Kirjoittaja Aihe: Näitä en osaa!  (Luettu 45188 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Näitä en osaa!
« Vastaus #15 : 04.09.05 - klo:20:54 »
Minä en noita matikkahommia tajua kanssa. Jos ei insinööriksi tai matematiikan opettajaksi ala, niin varmastikin riittää jos osaa laskea päässä yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskuja. Hieman jotakin muuta laskimella, niin eiköhän se siinä ole. Minulle riittää, että osaa laskea kaupassa ostosten yhteishinnan ja miettiä paljonko sitten on vielä tilillä rahaa, excelillä voi laskea auton kulutuksen. Oikeastaan verrannollisuuslaskentaa lukuunottamatta kaikki 3. luokan jälkeen matematiikassa vastaan tulleet asiat ovat minulle kaikki aivan yhtä hyödyttömiä...

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Näitä en osaa!
« Vastaus #16 : 04.09.05 - klo:21:17 »
^ Tuohon kuulin hyvän näkökulman. Matikasta saatava hyöty on pitkälti ennemminkin sitä, että oppii loogista ajattelua, aivot harjaantuu. Harvapa kai trigonometriallakaan ym. suoraan käytännössä juuri mitään tekee.

Minä en ymmärtääkseni osaa laulaa. Se joskus harmittaa.

Poissa Nooris

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Re: Näitä en osaa!
« Vastaus #17 : 05.09.05 - klo:08:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Lainaus käyttäjältä: "Nooris"

Minä en osaa
- tehdä tänne foorumiin sellaista lainausta, jonka yläpuolella lukee kenen tekstiä se on


Se on aika helppoa oikeastaan. Painat vaan sen kommentin oikeassa yläkulmassa olevaa lainaa-nappulaa niin onnistunet.


Kiitti Laura! Huomaatko? Nyt mäkin osaan jo yhden asian enemmän :)
Wombaaaaa!

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Näitä en osaa!
« Vastaus #18 : 05.09.05 - klo:08:10 »
Lainaus käyttäjältä: "mannaryyni"
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
toisen asteen yhtälö? Eikös sen saa ihan kaavakirjankin avulla taivutettua... ax^2+bx+c = 0 -> .... ;)
Teme =)

Ja sitten kun osaa laittaa ne oikeille paikoilleen. Minen ainakaan osaa. Eikä meillä tuollaista kaavaa ole. Meillä on siinä neliöjuuria sun muita. paitsi että sotkenko minä nyt?


Tuossa tarkoitettiin varmaan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa (jota en tosin itsekään enää muista varmuudella).

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Näitä en osaa!
« Vastaus #19 : 05.09.05 - klo:15:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Minä en ymmärtääkseni osaa laulaa. Se joskus harmittaa.
Minä taas luin/kuulin jossakin puhuttavan, että jokainen ihminen osaa laulaa. Joillakin se vaan vaatii enemmän harjoittelua kuin toisilla. Syynä siihen, että kaikki eivät enää "osaa" laulaa, pidettiin sitä että koulussa ei enää varsinaisesti ole yhteislaulua samaan malliin kuin ennen. Toiset ovat toki parempia laulelemaan vaikka yksinään, mutta yhteislaulun/veisuun pitäisi siis onnistua kaikilta samalla tavalla kuin puhumisenkin. Tietysti jos nuottikorva puuttuu tyystin (onko mahdollista?) niin sitten voi toki laulaminen olla varsin vaikeata...

Poissa Sanna

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 62
Näitä en osaa!
« Vastaus #20 : 05.09.05 - klo:15:46 »
Viheltää ja napsuttaa sormia. :]

(Ja Eeville tiedoksi, OSAAT piirtää. Mulla on todisteita ;D )

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Näitä en osaa!
« Vastaus #21 : 05.09.05 - klo:15:58 »
Vislata.

Mut neliöjuuren osaan! Mut koordinaatistot on ärsyttäviä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mannaryyni

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 552
Näitä en osaa!
« Vastaus #22 : 05.09.05 - klo:19:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Vislata.
Mut neliöjuuren osaan! Mut koordinaatistot on ärsyttäviä.


En minäkään vislata. Ja nyt neliöjuurenkin. Mutta ikään en muista koordinaatistosta, kumpi on x ja kumpi y.
Tänä iltana kaikki onnistuu.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Näitä en osaa!
« Vastaus #23 : 05.09.05 - klo:20:12 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Minä taas luin/kuulin jossakin puhuttavan, että jokainen ihminen osaa laulaa. Joillakin se vaan vaatii enemmän harjoittelua kuin toisilla. Syynä siihen, että kaikki eivät enää "osaa" laulaa, pidettiin sitä että koulussa ei enää varsinaisesti ole yhteislaulua samaan malliin kuin ennen. Toiset ovat toki parempia laulelemaan vaikka yksinään, mutta yhteislaulun/veisuun pitäisi siis onnistua kaikilta samalla tavalla kuin puhumisenkin. Tietysti jos nuottikorva puuttuu tyystin (onko mahdollista?) niin sitten voi toki laulaminen olla varsin vaikeata...


Nythän on meneillään tutkimuksia, onko musikaalisuus periytyvää vai ympäristötekijöistä johtuvaa. Koulu ei taida olla laulutaidottomuuteen syypää, vaan se, miten kotona musiikkia harrastetaan. Sellaiset lapset, jotka jo sikiökaudelta lähtien ovat musiikin kanssa tekemisissä, joiden kotona lauletaan, soitetaan, kuunnellaan erilaista musiikkia, ym. omaksuvat laulutaidon nopeammin. Jos taas tällaisia virikkeitä ei kotona ole, ei oppiminen ole niin helppoa. Aivot eivät ole kehittyneet musikaalisuuden kohdalla niin paljon. Kouluun tullessaan lapsihan on jo aika pitkälle kehittynyt. Olet kyllä myös oikeassa siinä, että nykyään koulussa ei lauleta enää niin paljon kuin ennen (soittaminen on saanut jotenkin liian suuren osan ja muutenkin musiikintunteja on paljon vähemmän kuin ennen, prkleen opetussuunnitelman tekijät  [-X ), joten se myös osaltaan vaikuttaa siihen, ettei laulutaito kehity. Itse uskon, ja siitä on muistaakseni juuri väitöskirjakin tehty, että aikuinen voi oppia laulamaan. Toki se vaatii enemmän harjoitusta, mutta mahdotonta se kai ei ole.

No, meni nyt vähän offtopic :)

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Näitä en osaa!
« Vastaus #24 : 05.09.05 - klo:20:15 »
Ja mitä en itse osaa:

- Piirtää (voi puuh miten se voi ollakin vaikeaa!)
- Soittaa rumpuja
- Tehdä ihan perusruokaa
- Käyttää kunnolla Exceliä

Ja olishan niitä osaamattomuusasioita muitakin, etten osaa esim. soittaa tarpeeksi hyvin viulua, pianoa, oboeta, yms yms... vaikka kyllähän mä niitä vähän osaan soittaa. Riippuu vaan mihin vertaa :)

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Näitä en osaa!
« Vastaus #25 : 05.09.05 - klo:20:39 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Minä en ymmärtääkseni osaa laulaa. Se joskus harmittaa.
Minä taas luin/kuulin jossakin puhuttavan, että jokainen ihminen osaa laulaa. Joillakin se vaan vaatii enemmän harjoittelua kuin toisilla. Syynä siihen, että kaikki eivät enää "osaa" laulaa, pidettiin sitä että koulussa ei enää varsinaisesti ole yhteislaulua samaan malliin kuin ennen. Toiset ovat toki parempia laulelemaan vaikka yksinään, mutta yhteislaulun/veisuun pitäisi siis onnistua kaikilta samalla tavalla kuin puhumisenkin. Tietysti jos nuottikorva puuttuu tyystin (onko mahdollista?) niin sitten voi toki laulaminen olla varsin vaikeata...


On mahdollista. On ihmisiä, jotka eivät voi hahmottaa tai "kuulla" musiikkia (on sille joku sanakin en vaan nyt muista affiksia. auttakaa pliis.), heille musiikki on vain jotakuinkin säännönmukaista melua. Varmaan kiva oleskella yleisillä paikoilla.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Näitä en osaa!
« Vastaus #26 : 06.09.05 - klo:11:48 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Itse uskon, ja siitä on muistaakseni juuri väitöskirjakin tehty, että aikuinen voi oppia laulamaan. Toki se vaatii enemmän harjoitusta, mutta mahdotonta se kai ei ole.No, meni nyt vähän offtopic :)
No, menee vielä lisää OT... Oli hesarin sunnuntaisivuilla tässä kesällä muistaakseni juttua tuosta aikuisten laulukoulusta, sieltänän muutenkin tuon tietoni taisin ammentaa. Siellä ainakin olivat aikuiset tyytyväisiä, ja kertoivat oikeasti oppineensa laulamaan. En ihmettelisi vaikka tosiaan olisi väitöskirjakin olemassa eiheesta...

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Näitä en osaa!
« Vastaus #27 : 06.09.05 - klo:21:12 »
Lainaus käyttäjältä: "m.k"
En ihmettelisi vaikka tosiaan olisi väitöskirjakin olemassa eiheesta...


Tässä linkki aiheesta (eli väitöskirjasta, voiko aikuinen oppia laulamaan):
http://www.siba.fi/fin/ajankohtaista/lehdistotiedotteet/tiedote.php?article_id=481 eli viime keväänä on nämmä väitöskirja tehty. Lieneekö se myös ollut jutun kirvoittaja Hesariin?

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Näitä en osaa!
« Vastaus #28 : 07.09.05 - klo:00:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Lainaus käyttäjältä: "mannaryyni"
Lainaus käyttäjältä: "Teme"
toisen asteen yhtälö? Eikös sen saa ihan kaavakirjankin avulla taivutettua... ax^2+bx+c = 0 -> .... ;)
Teme =)

Ja sitten kun osaa laittaa ne oikeille paikoilleen. Minen ainakaan osaa. Eikä meillä tuollaista kaavaa ole. Meillä on siinä neliöjuuria sun muita. paitsi että sotkenko minä nyt?


Tuossa tarkoitettiin varmaan toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa (jota en tosin itsekään enää muista varmuudella).


Nyt hävettää; en muistanut minäkään toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa (opiskelen siis matematiikkaa yliopistossa  :oops: ) Mutta pikaisella googletuksellahan se löytyi:

ax^2+bx+c=0

=>

x= (-b+-neliöjuuri(b^2-4ac))/2a

Että semmosta. Itse en osaa blueskaavaa C:stä (kuulemma maailman helpoin asia).
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Näitä en osaa!
« Vastaus #29 : 07.09.05 - klo:11:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Itse en osaa blueskaavaa C:stä (kuulemma maailman helpoin asia).


C7-C7-C7-C7-F7-F7-C7-C7-G7-F7-C7-C7 tai G7 :) Ja siis yksi sointu yhden tahdin mittainen. Astemerkeillä I-I-I-I-IV-IV-I-I-V-IV-I-V ja näin blueskaavan voi sijoittaa mihinkä tahansa sävellajiin (noi on sit seiskasointuja, eli asteikon 7. aste, ts. pieni septimi aina sointuun mukaan).