Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys  (Luettu 41093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #75 : 28.02.14 - klo:20:57 »
Minä tän ketjun aloitin, eikä tarkoitukseni ollut että täällä riidellään ja kyykytetään toisia.

Ainakin täällä on kovasti keskusteltu, syvällisesti ja mielenkiintoisesti, rönsyillen sinne tänne niinkuin tapana on.
Mutta rikasta ja antoisaa keskustelua on ollut.

Aloituksessani otin esille Roomalaiskirjeen 1. luvun loppuosan, jossa puhutaan ihmisen syyllisyydestä.
Yhtenä aiheena otin esille homoseksuaalisuuden. Siihen palasin edellisessä kommentissani muutamilla
kysymyksillä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #76 : 28.02.14 - klo:21:12 »

En osaa myöskään sanoa, kun en tunne olevani homo, mutta Raamatun mukaan Paavali oli sitä mieltä, että se olisi itse valittu.

En tiedä mutta niin moni asia voinee ajaa homouteenkin, vaikka en nyt ole pois sulkemassa sitä, että on niitä kun synnynnäisinä sitä olisivat.

Mulla on pari tuttuani mielessä.
Toinen meni Thaimaahan ja siellä jotenkin sekoili ja joutui niiden ladyboy ravintolaan ja harrastivat sitä silleen.
Sen jälkeen tää kaveri alkoi olemaan homoporukoissa Suomessa ja sitten on vain heidän parissaan. Mut sano nyt siihen mitään, mutta minusta hän oli ihan hetero ennen Thaikku matkaansa.

Toinen oli sellainen arka, mutta kun sitten sai iskettyä naisen, niin tämä oli häntä paljon lihavampi ja muuta , vaikka eihän se mitään se lihavuus merkitse, mutta ensi kokemus oli tälle niin hirveä, että ei enään halunut tai ollut oikein kiinnostunut naisista. Yritin sille sanoakkin, et se nyt oli sellaista, jokaisella voi tulla komplekseja noissa jutuissa, mut ei se mitään merkitse :)

No mun mielestä kumpikaan ei ole itse ollut aina homoja, vaan kääntyneet siksi.
Eli sen verran Paavali ainakin oikeassa, mutta en tiedä mistä Paavali ne voimakkaat mielipiteensä sai?

On kieltämättä naismaisia miehiä ja miesmaisia naisia, jotka ovat sitä ihan syntymästään ja tuntevat vetoa samaa sukupuolta oleviin, sitä en kiellä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #77 : 28.02.14 - klo:21:36 »
Luin juuri päiväkerholaisille Anna kulkee enkelin kanssa -kirjaa, Elma Aaltosen klassikkoa. Enkeli opettaa Annaa tulkitsemaan näkemäänsä rakkauden silmälasien läpi. Myös Jeesus opettaa tulkitsemaan lakia "rakkauden silmälasien" läpi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

Tämä siis kommentiksi keskusteluun siitä, mitkä Raamatun käskyt ovat edelleen voimassaolevia ja mitkä eivät ja mistä sen voi tietää. Lutherkin opettaa ihmisen sisäänkirjoitetun omantunnon tärkeydestä. Rakkauden kaksoiskäskyn valossa voi pohtia jokaisen muun käskyn tarpeellisuutta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #78 : 28.02.14 - klo:22:01 »
 

:) Ois kiva lukea toi sannelin mainitsema satu :)
Vaikkakin varmaan suurta totuutta siellä on ja kuullosti ihan hienolta.

Jotenkin kun tietäisi millainen on se rakkaus?
Kaiken hyväksyvää ja maailmaa syleilevää?
Jotenkin tää kysymys aina nousee kun yrittää itse painottaa samaa asiaa, kun edellä kirjoittava kirjoitti.

Jos kysyisi karjalaisenkyöstiltä, niin hän olisi sitä mieltä että ei armoa jos ei totuutta, itse kyllä ihan toisin päin näen maailman.

Oih kun kiva, kun sanneli kirjoitti tänne taas :)

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #79 : 28.02.14 - klo:22:14 »
Luin juuri päiväkerholaisille Anna kulkee enkelin kanssa -kirjaa, Elma Aaltosen klassikkoa. Enkeli opettaa Annaa tulkitsemaan näkemäänsä rakkauden silmälasien läpi. Myös Jeesus opettaa tulkitsemaan lakia "rakkauden silmälasien" läpi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

Tämä siis kommentiksi keskusteluun siitä, mitkä Raamatun käskyt ovat edelleen voimassaolevia ja mitkä eivät ja mistä sen voi tietää. Lutherkin opettaa ihmisen sisäänkirjoitetun omantunnon tärkeydestä. Rakkauden kaksoiskäskyn valossa voi pohtia jokaisen muun käskyn tarpeellisuutta.

Aamen
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #80 : 28.02.14 - klo:23:40 »
Omakohtaista kokemusta homouteen liittyvistä asioista mulla ei ole.
Mutta se mitä olen kuullut ja lukenut on kyllä sellaista että homoseksuaaliset piirteet ovat kehittyneet
elämän aikana, synnynnäinen ominaisuus lienee harvinaista.
Usein kysymys on siitä että ei eletä Jumalan tarkoittamalla luonnollisella tavalla, vaan himon ja synnin
seurauksena ajaudutaan luonnonvastaiseen käytökseen.
Ymmärrän niin että Jumalan tahdon mukainen elämä on meille raamatussa ilmoitettu.
Uskoisin että raamatun teksti on tarkoitettu myös meidän ajallemme elämän ohjeiksi, vaikka se on joskus
muuna aikana kirjoitettu ja muusta tilanteesta, mutta moni asia on sovellettavissa nykypäivään.
Raamattu ja maallinen laki eivät kata kaikkia mahdollisia yksityiskohtia.
Siksi meille on annettu järki ja omatunto mitkä meissä toimivat Jumalan ja/tai sielunvihollisen vaikutuksessa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #81 : 01.03.14 - klo:08:24 »
Puhutaan usein kaapista ulos tulemisesta. Olen ymmärtänyt, että tällä ei aina tarkoiteta vain homoseksuaalisuuden julkistamista. Se merkinnee myös sen löytämistä, tunnistamista ja tunnustamista itselleen. Ominaisuus, joka on ollut kätkettynä pienestä pitäen, on voinut olla raskas taakka. Asian selviäminen itselle ja ympäristölle lienee vapauttavaa, vaikka aluksi suurikin järkytys.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #82 : 01.03.14 - klo:12:30 »
Jotenkin kun tietäisi millainen on se rakkaus?
Kaiken hyväksyvää ja maailmaa syleilevää?

Tästä aiheesta sais toisen tosi kiinnostavan keskustelun!
Ensimmäisenä tulee mieleen, että rakkaus on hyvän toivomista toiselle ja huolenpitoa.
Se, että osaa katsoa maailmaa toisen ihmisen silmin, on rakkautta, mutta kaiken hyväksyminen on mielestäni eri asia. Se ei ole rakkautta vaan välinpitämättömyyttä.

Oih kun kiva, kun sanneli kirjoitti tänne taas :)

Kiva kuulla! Kesäkuusta alkaen kerkiää sitte kirjottelemaan vaikka hurumykke!

vn:n kirjoituksesta herää kysymys: eläimillä ei ole omaatuntoa eivätkä ne siis voi elää synnillistä elämää. Silti myös eläin voi olla homoseksuaali. Homoseksuaalisuutta ei siis voi selittää (ainakaan pelkästään) sillä, eikä oikein luonnonvastaisuudellakaan. Miten tähän pitäisi suhtautua?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #83 : 01.03.14 - klo:13:46 »
Iloinen jälleenkuuleminen, sanneli ! Tässä kaiken pikku-Lotta huiskeessa sanon minäkin tähän jotakin.
Mielestäni useimmissa ihmisissä on sekä mies-, että naispuolisia ominaisuuksia. Uskon itsessänikin olevan. Silloin minusta ihminen on täydellinen kun hän ei kiellä sitä mitä on, mikä on vallalla.Omin itse.

Eikö se koira jota paremmin ruokitaan olekin vahvempi. Se, mikä määrää sen kumpaa puolta ruokin, on sisäinen tarve. Kaipuu, jonka toteuttamisen tukahduttaminen on väkivaltaa.
Taitelijoissa on sitä rohkeutta joka uskaltautuu toteutukseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #84 : 03.03.14 - klo:20:39 »
Omakohtaista kokemusta homouteen liittyvistä asioista mulla ei ole.
Mutta se mitä olen kuullut ja lukenut on kyllä sellaista että homoseksuaaliset piirteet ovat kehittyneet
elämän aikana, synnynnäinen ominaisuus lienee harvinaista.
Usein kysymys on siitä että ei eletä Jumalan tarkoittamalla luonnollisella tavalla, vaan himon ja synnin
seurauksena ajaudutaan luonnonvastaiseen käytökseen.
Ymmärrän niin että Jumalan tahdon mukainen elämä on meille raamatussa ilmoitettu.
Uskoisin että raamatun teksti on tarkoitettu myös meidän ajallemme elämän ohjeiksi, vaikka se on joskus
muuna aikana kirjoitettu ja muusta tilanteesta, mutta moni asia on sovellettavissa nykypäivään.
Raamattu ja maallinen laki eivät kata kaikkia mahdollisia yksityiskohtia.
Siksi meille on annettu järki ja omatunto mitkä meissä toimivat Jumalan ja/tai sielunvihollisen vaikutuksessa.


Kotimaa24:ssä mainostettiin Facebookissa olevaa Kysy uskontotieteilijältä-sivustoa.
Siellä näytti olevan yksi kysymys Raamattuun ja homoseksuaalisuuteen liittyen. Näytti ihan järkevältä vastaukselta.

https://www.facebook.com/kysyuskontotieteilijalta?ref=stream&hc_location=timeline

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #85 : 03.03.14 - klo:21:23 »

 mitä k24 nyt mainostaa,on eri asia kuin fakta! onko sukupuolisuus jotenkin muuttunut Raamatun ajoista? sitä nyt hieman hämmästelen!

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #86 : 03.03.14 - klo:22:03 »
mitä k24 nyt mainostaa,on eri asia kuin fakta! onko sukupuolisuus jotenkin muuttunut Raamatun ajoista? sitä nyt hieman hämmästelen!
Ehkä ei sukupuolisuus niinkään, vaan se mitä siitä tiedämme!
Onhan se astronomiakin edistynyt Raamatun ajoista, ainakin enemmistön mielestä.

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #87 : 03.03.14 - klo:22:25 »

 onko tullut jotain uutta tietoa,jota ei olisi Luojallamme ollut vai mitä tarkoitat?  enemmistö ei ole merkki mistään tietämyksestä,vaan haluttuun ennalta ohjattuun suuntaan projisoitu joukkio! ..vai häh..?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #88 : 04.03.14 - klo:04:10 »

   Mitä vikaa aviosäädyssä on, etteivät homot siihen kelpaisi?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22107
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #89 : 04.03.14 - klo:07:32 »
Onko tullut jotain uutta tietoa,jota ei olisi Luojallamme ollut vai mitä tarkoitat?

Jumala on kaikkitietävä. Raamattu ei ole siitä yksinkertaisesta syystä, että sen kirjoittajat eivät olisi ymmärtäneet höykäsen pöläystä suuresta osasta sitä, mitä me ihmiset nyt tiedämme.