Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 12  (Luettu 30153 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #105 : 26.04.19 - klo:09:21 »
Kun olin munkkina, kirjoitin usein tohtori Staupitzille. Kerrankin kirjoitin hänelle näin: 'Voi, minun syntini, syntini, syntini!' Siihen sain häneltä tämän vastauksen: 'Sinä tahdot olla ilman syntiä, eikähän sinulla näytä olevankaan mitään oikeita syntejä. Kristus antaa anteeksi todellisia syntejä, kuten vanhempiensa murhaamisen, julkisen pilkkaamisen, Jumalan halveksimisen, aviorikoksen jne, ne ovat oikeita syntejä. Sinulla täytyy olla syntien luettelo ja siinä todellisia syntejä, jos tahdot että Kristus sinua auttaa. Sinun ei tule mietiskellä tuollaisia pikkumaisuuksia ja nukensyntejä eikä jokaista turhanpäiväisyyttä pitää rikoksena.'

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #106 : 27.04.19 - klo:08:13 »
Katekismus sisältää täydellisimmän ja puhtaimman opin. Sen tähden tulee sitä yhä uudelleen ja uudelleen saarnata eikä saa lakata ja myös kaikkien muiden julkisten saarnojen tulee siihen nojautua. Minä tahtoisin, että katekismusta saarnattaisiin joka päivä ja silloin yksinkertaisesti luettaisiin kirjasta. Mutta meidän saarnaajamme ja sanankuulijamme tuntevat sen kuin viisi sormeaan, sillä he ovat katekismuksensa jo aikoja oppineet ulkoa ja he häpeävät sen vähäpätöistä halpaa oppia, jommoisena he sitä pitävät. He tahtovat muka olla arvossapidettyjä ja puhua korkeista asioista.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #107 : 28.04.19 - klo:07:48 »
Aateliset ja talonpojat sanovat: 'Mitä? Pastorimme laulaa meille aina vain samaa virttä, saarnaa yksinomaan katekismusta, kymmentä käskyä, uskontunnustusta, isämeitää, kastetta ja Herran ehtoollista. Sen kaiken osaamme hyvin jo ennakolta.' Niin saarnaajat sitten puhuvat korkeista asioista ja mukautuvat kuulijoittensa mielihalujen mukaan ja saarnaavat mitä nämä mielellään kuulevat. Mutta siten he unohtavat perustuksen ja pohjan, jolle kumminkin pitäisi rakentaa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #108 : 29.04.19 - klo:07:39 »
Katekismus on oikea maallikkojen Raamattu, joka sisältää koko kristinopin, ja se on jokaiselle kristitylle tarpeen hänen autuudekseen. Niin kuin Korkeata veisua kutsutaan laulujen lauluksi, niin Jumalan kymmenen käskyä ovat oppien oppi, joista opitaan tuntemaan Jumalan tahto, mitä Jumala meiltä vaatii.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #109 : 30.04.19 - klo:07:47 »
Toinen pääkappale, uskontunnustus, on historioitten historia, kaikkein valtavin historia, joka esittää meille jumalallisen majesteetin mittaamattomat ihmeteot alusta iankaikkisuuteen asti: kuinka Jumala on luonut meidät ja kaikki olennot; kuinka Jumalan Poika on ihmiseksitulemisensa, kärsimisensä, kuolemisensa ja ylösnousemisensa kautta meidät lunastanut; kuinka meidät Pyhän Hengen kautta uudistetaan, pyhitetään uusiksi luomuksiksi ja yhdistetään kaikki Jumalan kansaksi, joka saa syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen autuuden.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #110 : 08.05.19 - klo:07:46 »
Kolmas pääkappale, Herran rukous, Isä meidän, on rukousten rukous, ylevin rukous, jonka korkein Mestari on opettanut ja johon hän on sulkenut kaikki hengelliset ja ruumiilliset tarpeet, ja se on voimallinen lohdutus kaikissa kiusauksissa, murheissa ja viimeisellä hetkellä.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #111 : 09.05.19 - klo:07:12 »
Neljänneksi ovat sakramentit valtavimmat ja ylevimmät jumalanpalvelusmenot, ne kun ovat Jumalan itsensä säätämät ja asettamat ja Jumala itse niissä vakuuttaa meitä armostaan. Sen tähden tulee meidän pitää katekismusta rakkaana ja arvossa ja sitä nuorille ahkerasti teroittaa, sillä siihen on koottu yhteen kristillisen kirkon oikea vanha, totinen, puhdas jumalallinen oppi, ja kaikkea sitä, mikä sotii katekismusta vastaan, tulee meidän pitää vääränä oppina ja erehdyksenä, olkoon se sitten ollut vallitsevana käsityksenä kuinka kauan tahansa ja saanut miten suuren arvon hyvänsä ja olkoon se vanhaa tai uutta. Sitä vastaan tulee meidän aina olla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #112 : 09.05.19 - klo:07:15 »
VK  592  Mua läsnäolostasi

Toisinto Pieksämäeltä

https://www.youtube.com/watch?v=VQ8snJfLrIU
 
1.
Mua läsnäolostasi,
oi Jeesus, vakuuta,
niin tietä kulkeissani
kuin kodin rauhassa.
Työssä ja levossa
sä tule turvakseni.
Puhdista sydämeni,
se rauhaas johdata.

2.
Sun päiväs saapumista
sinulta rukoilen
ja aikaa onnellista,
sä toivo kansojen.
Lähemmäs toisiaan
pois veljesvihan alta
tuo kansat kaikkialta.
Suo rauha maailmaan.
   
 
Jaakko Haavio 1962. Virsikirjan lisävihkoon 1963.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #113 : 10.05.19 - klo:07:57 »
Meidän tulee säilyttää kirkossamme kaste, Kristuksen kärsimisen historia, Isä meidän, uskontunnustus, kymmenen käskyä ja vanhurskauttamisoppi, kuinka Jumalan edessä tullaan vanhurskaiksi ja autuaiksi, muuten menkööt asiat miten tahansa. Maailma ei kuitenkaan tähän tahdo mukautua. Sillä jos joku on opettanut uskoa, niin kyllä minä olen. Mutta maailma ei sitä tottele, sen vuoksi se ei uskokaan.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #114 : 11.05.19 - klo:07:40 »
Jumalattomat kääntävät evankeliumin lihalliseksi vapaudeksi ja tulevat siitä pahemmiksi. Sen vuoksi heille ei kuulu evankeliumi vaan laki. Jos minä en rankaisisi tottelematonta pientä poikaani, vaan ainoastaan aterialla pöydässä puhuisin hänen vallattomuuksistaan ja antaisin sen lisäksi hänelle vielä sokeria ja mantelia, niin siten tekisin hänet pahemmaksi, kasvattaisin huonosti ja turmelisin. Sen vuoksi kuuluu evankeliumi oikeastaan pelästyneille, murheellisille ja ahdistetuille omilletunnoille, mutta laki jumalattomille, suruttomille, raaoille ihmisille ja teeskentelijöille - ja niille sitä on saarnattava.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #115 : 12.05.19 - klo:08:19 »
Kun uskovalle ei ole sellaista lakia, että hän sen kautta tulisi vanhurskaaksi Jumalan edessä, johtuu tämä siitä, niin kuin Paavali sanoo*, että hän uskon kautta on jo vanhurskas, elävä ja autuas. Eikä hän muuta enää tarvitse kuin osoittaa töillään sellaista uskoa. Niinpä missä uskoa on, siellä se ei voi pysyä toimettomana, vaan osoittaen voimansa murtautuu esiin esteistä huolimatta hyviä töitä tekemään, tunnustaa ja opettaa evankeliumia ihmisille, pannen jopa henkensäkin alttiiksi, ja kaikessa elämässään ja teoissaan etsii lähimmäisen hyötyä ja koettaa auttaa häntä niin hyvin armon osallisuuteen kuin myös kaikessa, mikä koskee hänen ruumistaan, tavaraansa ja kunniaansa. Näin hän tietää ja uskoo Kristuksen hänelle itselleen tehneen, joten hän siis noudattaa vain uskossa Kristuksen esimerkkiä. Sillä missä ei ole töitä eikä rakkautta, siellä usko ei ole oikeaa, vaan on joko sammunut tai on ainoastaan kuviteltu harha, oman järjen tuote, jollaista paljon voi havaita nykyisin meidän keskuudessamme. Silloin evankeliumia ei vielä ole omistettu eikä Kristusta vielä opittu oikein tuntemaan.

Martti Luther

(*1. Tim. 1:9)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #116 : 13.05.19 - klo:07:42 »
Kun uskovalle ei ole sellaista lakia, että hän sen kautta tulisi vanhurskaaksi Jumalan edessä, johtuu tämä siitä, niin kuin Paavali sanoo, että hän uskon kautta on jo vanhurskas, elävä ja autuas. Eikä hän muuta enää tarvitse kuin osoittaa töillään sellaista uskoa. Niinpä missä uskoa on, siellä se ei voi pysyä toimettomana, vaan osoittaen voimansa murtautuu esiin esteistä huolimatta hyviä töitä tekemään, tunnustaa ja opettaa evankeliumia ihmisille, pannen jopa henkensäkin alttiiksi, ja kaikessa elämässään ja teoissaan etsii lähimmäisen hyötyä ja koettaa auttaa häntä niin hyvin armon osallisuuteen kuin myös kaikessa, mikä koskee hänen ruumistaan, tavaraansa ja kunniaansa. Näin hän tietää ja uskoo Kristuksen hänelle itselleen tehneen, joten hän siis noudattaa vain uskossa Kristuksen esimerkkiä. Sillä missä ei ole töitä eikä rakkautta, siellä usko ei ole oikeaa, vaan on joko sammunut tai on ainoastaan kuviteltu harha, oman järjen tuote, jollaista paljon voi havaita nykyisin meidän keskuudessamme. Silloin evankeliumia ei vielä ole omistettu eikä Kristusta vielä opittu oikein tuntemaan.

Sen tähden sanon, että on opittava oikein ja asiallisesti erottamaan laki ja evankeliumi, sillä joka sen osaa, hän kiittäköön Herraa Jumalaamme ja pitäköön itseään täydellä syyllä oikeana jumaluusoppineena. Minä puolestani en kiusausteni aikoina sitä vielä taida, niin kuin tulisi.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #117 : 14.05.19 - klo:07:12 »
Sen tähden sanon, että on opittava oikein ja asiallisesti erottamaan laki ja evankeliumi, sillä joka sen osaa, hän kiittäköön Herraa Jumalaamme ja pitäköön itseään täydellä syyllä oikeana jumaluusoppineena. Minä puolestani en kiusausteni aikoina sitä vielä taida, niin kuin tulisi.

Ne on erotettava siten, että evankeliumin korotat taivaaseen, mutta lain jätät tänne alas maan päälle, että kutsut ja pidät evankeliumin vanhurskautta taivaallisena ja jumalallisena vanhurskautena, mutta lain vanhurskautta sitä vastoin maallisena ja inhimillisenä vanhurskautena. Ja vielä, että erotat evankeliumin vanhurskauden lain vanhurskaudesta yhtä olennaisesti ja tarkoin kuin Jumala on erottanut taivaan maasta, valon pimeydestä ja päivän yöstä, niin että evankeliumin vanhurskaus on valo ja päivä, mutta lain vanhurskaus pimeys ja yö. Ja Jumala suokoon, että vieläkin kauemmaksi voisimme ne toisistaan erottaa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #118 : 15.05.19 - klo:08:22 »
Ihmisen on tavattoman vaikea uskoa, että Jumala on hänelle Kristuksen tähden armollinen, vaikka hän onkin suuri syntinen. Ihmissydän on liian pieni, jotta niin suuri asia mahtuisi sinne ja ihminen voisi sen käsittää!

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #119 : 16.05.19 - klo:06:52 »
Kun vielä olin nuori, tapahtui kerran Eislebenissä Kristuksen ruumiin juhlana juhlakulkueessa, jossa minäkin olin mukana pappispukuun puettuna, että niin kovin kauhistuin sakramenttia*, jota tri Staupitz kantoi, että hiki rupesi minusta vuotamaan enkä mitään muuta luullut, kuin että menehtyisin suureen tuskaani. Kun sitten juhlamenot olivat ohi, ilmoitin siitä tri Staupitzille. Hän sanoi: 'Kuulkaahan, teidän ajatuksenne eivät ole Kristus.' Tämän sanan otin ilolla vastaan ja se minua hyvin lohdutti.

Martti Luther

(* Katolisen ehtoolliskäsityksen mukaan ehtoollisaineet, kun ne siunataan, muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Kun siis nämä muuttuneet ehtoollisaineet ovat sitten itse Kristus ja Luther näin joutui syntisenä olemaan niin lähellä pyhää ja korotettua Kristusta, hän joutui kauhistuksen valtaan tämän tosiasian vuoksi. Suoment. huom.)