Kirjoittaja Aihe: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?  (Luettu 30248 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #90 : 01.02.10 - klo:15:38 »
Juu, jokainen sanokoon mielipiteensä, paitsi minä. Ok.

Tutki Siioninvirsiä. Ai sekö se pointti on joka multa on jäänyt?
Mitäköhän muuta pitäisi vielä, että riittäisi?
Jos Herännäisyys on jotenkin vain se mitä Siioninvirret, niin aika ahdasmielistä.
Outoa jos joku vakaumus perustuu joihinkin virsiin.
Jos nyt yrittää ottaa selvää herännäisyydestä, niin pooh, ku kivitetään.

No ilmeisesti pitää taas pitää pari viikkoa paussia minimi kirjoittelussa.
Ei jaksaisi alkaa riidellä turhasta.

Jotenkin ymmärrän sen kun kirkontyöntekijät valittaa, että seurakuntatyössä tulee kiusatuksi.
Kait se jos ei osata joustaa erilailla ajattelevien kanssa ja ollaan jyrkkiä on sellaista ilmapiiriä jonka keskellä on vaikeaa olla.

Olen nyt viimeajat tutkinut tuota kiusaamisilmiötä, miksi ihmiset on niin ilkeitä ja suvaitsemattomia toisiaan kohtaan.
Miksi se oma mielipide on niin tärkeää olla se tärkein ja viimeinen?
Miksi kaikkea erilaista ja fiksumpaa vihataan ja kiusataan?
Varmaankin joku epävarmuus omasta itsestään on siinä taustalla ja epävarmuus josko tulee jotain poikkeavaa joka järkyttää sitten mieliä. Kuten joku muutoksen pelko?
Luulen että varsinkin vakaumuksellisten ihmisten parissa työskentely voinee olla yhtä helv.....
Johan on kumma jos ei ihmiset opi elämään ilman taistelua, vaikka ovat erilaisia ja uskovat erilailla. Järkevä keskustelu sen suuremmitta tunteenpurkauksia olisi kyllä oppimisen paikka ihmisille.

Suomi24 kirjoituksessa mihin viitattiin huomasin useamman olleen hermostunut siitä, että körtit ovat niin sivistyneitä?
Varmaan tarkoittivat mun kirjoituksia?(Vitsi)
Mutta mikä paha siinäkin on?
Olisi kiva jos itsekkin osaisin ja voisin sivistyneesti asioista kirjoitella.

No miehille kauha ja kaikille rauha, mun puolestani. :icon_rolleyes:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #91 : 01.02.10 - klo:16:00 »
Siionin virsien 'ahtaus' on sitä, ettei mikään riitä kelpaamiseen. Ei sinunkaan, Viisveisaaja, tarvitse veisata niitä päälläsi seisten. Ainoastaan armosta kelpaamme.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #92 : 01.02.10 - klo:16:18 »
Juu, jokainen sanokoon mielipiteensä, paitsi minä. Ok.
[--]
Olen nyt viimeajat tutkinut tuota kiusaamisilmiötä, miksi ihmiset on niin ilkeitä ja suvaitsemattomia toisiaan kohtaan.
Miksi se oma mielipide on niin tärkeää olla se tärkein ja viimeinen?
Miksi kaikkea erilaista ja fiksumpaa vihataan ja kiusataan?
Varmaankin joku epävarmuus omasta itsestään on siinä taustalla ja epävarmuus josko tulee jotain poikkeavaa joka järkyttää sitten mieliä. Kuten joku muutoksen pelko?
Luulen että varsinkin vakaumuksellisten ihmisten parissa työskentely voinee olla yhtä helv.....
Johan on kumma jos ei ihmiset opi elämään ilman taistelua, vaikka ovat erilaisia ja uskovat erilailla. Järkevä keskustelu sen suuremmitta tunteenpurkauksia olisi kyllä oppimisen paikka ihmisille.

Meillä kaikilla on pieni pätemisen tarve, se on kai ihan luonnollista.
Tässä on kyllä viime viikkoina ollut ainakin itselläni myös tarve muuttaa omaa kantaa aika paljon, kun on kuunnellut muita. Se oma mielipide vaan pitää yleensä useimpien tunkea esiin, vaikka se nyt olisikin periaatteessa sama kuin jo aikaisemmin esitetty.

Siionin virsien 'ahtaus' on sitä, ettei mikään riitä kelpaamiseen. Ei sinunkaan, Viisveisaaja, tarvitse veisata niitä päälläsi seisten. Ainoastaan armosta kelpaamme.

Mitäpäs sitä muuta... Kohtuus on jo liikaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #93 : 01.02.10 - klo:20:31 »
Mitä körttiläisyys sitten on? Siitä en ole saanut tolkkua, mutta luonnehdin itteni jotenkin siihen mitä sen ymmärän olevan ja facebookkiin olen laittanut uskonnoliseksi vakaumukseni körtti, no pikkasen huumorimielelläkin.

Siis minusta se on sitä alatien kulkemista nöyränä ja seuroissa käyntiä ja oman hengellisen elämän vaalimista tiedostaen oma mahdottomuus Jumalan edessä.
Ihmisten kohtaaminen samalta tasolta tai, jopa alempaa, koska me olemme mahdottomia suhteessa Jumalaan ja koska me olemme armon alla, emme tekojen ja suoritusten.
Oman huonouden tunnustaminen Jumalan edessä tulisi kyllä tehdä ihminen nöyräksi ja pieneksi.
Siionin virret kait on yks mikä myös kuuluu asiaan, mutta kun se on niin pienipränttistä se teksti niissä kirjoissa en ole jaksanut syventyä tutkimaan niiden sisältöä sen enempää mitä seuroissa on kuunneltua tultu.

Hyvin olet körttiläisyydestä tolkun saanut.

Isopränttistä Siionia minäkin suosittelen, mutta parhaiten niihin todellakin voi syventyä seuroissa, kuka veisaten, kuka veisuun keskellä kuunnellen.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #94 : 01.02.10 - klo:22:27 »
mullon niitä myytävänä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #95 : 01.02.10 - klo:22:43 »
Onhan se totta, että aika pinnallista ja sliipattua on tämä hyvin voivan nykyherännehen vaellus. Kosketuspintaa ei kaiken turhuuren alta taharo löytyä, vaikka niin toivooskin. Kaiken maallisen janoaminen tukahruttaa elävän veden janon.
Lueskelin karuja juttuja ihimisistä elämän takapihoolta, jotka ottivat vastaan sen olienkorren, mikä on meille kaikille varattu.
Eräs miäs kertoi laittaneensa panoksen aseesehen, jolla oli tarkootus lopettaa oma kuria elämä. Avas viälä summanvaraasesti raamatun epätoivossaan. Kiriootus muuttui eläväksi Jumalan sanaksi.

30:12-17
 
"Sillä näin sanoo Herra: ´Paha on sinun vammasi, kipeä on
saamasi isku. Ei kukaan aja sinun asiaasi, sinun haavaasi ei
paranneta, se ei kasva umpeen. Kaikki sinun rakastajasi ovat
sinut unhoittaneet, sinua he eivät kysy. Sillä niin kuin vihollis-
tä lyödään, olen minä sinua lyönyt kovalla kurituksella, koska
sinun rikoksesi on suuri, sinun syntisi monilukuiset. Miksi vali-
tat vammaasi, kipusi kovuutta? Koska sinun rikoksesi on suuri,
sinun syntisi monilukuiset, olen Minä sinulle tämän tehnyt. Sil-
Minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saa-
mistasi iskuista, sanoo Herra, sinun Siion, jonka nimenä on
´Hyljätty´, se josta kukaan ei välitä." (31:3): "Kaukaa ilmes-
tyy minulle Herra, iankaikkisella rakkaudella Minä olen sinua ra-
kastanut, sen tähden Minä olen sinua rakastanut, sentähden
Minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta."
http://www.ristintie.com/Uskomme/index.htm

Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #96 : 02.02.10 - klo:05:38 »
Juu, jokainen sanokoon mielipiteensä, paitsi minä. Ok.
Näin se on, onneksi Viisveisaaja me "erilaiset" ja "väärällä aikakaudella, väärään paikkaan syntyneet" emme ole yksin.

Hyvin olet körttiläisyydestä tolkun saanut.

Kyllä olen saanut ja tuloksena on ettei se "kalastelu" poikkeaa tänään muista uskonnollisista suuntauksista. Kilpailu on kovaa ja kehityksen mukana on pysyttävä....priorisointia.
Toisaalta riittääkö voimat...aika näyttää, epäilen... paitsi Hänellä,onneksi.




 

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #97 : 02.02.10 - klo:19:06 »
Jos nyt yrittää ottaa selvää herännäisyydestä, niin pooh, ku kivitetään.

Relax...relaa...älä ole moksiskaan...

Joku pakoitti minut pyytämään anteeksi arviointiani sinusta - oisko se ollut joku omaksi tunnoksi kutsuttu? Se tuo vanha Aatu tahtoo aika usein sekoittaa pakan. Kristitylle kuuluva käytöskin - se vain aina unohtuu, valitettavasti.

Olet kelpo kaveri...

Ystävyydellä ja rakkaudella
Sielun vihollisen vaivaama sielu.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #98 : 02.02.10 - klo:22:45 »
Onhan se totta, että aika pinnallista ja sliipattua on tämä hyvin voivan nykyherännehen vaellus. Kosketuspintaa ei kaiken turhuuren alta taharo löytyä, vaikka niin toivooskin. Kaiken maallisen janoaminen tukahruttaa elävän veden janon.
.......
30:12-17
 "... Sillä niin kuin vihollista lyödään, olen minä sinua lyönyt kovalla kurituksella, koska
sinun rikoksesi on suuri, sinun syntisi monilukuiset. Miksi vali-
tat vammaasi, kipusi kovuutta? Koska sinun rikoksesi on suuri,
sinun syntisi monilukuiset, olen Minä sinulle tämän tehnyt. Sil-
Minä kasvatan umpeen sinun haavasi ja parannan sinut saa-
mistasi iskuista, sanoo Herra, sinun Siion, jonka nimenä on
´Hyljätty´, se josta kukaan ei välitä." (31:3): "Kaukaa ilmes-
tyy minulle Herra, iankaikkisella rakkaudella Minä olen sinua ra-
kastanut, sen tähden Minä olen sinua rakastanut, sentähden
Minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta."
http://www.ristintie.com/Uskomme/index.htm
Tässä oli minulle päivän saarna, kiitos siitä! Minulle käy usein niin, että kun poistun täältä kaupunkielämästä maaseudulle, niin asiat asettuvat oikeisiin uomiinsa, siis tärkeät asiat erottuvat joutavasta himp-hampusta. Rauha ja hiljaisuus tuovat esiin jotain olennaista, milloin mikäkin asia selkenee. Oman elämän yksinkertaistaminen, tärkeät asiat, valinnat.. Näen silloin ikäänkuin selvemmin.  :eusa_angel:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #99 : 02.02.10 - klo:23:11 »
Juu, jokainen sanokoon mielipiteensä, paitsi minä. Ok.

Tutki Siioninvirsiä. Ai sekö se pointti on joka multa on jäänyt?
Mitäköhän muuta pitäisi vielä, että riittäisi?
....
Jos nyt yrittää ottaa selvää herännäisyydestä, niin pooh, ku kivitetään.
......
Järkevä keskustelu sen suuremmitta tunteenpurkauksia olisi kyllä oppimisen paikka ihmisille.

Minusta jokainen voi ja saa sanoa mielipiteensä, ihan turhaan tuo paitsi minä.

Ja minä olen niin hölmö, että minusta tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Tämä tuli mieleeni noin muuten vain. Jos jotakuta 'sivistyneesti' huvittaa tai 'ei kestä', kun joku ei tajua, niin ihan vapaasti. Miten voi oppia, jos tietää jo valmiiksi.. Sitäpaitsi olet ilmeisen hyvin päässyt selville herännäisyydestä.

Järkevä keskustelu on toivottavaa, mutta välillä kuohuu yli, se on luonnollista. Mutta.. usein se anteeksipyyntö onkin vaikein asia, vaikka siihen olisi aihetta. On helpompi vetäytyä syrjään ja jättää asia sikseen. (Tämäkin noin 'tulipahan mieleeni', muuten vaan.) 
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #100 : 03.02.10 - klo:16:43 »
Minulle käy usein niin, että kun poistun täältä kaupunkielämästä maaseudulle, niin asiat asettuvat oikeisiin uomiinsa, siis tärkeät asiat erottuvat joutavasta himp-hampusta. Rauha ja hiljaisuus tuovat esiin jotain olennaista, milloin mikäkin asia selkenee. Oman elämän yksinkertaistaminen, tärkeät asiat, valinnat.. Näen silloin ikäänkuin selvemmin.  :eusa_angel:

Noin käy usein minullekin ja paras paikka selkeyttää ajatuksia on lapsuudenkoti, nykyisin vapaa-ajan viettopaikka tai sitten vaikka lyhytkin luontoretki kunnon patikoinnin puuttuessa 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Ääni kirkosta: autoritaarinen herännäisyys?
« Vastaus #101 : 03.02.10 - klo:21:57 »
...tai sitten vaikka lyhytkin luontoretki kunnon patikoinnin puuttuessa 

Teltasta tuli mieleen Herättäjäjuhlat! Jos lähden Kiuruvedelle, niin tulee taas telttailtua, kuten juhlilla usein ennenkin.  :)
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa