Kirjoittaja Aihe: Uskonnollinen kysymys (adoration)  (Luettu 17835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #15 : 14.07.07 - klo:10:18 »
Lainaus käyttäjältä: "julle"
Ehtoollisen leipä ja viini ovat Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Vaikka emme voi ymmärtää tätä salaisuutta, voimme luottaa Vapahtajan omiin sanoihin, jotka on talletettu pyhään Raamattuun.


Noin minäkin olen sen kuvitellut. Ilmankos se särähti niin oudolta korvaan tuo "vertauskuvallisesti".
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #16 : 14.07.07 - klo:13:07 »
Vertauskuva on aika huono vastine symbolille. Kaikki sanathan ovat symboleja. Raamatussa sana on jotain todellista ja vaikuttavaa, ei pelkästään viittaus johonkin. Ehtoollinen on symbolisesti Kristuksen ruumis ja veri, enemmän kuin vertauskuva.

Symbolisen vastakohta lienee diabolinen!

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #17 : 14.07.07 - klo:16:30 »
Täh, miten tämä nyt menee. Siis minä käsitin, että ehtoollinen on Kristuksen ruumis ja veri ja nyt nyt se onkin sitten vain symbolisesti sitä? Tässä yhteydessä siis sama kuin vertauskuvallisesti. Ei, nyt menee ihan sekaisin...kellä se olikaan se katekismus lähetyvillä?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #18 : 14.07.07 - klo:17:15 »
Anteeksi, jos hämmensin mieliä! On kai vaikeaa ajatella, että symbolinen on oikeaa ja todellista, mutta niin minä sen ymmärrän.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #19 : 14.07.07 - klo:20:25 »
Tässä asiassa tuntuu kyllä siltä että kalvinistit ovat kyllä paremmilla jäljillä kuin me luterilaiset. Joku transubstaatio on aika hokkuspokkusta (olen kyllä ymmärtänyt, ettei sentään niin pitkälle mennä luterilaisuudessa). Jos lukee Raamatusta ehtoollisen asetussanat niin sangen koruton on kuvaus. Tuo puhe symbolisen todellisuudesta on hyvä huomio - Raamattu on kirjaimellisena aika sekava teos, huonokin tai helposti huonon tulkinnan saava (kirjaimellisuushan on myös tulkinta), sensijaan symbolisena sen teksti ohittaa kaikki ajat ja kaiken paikallisuuden.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #20 : 14.07.07 - klo:23:05 »
Okei, sori jos levitin vaaraa informaatiota, kun tommoset asiat on loppujenlopuksi aika epaolennaisia mun uskossa...tai siis ei ehka niinkaan, mut olen silla lailla ekumeeninen et mulle on aika sama milla sanoilla ehtoollista selitetaan, kun kuitenkin saman aterian muistelemisesta on kyse. Jeps, saatte ihan rauhassa kertoa oikeat tulkinnat uskostamme, mut ma olen sen verran skeptinen, etten tunne Jeesuksen todellista verta ja ruumista syovani vaikka katoliselle ehtoolliselle menisinkin.

Kiitoksia vain et taalla on skarppeja ihmisia, mun kun on tapana vaan hatarasta paastani tietoja kaivella. :oops: Mut siis sanottakoon, et omassa uskonnollisuudessani kyse on tosiaan ikaankuin muistoateriasta ja tilaisuudesta olla ikaankuin "Jumalan laheisyydessa" oli se sitten minka uskonnon mukaista tahansa tai ihan pakanallista :wink:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #21 : 15.07.07 - klo:08:00 »
Minulle ehtoollinen merkitsee sekä yhteyttä Kristukseen että yhteyttä kristilliseen seurakuntaan. Samasta asiasta on tietysti kysymys, jos kokee seurakunnan Kristuksen ruumiina. Mielikuva alttarikaiteen ympyrän täydentymisestä iäisyyden puolella on koskettanut minua välillä voimakkaasti. Samoin olen joskus liikuttunut tunnistaessani ehtoolliselle sovussa saapuvien joukossa arkielämän kiistakumppaneita. Ehtoollisaineiden olemus on epäoleellinen asia tämän yhteyden rinnalla.

julle

  • Vieras
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #22 : 15.07.07 - klo:22:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Siis senverran sentaan tiedan et luterilaisuuden(protestanttisten) ja katolisten ehtoolisyhteyden eroavaisuus johtuu siita


