fraasi. Sitä toistavat ne, jotka eivät ole lukenee Vapaan kasvatuksen perusteosta Summerhill (Neill, A. S., Summerhill, Kasvatuksen uusi suunta, suom. Markku Lahtela, Weilin & Göös, 1968, http://fi.wikipedia.org/wiki/Summerhill).


Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: PekkaV - 11.04.13 - klo:07:15


 Missä muuten pena on, kun hänen fiksuja kirjoituksia ei ole ollut taas vähään aikaan?



Täältä löytyy: http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3081.msg114860#msg114860


 Älä loju siinä
syljeskelemässä
kattoon!

Tuuppaa jalat
lattialle!

Älä tuijota
tyhjää seinää,
avaa ikkuna!

Tuossa on
ovi!


erilaisuus
hyväksyminen
keskustelu
työskennellä
toivoa


Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: PekkaV - 11.04.13 - klo:07:23


 Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen otti viisaasti kantaa tähän koulun tapahtumaan
MTV3:n Suomenta Suomi -ohelmassa.

http://www.mtv3.fi/huomentasuomi/


   Missä kohtaa?


Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pena - 11.04.13 - klo:07:52
Opettajan käyttäessä voimakeinoja on kysyttävä, miten muuten hänellä on tapana kohdella oppilaitaan. Jos hän vaikkapa häirikön ruokalasta tuupittuaan istuu tämän kanssa penkille puoleksi tunniksi kyselemään, mitä muuta tyypille kuuluu, puolustaisin rehtorina häntä vaikka opetusministeriä vastaan.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 11.04.13 - klo:08:29
Monesti tuntuu siltä, ettei opettajia pidetä lainkaan ihmisinä vaan heidän pitäisi toimia loogisesti silloinkin, kun sisällä kuohuu. Koulun tehtävänä ei ole kasvattaa vaan sivistää. Jos tätä ei tehdä oppilaiden vanhemmille selväksi, he kohdistavat opettajiin odotuksia, joita heidän pitäisi kohdistaa itseensä.

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Atanasia - 11.04.13 - klo:09:06
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: steal - 11.04.13 - klo:09:23
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151391300457817   :kahvi:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 11.04.13 - klo:11:57
  Vapaan kasvatuksen piikkiin nykysien ongelmien laittaminen on kulunut ja kestämätön fraasi. Sitä toistavat ne, jotka eivät ole lukenee Vapaan kasvatuksen perusteosta Summerhill

Lapsuudenkodissani oli Summerhill hyllyssä, ja luin sen jotain päälle kymmenvuotiaana. Sittemmin siirsin omaan hyllyyni. Vaikuttava teos! Ja tosiaan ihan muuta kuin mitä nykyään moitiskellen vapaaksi kasvatukseksi kutsutaan. Kyllähän Summerhillin mukaan lasta saa kieltää hakkaamasta nauloja pianoon tai potkiskelemasta bussissa vastapäätä istuvaa jalkoihin.

Ehkä Summerhillin voisi tiivistää vänrikki Koskelan kasvatusopiksi:

Lainaus
Vänrikki Koskelan lause ”Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kun Ellun kanat” on jokaiselle suomalaiselle tuttu Väinö Linnan klassikkokirjasta Tuntematon sotilas. Se kuvastaa tapaa toimia; työt hoidetaan kunnolla, mutta sen lisäksi ei tarvitse patsastella, pokkuroida tai muutoinkaan kunnioittaa ketään vain aseman perusteella. Siitä on tullut myös yleinen sanonta kuvaamaan tekemisen meininkiä.

(Lähde: http://www.ellunkanat.fi/kaannoskilpailu/etusivu/ (http://www.ellunkanat.fi/kaannoskilpailu/etusivu/).)

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 11.04.13 - klo:12:13
Ehkä vapaata kasvatusta vastustavien piirien piti löytää joku "perkele", jota voi kiivaasti mustamaalata. Monet vastustivat vaikka eivät koskaan lukeneet teosta. Piti vaan kirota kirja alimpaan helvettiin. Näinhän Suomessa nykyäänkin keskustellaan. Jos "väärä" henkilö esittää hyvän ajatuksen, Se haukutaan alimpaan helvettiin.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 11.04.13 - klo:12:26
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Suuri osa siitä tietosisällöstä, mitä peruskoulussa koetetaan opettaa, tuntuu aika tarpeettomalta - minullekin on kyllä jotain kerrottu hyttysentoukan hengitysputkista, mutta en muista enää mitä se oli ja hyvin olen pärjännyt ilman sitä tietoa. Yksi hyvä oppiaine oli, nimittäin kansalaistaito, siinä oli oikeastaan kaikki tarpeellinen (mitä nyt kotitalous myöhemmin vähän täydensi), mutta sitä ei enää taida kouluissa olla. Ja sekin oppi tuli vähän liian aikaisin. Varmaan kiinnostaisi enemmän niitä nuoria, jotka jo haaveilevat omilleen muutosta.

Ymmärrän kyllä, että lapset pitää tarhata jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat oletusarvoisesti ovat töissä, mutta voisiko se aikuisen valvovan silmän alla oleilu olla jotain mielekkäämpää kuin istumista ja kuuntelua? Vaikka sitten mopon rassaamista tai koripallon heittelyä. Istua ja opiskella ehtii myöhemminkin. -Isäni, joka oli opettaja, harmitteli kun enää (tämä oli jo 70-luvun jälkipuolella) ei ole hanttihommia, joihin pääsisi 14 - 15 -vuotiaana. Monelle teinille olisi koulua hyödyllisempää olla lapsenlikkana tai tsupparina muutama vuosi, samalla päästä muiden teinien joukosta aikuisempaan seuraan, jolloin aikuistuu itsekin.

Mitä minulla on aikuisten työelämästä kokemusta, niin sekin tuntuu muuttuneen 30 vuodessa levottomammaksi. Ennen tehtiin työtäkin, nykyään pitäisi lähinnä hölöttää kokouksissa, eikä mihinkään saa kunnolla keskittyä hetkeä pidempään. Ja onko avokonttorissa muka työrauhaa? Levoton koululuokka valmistaa hyvin sellaisessa työskentelyyn! Tein tässä jokin aika sitten omalla työpaikallani havainnon, että asemalla organisaatiossa on aika voimakas positiivinen korrelaatio sen kanssa, kuinka pahaa meteliä tuossa käytävällä pitää. Moni "levoton" koululainen varmaan pärjää myöhemmin työelämässä paremmin kuin ne hiljaiset hissukat. Päteehän tuo jo minuun (olin niitä hiljaisia koulumenestyjiä, joskaan en kiltti). Itsensä esiintuominen ja erinomaisena pitäminen ovat ne asiat, joista työelämässäkin palkitaan.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 11.04.13 - klo:12:50
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.
:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 11.04.13 - klo:13:00
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Suuri osa siitä tietosisällöstä, mitä peruskoulussa koetetaan opettaa, tuntuu aika tarpeettomalta - minullekin on kyllä jotain kerrottu hyttysentoukan hengitysputkista, mutta en muista enää mitä se oli ja hyvin olen pärjännyt ilman sitä tietoa. Yksi hyvä oppiaine oli, nimittäin kansalaistaito, siinä oli oikeastaan kaikki tarpeellinen (mitä nyt kotitalous myöhemmin vähän täydensi), mutta sitä ei enää taida kouluissa olla. Ja sekin oppi tuli vähän liian aikaisin. Varmaan kiinnostaisi enemmän niitä nuoria, jotka jo haaveilevat omilleen muutosta.

Ymmärrän kyllä, että lapset pitää tarhata jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat oletusarvoisesti ovat töissä, mutta voisiko se aikuisen valvovan silmän alla oleilu olla jotain mielekkäämpää kuin istumista ja kuuntelua? Vaikka sitten mopon rassaamista tai koripallon heittelyä. Istua ja opiskella ehtii myöhemminkin. -Isäni, joka oli opettaja, harmitteli kun enää (tämä oli jo 70-luvun jälkipuolella) ei ole hanttihommia, joihin pääsisi 14 - 15 -vuotiaana. Monelle teinille olisi koulua hyödyllisempää olla lapsenlikkana tai tsupparina muutama vuosi, samalla päästä muiden teinien joukosta aikuisempaan seuraan, jolloin aikuistuu itsekin.

Mitä minulla on aikuisten työelämästä kokemusta, niin sekin tuntuu muuttuneen 30 vuodessa levottomammaksi. Ennen tehtiin työtäkin, nykyään pitäisi lähinnä hölöttää kokouksissa, eikä mihinkään saa kunnolla keskittyä hetkeä pidempään. Ja onko avokonttorissa muka työrauhaa? Levoton koululuokka valmistaa hyvin sellaisessa työskentelyyn! Tein tässä jokin aika sitten omalla työpaikallani havainnon, että asemalla organisaatiossa on aika voimakas positiivinen korrelaatio sen kanssa, kuinka pahaa meteliä tuossa käytävällä pitää. Moni "levoton" koululainen varmaan pärjää myöhemmin työelämässä paremmin kuin ne hiljaiset hissukat. Päteehän tuo jo minuun (olin niitä hiljaisia koulumenestyjiä, joskaan en kiltti). Itsensä esiintuominen ja erinomaisena pitäminen ovat ne asiat, joista työelämässäkin palkitaan.

 :eusa_clap:  :eusa_clap:  :eusa_clap:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Jampe - 11.04.13 - klo:17:27
Minä näen tämän  "opettajan oikeudet" samanlaisena kuin
vanhemman/aikuisen oikeudet

näin

esim. lapsi on menossa heikoille jäille

a) saat/voit/pitää estää se vaikka ottamalla korvasta kiinni ja se on vain EI !
- pennun pitää vain luottaa emoonsa
 ns. älyllinen selitysymmärrys tulee myöhemmin

b) sanot: voisitko  kulta olla menemättä sinne jäälle, jäät on jo niin heikkoja näin keväällä,
varmaan vain 3 cm, vain silloin kun jää on teräsjäätä ja xx cm paksuista voimme vaikka yhdessä
mennä kävelemään ja vaikka luistelemaan, voi se olisikin tosi hauskaa, eikö olisikin!!
Voisitko nyt totella mitä äiti sanoo, on niin vaarallista mennä sinne nyt, sitten ensi talvena taas kun tulee pakkasta
ja jää paksuuntuu, sitten voidaan mennä,
voi voi kun äiti tulisi niin surulliseksi jos sinä  putoasit jäihin ja hukkuisit, sitten ei äitillä olisi enää poikaa,
voi kuinka me kaikki surtaisiin, mummikin itkisi, mennäänkö käymäänkin nyt mummilla, käydään
ostamassa vaikka jäätelö lähikaupasta, älä nyt viitsi mennä sinne jäälle, katso nyt kun siellä on vettäkin jäällä,
se on juuri se merkki, ettei siellä enää oikein voi kävellä, kengätkin tulevat niin surullisksi kun kastuvat...

Ja sinne se poika meni ja hukkui.
Äiti: kyllä minä kaikkeni tein.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

NAPAKYMPPI!!!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 11.04.13 - klo:18:13
Minusta on kyllä harmi, että lasten on pakko istua koulunpenkissä juuri silloin, kun oikein pursuavat energiaa ja haluaisivat vain mennä viilettää jossain pihalla, kiivetä puuhun, huutaa täyttä kurkkua ym. terveellistä. Istuminenhan ei ole kropalle hyväksi ollenkaan. Näin vanhemmiten se kyllä alkaa tuntua liiankin mukavalta. Muistan vielä sen oppilaiden riemun, kun joskus koulun liikuntatunnilla otettiin köydet esiin ja niissä sai kiivetä jumppasalin kattoon asti (nykyään pitäisi varmaan olla kypärät). Minä kömpelönä en kiivennyt, mutta keskimääräinen oppilas kyllä. En osaa ihmetellä, jos joku oppilas luokassa kiipeää kaapin päälle.

Kyllä koululaisilla on päivässä riittävästi aikaa liikkua ja riehua. Koulupäivät ovat ala-asteella aika lyhyitä. Mielestäni lukeminen, laskeminen, kirjoittaminen, taideaineet sekä yleissivistys eivät ole huono asia.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Jampe - 11.04.13 - klo:20:12
Näin on. Eikä se ole mikään kohtuuton vaatimus myöskään että lastenkin pitää oppia istumaan rauhassa paikallaan ja kuulemaan jotain hyödyllistä vähän aikaa päivässä.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 11.04.13 - klo:22:02
^Minä olisin mieluummin istunut sen ajan kirjastossa lukemassa. En oppinut kuuntelemalla yhtään mitään. Hukkaanheitettyä aikaa, tuntui silloin. Onneksi enää ei tarvitse käyttää aikaansa hiljaa paikallaan istumiseen, mitä nyt joskus kitua kokouksissa. Missä sitä taitoa oikein tarvitsee?

Monelle, jolla on elämässä vaikeaa, koulussa opiskeltavilla asioilla ei ole oikein mitään liittymäkohtaa oikeaan omaan elämään. Sivistys on niille, joilla jo valmiiksi menee hyvin. No joo, on toki muutamia, joille koulu tai muu sivistys voi hetkeksi tarjota pakopaikan omasta ankeasta nykyisyydestä. Ja saahan siellä nälkäisimmät ruokaa, joka ei kaikille edes kelpaa.

Olisihan se kiinnostavaa, jos voisi mitata, kuinka paljon tarpeellisista taidoista on oikeasti koulussa opittua ja kuinka paljon muualla (ja mikä osa ehkä koulusta huolimatta opittua, tai mikä osa ns. piilo-opetussuunnitelman myötä opittua). Ja kuinka iso osa siitä, mitä yritettiin opettaa, ei ole kuitenkaan mennyt perille.

Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

Kouluaikaan minua harmitti ajantuhlaus koulupäivään (olisi ollut kiinnostavampaakin tekemistä), se kuinka opettajakunta nöyryytti oppilaita, se kuinka oppilaat kiusasivat toisiaan (kumma kyllä, en ollut suosituimpia kohteita), ja se kuinka koko systeemi tuntui saavan lapset käyttäytymään mahdollisimman kakaramaisesti. Nykyään minua taas harmittaa, kuinka koululaitos tavallaan veti minua höplästä - sai luulemaan, että arvosanoilla jotain suurtakin väliä olisi. Kaipa opettajanikin vilpittömästi niin ajattelivat.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 11.04.13 - klo:22:05
^Minä olisin mieluummin istunut sen ajan kirjastossa lukemassa. En oppinut kuuntelemalla yhtään mitään. Hukkaanheitettyä aikaa, tuntui silloin. Onneksi enää ei tarvitse käyttää aikaansa hiljaa paikallaan istumiseen, mitä nyt joskus kitua kokouksissa. Missä sitä taitoa oikein tarvitsee?

Hyödyllistähän kuulee ja oppii normaali lapsi arjessaan joka tapauksessa, jos ympäristö antaa siihen mahdollisuuden. Uteliaitahan nuo ovat, kysymyksiä suoltavat nopeammin kuin ehtii vastata... Pistävät (muka) viisaankin oikein miettimään, miten asia on. Ja haluavat kokeilla kaikkia askareita, jos vain annetaan.

Kun sitten taas monelle, jolla on elämässä vaikeaa, koulussa opiskeltavilla asioilla ei ole oikein mitään liittymäkohtaa oikeaan omaan elämään. Sivistys on niille, joilla jo valmiiksi menee hyvin. No joo, on toki muutamia, joille koulu tai muu sivistys voi hetkeksi tarjota pakopaikan omasta ankeasta nykyisyydestä. Ja saahan siellä nälkäisimmät ruokaa, joka ei kaikille edes kelpaa.

Olisihan se kiinnostavaa, jos voisi mitata, kuinka paljon tarpeellisista taidoista on oikeasti koulussa opittua ja kuinka paljon muualla (ja mikä osa ehkä koulusta huolimatta opittua, tai mikä osa ns. piilo-opetussuunnitelman myötä opittua). Ja kuinka iso osa siitä, mitä yritettiin opettaa, ei ole kuitenkaan mennyt perille.

Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

Kouluaikaan minua harmitti ajantuhlaus koulupäivään (olisi ollut kiinnostavampaakin tekemistä), se kuinka opettajakunta nöyryytti oppilaita, se kuinka oppilaat kiusasivat toisiaan (kumma kyllä, en ollut suosituimpia kohteita), ja se kuinka koko systeemi tuntui saavan lapset käyttäytymään mahdollisimman kakaramaisesti. Nykyään minua taas harmittaa, kuinka koululaitos tavallaan veti minua höplästä - sai luulemaan, että arvosanoilla jotain suurtakin väliä olisi. Kaipa opettajanikin vilpittömästi niin ajattelivat.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 12.04.13 - klo:08:51
Uskon elinikäiseen oppimiseen ja siihen, että opiskella voi sitten siinä vaiheessa, kun huomaa jotain tietoa tai taitoa tarvitsemansa, jolloin motivaatio on kohdallaan. Sitä en kyllä ole keksinyt, missä itsensä markkinointia voisi näin vanhemmiten vielä opiskella. Eipä tuota kyllä koulussakaan opetettu, kun se ei siihen maailmanaikaan niin ollut tarpeen.

On olemassa tietysti erilaisia lapsia ja eri tavalla oppivia lapsia. Poikiin tehoavat enemmän toiminnalliset menetelmät. Siksi voidaan sanoa, että peruskoulu tukee erityisesti tyttöjen oppimista. On myös totta, että koulussa edetään hitaamman oppilaan mukaan, jonka takia nopeasti oppiville pitäisi tarjota haasteellisia tehtäviä. Lapset ovat myös eri tavoin lahjakkaita, joten opetusta pitäisi eriyttää taipumusten mukaan. Tottakai ihminen oppii koko elämänsä ajan, jos motivaatiota riittää.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 12.04.13 - klo:10:32
peruskoulu tukee erityisesti tyttöjen oppimista.

Toisaalta niillä strategioilla, joilla tytöt pärjäävät peruskoulussa ja vielä lukiossa poikia paremmin, ei välttämättä enää myöhemmin pärjätä. Erinäisiä tyttöjä (tai entisiä tyttöjä) olisi tehnyt mieli kannustaa kiltteydestä ja miellyttämisenhalusta enemmän kohti intohimoista omiin juttuihin keskittymistä.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 12.04.13 - klo:11:39
Toisaalta niillä strategioilla, joilla tytöt pärjäävät peruskoulussa ja vielä lukiossa poikia paremmin, ei välttämättä enää myöhemmin pärjätä. Erinäisiä tyttöjä (tai entisiä tyttöjä) olisi tehnyt mieli kannustaa kiltteydestä ja miellyttämisenhalusta enemmän kohti intohimoista omiin juttuihin keskittymistä.

Mutta lukiossa pärjäämisen takia naisten osuus korkeakouluissa on ainakin 65%, ehkä enemmän.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: seppos - 12.04.13 - klo:11:51
Mutta lukiossa pärjäämisen takia naisten osuus korkeakouluissa on ainakin 65%, ehkä enemmän.

Koulujärjestelmämme suosii tyttöjä, valitettavasti.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: juhani - 12.04.13 - klo:12:56
Poikaesikoiseni raapattiin pääsykokeista OKL:stä merkillisesti. Kolmas kersa yrittää sinne samaan paikkaan. Hänkin on poika. :icon_wink:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 12.04.13 - klo:14:02
Mutta lukiossa pärjäämisen takia naisten osuus korkeakouluissa on ainakin 65%, ehkä enemmän.

Joo, opiskelemassa matalapalkka-aloille... (lastentarhanopettajat, kirjastonhoitajat, sosiaalityöntekijät).

Totta tuokin minkä juhani otti esiin. Niillä taidoilla, joilla saa hyvät kouluarvosanat, ei välttämättä jossakin opettajan työssä edes pärjää.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 12.04.13 - klo:14:03
Eräs mielipide kuumana käyvään keskusteluun.

www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 12.04.13 - klo:14:12
Vähän sivuraiteelle menee, mutta Jyväskylään ei taida päästä opiskelemaan oikein mitään. Veljeni yritti aikoinaan sinne lukemaan biologiaa eikä päässyt. No, hän tyytyi sitten menemään Helsinkiin lukemaan teologiaa ja on nyt ollut jo kauan "leipäpapin" arvokkaassa työssä; so. kastaa, vihkii ja siunaa hautaan.

Veljen poika yritti myös Jyväskylään lukemaan psykologiaa eikä päässyt. Nyt hän yrittää tänne Joensuuhun samaa ja J-kylään filosofiaa. Hänellä on huippuhyvä lukion päästötodistus.

Kuulemma J-kylä on vaikea paikka päästä...ja suosittu.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: seppos - 12.04.13 - klo:14:15
Eräs mielipide kuumana käyvään keskusteluun.

www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko

Useimmilla häiriköillä ei ole mitään tekemistä Einsteinin kanssa. Myös Churchill oli vaatimaton koulussa, mutta se ei ole syy olla vaatimaton koulussa. Se kertoo vain, että koulu ei ole koko elämä. En yhtään ihmettele jos Einsteinilla oli tylsää koulussa. Liian fiksujen opettaminen on erittäin haasteellista, edelleen.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: juhani - 12.04.13 - klo:15:57
Minulla oli "surkia" serkku, joka yritti päästä lukemaan teologiaa kanssani. Hän sai reput. Teatterikorkeakouluun hän pääsi milteipä ykkösenä. :icon_wink:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:16:13
Minulla oli "surkia" serkku, joka yritti päästä lukemaan teologiaa kanssani. Hän sai reput. Teatterikorkeakouluun hän pääsi milteipä ykkösenä. :icon_wink:


Pikkasen jos meitä ihan dillejä kuten mua ois opetettu niihin suuntiin joissa me ollaan hyviä, niin koulujärjestemä ja valtio ois saanut koulutus tuet takaisin koroilla.

Mun kaveria ei hyväksytty skolessa siis niinku luokalta toiselle ja mitenekään. Tekee nyt miljoonia urheilussa.
Mäkin oon tehnyt yli miljoonia kauppaa useana vuotena, mut ei kukaan mua koulussa mihinkään tukenut, vaan kun yleisaineet kokonaisuudessaan oli huonot, niin "se vaan on tyhmä "oli kai sit lahja ja ulos koulusta.
Haistakaa huilu koko järjestemä jos multa kysytte.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:16:19

Hitto kun ei ollut ammattioppilaitoksissa ja missään aikanaan tiedä onko vieläkään kalastajan oppisuuntaa tai ees metsästäjän/suojelijan, niin olisin ehdottomasti ylläny kybän luokkaan. Vimpeli, ku meitä aikamme oppilaita ei kuulla. Niinku nykyään skeittareita ja muita, ne varmaan tekee isoja rahoja aikanansa, mut Suomi vaan potkii ne järjestemästänsä ulos.
Kauniisti sanottuna, ulostaa out. uranus.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 12.04.13 - klo:17:48
Hitto kun ei ollut ammattioppilaitoksissa ja missään aikanaan tiedä onko vieläkään kalastajan oppisuuntaa tai ees metsästäjän/suojelijan, niin olisin ehdottomasti ylläny kybän luokkaan. Vimpeli, ku meitä aikamme oppilaita ei kuulla. Niinku nykyään skeittareita ja muita, ne varmaan tekee isoja rahoja aikanansa, mut Suomi vaan potkii ne järjestemästänsä ulos.
Kauniisti sanottuna, ulostaa out. uranus.

Valtaosa skeittareista, snoukkaajista, jääkiekkoilijoista, jalkapalloilijoista ei saa senttiäkään. Kenties yksi sadasta saa leivän päälle jotakin, yksi viidestäsadasta ansaitsee lyhyen uransa aikana ja yksi tuhannesta saa miljoonia. Kaikenlainen urheilu on vaativa ansaintatapa ja tuloja saa max 20 v ajan. Sen takia on hyvä pärjätä koulussa sen verran, että saa ammatin.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:17:54

Salis on hauska.

Oisinpa minäkin yhtä pessimisti tai realisti.

Juu, mutta jos näille potentiaaleille tai lahjakkaille, kun pitää opettajia tyhjäphujina annettaisiin sama tuki, kun näille nössöille kun vaan istuu skolessa ja tulee jotain keskinkertaisia ingenjöörejä tai jotain, niin kaikki Suomessa vois kaikki paremmin.

Dotcomit ja Räikköset on lahjakkuuksista pieni osa jotka salis lyttää.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 12.04.13 - klo:18:06
Salis on hauska.

Oisinpa minäkin yhtä pessimisti tai realisti.

Juu, mutta jos näille potentiaaleille tai lahjakkaille, kun pitää opettajia tyhjäphujina annettaisiin sama tuki, kun näille nössöille kun vaan istuu skolessa ja tulee jotain keskinkertaisia ingenjöörejä tai jotain, niin kaikki Suomessa vois kaikki paremmin.

Dotcomit ja Räikköset on lahjakkuuksista pieni osa jotka salis lyttää.

Missä minä lahjakkuudet ryttäsin.

Lapsi voi olla lahjakas, mutta pelkkä lahjakkuus ei riitä. Täytyy tehdä työtä lahjakkuuden eteen

Mitä 7-vuotias lapsi tietää lahjoistaan? Ei mitään! Osa lahjoista voi tulla ilmi esikoulussa, muttei aina. Siksi lasten taitojen selvittäminen on tärkeätä.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:18:07
Valtaosa skeittareista, snoukkaajista, jääkiekkoilijoista, jalkapalloilijoista ei saa senttiäkään. Kenties yksi sadasta saa leivän päälle jotakin, yksi viidestäsadasta ansaitsee lyhyen uransa aikana ja yksi tuhannesta saa miljoonia. Kaikenlainen urheilu on vaativa ansaintatapa ja tuloja saa max 20 v ajan. Sen takia on hyvä pärjätä koulussa sen verran, että saa ammatin.

En tiedä,,? ehkä salis tarttis jotain ammattiapua?
Aika raakaa oikeistopopulista tuubaa, toivottavasti ei itte usko tohon mitä kirjoittelee.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Salis - 12.04.13 - klo:18:14
En tiedä,,? ehkä salis tarttis jotain ammattiapua?
Aika raakaa oikeistopopulista tuubaa, toivottavasti ei itte usko tohon mitä kirjoittelee.

Nyt alkaa tuntua, että siltä alkavat argumentit loppua ja ryhdyit käyttämään leimakirvestä. Tapahan sekin on keskustella, mutta kovin persulainen.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:18:41

Anteeksi, jotkut antipatiat nousi Kokoomusta kohtaan, ei sinua.
Johan nyt taas.

Jotenkin sun ajatukset sai koko Kokoomusta kohtaan antipatiat pintaan, miten sitä nyt taas Perjantai pullon avanneena taas pääsi pintaan ihan eri asiat kuin itse asia.

Oikeasti olen tosi iloinen kun salis kirjoittelet. Sinä olet ihan fiksu mies, vaikkakin näkökulmamme asioihin poikkeavat täysin.

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:18:46
Nyt alkaa tuntua, että siltä alkavat argumentit loppua ja ryhdyit käyttämään leimakirvestä. Tapahan sekin on keskustella, mutta kovin persulainen.

Juuh argumentit loppui ja anteeksi, kun ne oli henkilöön käyviä, vaikkakin uskon oikeiston jyrävän meitiä pieniä ihmisiä.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 12.04.13 - klo:19:08
Useimmilla häiriköillä ei ole mitään tekemistä Einsteinin kanssa. ---

Hyvä seppos!

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Atanasia - 12.04.13 - klo:19:10
Lainaus
Eräs mielipide kuumana käyvään keskusteluun.

www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko

No just.

Herätkää kaikki pahvit, häirikköys onkin merkki suuresta neroudesta!!!

Että sillee.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:19:12
Niin kuin minulla.
Ainakin muhun verrattuna Einstein on omassa sarjassaan,

Katainen maksaa ja Himanen saa, tyhmä kansa vaan äänestää kokoomusta.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:19:16
Jos seppos pitää minua häirikkönä tai idioottina, niin voi ilmoittaa siitä ihan suoraan vihjailematta.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:19:43
Himpe kun perjantai iltana kaikki sekoaa.

Ihan niinku meni sekoseksi kaikki.

Siis niinku ei löytynyt sitä biisiä jossa laulettiin sitä sivistyslaulua.

Mitä sinä tänään koulussa opit. ?¨jenkki siinä, et juu, me laitettiin mies kuuhun ekana ja olemme suurin ja pelottavin ja jotain.
Sit tanskalaiselta kysyttiin, min dreng vad har du lear dej i dag på skole?
Eli mitä opit koulussa tänään koulussa poika pellavapää?
Häh ex sä ees ollu koulussa?

Sit jotain inhimillisyydestä ja muusta..

Hauska,

http://www.youtube.com/watch?v=64k8wUcwLf0&list=PL5B39A4A990E06C20
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:19:48
Hyvä seppos!

Pirska kirjoita nyt sitten jotain fiksua, ku koet olevasi sellaisesta tietäväsi katotaan mitä sulta tulee.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 12.04.13 - klo:20:51
Eräs mielipide kuumana käyvään keskusteluun.

www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2980512/einsteinkin-oli-hairikko

Oikein hyvä kirjoitus Emilialta ja täällä pahvit keskittyivät vain otsikkoon  :icon_eek:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Viisveisaaja - 12.04.13 - klo:21:06
Nyt alkaa tuntua, että siltä alkavat argumentit loppua ja ryhdyit käyttämään leimakirvestä. Tapahan sekin on keskustella, mutta kovin persulainen.

Mitäköhän vikaa persulaisuudessa on?
Varmaankin takoittaa perus Suomalaisuudessa?
Eikö ne ole suurin puolue?

Vaikka Pirska ja salis sitä vihaakin, niin joitain hyviäkin arvoja ja aloitteita niillä on ja eivät myynneet vakaumustaan ja menneet hallitukseen itsensä myyden.
Seuraavissa vaaleissa he jyrää.

Ps, mua saa pitää idioottina ja häirikkönä, taitanee olla ihan tottakin.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 12.04.13 - klo:22:14
Pirska kirjoita nyt sitten jotain fiksua, ku koet olevasi sellaisesta tietäväsi katotaan mitä sulta tulee.


 :017:

Mitäköhän vikaa persulaisuudessa on?
Varmaankin takoittaa perus Suomalaisuudessa?
Eikö ne ole suurin puolue?

Vaikka Pirska ja salis sitä vihaakin, niin joitain hyviäkin arvoja ja aloitteita niillä on ja eivät myynneet vakaumustaan ja menneet hallitukseen itsensä myyden.
Seuraavissa vaaleissa he jyrää.

Ps, mua saa pitää idioottina ja häirikkönä, taitanee olla ihan tottakin.


Olenko maininnut jotain perussuomalaisista?
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 12.04.13 - klo:22:49
Hitto kun ei ollut ammattioppilaitoksissa ja missään aikanaan tiedä onko vieläkään kalastajan oppisuuntaa tai ees metsästäjän/suojelijan, niin olisin ehdottomasti ylläny kybän luokkaan.

Tokihan kalastajaksi voi nykyään opiskella: Kalatalouden perustutkinto, kalastajan suuntautumisvaihtoehto. ks. http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=26cf153e-9bad-4c41-b735-4b98ca528d23 (http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=26cf153e-9bad-4c41-b735-4b98ca528d23)

Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto puolestaan liippaa läheltä metsästäjää/suojelijaa, suuntautumisvaihtoehdosta riippuen: http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=3d654fe3-08ea-4a67-8269-b7539c725e0b (http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=3d654fe3-08ea-4a67-8269-b7539c725e0b)

Eikun opiskelemaan vaan!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: mt - 13.04.13 - klo:09:26
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että ns. laatumediassakin (mm. Yle, HS) käytetään pääasiassa sanaa "irtisanominen", vaikka siitä ei ole lainkaan kyse, vaan työsuhteen purkamisesta, mikä on aivan eri asia.

"Työsopimus voidaan erittäin painavasta syystä purkaa päättymään heti. Sopijakumppanin rikkomuksen on oltava niin vakava, ettei kohtuudella voida edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisaikaa. "
http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyosuhteen_paattaminen

Hoksasin juuri, että jos kyseessä oli määräaikainen työsopimus, sitä ei olisi voinutkaan päättää irtisanomalla, vaan ainoastaan purkamalla, joten sikäli opetusvirastolla ei muuta mahdollisuutta ollut, mikäli opettajasta haluttiin päästä eroon eikä kirjallista varoitusta siten pidetty riittävänä. OIkeudenkäynnistä tulee kyllä mielenkiintoinen. Esille tulee varmaan mm. se, millaiset käytännön ohjeet työnantaja on esim. ohjesäännössä tms.  opettajalle antanut poistamisessa sallituista menettelyistä ja miten nämä asiat on tuotu määräaikaisten opettajien tietoon.

Mielenkiintoista on myös nähdä, millaiset ohjeet OAJ antaa jäsenilleen vastaavanlaisten tilanteiden varalle.

Käytännön miehenä ihmettelen, annetaanko opettajille käytännön opastusta vastaanhangoittelevan henkilön poistamisesta. Kysehän on nimenomaan käytännöllisestä ongelmasta: ota kiinni näin, mutta ei koskaan näin. Tällaisen ehdottaja varmaan saisi aikamoisen ryöpyn niskaansa, joten ilmoitan, että en missään tapauksessa moista ehdota.

Aikoinaan yksi oppilas toi tunnilleni taskuaseen. En ollut saanut esimieheltä ohjeita tämänkaltaisen tilanteen varalle, enkä muista, miten tilanteen hanskasin. Oppilaan nimen kyllä muistan, ja siitä olen varma, että oppilaat eivät jääneet mokoman takia ilman opetusta. Rikos on onneksi jo vanhentunut...

Mt
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: maisakai - 13.04.13 - klo:14:00
Iltasanomat uutisoi, kuinka opettajat nykyisin pelkäävät oppilaiden vanhempia. Tosiasia on, että jos ovat oppilaat muuttuneet entisajoista paljon, niin niin ovat vanhemmatkin. Enää eivät vanhemmat ja koulu ole itsestään selvästi samalla puolella työskentelemässä oppilaan parhaaksi. Jotkut vanhemmat eivät hyväksy mitään negatiivista palautetta lapsestaan ja toisaalta vaativat erioikeuksia omalle piltilleen. Lapsi tai nuori käyttää tilannetta helposti hyväkseen. Valitettavasti rajattomana kasvaneen lapsen tulevaisuus työelämässäkään, jos hän sinne aikoo,  ei näytä kovin ruusuiselta.   
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: seppos - 13.04.13 - klo:14:47
Hyvä seppos!



Henkilökohtainen kokemus puhuu.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 13.04.13 - klo:14:57
Luin juuri Karjalan Heilistä Joensuussa 20 vuotta toimineen erityisopettaja Pekka Muikun haastattelun. Löytyy kiinnostuneille netistäkin. Siinä oli tosi ammattilaisen puhetta!

..."Pahinta mitä tässä ammatissa voi nuorelle tehdä, on hänen mitätöintinsä"...
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 13.04.13 - klo:15:12
Täytyy tämän foorumin hyvin toimeentulevien muka-ammattilaisten muistaa, että häiriö-oppilaan kotona voi olla toinen todellisuus kuin itsellä - ja usein onkin. Ei siellä portviiniä nautita Parnassoa lukien...
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Riitta-mummi - 13.04.13 - klo:15:29
Iltasanomat uutisoi, kuinka opettajat nykyisin pelkäävät oppilaiden vanhempia. Tosiasia on, että jos ovat oppilaat muuttuneet entisajoista paljon, niin niin ovat vanhemmatkin. Enää eivät vanhemmat ja koulu ole itsestään selvästi samalla puolella työskentelemässä oppilaan parhaaksi. Jotkut vanhemmat eivät hyväksy mitään negatiivista palautetta lapsestaan ja toisaalta vaativat erioikeuksia omalle piltilleen. Lapsi tai nuori käyttää tilannetta helposti hyväkseen. Valitettavasti rajattomana kasvaneen lapsen tulevaisuus työelämässäkään, jos hän sinne aikoo,  ei näytä kovin ruusuiselta.   

Eikä ole kysymys vain Iltasanomien "lööppiuutisista ". Jo muutama vuosi sitten teki tyttäreni laajan artikkelin opettajien ahdingosta oppilaiden ja vanhempien välimaastossa. Juttu perusti ainakin Helsingissä tehtyyn kyselyyn johon opettajat vastasivat. Juuri tätä mitä maisakai kertoi tuli esiin.
Erityisen pahalta kuulosti kun opettajat kertoivat uhkailusoitoista , haukkumakirjeistä ja haistatteluista. Motivaatio katoaa ja moni hakeutuu muihin töihin.

Nyt tämän ajankohtaisen jupakan aikana kuuntelin Lahden radiota jossa opettaja kertoi aivan samansuuntaisia, lisäten sen että nämä vanhemmat jotka toimivat kuvatulla tavalla ovat niitä jotka eivät kuitenkaan koskaan tule keskustelutilaisuuksiin joita järjestetään lasten vanhemmille.

Muuten olen sitä mieltä, että niin nuorempi kuin vanhempi ihminen voi ottaa illalla lasillisen mitä haluaa ja lukea mitä haluaa.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: maisakai - 13.04.13 - klo:15:41
Oman kokemukseni mukaan hankalimpia vanhempia ovat jotkut korkeasti koulutetut, kiireiset uraihmiset, joilla ei itsellään ole aikaa lapsilleen. He saattavat myös  uhkailla mm. julkisuudella, jos ei opettaja tee niin kuin he käskevät. Kodin rajat, rakkaus ja välittäminen eivät todellakaan ole kiinni varallisuudesta. Sen sijaan kodin päihdeongelmat tai väkivalta vaikuttavat tuhoisasti lapsen kehitykseen ja sen myötä käyttäytymiseen. Suurin osa koululaisista toki voi hyvin ja heistä pidetään kotona hyvää huolta.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 13.04.13 - klo:15:46

Muuten olen sitä mieltä, että niin nuorempi kuin vanhempi ihminen voi ottaa illalla lasillisen mitä haluaa ja lukea mitä haluaa.

Heh, luulitko että minä sitä tarkoitin. Kuunnelkaa pitkään virassa olleita oikeita ammattilaisia, siis erityisopettajia!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 13.04.13 - klo:15:49
Oman kokemukseni mukaan hankalimpia vanhempia ovat jotkut korkeasti koulutetut, kiireiset uraihmiset, joilla ei itsellään ole aikaa lapsilleen. He saattavat myös  uhkailla mm. julkisuudella, jos ei opettaja tee niin kuin he käskevät. Kodin rajat, rakkaus ja välittäminen eivät todellakaan ole kiinni varallisuudesta. Sen sijaan kodin päihdeongelmat tai väkivalta vaikuttavat tuhoisasti lapsen kehitykseen ja sen myötä käyttäytymiseen. Suurin osa koululaisista toki voi hyvin ja heistä pidetään kotona hyvää huolta.

Emilia Kukkala yritti hyvässä kirjoituksessaan mennä syvemmälle, siis pahoinvoinnin syihin. Täällä vain jauhetaan jotain pinnallista potaskaa. Yhteiskunnan hyvinvointirakenteet ollaan kohta purettu. Siitä kaikki pahoinvointi johtuu, kiitos teille porvareille siitä!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 13.04.13 - klo:15:51
Luin juuri Karjalan Heilistä Joensuussa 20 vuotta toimineen erityisopettaja Pekka Muikun haastattelun. Löytyy kiinnostuneille netistäkin. Siinä oli tosi ammattilaisen puhetta!

..."Pahinta mitä tässä ammatissa voi nuorelle tehdä, on hänen mitätöintinsä"...

Varmaan pahinta onkin nuoren mitätöinti. Eri asia sitten on, mitä mitätöinti tarkoittaa.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Atanasia - 13.04.13 - klo:16:05
mitätöinti voi tarkoittaa mm. sitä

että sinua pidetään niin tollona
ettei sinulta voida vaatia edes alkeellisimpia käytöstapoja

Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 13.04.13 - klo:16:12
mitätöinti voi tarkoittaa mm. sitä

että sinua pidetään niin tollona
ettei sinulta voida vaatia edes alkeellisimpia käytöstapoja



Kiitos paljon, tämä muistetaan!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Atanasia - 13.04.13 - klo:16:21
"sinua"  ei tietenkään tarkoittanut sinua, eikä ketään muutakaan
vaan oli

PASSIIVImuoto kuten "you"

 :icon_lol:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: mt - 13.04.13 - klo:16:38
Täytyy tämän foorumin hyvin toimeentulevien muka-ammattilaisten muistaa, että häiriö-oppilaan kotona voi olla toinen todellisuus kuin itsellä - ja usein onkin. Ei siellä portviiniä nautita Parnassoa lukien...

No ei kyllä täälläkään.

Hyvä toimeentulo ei sinänsä ole tae hyvistä kotioloista, eikä päinvastoin. Esim. vanhempien päihteidenkäyttö lienee yksi yleinen lapsen kehittymistä haittaavista tekijöistä, ja sitä esiintyy kaikissa tuloluokissa. Tunne-elämän häiriötkään eivät ole tulosidonnaisia - vaikka tietysti vuosikausien työttömyys ym. aiheuttaa perheissä muitakin kuin vain taloudellisia ongelmia.

Ihmeellistä on se, että karseista kotioloista kasvaa mitä tasapainoisimpia aikuisia. Kaveripiirissäni on yksi sellainen. Remmi viuhui lapsuuskodissa, mutta tuloksena oli mitä tasapainoisin ja hellämielisin mies.

Mt
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: steal - 13.04.13 - klo:16:39
Nyt meni sanat täällä  näppiin.
Oikkeita osumia on paljon, mullakin monta tuttavaa joiden lapset ulkoistettu. Aatelkkaapa jopa 10 % lapsista asuu muualla kuin biologisten vanhempiensa kanssa, ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla, vaikka täällä luulis vanhempien rakastavan lapsiaan.
Moni teistä puhhuu asiaa, mutta tuo asia jonka Seppos sanoi, tytöt menestyy kouluissa paremmin kun ne ohjelmat on tehty tyttöille, tai sitten me ukotoikalleet ei vieläkään osata purra purkkaa ja kävellä yhtäaikaa. :kahvi:
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: öppiäinen - 13.04.13 - klo:19:18
Enää eivät vanhemmat ja koulu ole itsestään selvästi samalla puolella työskentelemässä oppilaan parhaaksi.

Tästä tulee mieleen joku Pirkko Saision haastattelu jossakin (eikö olekin mahtava lähdeviite): Hän oli duunarien kakara, joka meni oppikouluun, ja muisteli myöhemmin hyvällä sitä, kuinka vanhemmat taustansa takia kyseenalaistivat paljon niistä porvariarvoista, mitä sen ajan oppikoulussa koetettiin opettaa. Että on jo lapsena hyvä huomata, että näkemyseroja voi olla eikä ole mitään yhtä totuutta asioista.

Mutta noita opettajia yhtenään moitiskelevia vanhempia vähän ihmettelen. Mikseivät ota lapsiaan pois koulusta, jos kerran ei opettajat kelpaa. Ei meillä mitään koulupakkoa ole.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: maisakai - 13.04.13 - klo:19:36
Yhteiskunnan hyvinvointirakenteet ollaan kohta purettu. Siitä kaikki pahoinvointi johtuu, kiitos teille porvareille siitä!

myyrä on oikeassa, että yhteiskunnan hyvinvointirakenteiden purkaminen on osasyy perheiden pahoinvointiin. 90-luvun laman yhteydessä lopetettiin esim. kodinhoitajien antama apu vaikeassa tilanteessa oleville perheille, eikä sitä koskaan palautettu. Nyt perheiden ongelmat pahenevat pitkään, ja apua saa vasta kun asiat kärjistyvät pahemman kerran. Silloin on tehtävä lastensuojeluilmoitus, jotta yleensä saisi jotakin apua. Pitkän ajan kuluessa syntyneisiin monitahoisiin  ongelmiin on vaikeampi puuttua kuin alkuvaiheen tilanteeseen.

Kodinhoitajat olisivat olleet aika edullinen tapa ennaltaehkäistä ongelmia ja päästä katsomaan, kuinka perheessä voidaan. Väsyneet äidit, unihäiriöiset lapset, psyykkisesti oireilevat perheenjäsenet, vakavasti sairastuneet vanhemmat ym. saattoivat ennen saada kunnallisen kodinhoitajan auttamaan äkkitilanteesta eteenpäin. Kuinka kunnilla on varaa antaa potentiaalisten tulevien veronmaksajien menettää mielenterveytensä ja työkykynsä jo ennen työikää ja olla raskaiden lastensuojelun tukitoimien kohteena vuosikausia? Halvemmaksi tulisi puuttua aikaisemmin. Jossakin Etelä-Karjalan kunnassa tämä asia on ymmärretty hyvin - olikohan se Imatra, joka on satsannut paljon ennaltaehkäisevään työhön ja huomannut lastensuojelumenojen muutamassa vuodessa pienenevän huomattavasti.

stealin kanssa olen ehdottomasti samaa mieltä siinä, että peruskoulu on suunniteltu tyttöjä  ja akateemisesti suuntautuneita poikia varten - koska sen on tuotettava kaikille yhtäläinen jatko-opintokelpoisuus. Joillekin pojille olisi ehdottoman tärkeää päästä kielituntien sijaan opettelemaan moottorien toimintaa tai muuta käytännöllistä. Silloin säilyisi paremmin motivaatio muuhunkin opiskeluun. Lisää teknistä työtä yläkouluun! Lisää taito- ja taideaineita koko peruskouluun!
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Jampe - 13.04.13 - klo:19:50
No ei kyllä täälläkään.

Hyvä toimeentulo ei sinänsä ole tae hyvistä kotioloista, eikä päinvastoin. Esim. vanhempien päihteidenkäyttö lienee yksi yleinen lapsen kehittymistä haittaavista tekijöistä, ja sitä esiintyy kaikissa tuloluokissa. Tunne-elämän häiriötkään eivät ole tulosidonnaisia - vaikka tietysti vuosikausien työttömyys ym. aiheuttaa perheissä muitakin kuin vain taloudellisia ongelmia.

Ihmeellistä on se, että karseista kotioloista kasvaa mitä tasapainoisimpia aikuisia. Kaveripiirissäni on yksi sellainen. Remmi viuhui lapsuuskodissa, mutta tuloksena oli mitä tasapainoisin ja hellämielisin mies.

Mt

 Meidän kylällä on muutama perhe joista sanoin vaimolle heti, vain pari kertaa heidät tavattuani, että noista ei sikiä kuin idioottikakaroita, ja niin todella on tapahtunutkin. Perheet ovat olevinaan muita parempia, näyttelevät muille olematonta "varallisuuttaan", aina päällepäsmäreinä ja kovaäänisimpinä kyläyhdistyksen ym. kokouksissa, kohtuuhyvin koulutettuja, kakaroilla viimeisen päälle kalliit pelit ja vehkeet yms.

Kouluaika näyttää mitä kenestäkin on kehittymässä ja mistä ovat kotoisin. Tällä on hyvin vähän tekemistä varallisuuden tai aseman kanssa, k-päitä kasvaa kaikissa yhteiskuntaluokissa, joskus tosin tuntuu että eniten juuri keskituloisissa jotka pitävät jostain syystä itseään muita parempina. Jos saisin päättää, nuo kakarat saisivat vyötä persiille mutta sitä ennen pitäisi roimia niitten vanhemmat. Joku kerta sen vielä teenkin...
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: vn - 13.04.13 - klo:19:50
Omasta lapsuudestani muistan juuri nämä nykyisin puuttuvat asiat:
Kodinhoitoapu vaikeuksissa olevissa perheissä, käytännön aineiden suuri määrä koulussa.
Missähän minäkin olisin jos näitä ei olisi ollut.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: seppos - 14.04.13 - klo:03:23
Mutta noita opettajia yhtenään moitiskelevia vanhempia vähän ihmettelen. Mikseivät ota lapsiaan pois koulusta, jos kerran ei opettajat kelpaa. Ei meillä mitään koulupakkoa ole.

Syy on edullinen päivähoito
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: mt - 14.04.13 - klo:18:31
Tänään oli Helsingin Sanomissa useita asiaan liittyviä mielipidekirjoituksia, muun muassa vantaalaisen erityisopettajan kirjoittama.
Linkki kirjoitukseen (http://www.hs.fi/paivanlehti/14042013/mielipide/H%C3%A4iritsev%C3%A4+oppilas+haluaa+olla+huomion+keskipisteen%C3%A4/a1365826594831).

Mt
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Pirska - 14.04.13 - klo:18:44
Tänään oli Helsingin Sanomissa useita asiaan liittyviä mielipidekirjoituksia, muun muassa vantaalaisen erityisopettajan kirjoittama.
Linkki kirjoitukseen (http://www.hs.fi/paivanlehti/14042013/mielipide/H%C3%A4iritsev%C3%A4+oppilas+haluaa+olla+huomion+keskipisteen%C3%A4/a1365826594831).

Mt

Olipa todella hyvä ja asiallinen kirjoitus.

Minulla on tullut tästä jupakasta semmoinenkin mieleen, että koululaisten häiriökäyttäytymisen syynä voi olla muutakin kuin oppilaan vaikea lapsuus. Ihan tavallinenkin huomiota osakseen saanut nuori voi käyttäytyä huonosti koulussa siksi, että nykyään esimerkiksi televisiossa annetaan todella paljon malleja huonoon käyttäytymiseen. Ennen olivat esiintyjät televisiossa kravatti kaulassa ja puhuivat hyvää yleiskieltä. Sitten pikkuhiljaa mentiin rennompaan suuntaan farkkuineen ja slangeineen. Sitten alkoi osalla esiintyjiä yleistyä pikkuhiljaa alatyyli ja kaikenlainen näyttämisen halu. Kaikki semmoinen tarttuu varsinkin nuoriin.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: myyrä - 16.04.13 - klo:13:18
Vilkaisin Hesarin verkkolehteä ja siellä oli tästä jupakasta uutta tietoa.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Sarai - 16.04.13 - klo:19:40
Kyseinen "uusi tieto" perustuu rehtorin tekemään selontekoon asiasta. On siis vain yhden osapuolen näkemys tapahtuneesta.
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: juhani - 16.04.13 - klo:22:11
?...
Otsikko: Vs: opettajan oikeudet
Kirjoitti: Atanasia - 16.04.13 - klo:22:23
http://www.muutos2011.fi/vb/entry.php?557-Opettajalle-potkut-rasistikortin-pelossa


 :icon_cool: