Kirjoittaja Aihe: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä  (Luettu 9282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #15 : 30.10.19 - klo:23:13 »
Voi Kyösti kerta kaikkiaan, kuinka nappiin osui. Ja me kun veivattiin nuorina ihan tosissamme uskaltaako sitä hyvää tehdä laisinkaan. Sen voi erehtyä tekemään väärillä motiiveilla ja Junala kun tarkkailee niitä motiiveja niin kuinka siinä ollenkaan käy.

Hyvä tavaton millaisia huolia.  :-\.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #16 : 01.11.19 - klo:12:37 »
Asiaa voisi myös ajatella näinkin:
1) Lähtötilanne on se, että pohjimmaiset motiivit ovat enemmän ja vähemmän pahat.
2) On olemassa erilaisia tekoja sekä tekemättä jättämisiä (=laiminlyöntejä).


A)
Jos autan jotakuta, tuskin voin sitä tehdä täysin puhtain motiivein.
Hyvää on se, että ihminen sai avun, huonoa se, että motiivini eivät olleet täysin puhtaat.

B)
Jos taasen en auta, tuskin hyvän tekemisen laiminlyöntiä voi tehdä puhtain motiivein, eli motiivit edelleenkään eivät olleet puhtaat.
Eli huonoa tällaisessa tapauksessa on se, että motiivit olivat väärät ja huonoa myös se, että ihminen ei saanut apua.



Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #17 : 01.11.19 - klo:22:25 »
Mikä oli suurin paha, koska verukkeitahan riittää ilman motiivejakin. Ei suotta pyydetä anteeksi tekemättä jättämisiä!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #18 : 10.11.19 - klo:13:47 »
En sitten tiedä, hassutteleeko nimim. luterilainen vai onko tosissaan, mutta muutama ajatus tästä:

Yleisesti hyvien asioiden tekemisestä voisi sanoa niin, että olisi hyvä vapautua itsensä kelvollisuuden ja hyvyyden punnitsemisesta ja keskittyä niihin hyviin asioihin: naapurin ja köyhän auttaminen, rukous jne.....
Onhan se aina parempi tehdä hyvää väärillä motiiveilla, kuin jättää se tekemättä ja kuvitella tekemättömyyttään puhtaasta motiivista lähteneeksi.

Ajatus, että koska motiivit eivät ole hyvät niin en tee, koska en ehkä saa palkkaa tuosta hyvän tekemisestä  ei ole hyvä ja tuskin me noin räikeään ajatteluun aina edes kovin voimakkaasti lankeammekaan.

Mitä sitten tulee tuohon itsensä tutkistelemiseen ja omien motiiviensa tutkimiseen, niin kyllä nähdäkseni Raamatun äärellä siihen tulemme kannustetuksi. Tämä tutkistelutyö ei kuitenkaan pitäisi olla hyvien asioiden tekemisen esteenä.
En koskaan hassuttele armonvälineitä Jumalan sanaa,  pyhää kastetta ja ehtoollista. Armonvälineet synnyttävät uskon, joka tarttuu Kristukseen ja omistaa Hänet sanassa ja sakramenteissa.

Ilmastonmuutos ei ole joskus tulevaisuudessa tapahtuva uhkakuva, vaan ilmastokatastrofi on todellisuutta jo tänään. Raamatun mukaan luomakunta on osa Jumalan luomistyötä, ja siten pyhä. Kristillisen käsityksen mukaan ihmisen tehtävä on viljellä ja erityisesti varjella luomakuntaa. Siksi jokaisen tulisi levosta käsin tutkistella itseään ja omaa hiilijalanjälkeään, jonka voit laskea alla olevasta linkistä.

https://ilmastodieetti.ymparisto.fi/ilmastodieetti/

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #19 : 29.12.19 - klo:22:55 »
Kirjoitit Leena äsken kuin tuntemuksiani. Ajatukseni ovat harhanneet ties missä, kun uni on taas harhannut sänkyni ulkopuolella. Luin moneen kertaan.

Etpä tiedäkään, kuinka teit minut onnelliseksi.  Sitä alkaa niin äkkiä kokea ulkopuolisuutta ja sitten miettii jos mitä vähemmän rauhoittavaa ja kristiystävällistä.

Kiitos ja siunattua yön lepoa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #20 : 30.12.19 - klo:04:16 »

   Voi, Leena! Sinä olet rakastettava ja rakastettu!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #21 : 02.04.20 - klo:19:48 »
   Voi, Leena! Sinä olet rakastettava ja rakastettu!

Leena . rakas lääkäri on rakas varmaan meille kaikille.

Itse asiasta " hyvien tekojen jostain "

Leenakin varmaan tietää, kun tavannut minut, että minä aina katselen isoja tai kokonaiskuvia ja mun kanssa on arkielämästä kanssa vaikea talar.

Minusta hyviä tekoja ei ole, mutta vierelläkulkeminen jota Paavo Ruotsalainen painotti, niin sitä voi olla.

Todellinen apua ei tule ylhäältä vaan vierstä.

Ukko Paavo oli kyllä kaikkinen hajuineen ja oikeuskänytineen kuitenkin saaren iso teologi, jonka minä nostan Lutherin ja muiden pyhien joukkoon.
Onhan hän minun oppi isäni.

Paavali oli heikko lihassaan ja ei mikään atleteetti, mutta sai sisällön koko uuteentestamenttiin.

Mulla on pahanhajuisia työmiehiä, kun tekee uskomattomia suorituksia, mutta jos heidät viedään ihmisten pariin, niin ääni tulee, toi haisee, ei fiksu, ei kaunis ja ties mitä, mutta pelastanut tai tehnyt ihmeitä työn saralla.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #22 : 07.04.20 - klo:00:34 »
Tämä tuntuu niin lämpimälle, kun joku sanoo että olet rakas. 

Ihmisellä saattaa olla jokin kuin tietämys vauvasta ettei ole ihan okei, ja silloin sitä rakkautta saattaa olla hyvin vaikea edes kuvitella omalle kohdalleen. Kun joku tuon kirjoittaa ylös, hän saa minussa heräämään ajatuksen että Jumalakin ehkä minua rakastaa. 

Kiitos, hyvät ystävät, viisausmies viisveisaaja ja siellä edellä 1944.

---------------------

Tänään löysin uudet siikkarini hyllystä.  En tajuu miten ne muka oli niin lujasti hukassa, kun osui aivan käteen.  Vanha versio eli pikkukirja ol,i kyllä tallessa.

 :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa kaulahuivi

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #23 : 04.05.20 - klo:18:49 »
Evankelisen herätysliikeken perustajat olivat hurskaita ja aitoja krisitttyjä siinä kuin muutkin kirkon jäsenet. Heillä oli omat korostuksensa, mutta uskossa elivät ja kuolivat. Ihmiset keksivät toisistaan mitä uskomattominta pahaa ja virhettä ainakin uskonnollisissa piireissä.  Moni haluaa niin herkästi tuomita muita ja syyttää harhaopista tms. Viimeinen tuomio on yksin Jumalan tehtävä. Se ei kuulu kenellekään ihmiselle koskaan minään aikana.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #24 : 04.05.20 - klo:20:35 »
Pohdin johtuisiko tämä herätysliikkeiden välinen monitahoinen kilpailu juontaa ihmisen ikiaikaisesta oikeassaolemisen tarpeesta.

Nuo uskovat väärin, lukevat Raamattua väärin, veisaavat vääriä virsiä, laulavat toisenlaisia lauluja, ym, ym.
 Näinhän se on ollut. Viime vuosina ovat kirkkojen ja liikkeiden johtaja koettaneet saada lähentymistä aikaan. On käyty 'kylässä', on vastattu kysymyksiin kuten HK:ssakin on ollut luettavissa.

Miksi siis Jeesus kysyi Pietarilta: Rakastatko sinä minua enemmänkuin muut.
Pietari meni ensin ansaan ja vastasi rakastavansa, kunnen kolmanteen kysymykseen hän nöyrtyi myöntämään Jeesuksen tietävän kaiken.

Olisiko otettava oppia ja tyydyttävä siihen että Herra tietää meidän kaikkien kuuluvan Kristuksen kirkkokansaan, kunhan olemme kastetut ja tunnustamme että Jeesus on Kristus Herra.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #25 : 04.05.20 - klo:20:53 »
Niinpä.... :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Jeesus joutui kysymään opetuslapsiltaan: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
Ehkä meiltäkin...

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #26 : 14.05.20 - klo:19:23 »
En sitten tiedä, hassutteleeko nimim. luterilainen vai onko tosissaan...


Niin, en tiedä mihin liikkeeseen voisi hän lukeutua.
Mutta toisaalta Köpi sillä ei ole suurta merkitystä meidän päiviimme.
Se on tärkeätä kun tietää missä itse kulkee ja kokee olevansa turvassa.

Niin sitä ei tarvitse kenellekään selitellä.

Ps. Pietismi, körttiläisyys, viidelläisyys, helluntaisuus...  :icon_cool:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Evankelisestä herätysliikkeestä ja muistakin liikkeistä
« Vastaus #27 : 28.05.20 - klo:18:51 »
…Hajanaisia olivat nämä ajatukseni. Jatkan Evankelisten isien tekstien tutkimista ja toivon, että itsekin joskus löytäisin saman, mitä he ovat löytäneet.
Sellainen epäilys minulla vielä on, että ehkäpä Ruotsalainen, Hedberg ja Renqvist olivat väärässä toistensa suhteen: ehkäpä erot uskon ytimen suhteen heidän välillään olivatkin merkittävästi vähäisemmät, mitä he itse kuvittelivat.

Hajallaan sielu on, mutta ei huolta.