Kirjoittaja Aihe: Ekologinen jalanjälkesi  (Luettu 21637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #30 : 01.01.08 - klo:01:25 »
Vuoden ensimmäiset virsiseurat on taas pidetty. Seuraava isompi tähtäin on nyt Espoon juhlat. Sinne kaikki mukaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #31 : 01.01.08 - klo:16:59 »
Jälkijättöiset herättäjäjuhlien rääppiäiset pidetään kesällä viikon päästä Olympiastadionilla. :wink: ps. olen ollut jonossa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #32 : 23.01.08 - klo:15:54 »
Lupaavat Tampereen kaupungin nettisivuilla että ekotallaaja-testi olis päivitetty vuoden 2007 loppuun mennessä. Elänkö väärää vuotta vai eikö nyt muka oo jo vuosi 2008?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #33 : 23.01.08 - klo:22:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Lupaavat Tampereen kaupungin nettisivuilla että ekotallaaja-testi olis päivitetty vuoden 2007 loppuun mennessä. Elänkö väärää vuotta vai eikö nyt muka oo jo vuosi 2008?

Tampere on kai osa hidasta Hämettä?  :lol:
Nyt siellä lukee: "Palautamme uudistuneen Ekotallaajan pelattavaksenne todennäköisesti vuoden 2007 loppupuolella." joten toivottavasti saavat alkuvuonna valmiiksi...

t epo-tallaaja

Poissa Tina Yvonne

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #34 : 03.02.08 - klo:12:33 »
Aihe kiinnostaisi kovasti. Onko kellään tietoa jostain muusta (suomalaisesta) testistä tai ekologisen jäljen mittarisivusta netissä ?

Jostain juuri luin, että esim kaurapuuron keittäminen sähköhellalla kulutti luontoa yhtäpaljon, kuin jonkin tietyn kilometrimatkan ajaminen autolla ja mikroaaltouunilla tehty kaurapuuro sitten taas tuotti paljon vähemmän ajokilometrejä.
Tällaisia testejä olisi kiva tehdä itsestään ja käytöksestään, jos vaikka saisi aikaiseksi muutosta parempaan.

Tosin tuo edellä mainittu kaurapuurojuttu herätti kysymyksen siitä, minkälaisen selkärepun  tai jalanjäljen aiheuttaa se mikroaaltouunin hankinta  (jos taloudessa jo on sähköhella)? Siis sen uunin tekeminen, raaka-aineet ja muutaman vuoden kuluttua jätteenä....
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #35 : 03.02.08 - klo:12:49 »
Noh, meillä kotona nyt on varmaan ihan sama, kun ruoka tehdään puuhellalla, niin samalla puumäärällä lämpiää useampi kattila ja sitten vielä lämpöä pirttiin. Samoin äiti pistää monesti uuniin yöksi jotain, niin tulee sekin lämpö hyödynnettyä.

Ja kaurapuurosta tulee kattilassa paljon parempaa kuin mikrossa, sanokoot muut mitä tahansa, mutta minulle riitti muutama kerta mikropuurokokeilua ja nykyisin keitän Kuopiossa puuron sähköhellalla, samoin kuin muutkin ruuat. Mikro on sitten valmiin ruuan lämmittämistä varten.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Tina Yvonne

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #36 : 03.02.08 - klo:20:04 »
En ole ihan varma, mihin se puuronkeittojuttu perustui, mutta isolle porukalle puuro kattilassa ja hellalla keitettynä tulee kyllä varmaan ekologisesti paremmaksi vaihtoehdoksi. Mikrossa vain yksi lautasellinen kerrallaan...

 Meilläkin on puuhella ja kaasukeittolevyt käytössä. Ei sähkölevyjä lainkaan, vain uuni.
Jostain kyllä murheellisena luin, että puilla lämmitys ei ole lainkaan luontoystävällistä...
Olen lammas pienoinen, karitsainen Jeesuksen !

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #37 : 04.02.08 - klo:22:53 »
Vaikka keittelenkin (vielä) aamupuuron vain itselleni, niin eipä ole juolahtanut mieleen että mikrossa sen tekisin. Muutenkin niin kertakaikkisen hyödytön kapistus, ainut mihin tulee käytettyä niin pullan sulattaminen pakkasesta. Ruokakin maistuu paremmalta kun laittaa paistinpannulle nokareen voita ja käristelee siinä, makaroonilaatikkokin on parempaa kun hellalla lämmittää...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #38 : 05.02.08 - klo:12:01 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ruokakin maistuu paremmalta kun laittaa paistinpannulle nokareen voita ja käristelee siinä, makaroonilaatikkokin on parempaa kun hellalla lämmittää...


Totta! Täysin samaa mieltä olen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #39 : 07.02.08 - klo:08:21 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ruokakin maistuu paremmalta kun laittaa paistinpannulle nokareen voita ja käristelee siinä, makaroonilaatikkokin on parempaa kun hellalla lämmittää...

Ja ah! niin terveellistä pidemmän päälle, luulemma?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22055
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #40 : 07.02.08 - klo:09:40 »
Niinpä.

"Kun laittaa silavan päälle paksusti voita, pysyy kolesterolit kurissa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #41 : 07.02.08 - klo:18:46 »
Koilestroli pysyy kurissa, kun läskin paestaa voessa.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #42 : 07.02.08 - klo:19:30 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Ruokakin maistuu paremmalta kun laittaa paistinpannulle nokareen voita ja käristelee siinä, makaroonilaatikkokin on parempaa kun hellalla lämmittää...

Ja ah! niin terveellistä pidemmän päälle, luulemma?
Jaa-a enpä tiedä sitten onko tuo nyt niin järjettömän paljon epäterveellisempää. Ei sitä voitakaan tartte määrättömästi sinne pannulle ängetä, silleen kevyesti että ei pala kiinni. Öljystä (etenkin oliiviöljystä) jää minusta ruokaan semmonen kummallinen sivumaku niin en ole ruukannut sillä paistaa ollenkaan. Totta se himpun terveellisempää saattais olla mikrossa lämmittää, mutta maku on pannulla paistellessa sen verran parempi että uhraan ilomielin sen verran terveyttä ja vastapainoksi syön maukkaampaa ruokaa. Mulla ei ole mikrolle muuta virkaa, kuin pullan sulattaminen pakkasesta - siihen se soveltuukin erinomaisen hyvin. Joskus saatan kiireessä lihapiirakan viskata mikroon, mutta ennemmin nekin pannulla sillon harvoin kun tulee syötyä. Pääasiallisesti tulee kuitenkin tehtyä ruokaa itse ja lämmitettyä pitkin viikkoa, eli on tuokin terveellisempää kuin monella kaverilla jotka vetelee melekeen pelekkiä eineksiä...

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #43 : 07.02.08 - klo:19:41 »
Ei elämässä voi kaikkea aina ajatella sillein, että mikä on terveellistä ja mikä ei. Kyllä elämästä pitää voida nauttiakin. Tietysti perusasenne nyt kannattaa olla terveellistenkin tapojen kannalta ajateltu, kun pitemmän päällehän se on hyvä. Kuitenkin itse olen ajatellut, että ei haittaa yhtään, että monena viikonloppuna tulee ostettua irtokarkkeja iso pussi ja saattaa mennä yhdessä illassa. Samoin sallin itselleni kyllä voin käytön arkiruuassakin, kunhan se on kohtuudessa.  Pitää ruuan olla hyvää ja omasta mielestäni voi on parasta. Eikä se todellakaan ole mikään paha (pahimmasta päästä siis) aine, jos ei ole kohonnut kolesteroli. Samoin monet muut "pienet paheet" (en itse ajattele niitä semmoisina) olen sallinut itselleni hyvällä omalla tunnolla. Kohtuus kaikessa siis!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ekologinen jalanjälkesi
« Vastaus #44 : 07.02.08 - klo:20:03 »
^Juu sepä se. Ennemminkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen että paljonko syö ja kuinka usein, kuin siihen että onko tuossa nyt kaks vai kuus kaloria. Nyt tässä itte taas ruvennut pikkusen liikkumaan ym. mukavaa vielä lisäksi niin on aikalailla hyvä kunto ja fiilis taas, tupakka ja kahvikin jäänyt pikkusen vähemmälle. Ikinä en ole kaloreita laskenut, enkä kyllä ala laskemaankaan. Kyllä se peilistä jo näkee jos pitää muuttaa ruokailutottumuksiaan, ei siinä tartte mitään laskutoimituksia kaveriksi. Kyllä minusta ihan hyvin on mennyt kun fiilispohjalta on lähtenyt aattelemaan, eikä liikaa pähkäile kaloreita ja muuta hömppää. Tolokku mukana ruuanlaitossa ja muussakin touhuamisessa niin hyvin menee :D