Kirjoittaja Aihe: Elmerin ongelma  (Luettu 15888 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #30 : 05.12.20 - klo:10:41 »
Muistan sitä aikaa, kun yleisö-wc 50-luvalla oli monipuolisempi kuin nyt. Oli Men (siis valkoihoisille miehille), Women (siis valkoihoisille naisille), ja Colored (siis sukupuolineutraali wc "värillisille"). Kun olen vaaleampi kuin moni suomalainen, pystyin salaa saastuttamaan miesten wctä. Juomapaikat ovat Amerikassa yleisiä joka puolella. Ne oli silloin merkattu White ja Colored. Saastutin valkoihoisten juomapaikat juomalla väärin perustein joka kerta kun olin kaupungissa.
Kummat ovat siistimpiä, miesten vai naisten yleiset wc-tilat Suomessa?  :017:

Aihe herätti runsaasti keskustelua Ilta-Sanomien lukijoiden keskuudessa. Eniten kommentteja tuli julkisten vessojen siisteydestä Suomessa.

Monet kommentoijat olivat sitä mieltä, että julkiset vessat ovat kauttaaltaan törkyisiä. Jostain syystä vessassa, jonka joku toinen siivoaa, ei osata toimia siististi. Alkuperäisessä artikkelissa moitittiin miesten vessojen siisteyttä, mutta monet totesivat, että aivan yhtä törkyisiä – ellei siivottomampia – ovat myös naisten vessat.

”Millaisia sikoja täällä elää?”

”Kyllä naisten vessat ovat usein niin hirveässä kunnossa, että tosissaan ihmetyttää millaisia sikoja täällä elää. Ei takuulla olla siistimpiä kuin miehet.”

”Meillä oli töissä yhteiset vessat. Niiden käyttö oli mielestäni aika inhottavaa, kun renkaan nostaessani sormeni olivat edellisen käyttäjän kuukautisveressä. Ja se ei tapahtunut vain kerran. Siksi mieluummin omat vessat naisille ja miehille.”

”Vessojen siivoojien lausunnon mukaan naisten vessat ovat paljon törkyisempiä kuin miesten. Naisten vessojen lisäksi myös pesu- ja peilipöydät ovat aivan kuvottavassa kunnossa meikkiroskan takia. Roskikseen ei osu mikään sinne tarkoitettu.”

”Ystävälläni, joka vuosia siivosi erään pikkukaupungin ravintolaa viikonloppuisin, oli selkeä näkemys: Miehet rehellisesti pissaa mihin sattuu ja välillä tietty oksentavat. Naiset vastaavasti levittävät kaikkia mahdollisia eritteitä mihin sattuu. Ja vain mielikuvitus on rajana, mihin käytetyn kuukautissiteen tai tamponin saattoi piilottaa. Ja sukkahousut ovat oma lukunsa.”

”Ettäkö miesten vessat siistimpiä kuin naisten? Täyttä puppua! Itse siivosin työpaikkani miesten ja naisten vessat aikoinaan työpäivän päätteeksi ja kyllä miesten vessaan meno aina tympäisi. Jo ovelta lemahti pissan haju vastaan. Pytyn vierellä ja renkaassa oli kuivuneita virtsajäämiä, ja pytyssä ulostetta. Siis onko jotkut meikkijäämät jonkun mielestä kuvottavampia kuin uloste- ja virtsajäämät?”

”Isoilla huoltoasemilla jotkut miehet eivät pese käsiään poistuessaan vessasta. Vaikkapa suoraan ruokailemaan. Mihin unohtui suomalaisten miesten tapakasvatus peruskoulussa.”

Lattia, seinät ja pöntön reunat täynnä keltaisia roiskeita

”Työpaikallani oli aikoinaan vain yksi vessa. Aina sai ryhtyä siivouspuuhiin, koska eräs mies ei osannut nostaa rengasta, ja se oli tietenkin täynnä keltaisia roiskeita. Ihmettelen, miten hänen vaimonsa ei ollut saanut ukkoaan kuriin. Pariskunnalla oli kaksi poikaakin, toivottavasti he toimivat fiksummin.”

”Noin 40 vuotta sitten aloitin isossa firmassa harjoittelijana. Käytävällä oli kaksi vessaa, joista toinen miehille, toinen naisille. Naisten vessassa pytyn takana oli A4-arkki, jossa luki: ”Ota vielä askel. Se ei ole niin pitkä kuin luulet.” Naisia oli tullut taloon töihin vasta muutama vuosi aikaisemmin ja he olivat vallanneet toisen vessan. Miehet eivät pitäneet siitä, vaan kävivät edelleen naisille varatussa vessassa. Oli seinille, pytyn viereen lattialle tai lavuaariin pissaaminen tahatonta, emme koskaan saaneet tietää.”

”Monesti ihmetyttää, miten sikamaisia ihmiset on tuolla yleisissä vessoissa. Kuset pitkin pöntön reunoja ja lattiaa, siis naistenkin puolella. Ruikkiikohan ne kotonaankin samalla tavalla?”

”Miesten vessoissa on virtsaroiskeita joka puolella, ettei uskalla pöntölle edes istua. Ulostamisen jälkeen ei osata käyttää vessaharjaa. Lopettakaa puheet sukupuolineutraaleista vessoista. Nainen ei halua mennä sellaiseen. Miehet vain osaavat sotkea senkin virtsaroiskeillaan.”

Kengät tarttuvat lattiaan miesten vessassa

”Itse olen siivonnut sairaalassa, ja miesten vessat olivat ihan hirveitä. Kengät tarttui lattiaan, kun se oli pissassa. Ja se haju. Seinät piti pyyhkiä myös joka ikinen kerta kun ne oli virtsan peitossa. Sairaalassa niitä vessoja sentään siivotaan usein ja hyvin ja silti olivat hirveässä kunnossa.”

”Miesten vessoissa on paljon eritteitä pitkin lattioita ja pytyn reunoja mutta naisten wc on yleensä paljon törkyisempi, paperia ym. on pitkin poikin ja usein yksi pytty tukossa. Ihmettelen onko monilla naisilla samanlaista kotona.

”Ihmeellisen paljon täällä kommenteissa haukutaan juuri naisten vessojen kuntoa. 35 vuoden ajan olen julkisissa naisten vessoissa käynyt ympäri Suomen enkä koskaan muista mitään ällöttävää siellä olleen, korkeintaan paperia lattialla. Miesten vessassa olen hätätilanteessa käynyt ainoastaan muutaman kerran, ja jo näistä kerroista voin sanoa, että lattiat ovat tahmeat, seinään heitetty nuuskaa ja yleisesti haju on aina kamala, miltei kestämätön. Ei tarvitse edes sisälle asti mennä, riittää kun kävelee ohi. Myös oma mieheni kertoo usein kuinka kamalassa kunnossa julkiset miesten vessat on, kun ei sinne uskalla edes siivoojat mennä. Ja täällä kommentoivilla on sitten täysin päinvastainen kokemus, jännä.”

”Suosin maksullisia vessoja jotka siivotaan tunnin välein. Ei tarvitse kahlata ja nostella housunpuntteja.”

”Ei voi yleistää vessojen siivoustasoa, se luonnollisesti vaihtelee. Todellakin on hyvä, että miesten ja naisten vessat ovat erillään. Koulutetut siivoojat osaavat tasan tarkkaan vessojen oikeat siivousmenetelmät.”

”Siisteydestä ei välitetä, kun joku toinen joutuu ne sotkut siivoamaan. Naisten vessat ovat myös joskus niin karmeassa kunnossa, että ei yksinkertaisesti sellaiseen voi mennä asioimaan. Vessapaperia ja käsipyyhepaperia on lattialla, vaikka roskiksessa olisi tilaa. Luulisi, että naiset osaisivat istua pöntölle, ettei lattialle tarvitse tehdä asioitaan. Myös lapset osaavat sotkea noita tiloja. Vanhemmat, äiti tai isä, ei välitä katsoa mitä sotkua lapsensa jättävät jälkeensä. Sikoja ja porsaita riittää aina vaan. Hyville tavoille ei haluta oppia. Tyhmyys näyttää kuuluvan sellaisille päivään jokaiseen.”

”Miesten ja naisten pitää opetella tähtäämään paremmin, etteivät likaa jätöksillään kaikkia paikkoja. Ja ennen kaikkea jokainen käyttäjä nostakoon sen renkaan ylös asioinnin jälkeen. Ei ole yhtään järkisyytä, miksi rengas olisi pakko jättää alas. Joka sitä tarvitsee, laskekoon sen alas. Mikään ei ole niin inhottavaa kuin julkisten tilojen vessoissa yrittää nostaa pytyn rinkuloita ja kansia. Käsin niihin ei halua koskea. Monessa pytyssä on myös huuhtelupainike niin järjettömässä paikassa, että siihen ylettääkseen pitää kädellä tai hihalla koskettaa pytyn kansiosia. Järkevämpää olisi laittaa vaikka poljin huuhtelutoimintaa varten.”

Miten on, kummat ovat sottaisempia? Kävimme kuvaamassa muutaman julkisen miesten ja naisten vessan Helsingissä tavallisena kesäkuisena torstaipäivänä:

Lähde

Kuvat ei herkimmille: Kummat ovat törkyisempiä, miesten vai naisten yleiset vessat?
https://www.is.fi/asuminen/art-2000005720878.html

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #31 : 05.12.20 - klo:11:10 »
Kauhavan herättäjäjuhlien 2.-4.7.2021 toimikuntien olisi aloitettava välittömästi kökkähengessä suunnittelu herättäjäjuhlien wc-tilojen muuttamiseksi ajan hengen mukaisiksi sukupuolineutraaleiksi yhteistyössä Seta ry:n kanssa. Jako miesten ja naisten wc-tiloihin ei ole enää tätä päivää.  :icon_xmaslol:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #32 : 05.12.20 - klo:14:32 »
Lapsuudenkodissani (ts. niissä kaikissa; muutimme usein) oli sukupuolineutraali wc, ja niin on omassanikin nyt. Niitä oli myös huoltoasemilla siihen aikaan. Nykyään on pikkuravintoloissa ja -kahviloissa. Mutta ehkä tuo lapsuudenkokemukseni vaikuttaa siihen, että minusta tuli tällainen kuin olen. Kummassakin mummolassa oli sukupuolineutraali huussi, eli jo vanhempani olivat saaneet sellaisia vaikutteita.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #33 : 05.12.20 - klo:14:38 »
Lapsuudenkodissani (ts. niissä kaikissa; muutimme usein) oli sukupuolineutraali wc, ja niin on omassanikin nyt. Niitä oli myös huoltoasemilla siihen aikaan. Nykyään on pikkuravintoloissa ja -kahviloissa. Mutta ehkä tuo lapsuudenkokemukseni vaikuttaa siihen, että minusta tuli tällainen kuin olen. Kummassakin mummolassa oli sukupuolineutraali huussi, eli jo vanhempani olivat saaneet sellaisia vaikutteita.

Ennen muinoin maaseudulla oli yksi ulkokäymälä per talo ja siellä kävivät kaikki talon asukkaat.

Pienemmissä osakehuoneistoissa on tänäkin päivänä vain yksi wc ja sitä käyttävät kaikki huoneistossa asuvat tai siellä
vierailevat.

Tuon me toki jokainen tiedämme - ainakin minulle on ihan uusi ajatus, että nuo wc:t tai ulkokäymälät olisivat luokitellut
sukupuolineutraaleiksi. Kuka sellaista edes olisi tullut ajatelleeksi?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #34 : 05.12.20 - klo:14:55 »
Muistan sitä aikaa, kun yleisö-wc 50-luvalla oli monipuolisempi kuin nyt. Oli Men (siis valkoihoisille miehille), Women (siis valkoihoisille naisille), ja Colored (siis sukupuolineutraali wc "värillisille"). Kun olen vaaleampi kuin moni suomalainen, pystyin salaa saastuttamaan miesten wctä. Juomapaikat ovat Amerikassa yleisiä joka puolella. Ne oli silloin merkattu White ja Colored. Saastutin valkoihoisten juomapaikat juomalla väärin perustein joka kerta kun olin kaupungissa.

Etelä-Afrikassa tarkoitettiin rotuerottelun aikaan sanalla 'european' myös buureja ja muita eteläafrikkalaisia valkoihoisia. Eräs suomalainen tuttuni kävi tuohon aikaan maassa ja joutui pakenemaan kiireesti puistosta, kun huomautti leikillään buurille, että tämän tuli väistyä 'europeans only' -penkiltä, kun ei ollut Euroopasta kotoisin. Japanilaiset taidettiin tärkeinä liikekumppaneina luokitella ryhmään 'europeans'. Muita ryhmiä olivat 'asians', 'coloured' ja 'black'.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #35 : 18.12.20 - klo:17:23 »
"Jokaisella on oikeus itse määritellä oma sukupuolensa", luki Elmeri lehden etusivun otsikon. Otsokon alla oli pitkä juttu eri asiantuntijoiden lausuntoja sekä referaattia eduskuntapuolueiden näkemyksistä. Vai niin, ajatteli Elmeri, sehän sopii minulle.

Olen nainen, päätti Elmeri, haki uimakamppeensa ja lähti uimahalliin. Aikaisemmin järjestyksenvalvoja oli aika-ajoin poistanut Elmerin kauemma naisten pukuhuoneenoven lähettyviltä, jonka edustalla Elmeri oli joskus liiankin paljon aikaa viettänyt.

Elmeri asteli vakain ja päättäväisin askelin uimahalliin ja suoraan naisten puolelle, jossa syntyi valtava hämminki. Järjestyksen valvoja oli paikalla alta aikayksikön ja käski Elmerin poistumaan naisten pukuhuoneesta. Helmeri kertoi vartijalle olevansa nainen. Vartija ei uskonut vaan väitti Elmeriä mieheksi. "Mikä sinä olet määrittelemään minun sukupuoltani" huusi Elmeri vartijalle. Vartija ei välittänyt Elmerin puheista vaan poisti Elmerin naisten puolelta.

Elmeri meni asianajajan juttusille ja kertoi juurta jakaen koko tarinan. Asianajaja suositteli, että asia viedään oikeuteen, Elmeri todennäköisesti tulisi voittamaan jutun, ei vartijalla ole oikeutta määritellä asiakkaiden sukupuolta. Se on asiakkaan oma henkilökohtainen asia: jokaisen tulee kunnioittaa asiakkaan omaa käsitystä omasta sukupuolestaan.
Elmerillä on oltava oikeus sukupuolenkorjausleikkaukseen julkisen terveydenhuollon palveluissa. Jokaisella on oltava myös oikeus itse määritellä oma lajinsa, ja muuttaa itsensä leikkauksessa vaikka delfiiniksi.  :icon_xmaslol:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #36 : 19.12.20 - klo:00:53 »

Tuon me toki jokainen tiedämme - ainakin minulle on ihan uusi ajatus, että nuo wc:t tai ulkokäymälät olisivat luokitellut
sukupuolineutraaleiksi. Kuka sellaista edes olisi tullut ajatelleeksi?

Joku vitsailija, tietysti.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #37 : 19.12.20 - klo:14:07 »
Asiallista aiheesta Sukupuolet:

https://areena.yle.fi/1-50390002?autoplay=true
Mutta miksi kukaan mies edes haluaisi olla nainen, koska mies on luomakunnan kruunu. :icon_xmasbiggrin:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #38 : 19.12.20 - klo:14:26 »
Mutta miksi kukaan mies edes haluaisi olla nainen, koska mies on luomakunnan kruunu.

Miksi kukaan nainen haluaisi olla mies, koska kaikki miehet ovat sikoja?

Sukupuolenkorjaus ei taida olla koskaan helppo ja kevyestä mieliteosta nouseva ratkaisu.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #39 : 21.12.20 - klo:04:24 »
Mutta miksi kukaan mies edes haluaisi olla nainen, koska mies on luomakunnan kruunu. :icon_xmasbiggrin:

Joku on, joku ei.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #40 : 21.12.20 - klo:07:09 »
Onko nainen luomakunnan klaava?  :003:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #41 : 22.12.20 - klo:02:37 »
Miksi kukaan haluaisi olla kruunu? (Eli korona, mutta se nyt on sivuseikka.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #42 : 22.12.20 - klo:05:20 »
Miksi kukaan haluaisi olla kruunu? (Eli korona, mutta se nyt on sivuseikka.)

Vaihtoehto on olla klaavi. Mutta tasavertaisuuden vuoksi, puolet meistä saa haluta olla kruunu, puolet klaavi. Tai sitten klaavit saavat halveksia kruunuja ja päin vastoin. Voi kun elämä on rikasta!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #43 : 22.12.20 - klo:07:05 »
Kolikko, jonka puolet halveksivat toisiaan, ei liene minkään arvoinen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Elmerin ongelma
« Vastaus #44 : 22.12.20 - klo:07:34 »
Kolikko, jonka puolet halveksivat toisiaan, ei liene minkään arvoinen.

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: Siinäpä se!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.