Kun kaadan kahvia tai hakkaan halkoja, sekin on niitä ei-hetskun tekosia.
Otanpa tähän sietämis-hyväksymis-kunnioittamisteemaan yhteiskunnallisen näkökulman. Tasa-arvon vinkkelistä olen sitä mieltä, että minun perheelläni on oltava samat oikeudet kuin muilla perheillä. Kunnioitusta tai torjuntaa sosiaalisille tekosille, kuten perheelleni ja parisuhteelleni, minun on homona lupa edellyttää jo siksikin, että siten toimin solidaarisesti muita vähemmistöön kuuluvia kohtaan.
Jos ajattelemme minkään vähemmistön aseman paranemista yhteiskunnassa, ei se koskaan ole tapahtunut ilmän tätä täysvaltaistumista. Kun vähemmistö vaatii tasa-arvoa, niin se vaatii kunnioitusta ja rajoituksi samoin perustein normiväestölle.
Ei homoseksuaalisuutta Suomessa syrjitä, vaan yksittäisiä ei-heteroja ihmisiä syrjitään työpaikoilla ja muissa yhteisöissä: siksi näytön saaminen onkin aina lähes mahdotonta.
Jos joku ei-homo sanoo hyväksyvänsä minut ihmisenä tai "yleensä", mutta ei tekojani, niin silloin haluan tietää, mitä tekojani, missä ja milloin hän ei hyväksy.
Kun aletaan hyväksymään ihmisiä siitä tai siitä huolimatta, niin silloin ei kyllä kohdata toista vaan lähinnä oman ullakon kuvajaisia.
Tämän saman voi kuulla joltain rampa-, ceepee- tai näkkärityypiltäkin, jotka on aika herkkiä aistimaan, milloin kohdataan kokonaisena ihmisenä, milloin tuosta tai tästä ominaisuudesta tai teosta huolimatta.
Totta kai yli ja ohi tämän sosiaalisen, on jotain ihan muuta yhteyttä, joka on niin suurta ja syvää että sille ei sanoja löydy. Otan esimerkin yksi kirkossa kriittisesti hlbt-ihmisiä kohtaan -tai siis "homoseksuaalismia" vastaan- esiintynyt toimittaja-pastori oli samaan aikaan iltamessussa, mutta niin sinne vain köpöteltiin yhteiselle rakkauden aterialle...