Älä nyt loukkaannu, ei tämä ole mikään henkilökohtainen "olet näissä asioissa" väärässä kommentti, mutta tekee silti mieli sanoa tähänkin.
Katolisten, siis virallisten oppien mukainen (uskoisin että seurakuntalaiset tulkitsevat ehtoollista ihan yhtä vapaasti kuin luterilaisessakin kirkossa) ehtoolliskäsitys ei liene esteenä ehtoollisyhteyteen luterilaisten kanssa kummaltakaan puolelta. Pikemminkin kiista on virasta(Paavin asemasta), ja tämä kiista on ensisijainen este sille, ettemme virallisesti pääse toistemme pöydässä viettämään alttarin sakramenttia.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #23 : 16.07.07 - klo:00:44 »
Julle kaikki ok, kuten sanoin ma en vaitakaan olevani aina oikeassa. Se on vain hyva kun joku tietaa asioiden oikean laidan. Ja eras laheinen hyvin laheinen sukulainen on kans aika paha pilkunviilaaja...Oon tottunut :wink:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Katolinen katolilainen katollinen?
« Vastaus #24 : 16.07.07 - klo:19:27 »
:shock:  Meitin seurakunnassa opetettiin tai mulle tuli sellainen kuva ehtoolliseen valmistumisesta, että tulisi pistää pois se mikä painaa ja jos väärin nauttii sairastuu.
Oli kerrankin kauhee ristiriita ottaako ehtoollista vai ei. oli niin huono olo omasta vaelluksesta, kun se on niin vaillinaista ollut.
Ottaako ja sairastuu, vai antaako mennä ohi.

No nyt sitten yksi mun kaveri vitsaili siitä tilanteesta kun yritin olla mahdollisimman hyvä ehtoolliselle ja selitti sen asian ja nyt on tyhmemmälle, eli minulle tullut pikkasen erinäkökulmaa asiaan.

Ehtoollinenhan on yhteysateria.
Meidänhän tulisi olla iloisia siitä, että ehtoollinen on juuri sen muistojuhla että Jeesus vuodatti verensä ja antoi ruumiinsa meidän edestämme, meidän syntiemme edestä.
 Mehän emme ikinä voi tula sen arvoisiksi etä jotakin siihen voisimme lisätä ja sitä jotenkin hyvyydellämme täyttää. Meidänhän tulisi juuri syntisinä ottaa se kiitollisina vastaan.

 En ole ainut kun tämän valmistautumisen kanssa ehtoolliseen kanssa on taistellut.
Olin yhdessä ehtoollistilaisuudessa ja siinä vanhempi mummeli ei mennyt ehtoolliselle ja kysyin, että onko hänen vaikea liikkua vai miksi ei hän mene eteen ehtoolliselle. Hän sanoi, että ei hän kun on niin syntinen ja toimitus on pyhä tai jotain siihen suuntaan, ajatus oli toi. Hän kertoi että viimeksi nuorena tyttönä hän oli käynyt. nyt hän varmaankin 80 vee, vähän yli tai alle valoisa uskova, ei uskoltanut mennä ehtoolliselle saamansa opetuksen takia.

No kaikenlaista sitä on.

Tiettekö kerran yhdessä teltassa oli ehtoollistilaisuus. Se oli sellainen että iso muki pistettiin menemään eteenpäin kun oli itse ensin vähän naukannut siitä.
No oli Kesäkuuma ja istuin siinä penkin päässä mietteissäni silmät kiinni. Nainen antoi minulle ensimmäisenä ehtoollismaljan ja minä vaistomaisesti tyhjensin sen kokonaan, sen enempiä ajattelematta.
 hyvä että ei ollut viiniä täynnä oli siinä kuitenkin paridesiä.
 Siis mulle aina sattuu. :oops:  :oops:
Nainen kävi täyttämässä maljan katsoi vihaisesti minua ja minun yli antoi seuraavalle maljan, varmaankin ajatteli että toi juo tänkin tyhjäksi jos sen sille antaa.

No en sairastunut silloinkaan ja ehtoolliseen osaan jo suhtautua ihan rauhallisesti. En yritä liikaa pyhittyä mielessäni kun ehtoollinen tulee.
 :roll:
Tik toc.

Poissa Khipu

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #25 : 19.07.07 - klo:12:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Okei, sori jos levitin vaaraa informaatiota, kun tommoset asiat on loppujenlopuksi aika epaolennaisia mun uskossa...tai siis ei ehka niinkaan, mut olen silla lailla ekumeeninen et mulle on aika sama milla sanoilla ehtoollista selitetaan, kun kuitenkin saman aterian muistelemisesta on kyse. Jeps, saatte ihan rauhassa kertoa oikeat tulkinnat uskostamme, mut ma olen sen verran skeptinen, etten tunne Jeesuksen todellista verta ja ruumista syovani vaikka katoliselle ehtoolliselle menisinkin.


Öö... Oletko varma että ko tilaisuudessa pääset ehtoolliselle? Katoliset kun eivät päästä pöytään muita kuin omiaan. Eikä luterilaisetkaan kaiketi virallisesti päästä (paitsi porvoon sopimuksen mukaisesti anglikaanit) muita kuin oman kirkon ihmisiä. Praksis on sitten lut. kirkossa kuitenkin toinen juttu: en ole ikinä kuullut että olisi jäsenkirjoja kysytty lut. kirkossa ehtoolliselle mennessä (paitsi mitä nyt yksi naispapinvastustaja teki).

Idea tässä "ehtoollista vain omille-periaatteessa" lienee se, että ehtoollinen on tarkoitettu kirkon jäsenille (samasta syystä alkukirkossa heitettiin kastamattomat ulos ennen ehtoollista) ja se että se on tarkoitettu yhteysateriaksi (=jos emme ole samaa mieltä siitä, että mitä se mitä syömme on ja mitä se merkitsee, ei ehtoollinen "voi" olla yhteyden ateria).

Nämä siis mun ajatuksia vain, kukin saa toki tehdä omat johtopäätökset. Mä itse en menisi katolisten ehtoolliselle, ihan vaan sen takia että en halua piilottaa olemassa olevaa erimielisyyttä turhaan.

Ekumenia on tavoiteltavaa ja itse olen 110 prosenttisesti ekumenian kannalla, mutta erimielisyydet pitää pitää esillä jotta niistä voidaan puhua. Jotkut ekumeenisessa liikkeessä toivovat, että ekumenia jossain vaiheessa etenisi niin pitkälle, että täysi ehtoollisyhteys kaikkien kirkkojen kesken olisi mahdollista. Toiset toivovat, että ekumeeninen liike unohtaisi oppikeskustelut ja keskittyisi rauhan rakentamiseen. Luulen että nämä käytännössö kuitenkin kulkevat käsi kädessä. Jos jotkut kirkot oppinsa perusteella ajattelevat omaavansa koko totuuden, ei ekumeniasta voida aidosti keskustella ennenkuin opillisissa keskusteluissa huomataankin, että ollaanhan me aika samanlaisia.

ps. tiesitkö että ekumeenisen "merkkikoodiston" mukaisesti voisit mennä ehtoollisjonoon ja  laittaa oikean kätesi vasemmalle olkapäällesi. Tämä on hienovarainen merkki ekumeenisesti osaavalle papille siitä että haluat vain siunauksen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #26 : 19.07.07 - klo:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minulle ehtoollinen merkitsee sekä yhteyttä Kristukseen että yhteyttä kristilliseen seurakuntaan. Ehtoollisaineiden olemus on epäoleellinen asia tämän yhteyden rinnalla.


Asetussanoissa sanotaan, että "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää se minun muistokseni." ja "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne syntien anteeksiantamiseksi.Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Oma kantani on, ettei viini ja leipä muutu Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi vaan kysymys yhteydestä Jeesukseen ja seurakuntaan kuten Pena totesit. Me nautimme ehtoollista Kristuksen kärsimyksen muistoksi.
Acta, non verba.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #27 : 19.07.07 - klo:17:11 »
Knipu, jos olisit seurannut keskustelua fooumissamme pidempaan tietaisit etten kay kirkossamme ehtoollisella ja et polvistun siksi aikaa omalla paikalla, koska koen parhaaksi niin.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa kharis

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #28 : 04.08.07 - klo:16:04 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"

Arvelen, että kyseessä on ehtoollisaineiden kunnioittaminen tai palvominen.



Itse asiassa kyseessä ei ole ehtoollisaineiden palvonta vaan Kristuksen ruumiille ja verelle osoitettu palvonta tai kunnioitus. Niissä on vissi ero...

Poissa kharis

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Uskonnollinen kysymys (adoration)
« Vastaus #29 : 04.08.07 - klo:16:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"


Oma kantani on, ettei viini ja leipä muutu Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi vaan kysymys yhteydestä Jeesukseen ja seurakuntaan kuten Pena totesit. Me nautimme ehtoollista Kristuksen kärsimyksen muistoksi.


Niin. Mielipiteitä on ja saa olla. Toisaalta Raamattu ja Kristus sanovat: "Tämä on minun ruumiini[...] tämä on minun vereni". Kuka voi epäillä näiden sanojen todenmukaisuutta? Sitä että ehtoollisaineet ovat sitä mitä Jumala itse sanoo niiden olevan? Niiden todellisuuden epäileminen on verrattavissa Jumalan ihmiseksitulemisen salaisuuden epäilemiseen. Se miten se tapahtuu on molemmissa tapauksissa hämärä - mutta todellinen.