Kirjoittaja Aihe: Harhaoppisuustesti  (Luettu 17002 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #15 : 09.02.07 - klo:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Oli pakko kaivaa tuo esiin, koska asia jäi vaivaamaan minuakin - onneksi tuo google on keksitty, niin ei tarvinnut kaikkia tunnustuskirjoja läpi lukea.

Voi, miksi paljastit... Olin juuri ehtinyt nauttia kun pääsee kehumaan että "meillä on Körttifoorumissa muuan oppinut Kirsus joka siteeraa mm. Augustanaa pitkät pätkät ulkomuistista..."

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #16 : 09.02.07 - klo:22:24 »
Kriittinen olin Kotimaan testin mukaan, hyvä niin - tiesin jo etukäteen joissakin asioissa ajattelevani niin kuin kirkko opettaa, joissakin en. Mutta ihan mielenkiintoinen testi oli. Hyvä oli miettiä sitä missä juuri nyt katson meneväni.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #17 : 10.02.07 - klo:09:27 »
Krittinen minäkin - hyvin moneen vastasin, etten tiedä... Hyvä että kirkko tietää.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #18 : 10.02.07 - klo:09:39 »
Käväisinpä tuossa harhaoppisuuspiinapenkissä. Punnitsivat huolella ja keppeeks havaihtivat, eli kriittinen. En katsellut, missä meni vikaan.
Taidan  olla niskaslainen?

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #19 : 10.02.07 - klo:23:36 »
Tuon testin mukaan uskon niin kuin kirkko opettaa.

Lars Mikael

  • Vieras
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #20 : 11.02.07 - klo:14:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Pitääpä minunkin vilkaista katekismusta. Niin vähän arvelinkin, kun oli joihinkin kohtiin laitettava rehellisesti, etten tiedä. Varma tieto on vain Jumalalla, vaikka kirkko kaikesta jotain opettaakin.


Sallittaneen vielä pieni kurkistus menneisyyteen.
Sorolainen kirjoitti (piispa Ericus Erici Sorolainen):

Vaan ettei kaikki taida kirjaa lukia ja tutkistella raamattuja Herran Kristuksen käskyn jälkeen, niin oppekaan hyvin sen Vähän raamatun, joka on meidän Katekismus, kuhunka on koottu se koko kristillinen oppi.

Opetus kantoi hedelmää hitaasti. Ericus Erici kohtasi tarkastuksillaan suurta tietämättömyyttä: moni kuulusteltava seistä jökötti piispan edessä "ääneti kuin kivi".

Kirkko piti kuitenkin kiinni tavoitteistaan. Se asetti uskonkappaleiden ulkoa osaamisen ehtoolliselle pääsyn ja aviokuulutuksen saamisen ehdoksi. Myös kummiksi haluavan tuli osata kristinoppinsa. Jukolan Aapo kiteytti vuosisataisen perinteen: "Sanataito on kristillisen kansalaisen välttämätön velvollisuus". Tätä taitoa pakoilevat joutuvat yhteiskunnan ulkopuolelle.
(Heininen, Heikkilä: SUOMEN KIRKKOHISTORIA, s. 121)

----------------------------------------------------------------------------

Meidän ei tarvitse palata juurillemme, vaan Jeesuksen ristin juurelle. Sieltä on kirkko ja herännäisyys ammentanut voimansa aikojen saatossa ja niin tulee olla tänäänkin!

Ps. Tämä oli viimeinen kannanottoni körttifoorumilla. Kiitän moderaattoreita ja keskustelukummaneitani.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #21 : 11.02.07 - klo:17:16 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Käväisinpä tuossa harhaoppisuuspiinapenkissä. Punnitsivat huolella ja keppeeks havaihtivat, eli kriittinen. En katsellut, missä meni vikaan.
Taidan  olla niskaslainen?


Tuskin olit Niskaslainen et vaan tajunnut, että Neitsyt Maria rukoilee kirkon puolesta. Minä en tajua sitä vieläkään ja siksi taidan olla pysyvästi harhaoppinen. Vaan liekkö tuo vaarallista jos tuollaisessa katolisessa harhassa erehtyy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #22 : 11.02.07 - klo:20:12 »
Hmm. Vastasin tuohon testiin mielestäni oikeiden vastausten mukaisesti, siis niin kuin kuvittelin kirkon virallisen opin menevän. Sain sen katekismuslopputuloksen (ja vastasin Maria-kysymykseen "oikein").

Tulos olisi ollut ehkä vähän kriittisempi jos olisin vastannut niin kuin kristinuskon olen personoinut omassa mielessäni :P

Muoks. Hiphei! Ankaralla mielen vaivaamisella ja tekstin puserruksella olen saanut 100 viestiä kirjoitettua. Ja tuskin ollenkaan lihasäilykkeitä!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #23 : 11.02.07 - klo:20:54 »
Mulla meni se Maria-kohta oikein, mutta joku muu kohta meni väärin. En ole ehtinyt tarkastaa, mikä se oli. Minullekin oli aika yllätys tuo Maria-kohta, mutta iloinen yllätys. Siis se oli niin kuin olin uskonutkin ja mietin testiä tehdessäni, että tästä tulee varmasti miinusta. Toisin kävi.

Uskon niin moniin muihinkin pyhiin ja osittain uskon, että muutkin kuolleet ihmiset jollakin lailla rukoilevat puolestamme ja omasta puolestaan, vaikka samaan aikaan uskon myös kuolleista herättämiseen vasta aikojen lopulla. En oikein osaa sitten sanoa, minkälainen on kuoleman jälkeinen tila minun käsitykseni mukaan. Varmaan jonkinlainen välimuoto taivaan ja maan väliltä? Niin kuvittelen.

En vain usko siihen, että ihmisen sielu olisi ainoastaan haudassa ja vapautuisi vasta aikojen lopulla mullan alta. Toisaalta en nyt oikein tiedä, mikä on kirkon virallinen käsitys, kun rippikoulussakin asia meni niin nopeasti ohi ja keskittyi siihen kuolleista heräämiseen. Jotenkin vain tuntuu välillä kuin poisnukkuneet olisivat aina läsnä ja olen unissani jutellut asioita läpi yms. Ja väliin tulee olo, että en ole yksin vaan olen tuntenut joskus ns. yliluonnollisia kokemuksia eli että joku on käynyt koskettamassa ja tiedän kuka se oli tms. Kirkon opin mukainen käsitykseni ei siis kuitenkaan varmasti ole.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #24 : 11.02.07 - klo:23:07 »
"Olet melko monessa asiassa kirkon opin kannalla, mutta voisit ehkä vähän vilkaista Katekismusta."
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

uskova

  • Vieras
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #25 : 12.02.07 - klo:13:58 »
Sama minulla kuin edellisellä. En usko että Maria rukoilee kirkon puolesta, toisekseen Marialla taisi Jeesuksen jälkeen olla lapsia.

Kirkosta en tiedä, mutta Kristuksen ruumis kokonaisuudessaan jossa ei ole kirkkokuntarajoja, sen puolesta pyhät varmasti rukoilevat. Jumalan silmissä kaikki seurakunnat, joilla on raja tai joku muu nimi, kuin Jeesuksen nimi, ovat lahkoja ja eriseuroja. Niin nuo sanat kreikan kielen perusteella ovat, lahko ja eriseura ovat jakaantuneisuutta kuvaavia.

Kristuksen ruumis on sairas, kun sillä on eri opit ja rajoja joiden taakse ihmiset menevät.

Jumala kuitenkin tulee kokoamaan Kristuksen ruumiin, Hän haluaa asettaa puhtaan ja tahrattoman morsiamen Jeesuksen eteen.

Poissa Lyra

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #26 : 13.02.07 - klo:00:12 »
Rippikoulua suositeltiin.

Mielestäni hieman epäloogista että "huonoin" tulos on "Suosittelemme rippikoulun käymistä." ja sitä "parempi" tulos kuuluu että "Olet ilmeisesti aika kriittinen.". Onko joku raja jossa kriittisyys muuttuu tyhmyydeksi? Rippikouluarvio herättää kysymyksen, oliko testissä tarkoitus vastata mitä tietää kirkon opeista. Tai sitten Kotimaa-lehdellä oli oma näkemyksensä siitä mikä on oikein. Omalla kohdallani re-rippikoulu ei vastauksiani muuttaisi.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Harhaoppisuustesti
« Vastaus #27 : 13.02.07 - klo:18:03 »
Hiukan outo testi...

Olet melko kriittinen.

No huh huh mikä testi! Ihan outoja kysmyksiä. Eihän noihin löydy oikeaa vastausta. Mistä me voimme tietää onko kuoleman jälkeen elämää vai odottaako meitä ikuinen kadotus?

Onko saatana olemassa! No totta Helvetissä. Siellä siis, täällä me, ylhäällä Jumala.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä