Kirjoittaja Aihe: Seurustelu ei-körtin kanssa?  (Luettu 30362 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #30 : 14.05.06 - klo:19:56 »
Koska ne on pieniä, sööttejä ja karvaisia... vähän niinku myyrät!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #31 : 14.05.06 - klo:20:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Felix"
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Mulle ehkä passais ateisti paremmin ko joku käännyttäjätyyppi.

uurghh :shock:  hui.. hirvitys.. miksi ihmeessä??

Mulla ei oo ateisteista huonoja kokemuksia, itse asiassa yks mun parhaista kavereistaki on ateisti. Mutta mää en halua että kukaan rupiaa mua miksikään käännyttämään. :smt105
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #32 : 14.05.06 - klo:22:56 »
Elizan kanssa samoilla linjoilla. Aikoinani seurustelin agnostikko-hahmon kanssa, jolla oli varsin kielteisiä näkemyksiä ja kokemuksia kirkonihmisistä, mutta hänen viisautensa ja avarakatseisuutensa olivat sellaisia sivuseikkoja paljon tärkeämpi asia. Vaikka seurustelu loppuikin, niin ei ollu uskonnollisten kiistojen vika se.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #33 : 15.05.06 - klo:09:40 »
Komppaan edellisiä! Oikeastaan jopa edellytän, että ihmisellä on edes jokin epäilyksen siemen (oli nyt sitten agnostikko uskovainen tai jotain siltä väliltä). Edellytän läheisiltä ihmisiltäni avarakatseisuutta, ehdottomuus suuntaan tai toiseen (ateisti-kiihkouskovainen) on rasittavaa, varsinkin jos mielipiteet ovat vain inttämistä, eikä rakentavaan keskusteluun päästä.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #34 : 15.05.06 - klo:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Komppaan edellisiä! Oikeastaan jopa edellytän, että ihmisellä on edes jokin epäilyksen siemen (oli nyt sitten agnostikko uskovainen tai jotain siltä väliltä). Edellytän läheisiltä ihmisiltäni avarakatseisuutta, ehdottomuus suuntaan tai toiseen (ateisti-kiihkouskovainen) on rasittavaa, varsinkin jos mielipiteet ovat vain inttämistä, eikä rakentavaan keskusteluun päästä.


Monesti ateistit ovat kiihko-uskovaisia... Maailmankatsomus on tosiaan sinänsä tärkeä asia, mutta kysymys on harvoin siitä kirjaimellisesta perinteestä tai virtauksesta johon itse kuuluu vaan jostakin laajemmasta yhteisymmärryksestä. Sen verran kyllä ollaan itsekin samoilla linjoilla, ettei tule ongelmia mahdollisia lapsia kasvattaa Siionin virsien sävelissä. Saavat ajatella omilla aivoillaan, mutta mahdollisimman hyvät eväät on annettava matkaan.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #35 : 15.05.06 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Oikeastaan jopa edellytän, että ihmisellä on edes jokin epäilyksen siemen (oli nyt sitten agnostikko uskovainen tai jotain siltä väliltä). Edellytän läheisiltä ihmisiltäni avarakatseisuutta, ehdottomuus suuntaan tai toiseen (ateisti-kiihkouskovainen) on rasittavaa, varsinkin jos mielipiteet ovat vain inttämistä, eikä rakentavaan keskusteluun päästä.


8)  Luetko ajatuksiani... Noin olen aina ajatellut.

Epäilys on minusta aivan luonnollinen ja hieno asia: Itse en ainakaan pysyty huolettomaan elämään jossa kaikki olisi ihan itsestään selvyyksiä. Tosin ei se ole jokapäiväistä, mutta joitain asioita on epäiltävä.

Sananen kiihkoilusta:

Olkoon kiihko oikeaan tai vasempaan politiikassa se on hulluutta,
samoin uskonnosta riippumatta nk. ääri liberalismi tai ääri konservatismi sekin on hulluutta..

Poissa Markus

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 30
    • http://www.myspace.com/asuntamarkus
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #36 : 17.05.06 - klo:13:48 »
Mulla on jotenkin sellainen kutka per.. anteeksi, tuntuma että tämän päivän körtin voisi olla monessa kohtaa helpompi kehittää yhteistä elämää uskosta ja kirkosta vallan vieraantuneen kuin uskossaan hmm.. intohimoisemman henkilön kera.
Mr. Godot told me to tell you he won't come this evening but surely tomorrow.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #37 : 17.05.06 - klo:18:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Markus"
Mulla on jotenkin sellainen kutka per.. anteeksi, tuntuma että tämän päivän körtin voisi olla monessa kohtaa helpompi kehittää yhteistä elämää uskosta ja kirkosta vallan vieraantuneen kuin uskossaan hmm.. intohimoisemman henkilön kera.
Katos, mulla kans.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #38 : 21.05.06 - klo:19:55 »
Lainaus
Luetko ajatuksiani... Noin olen aina ajatellut.


 Hih, hii. Ikävä tuottaa pettymys Felix, ei kuulu ajatustenluku taitoihini. Itseasiassa edellisen kommentin perusteella kuvittelin sinun edustavan jokseenkin päinvastaisia näkökantoja (sillä mähän komppasiin Elizaa, jonka mielipidettä ihmettelit :roll: )
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #39 : 05.07.06 - klo:12:06 »
On jokaisen oma asia mihin hän uskoo, vaikka joittenkin mielestä ihmisellä ei ole mahdollisuutta valita mihin uskoo. Mutta kun alkuperäinen keskustelun aihe taisi viitata seursuteluun eri herätysliikkeisiin kuuluvien välillä. Yleensähän herätysliikkeisiin kuuluvat kuuluvat myös kirkkoon eli seurakuntaan, ja seurakunnassa ei tule ihmisen erotella uskovia ja ei-uskovia, vaan sen tekee Jumala viimiesellä tuomiolla. Olemmehan jokainen syntisiä, mutta silti yhtä rakkaita Herramme edessä kaikkine vikoinemme. Vaikka meidän onkin vaikea hyväksyä opillisia eroja, ne kuuluvat ihmisen luotoon yhtä varmasti kuin itikat kesään. Meidän on vain opittava alentamaan itsemme niin alas, ettemme arvostelisi muita ja kyseen alaistaisi heidän kaikkia oppejaan, mutta ei meidän tarvitse silti hyväskyä heidän ajatusmaailmaansa sellaisenaan, minä he sen esittävät. Avoin mieli on kuitenkin tärkeä, jotta oppisimme hyväksymään toisin ajattelijat.

Tosin varmaa on se että lopullista vastausta mihinkään uskonnollisiin kysmyksiin emme löydä täältä, vaan ratkaisu löytyy sitten kun Herra on niin äättävä. Siksi ei pidä mennä sanomaan toiselle: "Sinä olet väärässä ja minä oikeassa."

Suvaitsevaisuutta, sitä toivomme kerran jos toisenkin itsellemme. Antakaamme sitä siis tosillekin.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #40 : 31.07.06 - klo:11:16 »
Vasta tämä kysymys ateistin kanssa seurustelusta (vaikka meneekin vähän ohi aiheen, pahoittelen) sai pitkäaikaisen anonyymi-sivustaseuraajan eli minut hankkimaan itselleen kirjoitusoikeuden. Vahvasti körttiläisen suvun vesana ja körttiläisen ajatusmaailman ystävänä (en kehtaa sanoa itseäni körtiksi - viimeksi seuroissa melkein 10 vuotta sitten ahis-riparin jälkihumussa) meni näkkäri väärään kurkkuun kun elämäni mieheltä vaikuttava silloinen poikaystäväni, nykyinen avomieheni tunnustautui ateistiksi. Kuuluu tosin kirkkoon ja pitää kirkollisista juhlista, veisaa virretkin, mutta Jumalaan ei usko.

Itkin ja ihmettelin, että miten tässä käy, kunnes tajusin että haiskahtaa jonkin sortin taivaalliselta suunnitelmalta: ehkä sillä, että minä päädyin hänen kumppanikseen, on tarkoitus opettaa minulle avarakatseisuutta - en nimittäin tiedä olenko osannut antaa ennen ateisteille heidän oikeuttaan uskonnonvapauteen. Edelleen niitä läksyjä teen.

Tai sitten tulkitsin väärin ja olen synnin tiellä. Mitähän veisais matkavirtenä?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ateistin kanssa seurustelu/avioliitto
« Vastaus #41 : 01.08.06 - klo:12:42 »
Niskasen jäljillä olen... so what jos aviomiehesi rakastaa ja kunnioittaa Sinua niin ei siitä tehdä suurta kysymystä. "Usko" , "Armo" ja niskaslainen uskomus, että ihmiset eivät tunne Kristusta vaan Kristus tuntee meidät.
Usko ja armo on käsitteinä niin käsittämättömiä meille ihmisille. Körttijäärä sanoi, että uskominen meille ihmisille niin on suolentoimintaa. Jumppu on suuri. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Etsijä

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #42 : 17.09.06 - klo:21:36 »
Itse olen seurustellut jo pari vuotta ei-uskovan kanssa, ja vakaa on aikomus vielä mennä naimisiinkin. Usein on kyllä ollut vaikeaa ahdistukseenkin asti, kun olen miettinyt onko tämä oikein vai väärin...

Monet uskovaiset (eivät tosin körttejä), ovat sitä mieltä, että se on syntiä Raamatun Sanan perusteella (2. Kor 6:14-). Olen usein itsekkin miettinyt tuota, mutta en tajua voisiko Jumala todella tarkoittaa tuossa avioliittoa...  Mitäs tällä ollaan mieltä? Mielestäni on tärkeää missä tahansa seurustelussa, että on molemminpuolista kunnioitusta. Kun molemmat saavat pitää oman uskonsa (tai uskomattomuutensa), en nää sitä ongelmana.

Riippuu tietysti ihmisestä, me emme ole kumpikaan kiihkoilijoita puoleen eikä toiseen. Olen monesti ajatellut, että on jopa helpompaa seurustella agnostikon kanssa kuin jonkun superuskovaisen. Olen miettinyt sitäkin (kuten hupakin kirjoitti), että ehkä tällä on tarkoituksensa, sillä suhde on tehnyt minutkin avarakatseisemmaksi ja nöyremmäksi, ja toisaalta poikaystäväni ei pidä enää kaikkia kristittyjä idiootteina fundamentalisteina niin kuin ennen seurusteluamme

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #43 : 18.09.06 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Etsijä"
Itse olen seurustellut jo pari vuotta ei-uskovan kanssa, ja vakaa on aikomus vielä mennä naimisiinkin. Usein on kyllä ollut vaikeaa ahdistukseenkin asti, kun olen miettinyt onko tämä oikein vai väärin...

Monet uskovaiset (eivät tosin körttejä), ovat sitä mieltä, että se on syntiä Raamatun Sanan perusteella (2. Kor 6:14-). Olen usein itsekkin miettinyt tuota, mutta en tajua voisiko Jumala todella tarkoittaa tuossa avioliittoa...  Mitäs tällä ollaan mieltä? Mielestäni on tärkeää missä tahansa seurustelussa, että on molemminpuolista kunnioitusta. Kun molemmat saavat pitää oman uskonsa (tai uskomattomuutensa), en nää sitä ongelmana.


En ole tainnut ikinä aikaisemmin siteerata Raamattua missään, mutta tästä lähtee. Tuohon mainitsemaasi kohtaan esittäisin vastaukseksi pätkän 1. kor 7:12-15.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Seurustelu ei-körtin kanssa?
« Vastaus #44 : 18.09.06 - klo:10:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Etsijä"
Itse olen seurustellut jo pari vuotta ei-uskovan kanssa, ja vakaa on aikomus vielä mennä naimisiinkin. Usein on kyllä ollut vaikeaa ahdistukseenkin asti, kun olen miettinyt onko tämä oikein vai väärin...


On vaikea nähdä mitään väärää kahden rakastavan ihmisen sitoutumisessa toisiinsa. Ei-uskovan kategoriakin on aika venyvä, kuten useimmat ihmiset maailmassa, toinen puoliskosi voi olla piilo-körtti (joilla ei tietenkään ole sen omatoimisempaa tietä taivaaseen kuin kylmimmällä ateistilla...) No, minulla on poikkeuksellisen kevytmielinen asenne tuohon taivaaseen pääsemiseen, ja täältä varmasti tulee muunkinlaisia kommentteja (vaikka tuskin itse neuvon suhteen erilaisia). Mutta joka tapauksessa Raamattu on kokonaisuus, joka puhuu olennaisesta olematta sitä aina itse, ja jonka eri kohdilla on eri paino ja jonka tulkitseminen on osoittautunut välillä ylivoimaiseksi ihmisen suurelle viisaudelle.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan