Karamazovissa onkin kahdeksan osaa. En ole kiinnostunut Mitjan isosta osuudesta. Aljosan tarina olisi. Tuottajan kannalta myyvin ikäkausi on kuitenkin pariutuminen.
M. on keskimmäinen veljeksistä. Työkaverini kertoi kolmesta koulunkäyntiä aloittelevasta pojastaan, että keskimmäinen on tervein. Keskellä on suojassa. Vanhin avaa miinanpolkijana uraa, nuorin on pahnanpohjimmaisena vaarassa tallautua. Jos ja kun hän selviää, hän menee ennenpitkää vanhempien ohi.
M.:n osa on edustaa kulminaatiopistettä, jossa tapahtuu ihmiselon merkittävin asia, avio, sillä elämän tarkoitus on jatkaa elämää. Rakkaus liittyy myös tähän. Stanislav Jerzy Lec'illä on kommentti: "Lapsi on rakkauden sivutuote.", kuitenkin. Aforismi korostaan avioitumisessa rakkauden olennaista roolia.
Useimmat elokuvien juonet päättyvät onnellisesti eli "He ovat löytäneet toisensa". Useimmat romaanien juonet päättyvät perheen perustamiseen. Lapsen syntymän odotus ja lapsen kasvu ja kasvatus eivät ole yleisön mielestä kiintoisia.
Näytelmä, draama, syntyy jännitteestä. Nyt on lapsuus takana ja nuoruutta jo eletty. Lisääntymisvietin paine on suurimmillaan. Mutta mistä löytyy kumppani? Tuleva puoliso edustaa toiseutta, johon olisi hitsauduttava. Edellytyksenä on sulaminen. Vasta sitten voi liittyminen onnistua. Katsoja saa eteensä sulaa hulluutta. Mennään pohjamutien kautta, kuitenkin keinahdetaan myös korkealla taivaan sinessä ja vaaleanpunaisissa unelmissa.