Kirjoittaja Aihe: Joskus jurppii  (Luettu 6946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Joskus jurppii
« : 12.01.19 - klo:19:37 »
Katselin äsken Talentin lopun. Aikoinaan oli tyttöyhtye Spice girls. No yksi heistä Mel B on tuomarina Talent USA:ssa. Kääntäjä käänsi yhtyeen maustetytöiksi, siis ihan oikein osattu, mutta yhtyeiden nimiä ei suomenneta. Eikö kääntäjä todella tiennyt että se on yhtyeen nimi?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #1 : 13.01.19 - klo:02:18 »
Haistatan pitkät kaikille jatko jutuille ja teennäisille brokkiksille. Mä oon jo 60v täyttäny gubbe ja tämmöset broggikset ei mua hetkauta. En tuomitse ketään, jos joku seuraa ja on kiinnostunut. Mä vaan oon suuntautunut toisaalle. Eikä tarvii vetää mitään palkokasvia klyyvariin, meitä on vaan onneks moneen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #2 : 13.01.19 - klo:04:09 »

   "teennäisille"?

"suuntautunut toisaalle"?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #3 : 13.01.19 - klo:10:29 »
Haistatan pitkät kaikille jatko jutuille ja teennäisille brokkiksille. Mä oon jo 60v täyttäny gubbe ja tämmöset broggikset ei mua hetkauta. En tuomitse ketään, jos joku seuraa ja on kiinnostunut. Mä vaan oon suuntautunut toisaalle. Eikä tarvii vetää mitään palkokasvia klyyvariin, meitä on vaan onneks moneen.


Satun olemaan kalenterin mukaan sinua 10v vanhempi, mutta muuten nuorempi. Eilen katsoin Talenttia viimeiset 10 minuuttia, jossa kaveri lauloi loisteliaasti Sinatran My Wayn. Muuten Talent on ihan kiva tyhjän paikan täyteproggis. (proggis=ohjelma)

Kieleen tarttuvana hämmästelin sinun transskribointia sanalle proggis. Sanakirja tai slangisanakirja tuntevat vain sanan prokkis=projekti.

Anteeksi jos tuli kovasti takoitus oli kuitenkin ihan pehmeästi.Jatketaan kuten ennekin.
« Viimeksi muokattu: 13.01.19 - klo:10:46 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #4 : 13.01.19 - klo:11:03 »
Donpatellahan on hymynkare suupielessään, kun kirjoittaa palkokasveista. Eihän tämmöistä kirjoittelua täältä kitketä. Meikäläinen ei ihan tarkoin aina honaa kaikke murretta, mitä kirjoitetaan. Sen vuoksi itsekin kirjoittelen vastineitani pohojalaasittain  :003:.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #5 : 13.01.19 - klo:12:13 »
Ei missään tapauksessa kitketä tällaista kirjoittelua. Kirjoitelkaa vapaasti, mutta joskus minuun iskee kielipinko varsinkin telkkarin käännösvirheissä, kun käännetää sanakirjalla sana vaan ajatus jää kääntämättä. Telkkarissa näkyy liian usein kääntäjän yleissivistyksen puute.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #6 : 13.01.19 - klo:23:25 »
Joskus tulee kirjoiteltua ajatuksenkin kanssa, joskus kieli poskella, kunhan vaan en loukkaa ketään. Se ei ole tarkoitukseni. Kirjoitan puhekieltä en kirjakieltä, mulla on yksi kaveri jolla on jalalla poljettava alaleuka ja jutut sen mukaisia joskus vaan se tempaa mukaansa. Tietysti ajankohdallakin on osuutta asiaan klo 2.18, ei yleensäkään kannattaisi enää roikkua netissä, saatika julistaa totuuksia.
Transskribointi piti oikein tarkistaa Wikistä, että mitä tarkoittaa, en ole koskaan kyseistä sanaa kuullutkaan. Mulla menee helposti puurot ja vellit sekaisin mutta jotain tän tapaista ilmaisullani hain, https://fi.wiktionary.org/wiki/proggis.
Ajatukseni tässä lienee oli se että en seuraa mitään sarjoja vaikka yksittäisiä jaksoja saatan katsoakkin. Eivätkä ne sanele näin ollen mun elämää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #7 : 14.01.19 - klo:16:10 »
Jos mä alkaisin varoa etten kirjoituksillani ja puheillani aiheuttaisi harmia ja pahaa mieltä
on lopetettava kaikki sanojen ulospäästäminen välittömästi.   :003: :039:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #8 : 14.01.19 - klo:19:19 »
Minäkin suosin savolaista ajatusta, että jätetään puheen ja tekstin ymmärtäminen kuulijan/lukijan vastuulle.

Vuosia sitten kävi kirjoittajapiirissämme paikallislehden päätoimittaja opettamassa lehtikirjoittamisesta. Hän tähdensi sitä, että kirjoitammepa mitä tahansa lehteen, niin lukijat lukevat sen omalla tavallaan. He saavat siitä aikaan erilaisia tulkintoja. Lukevatpa jopa rivinvälitkin.  :003:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #9 : 15.01.19 - klo:07:34 »
Kun ihminen on tullut tutuksi, kuten täälläkin muutamat, hän osaa lukea ajatuksen oikein. Huumori on sillä tavoin vaikeaa foorumeilla, että se ei käännyt kaikille samoin.
Silkan asiatekstin ymmärtää lukutaitoinen, mutta sen käyttäminen vain ja ainoastaan pudottaa osan kirjoittajan persoonallisuudesta.

Myös arvoituksellisuus on kiinnostavaa luettavaa. Kiitos Pekka-V ja juhani. :023:

Onko runo kirjoittamisen 'korkein muoto' ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #10 : 15.01.19 - klo:08:05 »
Onko runo kirjoittamisen 'korkein muoto' ?

Mietelmän veistäminen lienee hyvä kakkonen. Hyvä ajatelma kirii tietysti kehnon runon ohi ihan noin vain.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #11 : 15.01.19 - klo:08:08 »

   
Lainaus
Myös arvoituksellisuus on kiinnostavaa luettavaa. Kiitos Pekka-V ja juhani. :023:


   Pekka-V ja juhani.  :109:
 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #12 : 16.01.19 - klo:11:34 »
Körttinen joukko on liian liberaalia suhteessa maahanmuuttajiin tällä hetkellä. Tehtyjä muslimitaustaisia pahoja asioita ei haluta tuomita. Ennen, jos kirjoitti esim Kölnin kourinta-uudesta-vuodesta, niin piti forumilla peräti luvata totella jatkossa esivallan päätöksiä, että iskut lopetettiin.
Nyt on kirjoitettava lupauksen vastaisesti. Vietnamin ja Chilen pakolaiset ovat kotoutuneet hyvin. Heillä ei ollut uskonnollista ylimielisyyttä rasitteena, että on tultu asumaan vääräuskoisten maahan. Uskonnossa on mielestäni yhtä suuri syy kuin siinä, että on jouduttu lähtemään sodan vuoksi. Sota tietenkin raaistaa henkilön monissa tapauksissa.
Saapahan nähdä kuinka äijän käy?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #13 : 16.01.19 - klo:11:40 »
Tehtyjä muslimitaustaisia pahoja asioita ei haluta tuomita.

Teot ovat tuomittavia, mutta niiden uskonnollista taustaa epäilen. Selittäviä tekijöitä löytää riittävästi muutenkin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joskus jurppii
« Vastaus #14 : 16.01.19 - klo:13:00 »
Teot ovat tuomittavia, mutta niiden uskonnollista taustaa epäilen. Selittäviä tekijöitä löytää riittävästi muutenkin.

uskonto = kulttuuri
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi