Kirjoittaja Aihe: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?  (Luettu 6185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #15 : 18.08.14 - klo:18:50 »

   Salis! Onko tämä määritelmä:

 
   Ei ole. Nimittäin kaikki ovat körttejä. Valitettavan monet vain eivät sitä tiedä.



mielestäsi vitsi?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #16 : 18.08.14 - klo:20:49 »
On!
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #17 : 21.08.14 - klo:21:25 »
Körtit on lepposia, ajatuksiltaan avaria, suvaitsevaisia ja vapaita. Nopeasti sen huomaa, kun puhutaan uskosta ja Raamatusta. Muut puhuu uskonsuorituksista, körtit armosta. Muut kehuvat pääsevänsä taivaaseen, körtit kehuvat olevansa syntisiä.

Kas Salis, hauska tavata. Tästä pidin.  Minä tosin tunnustan että tunkion pöyhiminen on vähän outoa koska se pahimmoillaan saattaapi viedä mielen itseen Kristuksen asemesta, mutta parempi sentään penkoa omaansa kuin toisten. Myös totean etten tiedä viljelystä riittävästi osatakseni lopulta niin ottaa kantaa syntisyydellä kehumiseen. Joskus mietin olisiko mitään koettaa itsensä tuntemista ja yleistä ilmapiiriä raikastaakseen ynnä oloaan huojentaakseen koettaa rauhoittua ja vaivihkaa, salaa toisilta, koettaa parannnusta.

"Suo, Jeesus, paras opettaja
Mun itseäni tuntea
Ja sulle, rakas Vapahtaja
Mun sydämeni avata
Ett' tilani mä tuntisin
Ja sulta avun löytäisin." SV 190 ja kaikki säkeistöt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #18 : 22.08.14 - klo:10:02 »
Parannusta voi aina yrittää, mutta tiukimminkin uskova ihminen on syntisäkki. Näin se vain on. Olemme ihmisiä. Meidän täytyy antaa itsellemme anteeksi virheemme, möhläyksemme ja naurettavuutemme. Jos voi antaa anteeksi itselleen, voi antaa anteeksi toiselle.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #19 : 22.08.14 - klo:10:39 »

   Taas tuli saalista, kiitos!


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #20 : 24.08.14 - klo:01:35 »
:050: :026:
Parannusta voi aina yrittää, mutta tiukimminkin uskova ihminen on syntisäkki. Näin se vain on. Olemme ihmisiä. Meidän täytyy antaa itsellemme anteeksi virheemme, möhläyksemme ja naurettavuutemme. Jos voi antaa anteeksi itselleen, voi antaa anteeksi toiselle.

Useasti olen hukassa noiden itselle anteeksiantamisten ja itsen rakastamisten kanssa, joista niin useasti kuulee saarnattavan. Pidin räväkästä saarnasta promootiojumalanpalveluksessa. Forsberg, siinä mies. Hän sanoi että unohtakaa se roskapuhe, sen te osaatte, ja suunnatkaa huomionne toisiin.

"Pelkään kristittyjä, jotka seisovat vain toisella jalallaan tässä maailmassa" sanoo  :026: Dosentti.


Jos hukkuu itsesyytösten mereen, tai unohtaa Jumalan sitoutuneen anteeksiantamukseen, tervetuloa vastaanotolle. Silloin alkaa kärsiä depressiosta tai unohtaa, että ihmiset ovat vain ihmisiä. Ajattelen jokaisen tarvitsevan anteeksiannon toiselta, samoin hyväksynnän, ja milloin ympärillä vain tylytetään niin mitäpä tuosta. Jumala on jo antanut anteeksi. Jos ymmärtää itseään, voi tarkastella missä mokasi tai mokasiko missään.

Joku viisas rabbiininen lähde toteaa kärsimysten kohdatessa ihnisen tarkastelevan tekojaan, etsivän virhettään ja elkei löydä niin katso, ne ovat rakkauden aiheuttamia kärsimyksiä.

Vaikka totean itse niin turpiini saaneena, että edellisestä kerrasta on kolme vuosikymmentä, lähdin karkuun enkä jäänyt piestäväksi. Kai se sitten oli samalla sitä anteeksiannon vastaanottamista, joka Jumalalta tuli. Kun en tiennyt, kuinka korjata tilanne, enkä ymmärtänyt väärin tehneeni, kun toimeni tarkastin.  :-\
« Viimeksi muokattu: 24.08.14 - klo:07:17 kirjoittanut Pena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #21 : 24.08.14 - klo:01:44 »
Ja niin, jos mokasi on ihan hyväksi pyytää anteeksi ja toimia jatkossa toisin, eikö parannus ole näin yksinkertainen juttu? Helpottaa yhteistyötä. Jos siis syytöksissä on järkeä. Jos ne ovat mielpuolisia on viisasta vaihtaa mausemaa, ennen kuin itsekin uskoo itsestään jotain tolkutonta tai alkaa vihata niitä tylyttäjiä.

En osaa sanoa onko tuo  :kahvi: körttiläistä meininkiä. Ennemmin mielenrauha  kuin ura, jos siinä rupeaa toisia vihaamaan, kostamaan tai no, jotain pahaa tapahtuu. Taantuu vähän sadomasokistiseen kasvuvaiheeseen siitä aikuisuudesta, jota tavoittelee ja jossa roikkuu kynsin hampain. Näkee toimipisteitä jossa vaara on suuri. Edellinen sai aivoverenvuodon. Mitähän sillä verenpainelukemat oli, mietin.
« Viimeksi muokattu: 24.08.14 - klo:01:56 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22113
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #22 : 25.08.14 - klo:16:46 »
Kotimaassa lukee 21.8. Terho Pursiaisen haastattelussa näin: Herännäisyys on laaja viuhka. Körttiläisiä on ahtaita ja avaroita, kulttuuripenseitä ja -suopeita, yhteiskunnallisesti putkioikeistolaisia ja edistyksellisiä. Ei ole olemassa yhtä ainutta körttiläisyyttä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #23 : 25.08.14 - klo:16:55 »

Toi penan toteamus on kyllä aika oikein tai Pursiaisen.

Täytyy kyllä ihmetellä, kun joissain asioissa tuntuu, että kaikki käy joidenkin kohdalla ja seuraavissa seuroissa sama puhuja ei olekkaan niin liberaali ajatuksissaan :)

Sitten on tälläisiä, kun minä, et kirjoituksissani olen tosi suvaitseva, mutta itseni kohdalla aika tiukkis, uskonnonharjoittamisen kanssa ainakin :)
Ja muutenkin itsekuri aika kovaa.
Näin vesipaastoa takana yms, sellaista. Mikä ei tietenkään tee, tai ole tehnyt hurskaammaksi päin vastoin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #24 : 25.08.14 - klo:19:23 »
Yhä mietiskelen yleiskäsitystä herännäisyydestä. Kurssikaveri kerran huomasi Raamatun pöydällä ja kyseli että auttaaks toi usko sinua niiku jotenkin. Minulle kysymys oli niin järjetön ja tuli toisaalta keskelle ihan muuta etten osannut vastata yhtään mitään. Ainakaan järjellistä. Ei kai se nyt niin auta elämän vaikeuksissa, mutta jos on totta, sitten uskon.

Yritin pyytää häntä kaveriksi Herättäjäjuhlille. Selitin että jos nyt on kiinnostunut vanhoista ilmiöistä ja kulttuurista niin sopii siksikin lähteä. Ja sen takia etten taida osata vastata hänen kysymyksiinsä.

Hän lähetti kotoaan kireän tekstarin jonka mukaan saan "pitää körttini" ettei hän "ikinä lähde millekään tuollaisille päiville" joten se siitä. Tietty hikeennytti että mitkä minun körttini. Toisekseen, miksi hän kyselee jos ei tahdo etsiä vastauksia. Eniten mietin käsittikö, että häntä nyt viedään kuin teuraslammasta kiihkouskoisten lahtipenkkiin.  Miettimiseen se jäi sillä kun kysyin ei hän selittänyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33833
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #25 : 25.08.14 - klo:19:53 »
Etsin niin kauan tietä kotiin, että käytän  nyt mielelläni nimeä körtti.  En oikeastaan enää välitä nimikkeistä, usko Kristuksen sovitustyöhön riittää. Kirkkouskovainen olen kyllä myös, sillä haluan kuulua kirkkoon.

 Herännäisyys antaa tilaa ja avaa yhä uusia maisemia, kuten Pena Terho Pursiaista siteerasi. Tämä sopii minulle, näin alan tuntea vihdoin itseäni.  Olen huomaavinani, että perhe hyväksyy myös aivan eri lailla nykyisen minäni. Olenko siis muuttunut ? Olen. Rakastettuna oleminen muuttaa. Se antaa paljon anteeksi vanhoja syntejä.

Körtit tulisi tuntea armollisina ihmisinä. En ole vielä löytänyt Siionin virsistä tuomion henkeä muita kuin omia syntejä kohtaan. SV:t   :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #26 : 25.08.14 - klo:21:04 »

Oiskohan niin, että körtit eroittaa muusta uskonnollisesta porukasta siten, että ne ei melskaa uskonnosta ja muusta, vaan enempi toteuttaa Jeesuksen opetusta lähimmäisen rakastamisesta ja jättävät vähemmälle uskon mittailut ja muut.

Kivaa porukkaa ainakin täällä foorumilla ja seuroissakin, kun elämään mahtuu muutakin puhetta kuin uskontoa, vaikka ei sitä vastaan mitään :)

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko mitään, mistä tuntee tänään körtin?
« Vastaus #27 : 25.08.14 - klo:22:48 »
Oiskohan niin, että körtit eroittaa muusta uskonnollisesta porukasta siten, että ne ei melskaa uskonnosta ja muusta, vaan enempi toteuttaa Jeesuksen opetusta lähimmäisen rakastamisesta ja jättävät vähemmälle uskon mittailut ja muut.

Kivaa porukkaa ainakin täällä foorumilla ja seuroissakin, kun elämään mahtuu muutakin puhetta kuin uskontoa, vaikka ei sitä vastaan mitään :)



Olisi hyvä jos näin olisi. Aina saa toivoa ja teen sitä taas.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi