Kirjoittaja Aihe: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä  (Luettu 17833 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #30 : 24.11.17 - klo:12:29 »
Lainaan vielä itseäni:
"
Nykykörttiläisyydessa ymmärtääkseni pääsääntöisesti ymmärretään sana "armo" = "lupa olla se, mikä olet".
"

Mitä Pena ja muut ovat mieltä, onko tuo väitteeni totta?

Minä en usko että se on totta.

Armosta kuitenkin lienee tuolla seuratuvan puolella oma keskustelunsa. Mitä jos nykykörttiläisyyden arvostelun sijaan vastaisit aloittajalle? Mitä körttiläisyys juuri sinulle antaa?

Muoks. onhan noita keskusteluja armosta käyty moniakin:
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=2165.msg75437#msg75437
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=24.msg171#msg171
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=1010.msg25920#msg25920
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=1149.msg30027#msg30027
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4388.msg186792#msg186792
ja muitakin. Sinne vain jatkamaan, tilaa on!
« Viimeksi muokattu: 24.11.17 - klo:12:35 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #31 : 24.11.17 - klo:12:39 »
Vilkaisin kysymystä ja se oli kaksiosainen:  "Miten koet Herännäisyyden ja ennen kaikkea, mitä se sinulle antaa? "

Penalle: käsitykseni olen juurikin saanut vuorovaikutuksesta nykykörttiläisten edustajien kanssa, niin kirjallisen kuin äänimuodossa olevan aineiston perusteella.
Jos Pena ja Öppiäinen ovat sitä mieltä, että olen väärässä, niin tilanne on siis tällä hetkellä minun esittämääni väitettä vastaan 2 - 1.

Kaikkien edun mukaista olisi, jos väitteeni olisi väärä.

Körttiläisyydessä olen havainnut sellaisen piirteen, että ollaan äärimmäisen herkkiä arvostelulle.
Hyvää löytyy toki myös paljon. Esim. pienimuotoisissa körttiseuroissa tunnelma on kodikas.
Kenties paras anti mitä nykykörttiläisyys muulle kristikunnalle voi antaa on Siionin virret. Jos pitäisi äänestää paras viimeisten muutaman sadan vuoden aikana luotu laulukokoelma, niin luultavasti äänestäisin Siionin virsiä parhaimmaksi, lähinnä sanoituksen tähden.
« Viimeksi muokattu: 24.11.17 - klo:12:45 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #32 : 24.11.17 - klo:12:47 »
Vilkaisin kysymystä ja se oli kaksiosainen:  "Miten koet Herännäisyyden ja ennen kaikkea, mitä se sinulle antaa? "

Entä tuo ennen kaikkea -osuus? Mitä siihen vastaisit?

Mutta siitä toisesta jutusta, ei tällaisesta asiasta voi äänestää. Tarvitaan enemmän perusteluja väitteille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #33 : 24.11.17 - klo:12:49 »
Mitä jos nykykörttiläisyyden arvostelun sijaan vastaisit aloittajalle? Mitä körttiläisyys juuri sinulle antaa?

Niinpäniin.
Ei muuta, kuin itsekukin kehumaan nykykörttiläisyyttä, negatiivisen esiintuominen ei ole suotavaa!

Totuus on kuitenkin se, että nykykörttiläisyys ei poikkea tässäkään suhteessa mistään muusta suunnasta: löytyy paljon hyvää, mutta löytyy myös kääntöpuoli, jolle moni on sokea.
Ja näin saakin olla ja se pitää hyväksyä. Sädekehät kannattaa heittää roskiin, ei niitä tarvita.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #34 : 24.11.17 - klo:12:52 »
Mutta siitä toisesta jutusta, ei tällaisesta asiasta voi äänestää. Tarvitaan enemmän perusteluja väitteille.

Jos perut äänesi, tilanne onkin sitten 1 - 1.
Minä olen tätä mieltä, joku muu on toista mieltä.
Samassa veneessä ollaan.
Ei kannata suuttua, jos joku uskoo toisin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #35 : 24.11.17 - klo:12:55 »
Entä tuo ennen kaikkea -osuus? Mitä siihen vastaisit?

En tiedä, kestäisitkö lukea kaikkea sitä, mitä tuohon vastaisin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #36 : 24.11.17 - klo:12:56 »
Uskoisin, että jokainen haluaa tulla kokonaisvaltaisesti kohdatuksi, hyväksytyksi.
Ja kun sellaista saa kokea, siitä on hyvä jatkaa matkaa.
----------------------------
Ryöväri ristillä.

Kun kohtaa kokonaisvaltaisen armon se on jotain ihan huikaisevaa.
Siitä jaksaa jatkaa matkaa tarpoen eteenpäin tai kontaten, joskus nousta kuin kotkan siiville.

Armo on Kristuksessa.
Hän oli ristillä puolestamme.

Armo voi tehdä ihmisten kesken vallankumouksen jos se "oikein" saisi vaikuttaa, uskoisin, sellaisena kuin pyhä Jumala sen meille tarkoitti.

Silloin ei olisi velkojan mieliala, ei vanhemman veljen mieliala tuhlaajaveljeään vastaan.

Kiitos vapahtaja hyvä armostasi.
Kaiken kattavasta hyvyydestäsi ihmistä kohtaan.

J akun me itse saamme olla armahdettuja, silloin luonnollinen seuraus siitä on se että me armahdamme ja toivon mukaan olemme "laupiaita samarialaisia" lähimmäisiämme kohtaan.

Kiitos tästä Malla!

Aamen!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #37 : 24.11.17 - klo:12:57 »
Körttiläisyydessä olen havainnut sellaisen piirteen, että ollaan äärimmäisen herkkiä arvostelulle.

Ihan mielenkiinnosta, ketkä ovat vähemmän herkkiä?

No, minähän en väitä edustavani körttiläisyyttä, joten minun käytökseni pohjalta ei kannata körttiläisyydestä tehdä päätelmiä. Mutta vaikka tällä foorumilla niin koska minulle se toinen olennainen körttiläisyyden piirre on toisten arvostelusta pidättäytyminen niin hieman aina yllättää kun täällä kuitenkin ruvetaan arvostelemaan, arvosteltiin mitä suuntaa tahansa. Eli kyllä, olen herkkä arvostelulle, mutta myös niin että hätkähdän kun ruvetaan mollaamaan vaikka karismaatikkoja. Se nyt ei vain vastaa minun käsitystäni siitä, kuinka Kunnon Körttiläisesti käyttäydytään.

Se on eri asia sanoa, miten tässä-ja-tässä liikkeessä tehdään/ymmärrretään tämä-ja-tämä asia väärin kuin kertoa omaa kokemustaan, miksi se-ja-se porukka ei minulle itselleni sopinut. Jälkimmäistäkin sorttia keskusteluissamme on esillä (mm. Riitta-mummin kertomuksen omista kokemuksistaan viidesläisyyden parissa).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #38 : 24.11.17 - klo:13:01 »
Niinpäniin.
Ei muuta, kuin itsekukin kehumaan nykykörttiläisyyttä, negatiivisen esiintuominen ei ole suotavaa!

Totuus on kuitenkin se, että nykykörttiläisyys ei poikkea tässäkään suhteessa mistään muusta suunnasta: löytyy paljon hyvää, mutta löytyy myös kääntöpuoli, jolle moni on sokea.
Ja näin saakin olla ja se pitää hyväksyä. Sädekehät kannattaa heittää roskiin, ei niitä tarvita.

Höh, et nyt lukenut mitä kirjoitin.

Jos kysytään, mitä jokin asia antaa, eikö silloin ole asiallista kertoa, mitä se asia antaa? Ei se ole sädekehän kiillotusta, vaan vastaus kysymykseen.

Kyllä kääntöpuolenkin esille ottamista pyydettiin. Mutta kieltämättä olen ihmetellyt, kun sinulla niin usein on se kääntöpuoli vain esillä, että mitä sinulla on sitten se hyvä puoli jota arvostat. Siitä niin harvoin puhut että kummastelen miksi jaksat roikkua mukana (jollet sitten vain evankelioidaksesi ja meitä muita oikeaan ohjataksesi). No nyt mainitsit Siionin virret, se on ymmärrettävä syy kyllä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #39 : 24.11.17 - klo:13:06 »
"
Nykykörttiläisyydessa ymmärtääkseni pääsääntöisesti ymmärretään sana "armo" = "lupa olla se, mikä olet".
"

Ymmärrän että tämä on johtanut siihen että koen että "joukkoon rakastaminen",
toisten tukeminen, rinnallakulkeminen, esirukous....on ehkä vähentynyt...

Siis, muuallakin kuin körttiläisyydessä.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #40 : 24.11.17 - klo:13:11 »
Tuo Öppiäisen mainitsema evankelioinnin kohteeksi joutumisen pelko on eräs körttiläisyydessä vahvasti asuva piirre.

Körttiläisyyden piiristä löytyy muutakin hyvää luettavaa, kuin vain Siionin virret.
Paavo Ruotsalaisen elämänkertoja luultavasti körttiläisyyden piirissä myydään.
Kallis Hunajanpisara-kirjanen on eräs aarre, joka löytyy myös körttiläisyyden piiristä.
Yleensäkin kirjat, jotka käsittelevät Paavo Ruotsalaista ja hänen aikansa herännäisyyttä, ovat mielestäni tärkeää suomalaista hengellistä aarteistoa.
Körttiläisyyden juurien tutkiminen voi olla hengellisessä mielessä äärimmäisen antoisaa, huomattavasti antoisampaa, kuin esim. viidesläisyyden juurien tutkiminen, siitäkin huolimatta, vaikka nykyviidesläisyys lienee lähempänä Paavon ajan körttiläisyyttä, kuin nykykörttiläisyys.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #41 : 24.11.17 - klo:13:14 »
Kehaisen tässä vielä körttiläisyyden hienoa historiaa, johon kannattaa tutustua.
Esim. Jonas Laguksen tekstit, Paavo Ruotsalaisen elämänkerrat, ........

On kuitenkin hyvä pitää mielessään, että nykykörttiläisyydellä ja Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläisyydellä uskonkäsityksen osalta ei ole kovin paljoa yhteistä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #42 : 24.11.17 - klo:13:19 »
Tuo Öppiäisen mainitsema evankelioinnin kohteeksi joutumisen pelko on eräs körttiläisyydessä vahvasti asuva piirre.

En minä pelkoa maininnut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #43 : 24.11.17 - klo:13:21 »
En minä pelkoa maininnut.

OK, eli korjaan lausuntoani jättämällä 3 ensimmäistä sanaa pois:
Evankelioinnin kohteeksi joutumisen pelko on eräs körttiläisyydessä vahvasti asuva piirre.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Herännäisyydestä tai körttiläisyydestä
« Vastaus #44 : 24.11.17 - klo:13:26 »
Pilkkujako työ viilaatte, vai onko tässä jostain isommasta jutusta kyse...  ?    :eusa_angel: :039: