Kirjoittaja Aihe: Kirkosta eroaminen  (Luettu 28491 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #30 : 20.01.10 - klo:19:04 »
Onko juolahtanut mieleen hyvät foorumin keskustelijat, että miltä tuntuu kyseisen nuoren miehen lukea. Teidän  ”hyviä neuvoja”  ja toteamuksia hänen tämän hetkisestä ratkaisusta.

Itse olen tehnyt vaikka minkälaisia virheitä ja vedätyksiä tai jopa suoraa valehdellut foorumilla. Mutta olen hyvin usein ne myöntänyt ja kertonut avoimesti ne Teille. Näin ollen minä myös vastaan niistä tekemisistäni itse, tietoisesti en tiedostamatta.

Nyt suosittelisin viheltää peli poikki, foorumin ylläpitäjältä.

Vai kuuluko meidän kasvattaa tätä kyseistä nuorta miestä ja piiskata häntä.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #31 : 20.01.10 - klo:19:59 »
Kyseinen nuori mies ei edes tiedä tämän foorumin olemassaolosta, ei lue tätä, eikä tiedä, että minä kirjoitan tänne. Poika maksaa kyllä veroja, koska on koulun ohessa töissä monta tuntia viikossa + kesätöissä. Ja kyllä, rakastamme häntä vakaumuksesta riippumatta. Voidaan kuitenkin Benkun ehdotuksesta lopettaa tämän yksittäisen tapauksen käsittely, olen jo tähän mennessä saanut monta hyvää neuvoa ja lohdutuksen sanaa. Kiitos niistä!

Mutta ei varmaan olisi pahitteeksi keskustella tästä ilmiöstä yleisellä tasolla, koska näin kirkko menettää paljon jäseniään. Mitä vanhemmat voivat tehdä ja mitä heidän kuuluu tehdä tässä tilanteessa?
Lyö särö väärään varmuuteeni.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #32 : 20.01.10 - klo:21:00 »
Mutta ei varmaan olisi pahitteeksi keskustella tästä ilmiöstä yleisellä tasolla, koska näin kirkko menettää paljon jäseniään. Mitä vanhemmat voivat tehdä ja mitä heidän kuuluu tehdä tässä tilanteessa?

"Toiselta ihmiseltä ei kysellä hänen parannuksestaan tai uskonratkaisustaan. Usko ja elämä ovat Jumalan kädessä. Tällainen odottava ja ikävöivä usko merkitsee Paavo Ruotsalaisen (1777-1852) hengellisen perinnön hengessä luottamista Jumalan aikatauluun".
http://www.h-y.fi/

Onko mahdotonta ymmärtää Jumalan aikataulua, näköjään on.

Herännäisyys eli körttiläisyys on elämisen, ajattelemisen ja uskonnon sekä hartauden harjoittamisen tapa. Se puolustaa arkaa ja ikävöivää uskoa, jossa Kristuksen ja ihmisen väliin ei aseteta mitään. Jumala on suuri ja ihminen pieni. Armo kuuluu kaikille.    
http://www.h-y.fi/

Me emme saa asettaa Kristuksen ja ihmisen väliin mitään. Mutta ilmeisesti näyttää olevan että totuus on sittenkin toinen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #33 : 20.01.10 - klo:21:27 »

Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata hautaan, jos omaiset tai muut vainajan hautauksesta huolehtivat henkilöt sitä pyytävät. Siunausta ei kuitenkaan toimiteta, jos vainaja on selvästi ilmaissut tahtovansa toisin tai jos pappi sielunhoidollisessa keskustelussa tai muulla tavoin saamansa käsityksen nojalla katsoo, ettei kirkolliseen hautaan siunaamiseen ole riittäviä perusteita.

Muistotilaisuudesta ei ole mainintaa, mutta KJ:n 4. luvun 1 § toteaa: Seurakunnan tulee huolehtia alueellaan asuvien sielunhoidosta, kristillisestä uskosta ja elämästä sekä tarjota tilaisuus yksityiseen rippiin. Tämä on erityisesti seurakunnan pappien ja lehtoreiden tehtävä, mutta kuuluu myös seurakunnan muille jäsenille. Mt

 Näillä kai mennään, eli sopimusten mkaan?  Mutta se ei todella ole mikään peruste että "kaikkihan maksavat kirkollisveroakin", kuten Salis jo huomautti, eivät nimittäin maksa ne kirkosta eronneet yksityishenkilöt.

- MInusta juttu olisi selvä kuin pläkki: Itse en käsitä, miten kirkosta eroamalla kantaa ottanut siunatttaisiin mitenkään kristillisin menoin.  Eihän minun jäännöksiänikään käsitellä buddhalaisittain kaiketi sentään, vain, jos nyt joku siihen innostunut jälkeläinen vaatii!Olkoon eroamisen motiivi mikä hyvänsä sitä kunnioitettakoon.

Omaisten sielunhoidon tarpeesta ja hätääntymisestä voidaan kaiketi huolehtia erikseen.

Mikä noitatemppu ja kaiken hyväksikääntäjä se kirkollinen hautaansaattaminen on siis???

« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:21:31 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #34 : 20.01.10 - klo:21:51 »
Kirje oli maistraatilta ja se oli vahvistus eroamisesta uskonnollisesta yhteisöstä eli kirkosta. Tapahtunut 13.1.2010. Eikä poika ollut sanallakaan varoittanut meitä "vanhuksia"!
Hän on tulossa viikonloppuna käymään. Miten otan asian esille? Vai otanko asiaa esille mitenkään muuten kuin vain selittämällä, miksi avasin kuoren. (

Tiedätkö, Mami, minua ei vaivannut vaikka otit tämän täällä esille, emmehän tiedä edes sinun nimeäsi, pojan suhteen tuollainen taitaa olla juri nettitoimintojen ansiosta niin tavallista, että häntä nyt tunnistettaisiin vielä huonommin, eikä täällä järin ruodittukaan ole.  Tenavat järjestävät joskus yllätyksiä:  Ei siitäkään pidetty, että aikanani tupsahdin viikonloppuna kotiin kihlasormus nimettömässä, kun vanhemmat eivät olleet tätä sulhasmiestä edes tavanneet.  Mahdoton huolihan noista tulee, mutta omaa päätään on jokaisen kai sitten vain saatava takoa seinään.

Kai itsekin toteaisin tilanteen, ja perään no comments. Olisin kyllä ihan kiinnostunut kuulemaan, kuinka meni ja millä mielellä erositte. Ja todella: Kirkkoon pääsee vaivattomasti takaisinkin,  mutta mahdollinen hyvin onneton avioliitto saa vanhemmat syyttelemään - jälleen ihan aiheetta - itseään: Mikä meissä oli vikana kun lapsi ei edes esitellyt sulhastaan, ja nyt siinä on monta onnetonta ja osa pieniä lapsia...olisimmeko me voineet varoittaa...olisiko meidän pitänyt... ja niistäkin toivutaan.  Jos nyt joku ärsyyntyy siitä että kirjoitat tänne, niin minulla ei ole vastaan vaikka lähettisit yksityisviestin - jos itse tahdot!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #35 : 20.01.10 - klo:22:10 »
Tiedätkö...
Voidaan kuitenkin  lopettaa tämän yksittäisen tapauksen käsittely,

Joskus ilmeisesti on vaikeeta ymmärtää kun itsekeskeisyys jne. menevät edelle asiassa kuin asiassa, niin minullakin kuin näköjään Sinullakin ikävöivä ja monella ihmisellä, tälläkin keskustelufoorumilla.

ps. Onneksi on Armo uusi, huomennakin.
« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:22:14 kirjoittanut Benkku »

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #36 : 20.01.10 - klo:22:51 »
(taas lensi eetteriin valmis viesti, joten uusi yritys  :icon_sad:)

Mami,

minäkin erosin kirkosta heti kun täytin 18!

Ja muistan kuinka järkyttyneitä vanhempani olivat.
Siinä taisi käydä juuri samoin, että kun virallinen kirje tuli kotiin
ja itse olin jossain kiertelemässä, äitini avasi sen.
 
Isä oli niin pahoillaan, että mykistyi ja
äitini mielestä olin jättäytynyt
yhteiskunnan ulkopuolelle  :107:

Mutta halusin olla itsenäinen ja irrottautua vanhempieni arvoista.
Se aikakin, vasemmistoaatteiden kulta-aika, suosi kirkosta eroamista.

No 20 vuotta meni ennenkuin tuhlaajatyttö
konttasi syömään sikojen paljusta edes  :icon_cool:

Jokaisella on oma tiensä.

Kyllä se siitä.
Herra armahda.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #37 : 21.01.10 - klo:09:18 »
Kiitos Atanasia!  :eusa_angel: Historia näköjään toistaa itseään. Silloin oli vasemmistoradikalismia ja nyt toisentyyppistä uskonvastaista ideologiaa. Aina on jotain, minkä avulla voi itsenäistyä.

Alan jo vähitellen toipua. Isänsä oli täysin järkyttynyt ja masentunut silloin, kun poika rupesi puhumaan ateismista. Minä taas nyt, kun hän erosi kirkosta. Mitä siitä voi päätellä?  :002:
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #38 : 21.01.10 - klo:09:34 »
Kiitos Atanasia!  :eusa_angel: Historia näköjään toistaa itseään. Silloin oli vasemmistoradikalismia ja nyt toisentyyppistä uskonvastaista ideologiaa. Aina on jotain, minkä avulla voi itsenäistyä.

Alan jo vähitellen toipua. Isänsä oli täysin järkyttynyt ja masentunut silloin, kun poika rupesi puhumaan ateismista. Minä taas nyt, kun hän erosi kirkosta. Mitä siitä voi päätellä?  :002:

Lapsilla on tapana järkyttää vanhempiaan, kun poika tai tyttö aikuistuessaan ei ole enää meidän kiltti, fiksu ja  hyvin kasvattamamme lapsi. Hänellä onkin yhtäkkiä samanlaisia tapoja ja vikoja, kun meillä oli aikanaan aikuistuttuamme. Emme aina muista, kuinka vaikeita itse olimme.
Acta, non verba.

myyrä

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #39 : 21.01.10 - klo:09:56 »
On kummallista, että vasemmistolaisuus ja ateismi aina liitetään yhteen. Kommunistit toki yleensä sitä ovatkin, mutta sieltäkin löytyy poikkeuksia. Voisin hyvin kuvitella Jeesuksen äänestämässä vasemmistoliittoa. Kokoomusta en mitenkään.

Minusta oikeistoaatteet on paljon vieraampia sille ajattelulle, mitä J. Raamatun mukaan edusti ja miten hän toimi maailmassa.


santtu-62

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #40 : 21.01.10 - klo:10:00 »
Lapsilla on tapana järkyttää vanhempiaan.
Näin myös näyttää olevan aikuisilla / vanhemmilla.

”Eräs hyvä ominaisuus on totuudellisuus eli henkinen rehellisyys, itselleen
uskollinen käyttäytyminen. Totuudellisuus kuuluu olennaisesti ihmisen olemukseen. Sen
tähden, jos joku todella haluaa kehittää itsessään ihmisyyttä, hänen on kehitettävä
totuudellisuuttaan niin, että se kuuluu hänen henkiseen olemukseensa. Kaikki muut
vaatimukset ovat sen rinnalla vähäpätöisempiä.” Myös Ahlman (1982, alunp. 1953, 108)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #41 : 21.01.10 - klo:10:02 »
On kummallista, että vasemmistolaisuus ja ateismi aina liitetään yhteen. Kommunistit toki yleensä sitä ovatkin, mutta sieltäkin löytyy poikkeuksia. Voisin hyvin kuvitella Jeesuksen äänestämässä vasemmistoliittoa. Kokoomusta en mitenkään.

Minusta oikeistoaatteet on paljon vieraampia sille ajattelulle, mitä J. Raamatun mukaan edusti ja miten hän toimi maailmassa.

No miksihän ateismi ja vasemmistolaisuus liitetään yhteen? Mitähän Marx sanoi uskonnosta?
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #42 : 21.01.10 - klo:10:09 »
marxin ajatuksen uskonnosta pitäis kai loogisesti ajatellen
suorastaan imeä nuorisoa uskonnollisiin liikkeisiin :icon_wink:
Herra armahda.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #43 : 21.01.10 - klo:10:18 »
Kirkossa käykin vähän väkeä. Huumenuoret ovat kuitenkin pieni vähemmistö. Kokoomuksella on suurin kannatus. Herralle kiitos!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

santtu-62

  • Vieras
Vs: Kirkosta eroaminen
« Vastaus #44 : 21.01.10 - klo:10:22 »
Kiitos Jumala siitä et ole koskaan pakottanut minua valitsemaan pimeyttä tai valoa, vaan sen valinnan olen saanut itse tehdä aina.

Rakastan Isääni ja Äitiäni, vapaudesta.

ps.jälleen kerran
No miksihän ateismi ja vasemmistolaisuus liitetään yhteen? Mitähän Marx sanoi uskonnosta?

No miksihän ateismi ja vasemmistolaisuus liitetään yhteen? Mitähän Marx sanoi uskonnosta?

marxin ajatuksen uskonnosta pitäis kai loogisesti ajatellen
suorastaan imeä nuorisoa uskonnollisiin liikkeisiin :icon_wink:
keskustelu on lähtenyt... :icon_wink:

Lapsilla on tapana järkyttää vanhempiaan
Näin myös näyttää olevan aikuisilla / vanhemmilla
« Viimeksi muokattu: 21.01.10 - klo:10:28 kirjoittanut Benkku »