Kirjoittaja Aihe: Kärsivä Kristus vaihtui solmuruoskaa heiluttavaksi sankari-Jeesukseksi  (Luettu 5732 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Tämä teksti on lainattu Kirkko ja kaupunki lehdestä. Lehdessä ei ole päiväystä näkyvissä mutta siis tämän viikon numero.


”Kärsivä Kristus vaihtui solmuruoskaa heiluttavaksi sankari-Jeesukseksi” – näin körttiläisistä tuli fasisteja 1930-luvulla
Uusnatsit järkyttivät itsenäisyyspäivänä hakaristilipuilla. Kirkkohistorioitsija Eino Murtorinteen mukaan nykyajasta puuttuvat silti edellytykset kansallissosialismin vallan kasvulle.

18.12.2018 11:30  JUHANI HUTTUNEN   LEHTIKUVA YM.
Itsenäisyyspäivä 2018, ja poliisiauton siniset hälytysvalot vilkkuvat. Uusnatseihin kuuluvan Pohjoismaisen vastarintaliikkeen kulkue on pysäytetty Pitkänsillan kupeeseen. Uusnatsit ovat heilutelleet Hitlerin Saksan hakaristilippuja kulkueessa, jossa on arviolta satakunta marssijaa. Poliisi vaatii laittamaan hakaristiliput pois.

– Miksi? Ei se oo Suomessa kiellettyä pitää hakaristiä, sanoo uusnatsi Aamulehden julkaisemalla videotallenteella.

– Mä haluun nähä, millä nojauksella ne vetäytyy siihen, että se kielletään. Mä haluun tietää, millä päätöksellä, ku ei Suomessa oo kiellettyä pitää hakaristiä. Se on kokeiltu monta kertaa, ihmiset on ripustanu omiin ikkunoihinsa, uusnatsi jatkaa selitystään poliisille.

Turun hovioikeus oli jo ennen itsenäisyyspäivää lakkauttanut Pohjoismaisen vastarintaliikkeen, mutta päätös ei ole vielä lainvoimainen. Uusnatsit ovat hakeneet valituslupaa korkeimmasta oikeudesta.

Pian tilanne Pitkälläsillalla raukeaa siihen, että mellakkapoliisi ottaa lipun pois väkisin.

Suomen laki ei toistaiseksi kiellä hakaristilippua, mutta poliisi tutkii, ovatko uusnatsit syyllistyneet kiihottamiseen kansanryhmää vastaan. Liput ehtivät liehua ilmassa 20 minuuttia.

Mainitulla Aamulehden julkaisemalla videolla esiintyy myös Pohjoismaisen vastarintaliikkeen Suomen osaston johtohahmo Antti Niemi. Muutamaa päivää myöhemmin perussuomalaisten entinen kuntavaaliehdokas Mikko Hamunen julkaisee YouTubessa videohaastattelun, jossa Niemi perustelee hakaristilippua seuraavasti.

– Täähän oli tämmöinen protesti sitä vastaan, että poliisihallitus haluaa kieltää [Pohjoismaisen vastarinta-]liikkeen tyr-riimulogon, niin päätettiin tehä tämmönen protesti sitä vastaan, että meillähän oli näitä hakaristilippuja, sitten oli tämmöttiä vihreitä lippuja, joissa ei ollut mitään. Ja se oli täysin niinku protesti sitä tätä poliisihallituksen meidän logon kieltohaluja vastaan, Niemi sanoo.

Turvamuuri kommunismia vastaan
Kielitoimiston sanakirjan mukaan natsi tarkoittaa joko ”(Saksan) kansallissosialistia” tai arkikielisesti ja kuvaannollisesti muuten vain jyrkkää, joustamatonta ja määräilevää ihmistä.

Nykyään natseja ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole olemassakaan siinä mielessä, että kansallissosialistinen puolue eli Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei lakkautettiin vuonna 1945.

Sen sijaa kansallissosialistisen aatteen ihannoijia on Suomessakin jopa satoja.

– On tärkeää erottaa, milloin ”natsismia” tai ”fasismia” käytetään poliittisen leimaamisen välineenä ja milloin analyyttisesti historiantutkimuksellisena käsitteenä, sanoo kirkkohistorian dosentti André Swanström.

André Swanströmin mukaan suomalaiset SS-miehet saattoivat osallistua natsien sotarikoksiin. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva
André Swanströmin mukaan suomalaiset SS-miehet saattoivat osallistua natsien sotarikoksiin. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

1930-luvulla fasismi oli yleiseurooppalainen ilmiö. Espanjassa oli falangistipuolue, Saksassa kansallissosialistit ja Italiassa Benito Mussolinin perustama Kansallinen fasistipuolue. Suomessakin oli tuolloin useita fasistisia ryhmittymiä. Niistä suurin oli Isänmaallinen Kansanliike (IKL).

– Se sai eduskunnassa parhaimmillaan vain neljätoista paikkaa, mutta liikkeen merkityksestä kertoo se, että parhaimmillaan sillä oli satatuhatta jäsentä, Swanström sanoo.

Jäsenmäärältään IKL oli jopa kaksi kertaa suurempi kuin Kansallinen Kokoomuspuolue. IKL:n yksi ominaispiirre oli se, että huomattava osa sen näkyvistä kannattajista kuului maanläheisenä pidettyyn herännäisyyteen eli körttiläisyyteen. IKL:n neljästätoista kansanedustajasta viisi oli pappeja. Neljä heistä oli taustaltaan körttiläisiä, kuten Lapuan kirkkoherra K.R. Kares (1872–1942), joka avoimesti kannatti natsi-Saksaa.

– Yksi keskeinen syy fasismin viehätykselle Suomessa oli siihen kuulunut kommunismin vastustaminen. Kommunismi koettiin synonyymiksi ateismille, ja tästä syystä koettiin, että fasismi puolustaa uskontoa, Swanström sanoo.

Romantiikka maallisti körttiläisyyden
Nykyajan körttiläisyys on pieni liike, jonka johtajat korostavat sellaisia asioita kuin tasa-arvo, seksuaalivähemmistöjen oikeudet ja ilmastonmuutos. Liikkeen hengellisyydessä korostetaan ihmisen pienuutta ja Jumalan suuruutta. Kuuluisan körttisanonnan mukaan ihminen on armon kerjäläinen.

Miten on mahdollista, että armon kerjäläisistä tuli poliittisesti aktiivisia fasisteja, jotka täysin avoimesti ihailivat Hitleriä?

– Tämä on juuri se kysymys, joka minua on koko ikäni askarruttanut, sanoo eläkkeellä oleva kirkkohistorian professori Eino Murtorinne.

Kukaan muu historioitsija ei ole tutkinut niin paljon Suomen kirkon natsiyhteyksiä kuin Murtorinne. Hänen tuotantoaan pidetään edelleen alan huippuna.

Murtorinteen vastaus voi tuntua yllättävältä.

– Heränneiden kiinnostus kansallissosialismia kohtaan nousi puhtaasti 1800-luvun romantiikasta, hän sanoo.

Professori emeritus Eino Murtorinne (s. 1930) on tutkinut Suomen kirkon natsiyhteyksiä 1960-luvulta alkaen. Kuva: Juhani Huttunen
Professori emeritus Eino Murtorinne (s. 1930) on tutkinut Suomen kirkon natsiyhteyksiä 1960-luvulta alkaen. Kuva: Juhani Huttunen

Ajatuskulku on seuraava. 1800-luvulla körttiläisyys oli tyypilliseen herätyskristilliseen tapaan korostanut maailman syntisyyttä. Körtit eivät saaneet tanssia tai juoda viinaa. Körtit eristäytyivät, ja heitä pilkattiin.

Puritaaninen körttiläisyys oli vähällä kuihtua pois, kunnes sen uudet johtohahmot keksivät, että liike täytyy uudistaa yhteiskuntakelpoiseksi. Samaan aikaan Suomeen virtasi kansallisromantiikka: Elias Lönnrot kokosi Kalevalaa, Albert Edelfeltin ja Akseli Gallen-Kallelan kaltaiset taiteilijat maalasivat Ruotsin vallan alta Venäjän autonomiseksi suurruhtinaskunnaksi liitetylle Suomelle omaa historiaa. Arkkitehdit  ja säveltäjät halusivat luoda suomalaisen tyylin.

– Herännäisyys, joka aiemmin oli sulkeutunut, sosiaalisti itsensä yhteiskuntakelpoiseksi juuri romanttisen isänmaallisuusaatteen kautta. Isänmaallisuuteen yhdistyi sen ajan romantiikkaan kuulunut sankareiden ihannoiminen. Tällöin uskonnollisessa puheessa ristillä kärsivä Kristus vaihtui solmuruoskaa heiluttavaksi sankari-Jeesukseksi, joka kaatoi rahanvaihtajien pöytiä, Murtorinne kuvaa.

SUOMALAISET SS-MIEHET TODISTIVAT NATSIEN JULMUUKSIA PALJON SUUREMMASSA MITTAKAAVASSA KUIN MITÄ ON LUULTU.
– ANDRÉ SWANSTRÖM

Päältä päin körttiläisyydessä säilyi uskonnollinen tunnusmerkistö, mutta sen sisällöksi ujuttautui romantiikan sävyttämä ja saksalaisesta idealismista ammentanut maailmankuva, joka johti liikkeen politisoitumiseen. Yhtenä piirteenä Murtorinne kuvaa sitä, miten körttiläiset teologian opiskelijat kannattivat suomalais-ugrilaisia kansoja yhdistävää niin sanottua heimoaatetta, johon kuului kommunismin vastustaminen.

– Siinä näkyy hyvin se, miten herännäisyydessä korostettu taivaallisen isänmaan kaipuu yhdistyi romantiikan ajan kaukokaipuuseen, Murtorinne sanoo.

Pappi, joka näki juutalaisten teloituksen
Kesällä 1941 Suomesta lähti Saksaan 1 200 vapaaehtoista isänmaallista nuorta miestä, jotka muodostivat SS-divisioona Wikingissä kokonaisen pataljoonan.

SS eli Schutzstaffel (suomeksi "suojajoukot") oli alun perin Hitlerin henkivartijakaartiksi tarkoitettu puolisotilaallinen natsijärjestö. Siitä kuitenkin kasvoi massiivinen kolmihaarainen järjestö, jonka yhden haaran vastuulla olivat keskitysleirit. Lisäksi SS:ään kuului yli 950 000 sotilaan vahvuinen Waffen-SS-armeija, joka taisteli Saksan armeijan Wehrmachtin rinnalla. Salamanmuotoiset S-kirjaimet järjestön tunnuksessa ovat muinaisgermaanisia pakanallisia riimukirjaimia.

Suomalaisissa Waffen-SS-miehissä oli useita körttiläisiä, mukaan lukien nuori sotilaspappi, Untersturmführer (vänrikki) Ensio Pihkala. SS-joukoissa ei ollut varsinaista sotilaspappia, mutta suomalaisten SS-miesten yhdysupseeriksi nimitettiin pappi, joka muiden upseereiden tavoin pukeutui natsiunivormuun.

Suomen kirkon kannalta ei sota-aikana ollut lainkaan outoa, että pappi Kalervo Kurkiala (vas.) oli natsiarmeijan upseeri. Kuva: Wikimedia Commons
Suomen kirkon kannalta ei sota-aikana ollut lainkaan outoa, että pappi Kalervo Kurkiala (vas.) oli natsiarmeijan upseeri. Kuva: Wikimedia Commons

Aiemmassa historiankirjoituksessa on korostettu, etteivät suomalaiset SS-miehet olleet osallisina natsien sotarikoksiin. André Swanström korjaa tätä näkemystä. Hän on käynyt läpi valtavan määrän aiemmin huomiotta jäänyttä aineistoa, muun muassa Pihkalan päiväkirjat sekä kirjeenvaihdon. Niistä käy ilmi, että Pihkala itse oli näkemässä ainakin yhden teloituksen – joka tehtiin hänen omalla pistoolillaan.

Eräänä iltana heinäkuussa 1941 divisioonan esikunnan läheisyydessä ammuttiin viisi juutalaista avoimen haudan ääreen. Pihkala kuuli laukaukset ja juoksi paikalle. Jotkut ammutuista eivät olleet kuolleet. Pihkala kirjoitti päiväkirjaansa, että hän antoi pistoolin saksalaiselle aliupseerille, joka Pihkalan omin sanoin ”lopetti onnettomat”.

Kansallissosialismin todelliset kasvot olivat Pihkalalle suuri järkytys. SS-joukot muun muassa häpäisivät kirkkoja ja naureskelivat Pihkalalle, joka yritti toppuutella.

– Pihkala ahdistui syvästi myös natsien eutanasiaohjelmasta. Hän kirjoitti pitkän yksityiskohtaisen luettelon kaikista niistä raamatullisista perusteluista, joiden vuoksi eutanasia oli yksinkertaisesti väärin, Swanström sanoo.

– Toisin kuin historiaa on aiemmin tulkittu, Wiking-divisioonaan hajautetut suomalaiset SS-miehet todistivat natsien julmuuksia paljon suuremmassa mittakaavassa kuin mitä on luultu. Tieto näistä tapahtumista kulki sotilaiden keskuudessa. Rintamalla kirjoittamassaan päiväkirjassaan Pihkala totesi, että olemme joutuneet rosvojen ja murhamiesten joukkoon, Swanström sanoo.

Swanströmin tutkimukset johtivat jo viime tammikuussa siihen, että juutalainen ihmisoikeusjärjestö Simon Wiesenthal -keskus pyysi Suomen tasavallan presidentiltä Sauli Niinistöltä selvityksen suomalaisten osuudesta holokaustin juutalaisvainoihin ja sotarikoksiin.

KRISTITYT OLIVAT JO VUOSISATOJA VAINONNEET JUUTALAISIA, JA EDISTYKSELLISINÄ PIDETYT UUDET ROTUOPIT OLIVAT VAIN AJANMUKAINEN LISÄ VANHAAN USKONNOLLISEEN JUUTALAISVIHAAN.

Mannerheim: ”Pastori pelaa uhkarohkeaa politiikkaa”
Suomalaiset olivat lähteneet SS-joukkoihin isänmaan asialle ”ryssää vastaan”, mutta heitä odotti Saksan itärintamalla maanpäällinen helvetti.

– Körtit eivät edes 1920-luvun heimosodissa lähteneet varta vasten tappamaan. He olivat romantiikan hengen täyttämiä idealisteja, jotka lähtivät oikaisemaan virheitä ja parantamaan maailmaa, Eino Murtorinne sanoo.

Esimerkiksi Kiuruvedellä pappina toiminut IKL:n kansanedustaja Elias Simojoki oli tunnettu sotaa lietsovista puheistaan.

– Simojoella ei ollut minkäänlaista poliittisen realismin tajua, kun hän 1930-luvulla hyvin äänekkäästi vaati Neuvostoliiton vastaisia sotatoimia heimoveljien tueksi. Vuonna 1936 itse marsalkka Mannerheim piti Simojoelle ankaran puhuttelun, jossa hän sanoi, että ”pastori pelaa uhkarohkeaa politiikkaa”, Murtorinne kertoo.

Hänen mukaansa körtit olivat idealismissaan niin hurmioituneita ja vailla poliittista ymmärrystä, etteivät he lainkaan käsittäneet, mistä kansallissosialismissa tosiasiallisesti oli kyse.

– On myös muistettava, että tuolloin Neuvostoliitto oli Suomelle hyvin vakava ja todellinen uhka, jota ei voida vähätellä, hän sanoo.

Tuohon aikaan natsien juutalaisvastaiset puheet eivät särähtäneet papiston korvassa siksi, että kristinuskon armo-oppiin itseensä sisältyi juutalaisvastaisia piirteitä, joiden juuret ovat jo Uudessa testamentissa. Kristityt olivat jo vuosisatoja vainonneet juutalaisia, ja edistyksellisinä pidetyt uudet rotuopit olivat vain ajanmukainen lisä vanhaan uskonnolliseen juutalaisvihaan.

Lomalla olevat suomalaiset SS-miehet olivat IKL:n eduskuntaryhmän vieraina. Kuva: Jukka Tyrkän kokoelma/Sotamuseo
Lomalla olevat suomalaiset SS-miehet olivat IKL:n eduskuntaryhmän vieraina. Kuva: Jukka Tyrkän kokoelma/Sotamuseo

Herää kysymys, miksi kaikki herätysliikkeet eivät sitten tempautuneet mukaan fasismiin.

– Varsinkin evankelinen liike korosti niin voimakkaasti kirkon sakramentteja ja Jumalan Sanaa, ettei siinä jäänyt jalansijaa uskonnollisen uskon ulkopuolisille aatteille. Evankelinen herätysliike piti niin lujasti kiinni Raamatusta, että mikään maallinen aate ei saanut anastettua uskonnon paikkaa. Tämä sama pitäytyminen Sanassa johti myöhemmin myös siihen, ettei evankelinen liike kyennyt hyväksymään esimerkiksi naisten pappeutta, Murtorinne arvioi.

Toiseksi körttiläisten tilannetta haittasi Murtorinteen mukaan se, että liikkeen piiriin kuuluneiden pappien teologinen sivistys 1930-luvulla oli heikko. Mieltymys natsi-Saksaan ei kuitenkaan rajoittunut vain körttiläisiin. Suomen evankelis-luterilainen kirkko vaali muutenkin tiiviitä suhteita Saksaan.

– Vuonna 1940 perustettu teologista kirjallisuutta julkaiseva Luther-Agricola-seura oli puhtaasti poliittinen yhdysside Suomen ja natsi-Saksan välillä, Murtorinne sanoo.

”Uskonto voi lakata olemasta uskontoa”
Palataan takaisin vuoteen 2018. Pohjoisen vastarintaliikkeen Suomen johtaja, uusnatsi Antti Niemi jatkaa YouTube-videolla valitustaan siitä, että poliisi vei itsenäisyyspäivänä uusnatsien hakaristit pois.

– Joo kyllähän tää semmotteelta mielivaltaselta päätökseltä tuntu. Että jos me kysytään, että mihinkä tää päätös perustuu, niin se on vaan, että johto on näin määränny, niin tässähän aletaan elää ihan poliisivaltiossa, Niemi sanoo Youtube-videolla.

Eikö uusnatsin tavoitteena ole juuri poliisivaltio? Ristiriitaisuuksista huolimatta Niemi vakuuttaa olevansa ihan oikea natsi.

– Mehän ollaan avoimen kansallissosialisteja oltu aina, että eihän se niinku oo mitenkään epäselvyys varmastikaan kenellekään, hän sanoo videolla.

TOTALITARISMIA EI KUTSUTA ESIIN PELKÄSTÄÄN KUVIA JA LIPPUJA HEILUTTAMALLA.
– EINO MURTORINNE

Historioitsijan näkökulmasta uusnatsiliike ei kuitenkaan sellaisenaan vertaudu helmikuussa 1920 perustettuun NSDAP-puolueeseen. Uusnatsit eri puolilla maailmaa tietenkin ihailevat Hitleriä ja kansallissosialistista ideologiaa, mutta historiallisena ilmiönä uusnatsismi ei ole sama ilmiö kuin se liike, joka vuoteen 1945 mennessä oli murhannut lähes kuusi miljoonaan juutalaista ja heidän lisäkseen miljoonia muita ihmisiä.

– Sellaista totalitarismia ei kutsuta esiin pelkästään kuvia ja lippuja heiluttamalla. Tältä ajalta puuttuu kokonaan se vastaanottavuus, joka 1920- ja 30-luvuilla oli yhteiskunnallisesti välttämätöntä, että Hitler ylimalkaan saattoi kasvaa niin suureksi, Murtorinne sanoo.

Natsien valtaannousua 1930-luvulla on selitetty sen aikaisilla taloudellisilla tekijöillä. Murtorinne korostaa, että itse aatteen omaksuminen oli mahdollista vain siksi, että valistuksen vastavoimaksi 1800-luvulla syntynyt romantiikka ja idealismin ihanteet vaikuttivat Saksan yhteiskuntaelämässä.

– Kirkkojen kannalta ongelmallista on aina se, että kun sanoma täytyy ajankohtaistaa, uskonto voi lakata olemasta uskontoa. Kirkkojen suhtautumisessa kansallissosialismiin kävi näin, Murtorinne sanoo
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8336

Mä oon jo kauan sitten huomannut, että nuoriso, papit, paitsi körttipapit ja valtaapitävät on, niin veen kaukana kadun tai siiss tavallisista ihmisistä.

Juhani aikoinaan skrivas täällä ja hän katteli muutenkin, kuin teologian käsikirjan mukaan.

Moralismilla ja ILMASUVAPAUDEN KIELTÄMISELLÄ ei osuta ihnisiin.

Tonhan tajuaa körttipappikin.

Antaa kaikkien lippujen liehua.
Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
^Nuoriso on kyllä tavallisia ihmisiä nekin.

– Sellaista totalitarismia ei kutsuta esiin pelkästään kuvia ja lippuja heiluttamalla. Tältä ajalta puuttuu kokonaan se vastaanottavuus, joka 1920- ja 30-luvuilla oli yhteiskunnallisesti välttämätöntä, että Hitler ylimalkaan saattoi kasvaa niin suureksi, Murtorinne sanoo.

Natsien valtaannousua 1930-luvulla on selitetty sen aikaisilla taloudellisilla tekijöillä. Murtorinne korostaa, että itse aatteen omaksuminen oli mahdollista vain siksi, että valistuksen vastavoimaksi 1800-luvulla syntynyt romantiikka ja idealismin ihanteet vaikuttivat Saksan yhteiskuntaelämässä.

Mietin vain, onko Murtorinne tuossa nyt sitten oikeassa vai ei. Eli jos ymmärsin niin sanoo etteivät vallitsevat taloudelliset olot nyt riitä mihinkään natsismin kaltaisen aatteen nousuun. En olisi niin varma.

Ja romantiikka merkityksessä kansallismielisyys, se kyllä jäi peruiksi 1800-luvulta ja vaikuttaa edelleen, etenkin ns. kansan syvien rivien keskuudessa. Ollaan vahvasti me ja ne. Sitä ei ehkä joku sujuvasti maailmalla suhaava oppinut huomaa.

Muuten tuo rahanvaihtajien pöytien kaataminen on kiinnostava tapaus kyllä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375

  Natsismikin muuttaa muotoaan ja sisältöään. Historiasta se ammentaa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
^Nuoriso on kyllä tavallisia ihmisiä nekin.

Mietin vain, onko Murtorinne tuossa nyt sitten oikeassa vai ei. Eli jos ymmärsin niin sanoo etteivät vallitsevat taloudelliset olot nyt riitä mihinkään natsismin kaltaisen aatteen nousuun. En olisi niin varma.

Ja romantiikka merkityksessä kansallismielisyys, se kyllä jäi peruiksi 1800-luvulta ja vaikuttaa edelleen, etenkin ns. kansan syvien rivien keskuudessa. Ollaan vahvasti me ja ne. Sitä ei ehkä joku sujuvasti maailmalla suhaava oppinut huomaa.

Muuten tuo rahanvaihtajien pöytien kaataminen on kiinnostava tapaus kyllä.

Murtorinne on älykäs henkilö ja hän peilaa arvostuksia mm. historiaan. Ainakin minä haluan pitää paikkani Murtorinteen polvien juuressa. Olen esitellyt mm. taloudellisten tilanteiden Saksassa contra natsismin otetta tähän Saksan syvään kuiluun. Hitlerhän nosti monikymmentä miljoonaisen kansan työttömyyden alhosta. Mm. autobahnat rakennettiin, WV oli Hitlerin idea, työttömyys väheni miltei nollaan - mutta juutalaiset (Jeesuksen kansa), kehitysvammaiset,  romaanit etc. lähetettiin keskitysleireille. Suomi pääsi irti Saksasta ryssän sodan aikoihin ja se oli hyvä. Lukioaikojen ja myöhempienkin esitelmähköjenkin sanoma oli kai tässä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
  Natsismikin muuttaa muotoaan ja sisältöään. Historiasta se ammentaa.



Tämähän pitää paikkansa... öppiäisen me/te ajatusten mukaan... t. kosmopoliitti
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mä oon jo kauan sitten huomannut, että nuoriso, papit, paitsi körttipapit ja valtaapitävät on, niin veen kaukana kadun tai siiss tavallisista ihmisistä.

Juhani aikoinaan skrivas täällä ja hän katteli muutenkin, kuin teologian käsikirjan mukaan.

Moralismilla ja ILMASUVAPAUDEN KIELTÄMISELLÄ ei osuta ihnisiin.

Tonhan tajuaa körttipappikin.

Antaa kaikkien lippujen liehua.
näinhän se on... ainakin viisveisaajan ja mun mukaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

myyrä

  • Vieras
Mä oon jo kauan sitten huomannut, että nuoriso, papit, paitsi körttipapit ja valtaapitävät on, niin veen kaukana kadun tai siiss tavallisista ihmisistä.

Juhani aikoinaan skrivas täällä ja hän katteli muutenkin, kuin teologian käsikirjan mukaan.

Moralismilla ja ILMASUVAPAUDEN KIELTÄMISELLÄ ei osuta ihnisiin.

Tonhan tajuaa körttipappikin.

Antaa kaikkien lippujen liehua.

Tämän ajan musiikkia kaduilta: ZSK - Antifascista  https://www.youtube.com/watch?v=q15qLdQ9bNM

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783

– Körtit eivät edes 1920-luvun heimosodissa lähteneet varta vasten tappamaan. He olivat romantiikan hengen täyttämiä idealisteja, jotka lähtivät oikaisemaan virheitä ja parantamaan maailmaa, Eino Murtorinne sanoo.

Esimerkiksi Kiuruvedellä pappina toiminut IKL:n kansanedustaja Elias Simojoki oli tunnettu sotaa lietsovista puheistaan.

– Simojoella ei ollut minkäänlaista poliittisen realismin tajua, kun hän 1930-luvulla hyvin äänekkäästi vaati Neuvostoliiton vastaisia sotatoimia heimoveljien tueksi. Vuonna 1936 itse marsalkka Mannerheim piti Simojoelle ankaran puhuttelun, jossa hän sanoi, että ”pastori pelaa uhkarohkeaa politiikkaa”, Murtorinne kertoo.

Hänen mukaansa körtit olivat idealismissaan niin hurmioituneita ja vailla poliittista ymmärrystä, etteivät he lainkaan käsittäneet, mistä kansallissosialismissa tosiasiallisesti oli kyse.

– On myös muistettava, että tuolloin Neuvostoliitto oli Suomelle hyvin vakava ja todellinen uhka, jota ei voida vähätellä, hän sanoo.


Toiseksi körttiläisten tilannetta haittasi Murtorinteen mukaan se, että liikkeen piiriin kuuluneiden pappien teologinen sivistys 1930-luvulla oli heikko. Mieltymys natsi-Saksaan ei kuitenkaan rajoittunut vain körttiläisiin. Suomen evankelis-luterilainen kirkko vaali muutenkin tiiviitä suhteita Saksaan.

– Vuonna 1940 perustettu teologista kirjallisuutta julkaiseva Luther-Agricola-seura oli puhtaasti poliittinen yhdysside Suomen ja natsi-Saksan välillä, Murtorinne sanoo.


Karismaattinen körttipappi, Lapuan liikkeen aktiivijäsen, Sinimustat-järjestön puheenjohtaja, Akateemisen Karjala-Seuran perustajajäsen ja AKS:n valajäsen, tulisieluinen kansankiihottaja ja poliittinen fanaatikko sekä fasisti, Suomen armeijan sotilaspastori ja korpraali Elias Simojoki oli oman aikansa populisti, joka kihisi vihaa puhuen fasismille alttiit puolelleen. Simojoki sai sankarikuoleman talvisodassa Laatokan jäällä 1940. Hänet on haudattu Kiuruveden sankarihautausmaalle.

Simojoen puheet ja kirjoitukset täyttivät kaikki rasismin, vihapuheen ja väkivaltaan kiihottamisen tunnusmerkit.

Elias Simojoen kirjoituksia:

 "Väsynein mielin, mutta sisukkain ilmein he taistelivat eteenpäin, liian suurien kenkien hiertäessä verille jalat ja varusten painon pakottaessa olkapäitä. Mutta sittenkin he hiihtivät ja marssivat ja taistelivat siellä, missä oli tarvis, Suomessa, Eestissä ja Karjalassa, ja kaatuivat, missä oli tarvis, sydänveri pulputessa jäiselle hangelle."

"Isänmaallinen Kansanliike on suurelta osaltaan nuorisoliike. Nuoruudenusko on väkevä ja siirtää vuoria. Sen tulevaisuudennäkemys lävistää tulevaisuuden eripuran ja se tajuaa intuitiivisesti, mitä on silloin tehtävä, kun vanhojen ja viisaiden usko pettää, ja ns. reaalipoliittiset laskelmat puhuvat toista kuin nuoruus. Nuoruus ei vaadi itselleen mitään. Se ei tee opportunistisia laskelmia eikä huolehdi omasta tulevaisuudestaan silloin, kun se lähtee taisteluun sen aatteen puolesta, joka on sen tunnolle kirkastanut. Nuoriso kieltäisi oman olemuksensa, jos se astuisi sovittelujen tielle nykyisessä henkisessä taistelussa. Se ei tyydy seisomaan tuuliviirinä näiden rintamien välillä. Hellittäkää ajoissa otteenne nuorisosta, te, jotka koitatte sitä pakottaa! Italian suuri nuorisoliike "Balila", Saksan "Hitlerjugend" ja Suomen "Sinimustat" todistavat, että te olette taasen kerran laskeneet väärin. Isänmaallinen kansanliike tuntee riveissään nuoruuden valtimon väkevän lyönnin ja sille kuuluu tulevaisuus tässä maassa."

"Isänmaamme olemassaolo on nyt jos koskaan vaaranalainen. Idän jättiläinen jännittää voimiansa murtautuakseen Suomen kautta länsimaille. Hetkellä millä hyvänsä saattaa rajaseutu peittyä savuun ja tuleen. Sen vuoksi tarvitsemme nuorison, joka pelkää Jumalaa, mutta ei sitten mitään muuta. Meidän nuorisomme täytyy olla valmis syöksymään millä hetkellä hyvänsä ryssän kaasupilviä vastaan. Siihen ei kykene nuoriso, jonka siveellisen elämänvoiman on paheellinen elämäntapa murtanut, ja joka horjuu viettielämänsä pyörteessä kuin kaisla virrassa. Alas sen vuoksi liberaalisen elämänkatsomuksen hentomielinen kasvatus ja sijalle esi-isiemme jäyhät tavat! Suomen nuoriso on valloitettava kevytmielisten huvitusten kurimuksesta takaisin Isänmaalle. Tässä suhteessa on paljon laiminlyöty. Meidän täytyy kasvattaa Suomen nuoriso jo lapsista alkaen, kodissa, koulussa, yliopistossa ja jokaisessa elämänpiirissä, nuorisoksi, jolla on vain yksi intohimo: Isänmaa. Ja tässä työssä meillä ei ole hetkeäkään hukata. Jumala armahtakoon Suomen kansaa ja antakoon sille Herraa pelkäävän ja isänmaataan palavasti rakastavan nuorison, joka kykenee suorittamaan sille tarkoitetun maailmanhistoriallisen tehtävän: uuden Suomen luomisen, joka on suuri ja vapaa!"

"Oikeusministerin ruotsalaispiiska on sivaltanut vasten kasvojani, mutta hänen paikkansa on oleva Petsamon Heinäsaarien keskitysleirillä, jossa hän kerran Sasun, Eeron ja muiden matelijoiden kanssa viettää loppuikänsä linnunsontaa keräten ja vapisten kuunnellen Sinimustien tahdikkaita askelia vartiotulien ääreltä."

"Jokainen kansa ja valtakunta, josta on tullut suuri ja mahtava, on kerran alkanut siitä, että se ylpeässä itsetunnossaan yläpuolella muiden on rohjennut unelmoida suuruudestaan. Tuollainen kansa on historian lempilapsi. Se vie sitä eteenpäin läpi mahdottomiltakin näyttävien esteiden ja vaikeuksien. Sellaista kansaa eivät sido tavalliset elollisen luonnon rajoitukset, eivät määrää mahdollisuuksien ja mahdottomuuksien lait, sillä se luo ihmeitä niiden sijalle ja uhmaa vaikka koko maailmaa ihmeitten varassa."

"Me emme saa hetkeksikään unohtaa, että elämme tulivuoren juurella. Me emme saa unohtaa, että meidän maamme on kytketty militarisoidun suurvallan kupeeseen. Meidän täytyy muistaa, että on myöhä militarisoida Suomen kansaa silloin, kun Venäjän lentokonekaaderit pommittavat Viipuria ja Helsinkiä soraläjiksi, ja rajaseudun kansa vetää sieraimiinsa vihollisen kaasulaboratorioiden viimeisten keksintöjen tuotteita. Varmaan silloin tämän kansan silmistä unet karisevat, varmaan silloin huulilta parahtaa hätähuuto, mutta se näkee kaupunkiensa ja kyliensä liekkien kirjoittavan taivaalle: Liian myöhä, liian myöhä, ja ryssän divisioonien jalkojen alla kumahtelee maa: Myöhäistä, myöhäistä."

"Kaikille Suomen ja Venäjän karjalaisille 23.2.1918 omistamassanne päiväkäskyssä sanoitte, että olemme kyllin vahvat vapauttamaan, ylläpitämään ja puolustamaan veljiämme Vienan Karjalassa. Lupasitte olla panematta miekkaanne tuppeen, ennen kuin viimeinen Leninin soturi ja huligaani on karkotettu niin Suomesta kuin Venäjän Karjalastakin. Luottaen oikeaan jaloon asiaamme, luottaen urhoollisiin miehiimme ja uhrautuvaisiin naisiimme lupasitte luoda mahtavan suuren Suomen. Mutta Te ette ole tehneet sitä, sillä Te olitte ritari, joka pistitte aikanaan miekkanne tuppeen jättäen hallitusvallan tehtäväksi Vapaussodan kentällä sanellun testamentin täyttämisen. Me kaikki liiankin katkerasti tiedämme, kuinka siinä kävi."

"Kun tämä nuoriso kutsutaan lippujen alle, ei sen paikka ole luentosalissa eikä sen tarvitse tuntea fasismin tai kansallissosialismin teoriaa, sen tulee vain: Uskoa, totella ja taistella."

"Jos kommunismi olisi saanut vapaasti kehittyä tässä maassa liberaalisen parlamentarismin siipien suojassa, olisi pian toteutunut se, mitä eräs kommunistinen kansanedustaja sanoi julkisessa puheessaan, että Suomen vaakunakilven sijalla olisi loistanut sirppi ja vasara. Murskaamalla kommunismin maan tasalle Suomen kansa jaksoi vielä osoittaa maailmalle, että se ainakin vielä toistaiseksi kykenee täyttämään maailmanhistoriallista tehtäväänsä lännen äärimmäisenä etuvartiona helvetillistä itää vastaan."

"Se raivoisa taistelu, joka riehuu sen ympärillä todistaa, että jotain suurta on tapahtumassa. Jos tahdotte olla suuria rakkaudessa , on teidän oltava suuria vihassa."

"Lippumme on musta kuin yö,mutta yössähän heimomme pirstaleet harhailevatkin, yössä on vielä suuren isänmaallisen unelmamme täyttymisen hetki.  Mutta siinä yössä iskee uskomme ja vihamme kalpa kirkkaita säkeniänsä ja ennustaa heräävän päivän huomenkoittoa. Musta on vihamme sitä kansaa kohtaan, jonka nimen mainitseminen älköön häiritkö hartautemme hetkeä. Mutta vihamme on musta kuin tämä lippu, mutta vihallamme on oikeus voittoon, sillä sitä hallitsevat rakkauden sinivalkoiset värit."

"Meillä on se usko, että vasta kansallisessa heräämyksessämme on reaalinen pohjan voiton toivolle suuressa maratonissa, jota kohti minuutti minuutilta käymme ja että heräämyksen hetkenä unelmat Suur-Suomesta ja vapaasta Suomen heimosta toteutuvat kuin itsestään, kuin luonnonpakosta. Tätä päämäärää kohti me rynnistämme eteenpäin, emmekä joudu varomaan niitä, jotka sotkeutuvat jalkoihimme. Edessä olevassa taistelussa emme vaadi itsellemme mitään. Tahdomme tulla pieniksi, kunhan vain isänmaa ja kansamme tulisivat suuriksi. Iloitsemme tullessamme häväistyksi, jos vain meidän häpeämme kautta käy Isänmaan ja kansakunnan kulku kunniaan. Me haastamme nykypolvet ainoastaan todistajiksi, tulevat sukupolvet saakoot oikeuden asettaa meidät syytetyn tai syyttäjän paikalle."

"Me tiedämme, ettette te rakasta ryssää, niin kuin osa kansaamme tekee, vaan kysytään, osaatteko te vihata sitä. Osaatteko te vihata, niin kuin verivihassa vihataan, niin kuin esi-isänne vihasivat, niin kuin vapaussodan jääkärit vihasivat ja vihaavat. Vai onko teihin tarttunut se nykyajan lattea henki, jolle ryssä, jos ei olekaan rakas, on ainakin yhdentekevä - tuollainen tosin kavala ja väliin mahdollisesti vaarallinenkin, mutta toiselta puolelta sellainen "herttainen ja lapsellisen hyväsydäminen" (kuten eräässä juhlapuheessa sanottiin), jonka kanssa on hyvä olla "ystävällisissä" väleissä, tehdä kauppoja j. n. e. Suomen ylioppilaat! Teissä, maan toivoissa, on herännyt ihmeellistä isänmaallista - suur-isänmaallista - intoa ja rakkautta. Käykää te kansamme etunenässä myös vihassa! Isänmaamme ei tarvitse sellaisia rakastajia, jotka eivät osaa vihata. Jos tahdotte olla suuria rakkaudessa, on teidän oltava suuria vihassa. Kuta intohimoisemmin kansalainen rakastaa maataan, sitä katkerammin vihaa sen vihollista.

Kaunis on suomalainen ylioppilas rakkaudessa, kauniimpi vihassa.Siis kunniamme ja vapautemme nimessä kaikukoon tunnussanamme: Viha ja Rakkaus! Kuolema ryssille, olivatpa ne minkä värisiä tahansa. Esi-isiemme vuotaneen veren nimessä, kuolema kotiemme, omaistemme ja isänmaamme hävittäjille ja raiskaajille, kuolema Kalevan heimon pirstojalle, Suomen kansan saastuttajalle. Suomen menetetyn kunnian ja tulevan suuruuden nimessä: Kuolema ryssille!"

Lähteet

Virkkunen, Sakari: Elias Simojoki – legenda jo eläessään. Porvoo, Helsinki: WSOY, 1974.

Simojoki, Elias: Ryssänviha (Ylioppilaslehti n:o 5/1923)

https://fi.wikiquote.org/wiki/Elias_Simojoki

Miika Siironen puhui Suomussalmella Raate2017-historiatapahtumassa Elias Simojoesta, suomalaisen äärioikeiston karismaattisimmasta johtajasta 1920-1930 -luvuilla. Keväällä 2017 Atena julkaisi Siiroselta teoksen Mustan lipun alla – Elias Simojoen elämä ja utopia.

https://www.youtube.com/watch?v=2SYl4vXS8w4


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Mielestäni Adolf Hitleriä ihailevassa körttipapissa Elias Simojoessa ja itävaltalaisessa Adolf Hitlerissä on samankaltaisia ominaisuuksia, molemmat ovat kaikessa surkeudessaan kiehtovia hahmoja, molemmat olivat myös kansankiihottajia, fanaatikkoja, sotasankareita, sekä molemmat olivat sotilasarvoltaan sattumakorpraaleja. Ja jos rehellisiä ollaan, niin Hitlerhän kuuluu yhdessä Napoleonin, ja muutaman muun sekopään kanssa Euroopan suurimpiin yhdistäjiin. Ilman Hitleriä ei olisi EU: ta eikä yhteisvaluutta euroa. EU:n alkuperäinen tarkoitushan on rakentaa kestävä rauha Eurooppaan ensimmäisen ja toisen maailmansotien raunioille.

Tosin nykyisin länsimaissa politiikka on murroksessa, ja kylmät tuulet nostavat päätään tuloksina Trumpin voitto kuin myös Brexit. Niiden taustalla oleva äärioikeistopopulismi ponnistaaa vastakkainasettelusta, yksinkertaistuksista ja menneen nostalgisoinnista, jota edustaa maassamme pahimmillaan oikeuden päätöksellä lakkautettu kansallissosialistinen Kansallinen Vastarinta, joka fanittaa Elias Simojokea. Vastarintaliikkeen aktivisteja kokoontui Kiuruvedelle muistamaan Elias Simojokea sytyttämällä kynttilän Simojoen haudalle, ja levittämään Vastarintaliikkeen materiaalia.

Lähteet

https://www.vastarinta.com/

https://www.vastarinta.com/elias-simojoki-sinimustajohtaja-ja-heimosoturi/

https://www.vastarinta.com/elias-simojoen-muistoaktivismi-30-1/

https://www.youtube.com/watch?v=TtAO1AD20wE


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
"Heil Hitler, meil Kosola, muil Mussolini!

Lapuan liikkeen johtaja Vihtori Kosola nousi hetkeksi maineeseen, mutta hän osoittautui heikoksi johtajaksi.

Suomalainen fasismi levisi ennen sotia laajemmalle kuin on uskottu. Onko aate palaamassa takaisin?"  :017:

Lähde https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/heil-hitler-meil-kosola-muil-mussolini-23504798