Kirjoittaja Aihe: Kilvoittelu  (Luettu 14401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #15 : 25.02.18 - klo:12:03 »
Menin rikki pari vuotta sitten. Tuli maailman ajatukset mieleen "kun kunnia menee, niin mainehan siinä kasvaa", mutta mittari ei ole sama. Olen siis murhehuoneessa istuva isä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #16 : 25.02.18 - klo:12:09 »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #17 : 25.02.18 - klo:12:29 »
Mitä mieltä olette sellaisesta kun yksi ystävä sanoi oikein kaipaavansa ' synnin-saarnaa'. Tarkoittaen kai sitä, että pappi sanoo synnit synniksi.

Minä, kuten kyöstikin, koen kuulevani sen sisäisenä äänenä itse Herralta Jeesukselta Kristukselta.

Tuota synnistä puhuvasta Herran Jeesuksen Kristuksen sisäisestä äänestä voisi käyttää myös termiä: Pyhän Hengen puhe.
Raamatun mukaan Hänen päätehtävänsä ihmiskunnan keskellä onkin muistuttaa maailmaa sen synnistä ja ohjata ihmistä Jeesuksen luo.

Jollakin tapaa tuo Pyhän Hengen puhe ymmärtääkseni ei ole irrallaan ihmisen ulkoapäin tulevasta tiedosta, jota saamme Raamatusta, toisen ihmisen puheen kautta tai itse sitä lukemalla.

Ymmärtääkseni luterilainen tapa tulkita Raamattua on sellainen, että Jumala löytyy ihmisen ulkopuolelta. Omasta sisimmästä ei Jumalaa löydy, eikä Jumalaa sieltä pidä etsiäkään. Jumala kuitenkin puhuu ihmisen sisimpään.
Toki Raamatussa myös on mainintoja siitä, että Jumala tulee asumaan omiin lapsiinsa.
Tästäkin asiasta on vaikea kovin tyhjentävästi puhua, on tämäkin niin moniulotteinen asia.

Minun sisäiset ääneni ovat pääsin olleet hyvin epäilyttäviä ja kun monien niiden viestien sisältöjä on tarkistettu/selvitetty, niin eivät ole olleet todellisuuden kanssa missään tekemisissä.
Mutta, kaikki eivät ole, kuten minä.


Sama on myös rukouksemme, silloin kun ei muuta osaa sanoa, niin Jeesuksen rukous: Herra Jeesus Kristus Jumalan poika armahda minua syntistä. Ja tämä ainakin kolmeen kertaan.

Näinpä. Vaikea sitä on monesti kovin selkeästi sanoiksi pukea kaikki se, mitä oikeasti tarvitsee.

Sellainen ajatus minulla tuosta rukouksesta on myös, että kun synnin kauheuden tietoisuus tai helvetin pelko tai jokin muu Jumalan mielen mukainen murhe on ihmiselle lahjoitettu, niin voi olla jopa vaikeaa jättää tuon rukouksen rukoileminen kolmeen kertaan. Tuolloin tuo rukous - tai joku muunnelma tuosta rukouksesta - toistuu satoja tai tuhansia kertoja päivässä.

Sitten, kun tuo murhe otetaan pois, rukous harvenee tai jää kokonaan pois ja mielen täyttää monet muut hyvät, mutta
ei-kristilliset asiat. Tätä tilaa mm. Jonas Lagus kutsuu suruttomuuden tilaksi.
Laguksen mukaan suru, vaino, murheet ja vastoinkäymiset ovat ystäviä, jotka auttavat ihmistä kulkemaan kaitaa tietä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #18 : 25.02.18 - klo:12:38 »
Kiitos, saan lukea ja pyytää ymmärrystä, sitä Herra on luvannut antaa, pitää huolta!   :eusa_pray:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #19 : 25.02.18 - klo:12:41 »
Riitta mainitsi ystävästään, joka kaipaa enemmän saarnaa synnistä.
Nykyään tuollainen saarna ei ole muodissa. Luultavasti saarnaaja ottaa kovan riskin, jos siitä kovin syvällisesti ryhtyy saarnaamaan.

Itseäni häiritsee se, että oman syntisyyteni kokeminen ja tiedostamiseni on kovin lapsen kengissä.
Välillä huomaan ajattelevani omaa hyvyyttäni ja perustelujakin sille olen löytävinäni.

Viime torstaina hätkähdin Kauniaisten Raamattuopistolla olevassa aamuhartaudessa synnintunnustuksen lukemisen yhteydessä, kun sisimpäni voimakkaasti todisti, että en minä monelta osin ole tehnyt noita asioita, joita tuossa synnintunnustuksessa mainitaan. En ole kovinkaan suuri syntinen.
Miten petollinen ja epäluotettavan valheellinen ihmisen sisikunta ja sen viestit voivatkaan olla!

Minun kaltaisilleni ihmisille kunnon synnin saarna, jossa synti selkeästi saarnataan synniksi, olisi hyvin terveellistä.
Haluaisin kuulla enemmän tuollaisia saarnoja.
Minulle käy myös hyvin se, jos kohtaisin jonkun traktaattien jakajan, joka saarnaisi minut syntiseksi.
Tuollaisia saarnoja kohtaan liian harvoin ja jos kohtaan, taitavat olla vain pään silitystä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #20 : 25.02.18 - klo:12:42 »
Haluaisin minäkin ola tuossa Mallan 1944:lle antamassa ruusussa mukana. Olen lukenut 1944:n riipaisevia tekstejä syvää surua tuottavasta asiasta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #21 : 25.02.18 - klo:12:49 »
Kyösti, minulle sopii, että annamme sen yhdessä ja yhteistuumin.
Murhehuoneessa oleminen on surua ja tuskaa täynnä, vielä aikojenkin päästä, ajoittain murtavana läsnä ja isänä ja äitinä lapsi ei koskaan unohdu sydämeltä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #22 : 25.02.18 - klo:12:55 »
Samoin minä haluan yhtyä Mallan antamaan ruusuun veljelle!   :eusa_pray:

Olen vuosikymmenet itseäni puolustellut ja selityksiä löytynyt...
siksi kai olen jämähtänyt tähän missä olen...
Herra minua armahtakoon, antakoon anteeksi...olen hiljaisen kuulijan ja lukijan paikalla...
Käyttäköön Herra minua, saakoon virittää antamansa lahjat palaviksi...
Mikähän se Kari Haapalan laulu onkaan...syntisen rukous...tai jotain sinne päin...
voisin yrittää etsiä linkin...Benkkukin sen tänne linkittänyt...Herra on suuri virittäjä...
virittää minutkin...olen pahasti epävireessä välillä...
Näen kuitenkin sen että Jumala on minut luonut, olen ainutlaatuinen suuri ihme...
eikä minulla ole lupaa pitää halpana Jumalan luomistyötä!!!

Kääääk!    Halleluja!    Kiitos Herralle!

 :109: :109: :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #23 : 25.02.18 - klo:12:57 »
Kyösti, minulle sopii, että annamme sen yhdessä ja yhteistuumin.
Murhehuoneessa oleminen on surua ja tuskaa täynnä, vielä aikojenkin päästä, ajoittain murtavana läsnä ja isänä ja äitinä lapsi ei koskaan unohdu sydämeltä.

Hienoa, kiitos.
Kaikki, joilla on lapsia, jollain tavalla kokevat jonkinlaista raastoa mielensä maailmassa asian johdosta.
Toki ilman lapsiakin sen voi kokea, mutta omat lapset jotenkin tuovat voimakkaan lisäsävyn asiaan.
Todella hyvä asia on se, että 1944 on pystynyt jakamaan tuota kuormaa täällä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #24 : 25.02.18 - klo:12:58 »
Niin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #25 : 25.02.18 - klo:12:59 »
Näen kuitenkin sen että Jumala on minut luonut, olen ainutlaatuinen suuri ihme...

Tämä on myös eräs ehdottoman tärkeä ja luovuttamaton palanen ihmisenä olemisessa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #26 : 25.02.18 - klo:13:01 »
Kahta samanlaista ihmistä ei ole.
Jokainen on persoonallisuus, persoona.
Ja uskon, että jokaisella on oma tehtävänsä täällä ajassa.

Ja vn, ojennamme siis kolmisin tuon ruusun vaikkei se surua helpota, mutta kun en muuta oikein osannut, niin laitoin ruusun.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #27 : 25.02.18 - klo:13:02 »
Kiitos!!!    :109:    :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #28 : 25.02.18 - klo:13:03 »
Ja mustavalkoisena.
Joskus elämä on ikään kuin aivan mustavalkoista.
Toisinaan taas näkee kaikki sateenkaaren kauniit värit.
Koko taiteilijan paletin värejä ja kuin kesäisen kukkaniityn väriloistossaan ja kauneudessaan vaan toisinaan elämä kuorii ja jää ikään kuin ainoastaan musta ja valkoinen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kilvoittelu
« Vastaus #29 : 25.02.18 - klo:13:05 »
Tuli mieleen...jospa olisin kylmä tai palava....musta tai valkoinen...
En saisi olla penseä...tasaisen harmaa...mikään ei silloin puhuttele...kosketa...