Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö vol4.  (Luettu 50473 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Uskonnonsyöttö vol4.
« : 27.03.10 - klo:13:38 »
 :-\ Karjalaisen ikkunatextit vaan jatkuu, jatkuu ja jatkuu.

Menin tossa ohi pitkit Manskua ja ikkuna oli pikkasen likainen ja sama texti, joka janoaa tulkoon ja juokoon on ollut aika kauan ikkunassa.
Mitä tollainen texti nyt ihmisille sanoo?
Johanneksen evankeliumin textit muutenkin, elämän leipä ja maan suola ja muut sanonnat on aika mystisiä, kuten koko Johnin evankeliumi.

No nyt kun Pääsiäinen on tulossa ton piinaviikon jälkeen, niin ehdottaisin jotain kuvallista sanomaa.
Mua niin sieppaa, kun kaikissa kirkoissa alttaritauluissa ja muualla maalauksissa Jeesus on kuvattu sellaisena vaate  lantiolla ja suht puhtaana.
Oikeesti Jeesusta pahoinpideltiin ja hakattiin ja päähän lyötiin orjantappurat kruunu, eli Jeesus oli alasti ja verinen ristillä.
Pikkasen ikävää kun noissa kuvissa yleensä ei painoteta, että Jeesus on kärsinyt meidän puolesta.

Eli kunnon kuva jossa Jeesus on ristillä verisenä hahmona, Keihäällä rintakehä puhkottuna.
 Vaikka sellainen maalaus, ettei ihan lapsia hirvitä, että on risti ja siinä punainen roiske ristillä ja ei muuta.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #1 : 27.03.10 - klo:15:17 »
Grünevaldin maalaama Isenheimin alttaritaulu on varmaan parhaita 'epäsiistejä' krusifikseja.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #2 : 27.03.10 - klo:18:15 »
Grünevaldin maalaama Isenheimin alttaritaulu on varmaan parhaita 'epäsiistejä' krusifikseja.

Alttaritaulu on ihan muutenkin tuhruinen. Sen olisi voinut tehdä vaikka Andy Warhol, mutta on pikkasen aikaisemmin tehty.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #3 : 27.03.10 - klo:22:56 »
Johanneksen evankeliumin textit muutenkin, elämän leipä ja maan suola ja muut sanonnat on aika mystisiä, kuten koko Johnin evankeliumi.

No maan suola ei nyt ainakaan ole mitään mystistä: pääravinteet typpi, fosfori ja kalium, sivuravinteet kalsium, magnesium ja rikki, hivenravinteet rauta, mangaani, sinkki, kupari, boori, kloori ja molybdeeni.

On siinä meillä olemista!

Mt


Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #4 : 28.03.10 - klo:08:55 »
Johanneksen evankeliumin textit muutenkin, elämän leipä ja maan suola ja muut sanonnat on aika mystisiä, kuten koko Johnin evankeliumi.

Pidän erityisen paljon Johanneksen evankeliumista enkä ymmärrä lainkaan näkökulmaasi. Johanneksen evankeliumissa ei ole mitään mystistä.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #5 : 28.03.10 - klo:13:53 »
Ihan sama mitä mieltä olet, mutta minusta voisi ottaa pois Johanneksen evankeliumin sen mystisyyden takia. Alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona ja sana oli Jumala ja....
 :-\
Toinen on ilmestyskirja, sehän on kuin seinähullun päiväkirja.
Mutta nämä on vain minun mielipiteitäni ja erimieltä saa olla.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #6 : 28.03.10 - klo:16:16 »
Johanneksen evankeliumia pidetään kolmesta muusta evankeliumista poikkeavana tarkoitukseltaankin. Se lienee syntynyt aikana, jolloin niillä oli jo vakiintunut asema kirkon käytössä. Johanneksen evankeliumia sanotaan teologiseksi tai hengelliseksi.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #7 : 28.03.10 - klo:17:07 »
Johanneksen evankeliumia pidetään kolmesta muusta evankeliumista poikkeavana tarkoitukseltaankin. Se lienee syntynyt aikana, jolloin niillä oli jo vakiintunut asema kirkon käytössä. Johanneksen evankeliumia sanotaan teologiseksi tai hengelliseksi.

Juu ja minä kutsun niitä oudoiksi.

Ilmestyskirja käy kyllä hyvin scifi viihteestäkin.

Penan poika oli tänään kirkkopyhässä Olarissa. On hän vaan niin erilainen kuin Isänsä.
Sain kuvan, et 60 lukulainen hippi jolla risuparta:))
Kun tavattiin,. Dont take serioss..
Poika taas oli puku päällä ja kravatti kaulassa ja tervehti kohteliaasti.
No omenat tippuilee kauaskin puusta tai sitten ne vaan käy kierimässä jossain?

Onhan Johanneksen evankeliumi todella erilainen. Ei se kylläkään pahasta ole, vaan ihan jännää kun on enempi filosofinen ja sellainen poikkeava.
Pitääpä taas pitkästä aikaa lukaista.
 Raamatussa on montakin kohtaa ja kirjaa jotka ovat vaikeasti tajuttavia. Varsinkin näyt, kuten Danielin ja Hesekielin kirjassa.

Danielin kirjassa on kohta, että lopunaikana sen profetiaa tutkitaan paljon ja oliko se, että viisaat avaavat profetian ja tieto lisääntyy.

Mielenkiintoinen on Jumalan sana.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #8 : 28.03.10 - klo:19:05 »
Ihan sama mitä mieltä olet, mutta minusta voisi ottaa pois Johanneksen evankeliumin sen mystisyyden takia. Alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona ja sana oli Jumala ja....
 :-\

Johannes on kirjoitettu myöhemmin ja on selvästi hellenistisen ajattelun värittämä. Viimeinen itseäni kiinnostanut löytö, jonka sitä koskien luin, käsittelee sen yhteyttä Johannes Kastajan ympärille syntyneeseen ns kastaja-liikkeeseen, joka eli omaa elämäänsä pitkään "jeesus-liikkeen" eli alkukristillisen liikehdinnän kehityttyä (huono sanonta vaan en parempaa löydä eikä ole löytäneen  muutkaan). Nyt kun eksegetiikka sisältää muutakin kuin sen iänikuisen tekstikriittisen tutkimusotteen, jossa vedessä pestyjä ovat minunkin  markuslaisen kristologian fanini, koko evankelimi on saanut uuden merkityksen Jeesuksen kasteen ja Kastaja-kontaktin kuvaajana. Juuri tähän hellenistikristitrtyjen haaraan jolle Johannes on opetuspuheeksi kirjoitettu, liittyy vahvin perimätiedollinen kontakti kastaja-liikkeeseen ja siten oletettavasti tarkin tieto historian Jeesuksen tästä elämänvaiheesta. Älkää kysykö metodiikasta mitään: Ainoa jonka voin sanoa käsittäneeni on, että vielä neljännesvuosisata sitten eksegetiikka oli etupäässä tekstikritiikkiä työhypoteesilla vanhin on oikeassa, nyt on omaksuttu muitakin lähdekritiikin työskentelymalleja, yhtenä tuo perimätiedollisten polkujen jäljitys. Vielä kun joku kertoisi miten niillä kulkevat. Pitääkö pyrkiä vielä sinnekin opiskelemaan, ihan oikeesti?

No comments muuten. Kukin pitää mistä pitää. Totta on että Johanneksen kielenkäyttö poikkeaa synoptikoista, mutta en minä sitä "mystiseksi" nimittäisi. Alun perin se otettiin kaanoniin koska oletettiin että juuri opetuslapsi-Johanneksella olisi sen kanssa enemmän tekemistä kuin oli. Muttei sitä poiskaan heitetty vaikka huomattiin ettei ole. Ja ehkä oli hyvä, kun annettiin olla.

Kiitos muuten niille foorumilaisille, Pena oli ainakin, jotka neuvoivat lähdemateriaalia kun riehaannin historian Jeesksesta. Yhdessä on aina lähdeviitteet toiseen, jossa on viitteet kolmanteen...
« Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:19:08 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #9 : 28.03.10 - klo:22:02 »
Ei ole hirveän kauaa siitä, kun huomasin, että meidän Perheraamatussa on myös Vanhan Testamentin Apokryyfikirjat. Niitähän ei ole näissä tavallisissa Raamatuissa. Kun luin sieltä Viisauden kirjaa, niin täytyypä sanoa, että olipa painavaa tekstiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #10 : 29.03.10 - klo:09:16 »
Ihan sama mitä mieltä olet, mutta minusta voisi ottaa pois Johanneksen evankeliumin sen mystisyyden takia. Alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona ja sana oli Jumala ja....
 :-\
Toinen on ilmestyskirja, sehän on kuin seinähullun päiväkirja.
Mutta nämä on vain minun mielipiteitäni ja erimieltä saa olla.

Minulle ei ole yhdentekevää, mitä mieltä olet. Johanneksen evankeliumin alku on erittäin mielenkiintoinen:

Alussa oli Sana.
Sana oli Jumalan luona.
ja Sana oli Jumala.

Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
Kaikki syntyi Sanan voimalla.
Mikään, mikä on syntynyt,
ei ole syntynyt ilman häntä.
Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valo.
Valo loistaa pimeydessä,
pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

Teksti kuvaa maailman luomisen, ihmisen elämän syntymisen sekä Jumalan merkityksen ihmisen elämässä. Jumala on valona ihmisten syntien ja pahuuden keskellä. Voisiko tätä enää paremmin sanoa?

Ja jatko, joka kertoo Kristuksesta on todella hieno:

Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
oli tulossa maailmaan.
Maailmassa hän oli,
ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
mutta se ei tuntenut häntä.
Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.

Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen.
He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.

On vaikea ymmärtää, mitä mystistä tässä on?
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #11 : 29.03.10 - klo:12:15 »
 On hyvä että Raamatussa on järjelle avautumattomia kohtia. Usko ne sitten avaa jos on avatakseen.
Minä kyllä pidän tästä Rakkauden Apostolista hyvin paljon. Siellä Jeesuksesta kerrotaan Totisena valkeutena, Viinipuuna ym. Ja onhan Joh. 3:16 kaikkien kristittyjen suussa yleisimmin kuultuja jakeita.
Esimerkiksi Joh.7:37-38 ja Joh 8:12 ovat oikein rakkaita minulle. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #12 : 29.03.10 - klo:13:10 »
Joh. 3:16

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.

Joh. 7:37-38

Juhlan suurena päätöspäivänä Jeesus nousi puhumaan ja huusi kovalla äänellä: "Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan

Joh. 8:12

Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo.

Viimeinen tästä viittaa juuri evankeliumin alkuun. Ja tähän jatkeeksi.

Joh. 6:36-40

Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan. Mutta te, niin kuin olen teille sanonut, olette nähneet minut ettekä kuitenkaan usko. Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois.  Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon. Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki. Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet."
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #13 : 29.03.10 - klo:13:15 »
Tuo ensimmäinen Raamattuikkuna täytti 2 vuotta 15.3.2010. (Kolmehan niitä on ollut, joista kaksi on tällä hekellä toiminnassa)

Lauantaina kävin ahertamassa liiketilassa. Pesin näyteikkunan ulkoa ja sisältä, liimasin ikkunaan systeemin, jonka avulla tekstin vaihto käy nopeasti ja siististi.
Tämä "systeemihän" oli aiemminkin olemassa, mutta ikkunan vaihdon tähden se meni vanhan ikkunan mukana ja piti näinollen rakentaa uudelleen.
Lopuksi vaihdoin tekstiksi jonkun pääsiäiseen sopivan.

Mukava, että Viisveisaajakin lukee ikkunaa.

« Viimeksi muokattu: 29.03.10 - klo:13:18 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnonsyöttö vol4.
« Vastaus #14 : 01.04.10 - klo:08:58 »
Ei ole hirveän kauaa siitä, kun huomasin, että meidän Perheraamatussa on myös Vanhan Testamentin Apokryyfikirjat. Niitähän ei ole näissä tavallisissa Raamatuissa. Kun luin sieltä Viisauden kirjaa, niin täytyypä sanoa, että olipa painavaa tekstiä.
Katolisessa raamatunlukukäytännössä on myös apokryyfikirjat. Mutta viime vuonna on painettu paljon apokryyfejä suomeksikin.
wilhelmi niskasen jäljillä