Kirjoittaja Aihe: Kirkon kritiikkiä  (Luettu 91472 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #15 : 24.11.05 - klo:22:18 »
Koska en ole teo- vaan teknologi voin suhtautua vapaamielisesti, jos niin tulkitaan, opillisiin kysymyksiin. Olen edelleen sitä mielenkiintoista mieltä, että opilla ja epäuskolla on yhteiset juuret.  Usko on jotain, mitä ei voi määrittää eikä ymmärtää ja saattaa näyttää jopa pikkuisen fatalistiselta. Kaiken lisäksi, kun on elänyt tuolla sekuläärissä maailmassa, josta uskonasioista puhuminen on tyylirikko, on koko homma pelkistynyt  minusta yksinkertaisuudessaan vain olennaiseen. Te teologit voitte eritellä sitä ihan vapaasti ilman, että se heiluttaa minun lapsenuskoani mihinkään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Kauhanen T

  • Vieras
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #16 : 24.11.05 - klo:22:36 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
opilla ja epäuskolla on yhteiset juuret.

Niinpä. Oppi on juuri meitä epäuskoisia varten. Kun epäusko ottaa vallan, pitää olla jokin väline, minkä avulla voisi tunnistaa edes järjellään Kristuksen ja perkeleen äänen.

Minun heikko uskoni mitenkään pärjäisi hengissä ilman valmiiksi määriteltyjä uskonsisältöjä. En tietäisi Jeesuksesta tätäkään vähää, ei olisi edes tätä kuollutta aivouskoa ilman kirkkoa ja sen opetusta. Minulle sen jättäminen ja omien tuntemusten varaan rakentaminen olisi lopullinen sinetti omavanhurskaudelle. Hyvä, että muilla on paremmin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #17 : 25.11.05 - klo:09:38 »
Minusta tuntuu, että en ihan hallitse kieltä ja kirjoitukseni aiheuttaa enemmän epäselvyyttä ja väärinymmärrystä kuin mitään muuta. Pitäsi puhua vain desibeleistä ja bittinopeuksista niin olisi varmemmilla jäillä.

Kauhanen puhuu viisaita, minä en vaan osannut sanoa sitä oikein. Tämä ei ole vahva lajini. Tekstini antaa liian paljon mahdollisuuksia ymmärtää se toisin kuin tarkoitin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
re: Kauhanen T
« Vastaus #18 : 25.11.05 - klo:10:05 »
Ehkä sitten puhutaan liian kivuliaista asioista. Itse luulin puhuvani lähinnä naispappeudesta ja seksuaalisista vähemmistöistä. Jotka eivät ole itselleni tuskallisia ollenkaan ja joiden toivoisin olevan yhtä lapsellisen helppoja myös kirkolle. Ja kirkon toivoisin myös olevan vähemmän pitkämielinen organisoidun konservatiivisen toiminnan suhteen. Minusta aika pieniä kysymyksiä jos puhumme uskon ytimestä. Mutta nämä näyttävät kuitenkin olevankin hyvin tuskallisia asioita - ja ehkä sitten tosiaan kristinuskon ytimessä, juuri kuten konservatiivit antavat ymmärtää. En kyllä edes ymmärrä miten äkillisesti siirryimme homoliitoista ja naispappeudesta uskontunnustukseen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Kauhanen T

  • Vieras
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #19 : 25.11.05 - klo:11:12 »
Eikös tämä ketju lähtenyt liikkeelle "Tunnustuksesta"? Minä olen kaiken aikaa ainakin yrittänyt puhua siitä, naispappi- ja homojutut ovat tulleet keskusteluun muualta.

Minun pointtini tuntuvat tulleen selviksi ja ymmärrän että llwyd on eri mieltä. Omasta puolestani tämä riittääkin taas tällä erää.

Ja kiitos Sepolle palautteesta! Vika ei kyllä useinkaan ole siinä mitä sinä kirjoitat, vaan tulkitsijoiden (mm. minun) ahdaskatseisessa sanoihin tarttumisessa. Täällä ikävä kyllä välittyvät vain sanat, eivät ilmeet, äänensävyt, eleet yms.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #20 : 25.11.05 - klo:12:31 »
Jeesuksen opetusten ytimekkyydestä on José Ignacio Gonzáles Faus kirjoittanut kirjan, joka kuuluu minulle tärkeiden teosten joukkoon. Siinä nostetaan kristillisen etiikan keskeisiksi ohjeiksi nämä kaksi:

Ei saa kerätä aarteita itselleen.

Ei saa nyhtää pois vehnää.

Näihin liittyvät vertaukset mielettömästä rikkaasta ja rikkaviljasta. Ensimmäinen painottaa epäitsekästä palvelemista ja toinen kärsivällistä toivoa. Kirjan mukaan nämä kyvyt ovat ihmisille ehkä vaikeimmat mutta inhimillisimmät.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #21 : 25.11.05 - klo:13:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Eikös tämä ketju lähtenyt liikkeelle "Tunnustuksesta"? Minä olen kaiken aikaa ainakin yrittänyt puhua siitä, naispappi- ja homojutut ovat tulleet keskusteluun muualta.

Minun pointtini tuntuvat tulleen selviksi ja ymmärrän että llwyd on eri mieltä. Omasta puolestani tämä riittääkin taas tällä erää.


Joo, en vaan tosiaan tiedä mistä olen eri mieltä. Minusta tuntuu että olet lukenut tekstiini asioita, joita siellä ei kerta kaikkiaan ole. En ole puhunut tunnustuksesta vaan Tunnustus-dokumentista ja etenkin sen Helsingin Sanomissa saadusta vastaanotosta. Asia jonka nostin esille on että kirkko suhtautuu mielestäni luvattoman pehmeästi konservatiivisiin näkökantoihin sosiaalisissa kysymyksissä, ja siinä määrin kun nämä jälkimmäiset ovat konservatiiveille tunnustuksellisesti keskeisiä (esim. vaikuttaen ehtoollisyhteyteen) ihmettelen heidän määritelmäänsä siitä mikä kristinuskossa on olennaista. Aika viattomasti lähdin keskustelua avaamaan - kai nyt meillä sosiaalisissa kysymyksissä liberaalisti ajattelevilla on edes oikeus puhua näistä asioista? Vai ovatko ne konservatiivien yksityisomaisuutta?
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #22 : 26.11.05 - klo:13:08 »
Mielestäni vanhakirkollisen näkökulmasta asiaa ei voi paremmin ilmaista (näin myös eräs lukija paikallisessa srk-lehdessä) kuin Luther Wormsin valtiopäivillä:
"Jos minun ei Raamatulla tai järkisyin osoiteta erehtyneen — en luota paavin enkä kirkolliskokouksen arvovaltaan, sillä ne ovat erehtyneet ja puhuneet toisiaan vastaan — en voi enkä halua peruuttaa mitään. Omatuntoni on sidottu Jumalan sanaan, ja on epävarmaa ja väärin toimia omaatuntoaan vastaan. Tässä seison enkä muuta voi. Jumala minua auttakoon. Aamen."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #23 : 26.11.05 - klo:15:47 »
Miksi Raamattu ja järkisyyt ovat ikään kuin vaihtoehdot? Jotkut tuntuvat pitävän järjenvastaisuutta jopa raamatullisuuden takeena.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #24 : 26.11.05 - klo:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Miksi Raamattu ja järkisyyt ovat ikään kuin vaihtoehdot? Jotkut tuntuvat pitävän järjenvastaisuutta jopa raamatullisuuden takeena.


Niinpä. Tiedän etteivät nämä asiat koske suuria joukkoja, naispapit toki kokevat kiusaa ja syrjintää, mutta vaikka seksuaalisia vähemmistöjä loukataan vielä pahemmin (eli pidetään luontaista identiteettiä syntinä) niin kysymys toki on suhteellisen pienestä vähemmistöstä, joka ajetaan pois kristinuskosta. Mutta periaatteena se tuntuu suurelta: ylipäänsä mielikuva pois ajamisesta ja loukkaavista sanoista ja ajatuksista. Itse olen sitä mieltä, ettei näillä kysymyksillä ole mitään tekemistä uskon kanssa vaan tämän pelottavan modernin kokemuksen, epäilyksen ja pelon ja sitä kautta valtaan ja erotteluun takertumisen kanssa. Kysymyksessä ei ole kristillinen asenne vaan syvän, pelottavan epäkristillinen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #25 : 27.11.05 - klo:13:00 »
Kaipaan sellaista kristillisyyttä, joka kyselee mitä Jeesus sanoisi nyt. Sen sijaan perustetaan siihen mitä joku on sanonut Melanchtonin sanoneen Lutherin tarkoittaneen, kun tämä selitti Paavalin julistaneen...

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #26 : 27.11.05 - klo:17:18 »
Pena, tarkoititko jotain tämän tyylistä: http://blog.janoinen.net/teme/2005/11/26/evankelioinnista ?

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #27 : 27.11.05 - klo:20:05 »
Ei ollut hassumpi tuokaan, Teme! Kannattaisi tosiaan joskus lukea evankeliumeita kuvauksena Jeesuksesta henkilönä ja miettiä mitä tuo henkilö nyt meille meidän tilanteisiimme sanoisi. "Henkilokohtainen Vapahtaja" on jotain niin valtavaa, että se saattaa estää kuulemasta, mitä ihmisten keskellä vaeltava ihmisen poika haluaa sanoa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Tuukan-IIwydin-Sepon keskustelu
« Vastaus #28 : 27.11.05 - klo:23:54 »
Moon etiikasta kiinnostunut (rakas heitto Tuukan suuntaan), mutta se ei ole metodi. Etiikasta ei ole tiedettä. Etiikka on eetosta, jossa näkyy sukulaisten, ystävien ja vihollisten näkemykset. Se on "jemandes Aufenhalt". Se on "Heimat", kotiseutu. Moraali ja etiikka on kotiseutua. Mutta se on myös, vaikka ei tiedettä, se on tieteen yläpuolella. Se on lähimmäisenrakkauden moraalia. 8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pengu

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Kirkon kritiikkiä
« Vastaus #29 : 28.11.05 - klo:20:30 »
Niin, sen verran uskaltaudun minä noviisikin tänne mietiskelemään Penan kommenttiin liittyen, että mikä oli Jeesuksen tarkoitus? Oliko tarkoitus pistää käyntiin liikevoima, joka voimistuu, joka pysyy samana vai joka jopa kenties heikkenee? Mihin saakka me uskallamme mennä rajoja rikkomaan? Jeesus uskalsi mennä kuolemanvaarallisen pitkälle, mutta oliko siinä jo riittävästi? Tarvitseeko rajoja vielä ylittää vai ovatko nämä annetut rajat rakkautta?

Miksi haukkasinkaan siitä hyvän ja pahan tiedon puusta.. ei se omppu edes maistunut hyvälle.


Niin ja sori käyttämästäni fysikaalisesta termistä - en ole fysiikkaa peruskoulun jälkeen lukenut, joten puhun täyden tietämättömyyden suomalla itsevarmuudella.