Kirjoittaja Aihe: Elenius vs. Lehtinen  (Luettu 16736 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Elenius vs. Lehtinen
« : 12.05.20 - klo:13:56 »
Tuon tämän aiheen aamuhartaus-osiosta tänne, koska mielestäni se tänne kuuluu.  Tarkoitan asiaa, joka tuntuu olevan monille heränneille traumaattinen. Joskus 1980-luvulla Olympiastadionilla amerikkalainen Billy Graham piti joukkotilaisuuksia, joissa hän kutsui kansaa myös "eteen". Tällaiseen meininkiin ilmaisi silloin jyrkän vastalauseensa mm. Jaakko Elenius. Viime aikoina olen myös kuullut viitattavan näihin tapahtumiin ja siihen että "kyllä Suomessa olisi ollut ihan tarpeeksi julistajia ilman Grahamiakin". Kotimaa-lehdessäkin oli asiasta samansisältöinen kirjoitus äskettäin. Itse en pidä tuota 1980-luvun kampanjaa mitenkään tuomittavana ja ihmettelen, miten siitä jaksetaan yhä provosoitua.
Tuolloin päävastuussa sen järjestelyistä taisi olla Kalevi Lehtinen, joka kai sitten Eleniuksen kanssa yritti saada aikaan jonkinlaisen sovun. En tiedä, onnistuivatko.

En tiedä, on tällä foorumilla suotavaa nostaa tällaisia kysymyksiä esiin. Uutena jäsenenä olen tässä suhteessa aika estoton. Ja kuten sanoin, olen ottanut etäisyyttä herännäisyyteen nyt vanhoilla päivilläni.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #1 : 12.05.20 - klo:14:17 »
Itse olin aikoinaan tuolla tilaisuudessa, kuten moni muukin.
Toivottavasti moni sai kokea siellä apua, siunausta ja ennen kaikkea rohkaisua, kuten minäkin.
Jotenkin koen että olisi hyvä kokea yhteyttä yhtenä suurena Kristuksen seurakuntana,
eikä niinkään herätysliikenäkökulmasta tutkien missä menee sopivuuden rajat.
Ihmiset olemme erilaisia, siksi kai on herätysliikkeitä ja seurakuntia olemassa,
mutta Jeesus on sama, eikä Hän heitä ketään ulos joka Hänen luokseen haluaa tulla.

Takavuosikymmeniltä muistan omakohtaisesti hyvänä myöskin Tampereella monena vuonna
pidetyt Yhteys-aktiot, siellä pääpuhujana oli Dennis Clark tulkkinaan Jouko Neulanen.
Nuo tilaisuudet olivat myös eri seurakuntien yhteisesti järjestämiä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #2 : 12.05.20 - klo:15:35 »
Toimittaja Hannu Kuosmanen lopettaa bloginsa Kotimaa24;ssä näin:
Niin kauan on toivoa, kun uskossaan heikot körttiläiset vielä jaksavat kirkossa elää ja vaikuttaa. Vaikka ei siitäkään mitään kansanliikettä ole tullut.

Mutta takaa se ainakin sen, että kirkko yhä edelleen hyväksyy täysivaltaisiksi jäseniksi myös elämässään vähemmän onnistuneet ja uskossaan epävarmat kyselijät. Sitä perintöä kannattaa vaalia.
...
En ole jaksanut, viitsinyt enkä ehtinyt juurikaan kurkata po Blogeja, etenkin kun Herättäjän omat sivut loppuivat loppuvuodesta 2017.

Tänään kuitenkin luin ensin provogatiivisen blogin Konservatiiviset kristityt ja silloin osuin silmään ( nimenomaan siihen näkevään ) nimi Billy Graham jonka Missio Helsinki showssa olin itsekin ' kristittyjä stadionin nurmikolle' lahtaamassa, Jaakko Eleniusta lainaten.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/missio-helsinki-teki-kirkkohistoriaa-graham-kirkollisti-kortit/
...
Miksi minäkin olin ? Nyt mietiskelen että olin kutsuttu kuin jonkin kuuluisan rock-tähden fanijoukkoihin, ja niin sitä mentiin kun ei ollut ymmärrystä vielä kyllin annettu. Joukkosuggestio, hieno tunnelma ja maailmanparantajan mieli vei mennessään.

Graham nimittäin saattoi yhteen kaksi Missio Helsingin kriitikkoa: arkkipiispa John Vikströmin ja körttijohtaja Jaakko Eleniuksen. Ja tuli näin – tietysti täysin tietämättään - vahvistaneeksi körttiläisyyden aseman kirkon ehdottomana valtavirtana.

https://www.kotimaa24.fi/blogit/missio-helsinki-teki-kirkkohistoriaa-graham-kirkollisti-kortit/



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #3 : 12.05.20 - klo:15:36 »
Kirkon tutkimuskeskus taisi tehdä tutkimuksen Missio Helsingin yleisöstä. Suuri osa stadionille saapuneista oli pääkaupunkiseudun aktiivisia seurakuntalaisia, jotka olisivat muuten olleet kotiseurakuntansa tilaisuuksissa. Monet kävivät useissa Mission kokouksissa. Heitä oli runsaasti myös siinä joukossa, joka tuli puhujakorokkeen luo. Ilo siitä, että tuhannet saivat kuulla evankeliumin ja vastaanottaa Kristuksen, kuihtui kenties joihinkin kymmeniin.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #4 : 12.05.20 - klo:15:51 »
Pidän herätyskokouksia, joissa kutsutaan kuulijoita tulemaan puhujan luo ’antamaan itsensä’ amerikkalaisena perinteenä, joka on Suomessa jokseenkin uusi.
Krahhamleipee vae rukkiista sanarrieskoo?
Graham kelpaa, mutta ranskis on jo melko heppoista, paahtoleipäviipaleista puhumattakaan.

Hengellisen sovellutuksen saatte sepittää itse.

 :icon_cool:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #5 : 12.05.20 - klo:17:56 »
Mielenkiintoista olinhan siellä minäkin. Sain shokin sillä olin lukenut hänen sen illan puheensa meidän mökin biolanilla istuessa vanhoista Valituista Paloista, tapahtumat oli vain siirretty oman perheen jäseniin. Vaatimattomat puheenkirjoittajat herralla. Minua pyydettiin tulemaan toisenkin kerran, mutta yhdessä oli jo liikaa.
Helluntailaiset ystäväni kertoivat kuinka heillä väkeä koulutettiin marssimaan eteen pyydettäessä. Luterilaiset väittivät, että se oli kiellettyä. (heh heh)

Teknistä käännytystoimintaa ilman elävää Jumalaa. Se siitä Elenius oli oikeassa.

Olen käynyt Lehtisen käännytyskurssin (Campus Crusade for Christ) ja hämmästelen oppilaiden sokeutta.

Se siitä!
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #6 : 12.05.20 - klo:18:27 »
Olen kokemuksistani näissä pippaloissa kertonutkin, olihan koulutettuna sielunhoitoavustaja paikalla viitenä iltanana stadionin kentällä.

Tarkoin ohjeistettua toimintaahan se oli. Ennakolta koulutettiin niin ev.lut kirjossa kuin helluntaikirkon salilla. Organisaatio oli amerikkalaista.

Määrätyt raamatunpaikat kerrattiin moneen kertaan ja monisteista jaettiin lisää toimintaohjeita. Papit ja saarnaajat kouluttivat tehokkaasti.

Hengellisten laulujen vaikutus oli suuri kansan lämmittelemiseksi. Valtava kuoro ja tunnetut solistit vetivät ihmisiä ympäri maamme linja-auto ja junalasteittain.

En silloin ymmärtänyt että se oli hengellistä manipulointia ja suggestiota. Taitavasti tehtynä sillä oli samantainen teho kuin maailmankuululla rokkibändillä Ruisrokissa tms. megatapahtumassa.

Me ajelimme koko kevään Billy Graham Helsinki-Missio-tarra auton takalasissa ja pudottelimme esitteita naapuruston postilaatikoihin.

Mitä seurasi kohdallani. Oli perustettava raamattupiiri, jälleen yksi. Tekemistä, organisointia ja jatkuvaa keskeistä samojen porukoiden kanssakäymistä, perheen, suvun ja ystävien kustannuksella.
Olin kuin kala koukussa. Aloin kärsiä. Se  ei   ollut  Jumalan mielen mukaista.

Vasta jättäydyttyäni pois niistä porukoista tuli kirkonpenkki ja pelkkä messuissa käyminen merkitä minulle vapautumisen  toivoa.

Kuten tiedätte muutos tuli, Lahden Herättäjäjuhlat vuonna 2007.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #7 : 12.05.20 - klo:22:53 »
Lainaus käyttäjältä: seppos
Olin aikoinaan Stadionilla kuuntelemassa Billy Grahamia ja se oli minusta täysi floppi. Hän oli ominut Valituista Paloista kaksi tarinaa ja sijoittanut ne perheeseensä. Olin saman kesänä lukenut ne tarinat mökin PuuCee:ssä olevasta suuresta VP:kokoelmasta. Tämä epärehellisyys yökötti minua ja kunnioitukseni karisi täydellisesti koko showsta

Lainaus käyttäjältä: Mansipaani
Minusta se on ihan hyvä se B.Graham yhdistyksen ohjelma Deissä, vaikka Amerikkalaista meininkiä vierastan tosi paljon, ja sanoma on äärimmäisen yksinkertainen ja pelkistetty, jopa lapsellinen. Mutta siinä on jotain aitoa ja kivaa.
 

Lainaus käyttäjältä: juhani
Lahdattiin tätä kansaa Stadionilla.



Ps. Viestit lainattu viestiketjusta: Mitä tänään…3.
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=2292.105

Poissa jannevuo1

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 40
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #8 : 13.05.20 - klo:11:56 »
Täytyy sanoa, että oli pienoinen yllätys, että useimmat kommenteistanne ovat aika kielteisiä. En itse ole koskaan ollut kyseisissä tilaisuuksissa. Kansan Raamattuseuran toimintaan olen jonkin verran osallistunut, enkä ole oikeastaan havainnut mitään kovin vastenmielistä painotuksissa, paremminkin päinvastoin. Eilen oli joku tiputtanut postilaatikkoon Campus Crusade for Christ -järjestön traktaatin. Seköhän se on se kehotus tehdä omakohtainen uskonratkaisu, joka hiertää körttiläisiä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #9 : 13.05.20 - klo:12:09 »
Jeesus korjaa vaivaiset syntiset, ei siihen tuputtajia tms. muita välikäsiä tarvita.

Auttava lähetystyö on eri asia ja myös Raamatun opetus ja lukeminen sellaisenaan, kuten messussa luetaan.

https://www.h-y.fi/siionit/nyt-tuhlaajapoika-jo-nouse-ja-kay.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #10 : 13.05.20 - klo:14:22 »
Minä koen arveluttavaksi sen, että missiot näyttivät olevan muuta kuin niiden järjestävät sanoivat - ehkä uskoivatkin - niiden olevan. Kerrottiin suurista evankeliumilla tavoitetuista joukoista, vaikka samat kristityt matkustivat  bussilasteittain kokouksesta toiseen. Minuakin kutsuttiin aikoinaan mukaan joillekin missioretkille. Katsottiin suu auki, kun ilmoitin, että ne eivät ole kaltaisiani varten.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #11 : 13.05.20 - klo:14:23 »
Taitaa olla kaksi ihmisrotua:

Ne jotka vaeltavat omin voimin tyytyväisinä elämäänsä, laiskotellen, vihellellen,
työtaakan alle väsyen....miten vaan...
Mutta he eivät löydä tietään Jeesuksen ristin juurelle muutoin kuin evankelioimistyön kautta
ja että kerrotaan että ihminen on syntinen ja tarvitsee armoa ja anteeksiantoa ja parannusta
pelastuakseen.

Ja toinen ihmisrotu joka huomaa tuon kaiken ilman evankeliointia.

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #12 : 13.05.20 - klo:14:30 »
Niin juu...

Ja toki on kolmas ihmisrotu...valtaväestö...joka piut paut välittää noista kummastakaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #13 : 13.05.20 - klo:17:00 »
Billy Graham oli mielestäni erittäin maltillinen julistaja - on monia riehakkaampia persoonia tuossa ammatissa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elenius vs. Lehtinen
« Vastaus #14 : 13.05.20 - klo:17:48 »
Billy Graham oli mielestäni erittäin maltillinen julistaja - on monia riehakkaampia persoonia tuossa ammatissa.

Tuo on totta, mutta.

Kun olen käynyt myös Lehtisen evankeliointi kurssin niin. Kurssilla opetettiin mm. kuinka pitää kirjoittaa ylös mustakantiseen vihkoon ketkä nostivat käden ylös kun kysyttiin niitä, jotka tulivat uskoon tässä kokouksessa. Tulos tai ulos. Huh huh kyllä oli hommaa. Minua etoi. Katsoin kun muut kuolasivat Lehtistä ja taas oli pientä pahoinvointia. Sitten kansa uskoo häneen kuin Jumalaan. Samaa tyyliteltyä sirkusta BGhomma.

Älkää loukkantuko minuun, olen tosissaan oleva ihminen. Tosikolla ei ole helppoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi