Kirjoittaja Aihe: Synnin syvin olemus?  (Luettu 23858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Synnin olemus
« Vastaus #30 : 28.03.06 - klo:17:12 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
onko todellakin niin, että kymmentä käskyä vastaan rikkominen (esim. tappaminen, valehtelu) on jotakin muuta kuin syntiä? Siis jotenkin väärin ja vältettävää kyllä, mutta olisi mieletöntä sanoa sitä synniksi? ... Jos se ei ole syntiä, että loukkaan toisia kerta toisensa jälkeen niin kekseliäästi, en ymmärrä, miksi tätä pahuuttani kutsuisin siitä näkökulmasta, että siitä on puhuttava myös Jumalan kanssa.

Ajattelisin että pahuudesta ja vääryydestä olisi aina puhuttava myös Jumalan kanssa. Tällöin tietty eettinen keskustelu ei-kristityn kanssa voi käydä ongelmalliseksi. Samoin kristittyjenkin kesken keskustelu asioista, jotka toisille eivät tuota omantunnon vaivoja ja toisille tuottavat (esim. joku pitäisi syntinä jos itse söisi verta mutta antaa toisten syödä).

Voitaisiin kai kokeilla määrittelyä: "synti on sitä, mikä erottaa ihmistä Kristuksesta". Sillä tarkoitettaisiin, että jos ajatus, sana, teko, laiminlyönti tms. hävettää tai painaa ihmisen tuntoa niin, että hän ei sen kanssa uskalla/kehtaa käydä Jumalan eteen, se asia koituu (tai "kuontuu") hänelle synniksi. Suurin tällainen asia joka tulee ihmisen ja Kristuksen väliin, olisi sitten tietysti epäusko. Mutta se "synti" ei kuitenkaan erota Kristusta ihmisestä, vaan ihmisen Kristuksesta niin, että hän on itse voimaton lähestymään Jumalaa. Synnin anteeksiantamus voitaisiin sitten määritellä, että se on sitä kun Jumala ikäänkuin astuu tällaisen ihmisen pystyttämän esteen yli.

Etiikan eli oikean ja väärän lähtökohdaksi tämä ei kuitenkaan taida käydä, koska tällainen "synti" on täysin henkilökohtaisen kokemuksen kautta määrittyvä asia. Sielunhoidossa tällä sen sijaan saattaisi olla jotain hyviä sovellutuksia.

Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Mitä oikein tarkoitetaan sillä, kun "synti saarnataan synniksi"? Eikö silloin nimen omaan luovuta kaikenlaisista lieventelyistä?

No minä ajattelisin että sanotaan suoraan, että epäusko erottaa Jumalasta. Joka tapauksessa se on mielestäni lähtökohta. On kyllä niin, että kun valehtelen, omatunto alkaa kolkuttaa ja koen että nyt olen mahdoton Kristusta lähestymään ellen saa anteeksi. Mutta jotenkin ainakin teeskentelen tietäväni, että parannusta ei pidä lähteä tekemään valehtelusta, vaan siitä epäuskosta, josta valhe lopulta, pohjimmiltaan, sai alkunsa. Totuudenpuhuminen ei vie minua lähemmäs Kristusta, mutta jos Kristus lähestyy minua epäuskostani huolimatta ja alkaa parantaa minua siitä, alan myös valehdella vähemmän.

Minun korvissani sanat: "valehtelu on väärin" eivät kuulosta yhtään lievemmiltä kuin "valehtelu on synti", mutta yleisesti vallitsevaan (teko)synnin määrittelyyn tottuneiden korvissa siinä on varmasti suuri ero.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Synnin syvin olemus?
« Vastaus #31 : 28.03.06 - klo:17:48 »
Olen lukenut ja todesta ottanut, että ainoa uhri, minkä ihminen voi Jumalalle antaa ja mitä Jumala häneltä odottaa, on kiitollisuus. Ehkä sitä voi kutsua nöyryydeksikin. Synti on tästä ajatuksesta lähtien sitä, että pitää Jumalan lahjoja joko huonoina tai riittämättöminä eikä siis kiitosta ansaitsevina. Ehkä sitä voi kutsua ylpeydeksi. Pahat teot syntyvät siitä, että yritetään itse hankkia jotain parempaa tai enemmän kuin minkä Jumala on lahjaksi ojentanut. Pahoin on myös kieltäytyä nauttimasta siitä, minkä on saanut ja mielummin riutua synkkänä puutteeseen.

Poissa Pappako

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 77
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #32 : 15.10.13 - klo:21:10 »
Syntisen Sielun on ennemin tai myöhemmin myönnettävä että on saattanut itsensä sellaiseen mielentilaan ja ahdinkoon että vain Jumalan Armo voi ja saa armahduksen aikaan. :kahvi:
 Synnillä on aina nimi ja sellaisia tuttuja kuolemansyntejä ovat ainakin seuraavat:" Ahneus, Kateus, Viha, Pelko, Hekuma, Mässäily ja Huoruus sekä valheessa eläminen". :107:
Ainut synneistä vapaa oli ja on ihmiseksi syntynyt Jumalan Poika Jeesus Kristus. Kenelläkään muulla ihmisellä ei ole mahdollisuutta välttää elämistä synneissä. :'(  Kun synti on vielä usein sellaista lajia että se tuottaa tekijälleen alitajuista mielihyvää voidaan puhua Suruttomuudessa elämisestä ja tällöin ei katoamattomalla sielulla ole pelastusmahdollisuutta. :icon_eek:  Synnin palkka on aina Kuolema ja Turmiollisen tien kulkijalle se merkitsee kadotetuksi sieluksi ryhtymistä ja kadotettuna elämistä.
Synnin olemus on se että saatana uskottelee kadotetulle sielulle ettei tällä ole tarvetta sovittaa mitään syntejään vaan ettäkaikkihan sitä tekevät ja saa siten uskoteltua jopa parhaimmille meistä että synti jota teen ei tule rangaistuksi kun sitä ei kukaan muu tiedä. :102:  Itsepetos on vahva ja saatana ei omiaan kiusaa  vaan sallii kaikenlaista lisäpalkkaa orjalleen. :icon_lol:  Jollei katumusta ja syntinsä tuntevaa sielua mikään herättele seuraa ajallista kuolemaa myös lopulta kadotustuomio viimeistään ihmisen kuoltua ja tultaessa viimeiselle tuomiolle.Kun elämän kirja avatan ja edessä on totuuden paikka ei valehtelu auta, sillä kirjaan on kirkoitettu koko elämäsi tarina lyhentämättömänä, eikä siitä voi ottaa mitään poies vaikka haluaisikin.  :kahvi:
 Raamatussa on vahvat opetukset näille asioille ja Paavalin kirjeissä Kolossalaisille ja Vanhan Testamentin puolella mm. Sananlaskut, Jobin kirja ja Saarnaajan kirja opettavat ihmisiä vielä tänäkin päivänä, jos ei muuta niin ainakin kävelemään hiljempaa. Uskoo ken tahtoo ja ottaa  opikseen ken tohtii. Synti ja sen olemus ei kuitenkaan koskaan ole lopulta onnellinen asia. Tehkää parannus ja olkaa synnin poispanija ei synnin tekijä. :icon_rolleyes: Vain Jumalan Armosta elän Tänään. :eusa_clap: :icon_rolleyes: :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #33 : 16.10.13 - klo:17:28 »
Ketju on kiinnostavaa luettavaa, erityiskiitokset Penalle ja Sepposille.  Arvelisin, että viime sunnuntain Pihliksen Herättäjäyhdistyksen saarnamies Forsberg koetti jyristä sitä synnin kauhistusta.  Että kyllä maar sisäälle päässytkin vielä voidaan ulos heittää ja että "melko uusi" tutkimus on että kyse olisi, ettei häävaatteeksi kelvannut muu kuin lahjaksi saatu - ei kelpaa.  Uusimman tutkimuksen mukaan mikään ei vapauta, ei kerrassa muikään armahda.  Noh, seurat olivat ainakin lystikkäät. Seuraavan puheenvuoron kun käytti oikosenaan kierteisiin mennyt evankelinen pappi, semmoinen herkempi tapaus,  joka huusi sitten huutavansa että Jeesus auta, minut kastettiin, kuolit puolestani ja nyt on väärät vaatteet...  Sitten halusi tämä Forsberg veisuuttaa että terve pyhäin suku, teillä on jo yljänm puku, vaikka se on vaikea melodisesti (Veisuuveljien läsnäolo pelasti)  ja julistikin päätteeksi ajatelleensa tässä evankelisia ja körttejä.  -Niin, minä sanoin kyllältä saaneeni siitä "Kyllähän Jeesus Kristus, mutta"  ja etten nyt tarkoiita sitä mitä Bonhoeffer nimittyää halvaksi armoksi, ei, meillä ei ajatella niin. Hän luukuttaa kirjahyllyssäni.  Vähän innostuksen kipinää välähti kun kuuli niin arvokkaan nimen mutta pelkään pahoin hänen luulleen minun jatkavan sitä kakkossaarnaa, mitä en tehnyt:  Ei. Armoa ei tunneta, ei anneta!  

Pahin tapahtui kun kotiin yritin:  Joku mies jäi hihaani kiinni, ja halusi puhua seikoista, ja hytisin kirkon edustalla - takuulla siinä vilustuinkin- että kyllä se on turmiollista tämä että kaste olisi uudestisyntymisen peso, että kyllä pitää tulla uskoon. Koetin selittää kyllä tuntevani Joh kolmosen.  Siitä minä lopulta juoksin karkuun, kun palelin niin että olin ihan hyytynyt.  Kerroin tuon tien jo tallanneeni ja että minulle on yksi lysti nyt, ja Jumalan työtä.

................................................

Muttei auennut sana saarnaajalle, ei, tai ei Henki ollut läsnä, sillä loppujen  lopuksi minä ainakin vain nauroin ihan kippurassa. Eikä minussa herännyt synnintunto kai siksi etten ymmärtänyt, mistä synnistä oli puhe!!  Teksti siis oli Matt. 22:1-13.  Vielä maalailiu:  Schrächkliches Evangelium! Kuvitelkaa, mikä tuomio!  Kauhistukaa!!  Noh, odottaa sopi kai jotakin yksilöidympää.

Taitaa olla Jumalan työtä, ja sellaiseksi jätettävä, tuo synnintunnon herättely, mutta sekin lääkäriä ällötttää, että kaikkea silitellään, hoiukutellaan sirkuismessuilla ja puuhamessuilla ja puuhapapeilla. Ja laastaroidaan, kun tervehtyminen edellyttäisi puhkaisua.  Ubi pus ibi evacua, sen muistaa joka hiivatin klinikalta: Missä on märkää, ei siis vetistä vaan mätivää mätää, päästä se ulos.  
« Viimeksi muokattu: 16.10.13 - klo:17:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #34 : 17.10.13 - klo:11:27 »
Onkohan niin että synnintunto ei tule siitä että puhutaan asiat halki ja pinoon syyttävässä ja hyökkäävässä sävyssä.
Olisko enemmän niin, kun kohdataan Jumalan rakkaus itseämme kohtaan, sen seurauksena tulee halu tehdä parannusta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #35 : 18.10.13 - klo:15:41 »
Kyllähän synti ja turmelus minun sydämessäni asuu, riippuu minussa kiinni...mutta minä en jaksa elää
jos en näe muuta kuin sen pahuuden. En haluaisi sitä katsoa, haluaisin sen unohtaa...
Minut on kalliisti lunastettu ja pelastettu, vapautettu...sitä kai pitäisi katsoa, nähdä ja ymmärtää...
On jotenkin niin vaikeaa...tai minä teen siitä vaikean...ei ole mistään "säännönmukaisesta" laskettavissa
olevasta selkeästä yhtälöstä kyse...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #36 : 18.10.13 - klo:16:04 »
Otsake, Synnin syvin olemus haastaa kysymään : Tietääkö sitä kukaan mikä on syvintä syntiä ?

Toinen saattaa luonteensa ehdottomuudessa kärsiä pikkurikkeistä omaatuntoa vastaan enemmän kuin toinen vaikkapa murhan ajatuksista.
Ajatuksen synnit. Ovatko ne samaa suuruusluokkaa, enemmän, tai vähemmän, kuin toteutetut väärinteot ?
Kuka mittaa määrän? Mikä on mittari ?

Entä inhimilliset mieltä vaivaavat olotilat: tuskaisuus, arvottomuus, armottomuus. Ovatko taakaksemme annetut elämän kohtalot ja sairaudet synnin seurausta. " Kuka teki syntiä kun tämä syntyi sokeana ?" kysyttiin Jeesukselta.

Onko pyhä huolettomuus mitä ? Toinen kelluu uskonsa kumipatjalla kuin höyhen, toinen raataa yötäpäivää ahkeroiden keventääkseen kuormaansa.

Olen pohdiskellut, mutta ainoa vastaus minkä olen löytänyt on: Älkää mistään murehtiko, vaan jättäkää kaikki Herralle kiitoksen ja rukouksen kanssa.
Ristillä on kertakaikkisesti suoritettu kaikenlaiset  synnit, suuret ja pienet, erotuksetta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #37 : 18.10.13 - klo:16:24 »
Riitta, sinä ainakin löydät sanoja, ja ymmärrettäviä sanoja, kiitos...hyvä niihin on yhtyä.

Tekstistäsi yksi yksityiskohta.
Sairaudet, onko ne synnin seurausta, onko ne Jumalan antamaa rangaistusta?
Vuoteen 2010 asti uskoin vakaasti niin että sairaudet eivät missään tapauksessa tätä ole.
Silloin tietty sairaus tuli omalle kohdalleni, koin Jumalan ihmeen avun saannissa, tämän koin varmasti!!!
Tuli lääkityksen sivuoireet...nytpä sitten vn:n usko alkoi horjua...tuli voimakkaasti ajatus...
Jumalan piti antaa nämä sivuoireet minulle synnin seurauksena, rangaistuksena... :'(

Pari viikkoa sitten sain keskustella tästä luotettavan ystävän kanssa pitkän sielunhoidollisen keskustelun...
Nyt olen tästä ajatuksesta ja tunteesta sivuoireidenkin kohdalla vapautunut...olen kiitollinen.. :eusa_angel: :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #38 : 18.10.13 - klo:19:08 »
Synnin palkka on kuolema.

En ymmärrä tätä vihaisen Jumalan määräämänä rangaistuksena. Kuolema on synnin seuraus. Sen voi lausua toisinkin päin. Se, minkä palkka on kuolema, on syntiä.

Kuolema ei ole vain elämän päättymistä. Se on myös elämän heikkenemistä, elämän kaventumista...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #39 : 19.10.13 - klo:11:12 »
Lutherin mukaan syvintä syntiä on, ettei ihminen enää luota Jumalan hyvyyteen, eli jotakin johon kompastuu päivittäin.

Vn: on suuntauksia ja kirkkokuntakin, joka opettaa sairaudesta noin. Mutta tuo on todella ihmisen psykologiasta nousevaa teologiaa, eikä sellainen käy päinsä. Siitä Barth ja Brunner taisivat riitautua niin, etteivät ikinä enää sopineet, siis, sopiiko dogmatiikka noin kehittä.  ihmiskokemuksista... Minun tulee jotenkin nyt Schopenhauer mieleen? Minkätakia?


Ihmiselle luontaista on, että hän haluaa kärsimyksellensä syyn, koska sellainen lisää hallinnan tunnetta. Kun vain vältän tätä tai tuota, en enää saa oireita.
Ei niin päin, vaan koettaa Jobin tavoin todeta ottavansa Herran kädestä hyvää, miksi ei myös pahaa? Eikä se, mitä pidän nyt pahana, aina ole pahaa, kun katselen sitä kymmenen vuoden kuluttua. Se "kiittäkää joka tilassa" tuntuu kornilta, ei se aina muuta tee kuin tyrmistyttää...   Mitä järkeä oli nyt sairastuttaa, ku. Meillä on kaikki lääkärit poissa? 

Se hyödyttää muistaa tehdä,  ainakin se huvittaa äärettömästi minun mieltäni, eli minä saatan nauraa.
Mutten enää ollenkaan aina! Kun saan kohtauksen, kiitän, koska opin läksyni jolloinkin vuosituhannen vaihteessa.  Mutta huomispäivästä en missään nimessä uskalla mitään luvata.

Toisinaan kohtaa ihmisiä, hyvin täysijärkisiä, jotka etsivät erityisesti lastensa kärsimykselle suuria ja pelottavia jumalanrankaisu-kausaliteetteja.  Ikuisesti vaikuttava on Risto Santalan aivan pieni kirjanen"Pieni astia Pyhässä Maassa".   Se kertoo hänen kuusivuotiaan Ismo-poikansa sairastumisesta ja kuolemasta Israelissa, jossa perhe toimi lähetystyössä. "Parempi pieni astia Pyhässä Maassa, kuin suuri jumalanhuone vieraalla maalla".  Santala toivoi alusta saakka pojastaan pappia, työtoveria ja työnsä jatkajaa, ja Ismo omaksui tämän unelman itsekin. Siitä tuo nimi. Etsi vaikka osoitteesta www.antikka.net.
« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo:11:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #40 : 20.10.13 - klo:11:33 »
En jaksa täällä nyt kerrata mitä kaikkea on jo aiheesta kerrottu. Anteeksi jos tulee turhaa toistoa...
Itselläni on nyt pinnalla se ajatus, että kun omalla kohdalla synti, väärä teko, nousee pintaan,
tulee esille tavalla tai toisella...
Mielestäni silloin tärkeää on kohdata se tilanne...ei paeta ja torjua...
Myöntää että näin on...
Katua....
Pyytää anteeksi...
Tehdä parannusta...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #41 : 20.10.13 - klo:11:59 »
En jaksa täällä nyt kerrata mitä kaikkea on jo aiheesta kerrottu. Anteeksi jos tulee turhaa toistoa...
Itselläni on nyt pinnalla se ajatus, että kun omalla kohdalla synti, väärä teko, nousee pintaan,
tulee esille tavalla tai toisella...
Mielestäni silloin tärkeää on kohdata se tilanne...ei paeta ja torjua...
Myöntää että näin on...
Katua....
Pyytää anteeksi...
Tehdä parannusta...


No mutta, hyviä ajatuksiahan nuo ovat, vai eikö?
 
Toisinaan ajattelen että siihen parannuksen tekemiseen saa liittää - ja tuleekin - että rohkaistuu hakemaan apua myös psykiatrian poliklinikalta, A-klinikalta, vaikka. Puhuu myös lääkärin kanssa.  Moni fyysinen sairauskin tuottaa psyykkiset oireet, joille annetaan hengellinen merkitys - ainoastaan. En puhu sinusta, enhän minä sinua tunne, vaan ihmisistä joita olen kohdannut. Vaikka nyt kodeiiniin mieltynyt lääkäri saattaa sitä parannusta miljoonasti vakuutella, kun parannuksen tekoa olisi AN-ryhmään liittyminen  (Anonyymit narkomaanit) tai kollegan apu ja vieroitushoito. Muuten hän toimii kuin paroni von Münchhausen, joka hiuksista koetti vetää itsensä suosta - tai komentaa Jumalaa sen tekemään.   Usein taustalla piileskelee ajatus, että kakku on mahdollista samanaikaisesti säästää ja syödä. Tai, ettenhän minä nyt narkomaani tai mikään mielenterveyspotilas ole.

On niinikään oireita, joilla tuottaa toisille kärsimystä, Jumala ei kiellä tuotakin reittiä tsekkaamasta.

Tuli vain mieleeni. Korostan etten sinua tunne. Mutta kohtaan ylihengellistämistä sentään aika usein.

..............................................

Muuan fb-frendini katkaisi frendiyden.  Hän on innoissaan "pyhästä tanssista". Kirjoitin, että mikä siitä muusta tanssista sitten tekee epäpyhää tai jotain.  Olin juuri aloittanut aikuisbaletin. Pyhä tanssija toimii itse modernin tanssin opettajana. Me hylkäämme paljon Jumalan hyviä lahjoja omatekoisten sääntöjemme mukaan, niin arvelen.  Toisaalta; tässä kullekin tietty sallittakoon Rtun mukaisesti vapautensa, mutta kai sitä voi miettiä.

"Tämä maailma on pyhä yhdestä ainoasta syystä:  Jeesus Kristus on sen kamaraan painanut askeleensa" (DB).  
Jotensakin, että "nouse, Pietari, teurasta, ja syö" vaikka kuinka et olisi ikinä syönyt mitään "saastaista." (Ap.t.)
« Viimeksi muokattu: 20.10.13 - klo:12:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #42 : 23.10.13 - klo:21:44 »
 :039:
Missäköhän Hanna nykyään luuraa.
Oli kyllä aivan ihana ihminen joka sai mut liittymään tälle foorumille ja vastaili kyselevälle sydämelleni, niin ihqu ihanasti aina.

Öö satavuotta sitten.
Kaikki valta tekoälylle!

Benkku

  • Vieras
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #43 : 25.10.13 - klo:06:35 »
On minussa...johdanko minä ihmistä lankeamukseen?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Synnin syvin olemus?
« Vastaus #44 : 25.10.13 - klo:07:37 »
synnin syvin olemus - se tarkoittaa perisyntiä ainakin lutteerilaisissa kirkoissa!!!
wilhelmi niskasen jäljillä