Kirjoittaja Aihe: Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)  (Luettu 47476 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #45 : 10.12.08 - klo:13:25 »
Amen.

tienes-2

  • Vieras
Re: Körtiksi?
« Vastaus #46 : 10.12.08 - klo:18:22 »
Lainaus käyttäjältä: TeppoV
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.quote]

Voisiko joku kertoa, missä päin Raamatua on tuo edellä oleva väite, en ole sitä itse löytänyt? Tosin Jeesus kerran sanoi opetuslapsilleen, että tahdotteko tekin mennä pois, mutta ei siitä saa sitä käsitystä että hän aikoisi pinkaista perään.
Muuten on kyllä hyvä tuo 'suohon vajonneena', se on herätyksen tila. Vain herännyt ihminen näkee olevansa hukkumassa ja huutaa Jeesusta avukseen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #47 : 10.12.08 - klo:19:35 »
Vertauksen paimenesta, jolla on sata lammasta, kuulin jo pyhäkoulussa (sic!). Se löytyy Matteuksen evankaliumin 18. luvusta, jakeista 12-14.

tienes-2

  • Vieras
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #48 : 10.12.08 - klo:19:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Vertauksen paimenesta, jolla on sata lammasta, kuulin jo pyhäkoulussa (sic!). Se löytyy Matteuksen evankaliumin 18. luvusta, jakeista 12-14.


Hyvä vastaus!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Tienes2 et oo ihan yksin
« Vastaus #49 : 10.12.08 - klo:20:37 »
Eräs tuttuni, jolla on sympaattinen ja tasapainoinen perhe pyysi laittamaan allaolevan kommentin, ilmeisesti hän itse ei jaksa tai muusta syystä rekisteröidy:

Voisitko laittaa tämän Seppo Arposen viestin körttifoorumille?
Voisi avata vaikkapa uuden keskustelunaiheen.
Kysyin Sepolta luvan tähän. Hän oli allekirjoittanut viestinsä vain etunimellään. Kysyin, että saako sukunimenkin laittaa. Hän lupasi, että saa laittaa.
Tästä alkaa Sepon viesti:

"
Oli lukossa. Turhauduin kun luin näitä tekstejä. Joukossa oli joitakin järkeviäkin kirjoituksia.
Ihmettelin miten joku moderaattorikin tarttui kiinni henkilöön eikä asiaan.

En haluaisi keskustella tällä foorumilla. Sisäänpäinkääntynyttä porukkaa. Eivät hyväksy suun tunnustusta eivätkä salli muunlaisia mielipiteitä.

/t.Seppo Arponen

Ilmeisesti Seppo tarkoitti tätä kestusteluaihetta.
Jos alatte kivittää, niin vielä kerran kirjoitus ei ollut minun,olen vain postilähetti.
Pleace älkää ampuko pianistia.
 :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #50 : 10.12.08 - klo:21:21 »
Mitähän Seppo tarkoittaa 'suun tunnustuksella'? Minulle tulee mieleen niin kutsuttu todistus, jossa joku kertoo uskontulostaan vaikkapa viidesläisen tai vapaakirkollisen seurakunnan edessä. On kai totta, että sellainen ei taida kuulua herännäisyyteen. Seuroissa tunnustetaan oma viheliäisyys, Jumalan suuruus ja Kristuksen käsittämätön armo. Sitä käsittämättömän käsittämistä sitten yhdessä odotellaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
mistä?
« Vastaus #51 : 10.12.08 - klo:22:45 »
Olen ymmärtänyt, että Seppo on luterilaisenkirkon jäsen, joka köy raamattuopistossa Jumalanpalveluksissa.

Tiedä sitten kuinka körttiläistä jumalanpalvelus on ja sieltä ammennettu opetus.

Siltti hän on huomannut saman kuin minäkin, että muualla tavalla uskovia te ette todellakaan sulata.
Sen tajuan, että ette halua olla samaa mieltä, mutta eikö toisen näkemyksiä voi kunnioittaa oli ne omasta mielestä vaikka kuinka pimeitä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #52 : 11.12.08 - klo:07:44 »
Kuule viisveisaaja, aika hyvin täällä muuten uskovia siedetään, useimmilla muilla keskustelupalstoilla kun heidät sensuroidaan kokonaan pois. Täällä sen sijaan saa viljellä sensuroimattomasti täysin körttiläisyyteen sopimattomiakin ajatuksia, mutta palautetta siitä tietenkin saa. Eikö ole aika luonnollista, että pääosa siitä palautteesta on körttihenkistä, kun kerran körttipalstalla ollaan? Ei suvaitseminen ole sitä, että pitäisi ajatella asioista samalla tavalla! Minusta toisen ajatuksen kunnioittamista on myös se, että ei yritä tuputtaa jatkuvasti körttipalstalle ei-körttiläistä uskoa. Mielipiteensä saa toki kertoa, mutta niiden jankkaaminen ja joka käänteessä niiden paremmuuden esille tuominen ei ole hyvää käytöstä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: mistä?
« Vastaus #53 : 11.12.08 - klo:09:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Olen ymmärtänyt, että Seppo on luterilaisenkirkon jäsen, joka köy raamattuopistossa Jumalanpalveluksissa.

Tiedä sitten kuinka körttiläistä jumalanpalvelus on ja sieltä ammennettu opetus.

Siltti hän on huomannut saman kuin minäkin, että muualla tavalla uskovia te ette todellakaan sulata.
Sen tajuan, että ette halua olla samaa mieltä, mutta eikö toisen näkemyksiä voi kunnioittaa oli ne omasta mielestä vaikka kuinka pimeitä.



Visiitti toisten liikkeiden sivuille avartaa meitä kaikkia. Täällä on toisiin herätysliikkeisiin kuuluvia kirjoittajia useita ja heidän sallitaan kirjoittaa. Sallikaa myös meidän olla eri mieltä. Olkaa parempia kuin me. Muilla palstoilla ei erimielisyyttä keskeisissä asioissa suvaita, vaan ne ja niiden kirjoittajat siivotaan pois. Vaikka meillä ei ole tarvetta olla oikeassa, niin halu on silti kova.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #54 : 11.12.08 - klo:09:58 »
Lainaus
Vaikka meillä ei ole tarvetta olla oikeassa, niin halu on silti kova.

 :lol:
Eiköhän tämä koske kaikkia ihmisiä ja yhteisöjä.

Mistähän se oikein johtuu, se tarve olla oikeassa?
Jospa olemmekin kaikki väärässä, eikä sekään haittaisi!

Minusta tällä keskustelufoorumilla on suvaitsevainen henki.
Itse en uskonkappale-kysymyksiin osallistu kun en niistä opillisesti oikein mitään tiedä :oops:
mutta lueskelen kyllä
ja niistä ainakin oppii,
että ihmiset ajattelevat usein  samoista asioista eri tavalla
ja eri asioista samalla tavalla.

Usein kyllä ihmettelen mikä tarve jollakin ihmisellä on
uhrata aikansa ja energiansa toisen ihmisen ns. käännyttämiseen!?
Eikö sillä ole parempaa/muuta tekemistä?

Täällä maa on muuttunut valkoiseksi yön aikana ja yhä sataa lunta. :D
Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #55 : 11.12.08 - klo:10:35 »
minä olen kyllä julistanut sekä lakia että evankeliumia... viisveisaajalle
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #56 : 11.12.08 - klo:11:20 »
Arvauksestani näyttää siis viidesläisyys osuneen Seppo Arposen kohdalla aika lähelle. Voihan 'suun tunnustus' toki tarkoittaa syntien tunnustamistakin. Silloin tulee lestadiolainen rippikäytäntö mieleen. Körtit tunnustavat syntinsä, mutta eivät luettele syntejään.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: mistä?
« Vastaus #57 : 11.12.08 - klo:12:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Sen tajuan, että ette halua olla samaa mieltä, mutta eikö toisen näkemyksiä voi kunnioittaa oli ne omasta mielestä vaikka kuinka pimeitä.


Suomessa esitetään paljon näkemyksiä, jotka ovat ns. hanurista. Olen sellaisia mielipiteitä itsekin esittänyt enkä voi odottaa, että saan ison joukon papukaijamerkkejä näkemyksistäni.

Tarkoituksena kai ei ole, että olemme täysin suhteettomia ja kaikkiarvoisia ja, että olemme valmiita hyväksymään täysin vastenmielisiä ja kaikenkarvaisia mielipiteitä. Mielipiteissä pitää olla tolkku. Jos on tolkuton ja kohtuuton mielipiteissään, kuka sellaista pitää arvossa?

Avoimesti tunnustan, etten juurikaan ole pitänyt arvossa Viisveisaajan toistuvasti körttejä haukkuvia kirjootuksia. Kunnioitus ja arvostus on ansaittava; se ei ole mikään subjektiivinen oikeus.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #58 : 11.12.08 - klo:14:43 »
Kiitos Salis. Olen ollut huomaavinani samaa mitä kirjoitit suhtautumisestasi kirjoituksiini ja hyvä niin ja kiitos palautteesta.

Itse kirjoitan ja muutenkin elämässäni toimin aika impulsiivisesti tunteiden mukaan ja kommentoin ensin ja mietin sitten.
 Se tietysti on typerää. Ensin tulisi tietty miettiä ja sitten kirjoittaa sitten lukea ja sitten taas miettiä ja sitten vasta lähettää.

Ketään ei ole ollut tarkoitus haukkua, mutta joitain asioita olen kyllä haukkunut ja halveksinut, mikä tietysti ei rakenna ketään.

Ei mulla ketään vastaan henkilökohtaisesti ole mitään, mutta varmasti, jos sinut ja vaikka Elisan tai seppoksen tai jonkun muun tapaisin voisin kivahtaa muutamasta asiasta, varmaankin jokaiselle täällä kirjoittavalle tavatessa pitäisin pikkaisen ärähdyksen, mutta ei se tarkoita, että mitään itse henkilöitä vastaan olisi.

No itse aiheeseen, voiko körtti pelastua?, niin minusta siitä körttien ei tarvitse olla huolissaan ja körttien painotukset nöyryydestä, pienuudesta ja mahdottomuudesta Jumalan edessä ja Siionin virret on parasta mihin olen törmännyt.
Mikä mättää on Raamatun kokonaisilmoitukseen ja Raamattuun suhtautuminen. Ne eniten ja joku outo vapaamielisyys ja kaikensallivuus, sitä ihmettelen mistä se on teitillä niin hirveen voimakas? :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Kuinka körttiläinenkin pelastuu (re: Voiko körttiläinen ...)
« Vastaus #59 : 11.12.08 - klo:15:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
joku outo vapaamielisyys ja kaikensallivuus, sitä ihmettelen mistä se on teitillä niin hirveen voimakas? :roll:

Se johtuu samasta kuin väkivallattomuus: sanavaraston runsaudesta, mikä taas johtuu lukeneisuudesta. Olen huomannut, että yhtä asiaa voi kuvailla monella tavoin, on synonyymejä. Sivistys on usein seurausta lukeneisuudesta, oppineisuudesta, opiskelusta. Ei oppi ojaan kaada eikä tieto tieltä työnnä. Mutta mitä enemmän tietää, sitä selvemmäksi tulee, että tietää vähän. Tieto lisää tuskaa, joka painaa kulkemaan alatietä, ts. tekee nöyräksi.
Kun tunteille ei ole sanoja, ne patoutuvat.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024