Kirjoittaja Aihe: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?  (Luettu 56425 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« : 09.09.06 - klo:21:46 »
Älkää pahastuko, vaikka esitän provosoivan kysymykseni näin:

Onko körttiläisyydessä kaikki sallitua ja oppi tarpeeton?

Tämä tulee mieleeni körttiläisyyttä tarkkailtuani.
Eikös se ollut tuo Ukko-Paavokin, joka löi piipun pesät
kämmeneensä ja tokaisi jotakin tuohon tyyliin:
"Tämä on minun oppini", kun häneltä oppia kyseltiin?

Päteekö elämänvaellukseen periaate:
"Ole sellainen kuin olet - ja jää sellaiseksi kuin olet"?
Kelpaako tämä myös saarnaan sisällöksi?

 :smt025

Tätä kyseli "pirulainen"
kaali_koi  :evil:
-- pilke silmäkulmassa kuitenkin...
koi syö ...

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #1 : 10.09.06 - klo:00:06 »
Minä olen äidinmaidosta oppinut körttiläisyyden ja siellä, körttiläisyydessä, ei ole opetettut äidinmaitoni takia opittomuutta eikä eettistä turhuutta körttiläisyydessä. Mutta se on vaikea aihe. Usko on meillä selvä. Jumppuhan tietää meidän uskon, kun Hän on meihin laittanut sen. Kysele Jumpulta. Suurin osa körttiläisistä on uskon ja etiikan kannalta luterilaisen evlut-uskonnon kannalla. Ainakin kirjaimellisesti, mutta körttiläisiä ihmetyttää "uskoon tulemiset", "kasteen unohtamiset" etc. Minä olen tutkinut ei-luthertutkijana Lutheria ja siellä sanoo selvästi, että ei kristillistä etiikkaa olekaan. Voi että kun harmittaa. Että pakanallisten pariin te meette arkipäivää elämään. 86% suomalaisista elää luterilaisessa kirkossa.    :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #2 : 10.09.06 - klo:00:36 »
Ei ole kaikki sallittua: armottomuus on jyrkästi kielletty. Kristikunnassa se ei ole mikään katoava luonnonvara ollut, mutta parhaamme yritämme pysyäksemme tällä kaidalla tiellä kohti isänmaata.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Katekismuksen oppilaana...
« Vastaus #3 : 10.09.06 - klo:11:16 »
Kiitokset vastauksistanne juhani ja llwyd.
Minun äitini kautta on körttiläisys tullut tutummaksi, vaikka ihan tavallinen kirkollinen hän on, kuten minäkin.
Olen käynyt Herättäjäjuhlilla ja Siionin virret ovat tuttuja.
Joskus olen havainnut, että puheissa päivän politiikkaa on sotkettu uskontoon. Tästä en ole pitänyt, koska mielipiteeni ovat ollet toiset.

Jos sanon rehellisesti, niin esim. jos herännäisiin lukeutuva sallii itselleen luvan elää elää avoliitossa, on se minusta "outoa".
Esiintyyhän tallaista nykyään kaikkialla, mutta ei se asiaa miksikään muuta. Toisia ei saa tuomita - ymmärrän sen, mutta itse kunkin meidän olisi tässä suhteessa oltava kirkkomme opetuksen takana, myös elämässä. Ja jos kansankirkkomme ei sitä opeta, niin Raamattu käsittääkseni opettaa. Siviilivihkimen on myös sopiva, koska yhteiskunnallisesta asiastahan ssiinä on kysymys. Itse kannatan kyllä kirkollista avioliittoa, mutta se vain minun kantani. Avioliitto on virallinen juridinen sopimus - avoliitto on "hiippailua yhteen asumaan" periaatteella "tää on meidän oma asia".
Ei ole. Syntyvät lapset ovat se "kolmas pyörä." Asia on yhteisöllinen.
Vaikka yhteiskunta sallii avoliiton, niin jo perheen kannalta avioliitto on parempi ratkaisu. Jopa jotkut fiksut ateistitkin myöntävät tämän ja tehneet päätöksensä sen mukaan.
llwyd:
Lainaus
Ei ole kaikki sallittua: armottomuus on jyrkästi kielletty.

Tässä haluan olla samalla linjalla. Tämä kuulunee myös siihen oppiin, joka jokaisella meillä pitäisi "povessa" olla...

Olen tässä nyt hieman kritikoinut, mutta sanonpa jotakin positiivistakin lopuksi.  Körttiläisyyden kirkkokäsitys miellyttää minua, siinä nimittäin sanotaan olevan "ovi auki tiellepäin". Kirkko ei saa olla "armoton yhteisö", vaan kirkon tehtävä on sulkea Jumalan "ennättävän armon" piiriin mahdollisimman paljon ihmisiä. Se on kansankirkon tehtävä.
Ihmisvetoinen kirkkokuri ja ns. suljettu ehtoolliskäytäntö lienee herännäisyydelle vierasta - ja toivottavasti myös kansankirkollemmekin.
Suljetulla ehtoollisella tarkoitan poikkeamista kirkkomme sanastossa esitetystä lauseesta: "Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakuntalainen." Olenko ymmärtänyt kirkkoamme ja herännäisyyttä oikein?
koi syö ...

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #4 : 10.09.06 - klo:18:53 »
Raamattu voi vähän opettaa mitä sattuu. Tai lähinnä ihminen sen tulkinnassa: onpa sieltä löydetty oppi ja oikeutus noitien polttamiselle ja homoseksuaalisten kuolemanrangaistuksille niin järjetöntä kuin se onkin. Jeesuksen opetukset sen sijaan on jätetty kautta kristikunnan historian vähemmän oppimisen varaan. Avoliittoja ja avioliittoja on monenlaisia: osa kummastakin on sakramentaalisia, ja pieni vähemmistö myöskin kummastakin patologisia, vihan ja manipuloinnin valtaamia. Uskon että siunaus tulee ihmisten organisaatioista ja seremonioista riippumatta, ei niistä johtuen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Samaa mieltä
« Vastaus #5 : 11.09.06 - klo:09:48 »
Lainaus käyttäjältä: llwyd
Lainaus
Raamattu voi vähän opettaa mitä sattuu. Tai lähinnä ihminen sen tulkinnassa: onpa sieltä löydetty oppi ja oikeutus noitien polttamiselle ja homoseksuaalisten kuolemanrangaistuksille niin järjetöntä kuin se onkin. Jeesuksen opetukset sen sijaan on jätetty kautta kristikunnan historian vähemmän oppimisen varaan. Avoliittoja ja avioliittoja on monenlaisia: osa kummastakin on sakramentaalisia, ja pieni vähemmistö myöskin kummastakin patologisia, vihan ja manipuloinnin valtaamia. Uskon että siunaus tulee ihmisten organisaatioista ja seremonioista riippumatta, ei niistä johtuen.


Ihmiset ovat Raamatun kirjoittaneet ja ihmiset sitä tulkitsevat arvojensa ja asenteidensa pohjalta. En pidä julistajista, jotka väittävät puhuvansa Jumalan sanaa ja tulkitsevansa Raamattua niin kuin se on kirjoitettu. Kenelläkään ei ole oikeutta tulkita Jumalaa ja jokainen tulkitsee Raamattua vain omasta näkökulmastaan.

Monelta tulkitsijalta näyttää puuttuvan myös Raamatun historiallisuuden ymmärtäminen. Raamatun teksti on syntynyt aikana, jolloin demkratista ei ollut hajuakaan, jolloin naisilla ei ollut oikeutta ja jolloin väkivallalla ratkaisiin arkipäivän ongelmia.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #6 : 11.09.06 - klo:11:19 »
Raamatun tutkimus on kehittynyt ja kehittyvä tiede. Se näyttää herättävän tiukkaa vastustusta silloin, kun se arvioi aikansa tuotteiksi tiukkoja säännöksiä, joita on totuttu käyttämään erilaisten valtarakennelmien pönkittämiseen. Jos joku seurakunta pysyisi johtajansa vallan alla sillä perusteella, että simpukoiden syöminen on Herran edessä iljetys, tuota pidettäisiin luovuttamattomana lakina, jonka perusteella tunnistettaisiin aidot uskovat teeskentelijöistä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Onko oppi tarpeeton
« Vastaus #7 : 11.09.06 - klo:13:36 »
Lainaus
Onko körttiläisyydessä kaikki sallitua ja oppi tarpeeton?


Looginen virhe. Vaikka oppia ei olisikaan, ei siitä seuraa, että kaikki olisi sallittua. Eikö oppi voisi olla myös vapauttava?
Acta, non verba.

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #8 : 11.09.06 - klo:16:22 »
En tiedä, olisiko sittenkin pitänyt kirjoittaa otsikko toisin:
Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
Ei vaan...
(Puoli)vakavavasti puhuen taidan sairastaa "änkyräluterilaisen" tautia.
Tunnistan itsessäni taudin "oikeaoppiset" oireyhtymät:
oikea oppi pelastaa, minä olen oikeaoppinen, vain minä ja joku muu harva ymmärtää oikean opin, meidän oikeaoppisten pitäisi erota vääräoppisista, Jeesus tuli antamaan meille oikean opin, Raamatusta on ennen muuta etsittävä oikeaa oppia, Kaikki maailman oikeaoppiset, liittykää yhteen!

Introspektrio paljasti omat piirteeni - olen ollut havaitsevani muuallakin  kyseisiä piirteitä. Ei kai kyseessä liene joku epidemia?

Mikä tähän tautiin olisi sopiva lääke?
Olisiko se vanhan hyvän ajan parannus vai mikä?
Kertokaa...

 :roll:

Ps. Lähdin täältä kuumasta keskustelusta hieman "lepäämään" ja keräämään voimia tänne teidän seuraanne ... :wink:
... mutta jos ei huolita, niin jatketaan matkaa ...
koi syö ...

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #9 : 11.09.06 - klo:18:05 »
Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Ps. Lähdin täältä kuumasta keskustelusta hieman "lepäämään" ja keräämään voimia tänne teidän seuraanne ... :wink:
... mutta jos ei huolita, niin jatketaan matkaa ...


Usko ja Rukous -keskustelu saa kyllä aina jotenkin karvat nousemaan pystyyn: loputonta jäätävää "oikeaoppisuutta" ja omaviisautta. Todella aktivistista, älyllisyyden menestyksen teologiaa. Oppi on omissa viisaissa käsissä ja muiden tulkinta aina vähän - tai paljon - väärä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Oppikahinat
« Vastaus #10 : 11.09.06 - klo:18:33 »
Mielellään sitä meikäläinenkin noissa oppikahinoissa melskaa ...
Onhan siinä tietysti kiehtoviakin piirteitä. Jokainen meistä haluaisi olla Suuri Voittaja. Myönnän sen itsekin.
Ainahan pojat ovat tykänneet taisteluleikeistä - ja (nykyään) kai tytötkin?!

Parempi kuitenkin lienee pitää ainakin suuremmat "mölyt" omassa vatsassaan ... varsinkin jos tullut suuren opin "rokkaa" tai mämmiä syötyä. Silloin sitä voi löytyä muualtakin kuin masusta ...

Ps.
[Älkää nyt sitten vain sanoko tähän: Nimimerkki: "kokemusta on"].
koi syö ...

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #11 : 11.09.06 - klo:18:41 »
Text removed due to BBcode timeout problems
Alkuperäinen viestiteksti:

Lainaus käyttäjältä: "kaali_koi"
Ps. Lähdin täältä kuumasta keskustelusta hieman "lepäämään" ja keräämään voimia tänne teidän seuraanne ... :wink:


Itsekin tulin sieltä, tarkoituksenani avata keskustelua mm. näistä silmiini sattuneista körttejä koskevista sitaateista:
Lainaus käyttäjältä: "de Muerto"
Olisi jälleen kiva tietää keitä mahtavat olla nämä "oikeaoppiset" joita lainausmerkeissä usein parjataan. Ilmeisesti aika moni ei katso itse kuuluvansa oikeaoppisten joukkoon, eli mitä he silloin ovat? Vääräoppisia? Hereetikkoja siis? Sekö on muka ansio, nimittäin että ei ole oikeaoppinen?[...]Tämä nyt oli tätä nitkutusta termien väärästä käytöstä. Mutta oikeasti: huomaatteko kuinka absurdia on se tapa, jolla esim. kotimaa-lehti yms. körttikristilliset mediat ovat onnistuneet muuttamaan käsitteen "oikea oppi" merkitsemään "ahdistavaa dogmaattisuutta". Tajutonta..
Lainaus käyttäjältä: "Svend"
Itse olen esimerkiksi mieltänyt, että uskojarukous.net sivuston profiilia värittää kriittisyys nykyistä kansankirkollista ideologiaa ja sen epäterveitä implikaatioita kohtaan. Tämä on kuitenkin vielä kaukana vihasta. Jotkut foorumit taas ovat avoimesti kansankirkollisuuden nimeen liputtavia. Mieleen tulevat körttifoorumi ja nuorikirkko-blogi.


Lainaukset on poimittu ketjusta, jossa hämmästellään joidenkin kristillisten foorumeiden vihamielisyyttä kansankirkkoa (tai kansankirkkoaatetta) kohtaan. kaali_koi ehti vähän ensin.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #12 : 12.09.06 - klo:09:58 »
Ylläpidolta off-topic:
Kuten ainakin jokunen teistä ehti jo huomaamaan, oli tämä ketju tavoittamattomissa eilisillasta tähän aamuun asti. Yhdessä viestissä oli virheellistä koodia, mikä aiheutti viestiketjun avautumattomuuden. Sotku ei tokikaan ollut tahallisesti ja tarkoituksella aiheutettu. Tekniikkaa voidaan syyttää siitä, että se alkujaan on päästänyt ongelmakoodin läpi.

Myös yhden satmanin kirjoittaman viestin jouduin poistamaan avautumattomuutta selvittäessäni. Liitän sen tähän:

Lainaus käyttäjältä: "satman"
Kumma, ettei minua kiinnosta muut saitit, vähän Big Brother, mutten ole päässyt keskustelemaan sinne, en ole saanut oikeutta, eikä kiinnosta sitten kuitenkaan niin paljoa, että kovin yrittäisin saada selkoa, mistä johtuu. En ole vielä kokeillut uutta nickiä. Olisko nykyinen jo niin rokkinsa ryvettännä ensimmäisessä BB:ssä, ettei ennee kelepoo, sano, kirjoitti?
No hyvä. Aasiaan aasiaan, eläköön Asem!
Ikävyyteni ehkä on syypää isien perintöön pitäytymiseen. En enää hae enkä etsi, vain kaipaan kuten virressä 415 lopuksi todetaan: lähdemme liikkeelle kaipauksesta.
Siksi risti ja rukous -sivustot saavat osaltani olla omissa oloissaan. He etsivät tavallaan, talo elää ajallaan. Vierasta mikä vierasta.
Kun vaan edes omat jaksaisivat minua viheliäistä mutaporsasta kestää; edes kotona olisi lämmin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?
« Vastaus #13 : 12.09.06 - klo:10:41 »
Lainaus
Oppi tarpeellinen ja - mikään ei ole sallittu?


Varsinainen johtopäätös! :roll:


Lainaus
Tunnistan itsessäni taudin "oikeaoppiset" oireyhtymät:
oikea oppi pelastaa, minä olen oikeaoppinen, vain minä ja joku muu harva ymmärtää oikean opin, meidän oikeaoppisten pitäisi erota vääräoppisista, Jeesus tuli antamaan meille oikean opin, Raamatusta on ennen muuta etsittävä oikeaa oppia, Kaikki maailman oikeaoppiset, liittykää yhteen!



Erittäin vakava tauti. Se joka väittää tietävänsä oikean opin, on jo lähellä ehdotonsa suvaitsemattomuutta. Mikään ihminen ei kristinuskossaan ole oikeaoppinen, koska kaikki on syntisiä, erehtyviä ja omaan mahdottomuuteensa sidottuja. Tautiin on myös lääke. Kannattaa lukea seuraavan vuoden ajan vain ja ainoastaan kaunokirjallisuutta. Siitähän se nopeasti tokenee.

Salis
Acta, non verba.

Poissa kaali_koi

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 31
Olen prostestantti
« Vastaus #14 : 12.09.06 - klo:11:06 »
Raskasta on tämä protestantismi!

Raamattu yksin - ja MINÄ sen oikean opin tulkki (ex catedra).


Salis:
Lainaus
Tautiin on myös lääke. Kannattaa lukea seuraavan vuoden ajan vain ja ainoastaan kaunokirjallisuutta. Siitähän se nopeasti tokenee.

Jeps. Vakava tauti vaatii hyvää hoitoa ja sopivia lääkkeitä.
Tuota lääkettä pitää kokeilla. Siinä ei kai tarvitse välittää vaikka kirja ei olisikaan niin oikeaoppinen?
 - Ja mistäpä minä poloinen sen tietäisinkään?

Varmaan tuo kaunokirjallisuus auttaa erilaisiin kovettumiin,
eri puolilla kehoa - sydämessäkin. Toivotaan niin.

Onneksi sitä saa vieläpä ilman reseptiäkin...
koi syö ...