poislukien ehkä se Torinon käärinliina) ja tuhatta muuta painotusta pystyy perustelemaan Raamatulla.
Mikäli oikein muistan, niin Torinon kääriliinoissa on ollut jokun henkilö, joka on oudolla tavalla kadonnut käärinliinoista siten, että niitä ei ole avattu ihmiskäsin ruumista poistettaessa. Tai jotain tällaista muistan kuulleeni eräässä esitelmässä (raamattutunnissa).
Kristuskin nousi haudastaan yliluonnollisella tavalla.
Eli tarkoitukseni on sanoa, että kyllä Torinon kääsinliinoja voi Raamatulla perustella aidoiksi sellaisiksi, miksi niitä väitetään (ja ehkä myös epäaidoiksi).
Liinoja tutkimalla ja evankeliumin tekstien yksityiskohtiin vertaamalla löytyy varmaan paljonkin yhteneviä seikkoja.
Itselläni ei ole mielipidettä käärinliinojen alkuperästä, en ole sen selvittämiseen aikaa uhrannut - mielenkiintoinen asia se silti minusta on.
Olen Eeva-Laisan kanssa samaa mieltä siinä, että monista kulttuureista ja uskonnoista meille on paljon opittavaa.
Matkoillani olen törmännyt islamilaisen kulttuurin piirissä ilmiöön, että kaikki eivät mahdu rukouskokoukseen moskeijaan.
Niin on ollut täyttä. Kun vielä ottaa huomioon, että rukouskokous on useamman kerran päivässä, niin pistää ajatteluttamaan, koska Suomessa rukouskokouksia on perinteisesti kerran viikossa ja niissä mukana vain muutama ihminen.
Siinä on ajattelemisen aihetta itse kullekin meille.
Ja näitä malliesimerkkejä löytyy aivan varmasi paljon, myös budhalaisuuden piiristä.
Mielestäni vieraista mallia otettaessa asiat pitää tuoda kristilliseen viitekehykseen.
Jos siis ottaa mallia muslimien rukouskokouksista (mikä olisikin sangen toivottavaa), tapahtumaa ei kokonaisuudessaan pidä siirtää kristilliseen kulttuuriin.
Siirretään vain se rukous ja jätetään Allah pois siirrosta. Rukous kohdistetaankin Jahvelle.
Ei siis siirretä vieraista uskonnoista näiden uskontojen jumalia, vaan niitä tapoja, joihin Raamattukin meitä kehoittaa tai jotka eivät ole ristiriidassa Jahven tahdon kanssa.
(Jahven tahdosta voi sitten toki olla tulkintaerimielisyyksia, mutta periaate se, että ei Jahven tahdon vastaisia asioita vieraista izelle).
En siis vastusta budhalaisuudesta löytyviä kristilliseenkin viitekehykseen sopivia asioita, vastustan kuitenkin budhalaisuuteen liittyviä palvontavälineitä, kuten budhan patsaita.
Jokaisella, jolla on kotonaan esineen muodossa olevia budhan patsaita tai seinällä budhan kuvia, pitäisi välittömästi heittää ne tuliroviolle ja sanoutua oikein kovaan ääneen niistä irti.
Ps. Jos tarkkoja ollaan, niin lähes jokaisen kodista tod.näk. löytyy budhan kuvia, joita niitä ei toki aika varmasti pidä polttaa.
Tämä on tietokilpailukysymys foorumilaisille. Kuka arvaa, mihin nyt viittaan kintaallani?