Kirjoittaja Aihe: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen  (Luettu 10253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #30 : 26.12.09 - klo:20:34 »
Kauheaa kidutusta että pitäisi niin aikaisin joulukirkkoon!  aattohartaus sen takia ilman muuta!  Muuten kyllä aattohartaudet on menneet vähän sellaisiksi "piparipossu"-juhliksi että joulun sanoma siellä tuntuu monesti olevan se piparipossu tai mantelipossu, niin ja tietysti että MEIDÄN kakara esiintyy siellä, sehän se on tärkeätä.  Joten aamujumalanpalvelus sen takia! Aivan hyvin  voisi vaihtaa niin että aamulla viideltä tai kuudelta kidutettaisiin ihmisiä loputtomilla tenavakuoroilla ja piparipossuista puhumisella; -onhan se muutenkin kidutusta nousta niin aikaisin aattoisen ylettömän syömisen jälkeen.

-aattohartaudessa sitten voisi olla joku "kuiva" ja tuikitavallinen pappi (mieluiten vähän laihankäkkänä, mutta kovaääninen) -joka puhuisi kuivasti "kuivasta" jouluevankeliumista ja veisattaisiin laahaavasti iänikuisia virsiä. Se kovasti kelpaisi minulle! Muutenkaan en välitä piparipossuista. Raavas mies syö kinkkua!


Ja toinen juttu mitä en voi sietää on, että virsiä veisataan pianolla.  :018: Pyhäinhäväistys, ja vielä joulukirkossa!  Joulukirkossa pitäisi urut pauhata niin mahtavasti että korvat soi vielä viikon sen jälkeenkin!  Eikä mitään "pilvimuuristavalovälähtää"-pillityksiä vaan jykeviä, kunnon virsiä isolla V:llä, mieluiten Lutterin virsiä.




...pitää mennä juomaan, alkoi kurkkua kuivata...
Täyttä asiaa ja niin hauskasti kirjoitettu. Kiitos taas makeista nauruista.   
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #31 : 27.12.09 - klo:01:01 »
... juomaan
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #32 : 27.12.09 - klo:04:08 »
ja nauttimaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #33 : 27.12.09 - klo:13:00 »


   Eiväthän nämä kirkkokäynnit sinällään ketään pelasta, ei niitä käsittääkseni lueta ansioksi, MUTTA: saattaa hyvinkin jostain jumalanpalveluksesta joskus joku siemen lähteä itämään, ehkä joku asia vahvistuu. Ja mukava tätä ketjua on ollut lukea: on kiva katsella missä ihmiset ovat liikkuneet. Itselleni ainoa joulunajan kirkkohetki ( jos televisiota ei lasketa ) oli tapaninpäivänä Tikkurilan kirkossa. Pappeina Kristiina Kartano ja Janne Silvast, kanttorina Iina Katila. Paikalla 20 henkeä. Kolehti Kristilliselle työväenliitolle.

    Kirkon väritys verenpunainen!

   "Tapani-marttyyristä" puhuttiin,  kerrottiin myös kristittyjen vainoamisesta tai kiusaamisesta tässä ajassa eri puolilla maailmaa. :kahvi:

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #34 : 27.12.09 - klo:14:29 »
Teillä on siellä kylällä kaunis, ehkä vähän rapistunut ortodoksikirkko ja vielä hienolla paikalla melkein joen rannassa korkealla töyräällä. Käyn monesti talvella läheisellä sillalla katselemassa koskikaroja ja jätän auton kirkon parkkipaikalle.

Vanhaa hautausmaata kirkon ympärillä tulee myös ihasteltua. Kirkko taitaa olla aika vanha. Muistelen Taipaleen ort.seurakunnan olevan jotain 500 vuotta vanhan?

Jeps, Jumalansynnyttäjän Tihvinäläiselle ikonille pyhitetty, vuonna 1906 valmistunut kirkko on koko seurakunnan pääkirkko ja huhujen mukaan yksi Suomen kauneimpia ortodoksikirkkoja. Itse kävin siellä joka vuosi hartaustilaisuudessa ollessani vielä peruskoulussa. Viinijärven koululla on edelleen mielestäni hieno tapa käyttää kaikki oppilaat kerran vuodessa sekä Taipaleen kirkossa että Viinijärven luterlilaisessa kirkossa. Harva lähtisi omaehtoisesti tutustumaan toisen kirkkokunnan kirkkoon.

Ikä meni melkein oikein. Seurakunnan kotisivut tiesivät iäksi noin 450 vuotta.


   Eiväthän nämä kirkkokäynnit sinällään ketään pelasta, ei niitä käsittääkseni lueta ansioksi, MUTTA: saattaa hyvinkin jostain jumalanpalveluksesta joskus joku siemen lähteä itämään, ehkä joku asia vahvistuu. Ja mukava tätä ketjua on ollut lukea: on kiva katsella missä ihmiset ovat liikkuneet. [--]

Jumalanpalvelus - Jumalan tekemä palvelus ihmisille (?)
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #35 : 28.12.09 - klo:21:08 »
- Tenavien takia aattohartauteen koko klaani, mutta parasta oli kun yhtenä jouluna sain vääntäydyttyä itsekseni aamukirkkoon. Ei siinä tilaisudessa suurensuurta eroa ollut. Jopa seudun lapsikuoro oli roudattu paikalle. En osaa sanoa mistä ero; ehkä siitä etten oikein osaa relata jos ympärillä on liuta sukua. Jokin tekovika, josta yläkertaan on epäilemättä huomauteltu eräät kerrat.... Se oli hieno aamu...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #36 : 05.01.10 - klo:12:09 »
Joskus olen käynyt sekä yömessussa että aamukirkossa, viimeaikoina on jäänyt tuo yömessu väliin kun ei tyttö tahdo jaksaa niin pitkään valveilla pysyä eikä tarvikkaan. Viime vuonna oltiin koko sakki aamulla liikkeellä, mutta tänä vuonna ei naisväki osoittanut heräämisen merkkejä, joten taapersin itse -26 pakkasessa seitsemäksi kirkkoon. On vaan valitettavan vähäksi käynyt meillä tuo aamukirkkoon osallistujien määrä, ihan viime vuosina. Muistelen vielä 2-3 vuotta sitten kun kävi niin väkeä oli lisäpenkkejä myöten ja mattimyöhäset seisoskellen, virsikirjatkaan eivät seurakunnan puolesta riittäneet. Yöllä kyllä on väkeä piisannut kirkkoon, mutta minä olen sen verran tahtonut perinnettä kunnioittaa, että aamulla olen vääntäytynyt liikkeelle. Adventtina oltiin kyllä koko sakilla, ja toinen kovin suosittu tilaisuus on ollut Kauneimmat Joululaulut, tänäkin vuonna oli kirkko täynnä niin iltapäivällä kuin illallakin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jouluna kirkkoon vai aattohartauteen
« Vastaus #37 : 05.01.10 - klo:21:48 »
kiitos m.k. kun Sinä tulit foorumille... en ole pystynyt jättämään tätä "..."
wilhelmi niskasen jäljillä