Kirjoittaja Aihe: Viidesläisyys vs. körttiläisyys  (Luettu 60756 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #120 : 18.09.17 - klo:22:16 »
Mitä tulee ylläpitoon, niin se ei rajoita eriäviä mielipiteitä. Sen sijaan se puuttuu perättömiin tietoihin ja loukkaaviin lausumiin.

Toisekseen olisi minullakin kokemusta molemmista, mutta ylläpitäjän roolista johtuen en kirjoita tänne mielipiteitäni kovin herkästi. Arvelkaa vapaasti mitä mieltä olisin.

Minä olen varmasti kuulu tämän viestin aikaisemminkin  mutta en muista milloin ja missä yhteydessä.

Kun nyt on sitten kerrottu omat mielipiteet asiasta viidesläisyyden kokeuksista hyvääsä japahass. nNiin kaikella kunniotuksella samat kokemuksest minulla on tämän hetken körttiläisistä, mutta jätän asian leijumaan mielipiteeni.
Jätän myös mainitsematta niitä henkilöitä mitkä vaikuttavat  tällä hetkellä körttiläisyydessä
ja esiintyvät myös julkisuudessa. Koska koen että en loukaisi heidän yksityisyyttä, joten jääköön he omaa rauhaansa.

En ole muuten kokenut että ainakaan minun ojossain tilaisuudessa olleena joku henkilö nousisi ylös ja alkaisi paukutta Raamatulla.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #121 : 18.09.17 - klo:22:31 »
Äskettäisessä tilanteessa tuli havainnollisesti esiin olennainen ero tavassa pitää hartauspuhe. Viidesläisyyteen kuuluu pyrkimys vaikuttaa kuulijoihin, körttiläisyydessä pikemminkin jaetaan kokemus siitä, mikä on vaikuttanut itseen.

Nyt taidat puhua palturia , kyllä körttiläisyydessä on myös aivan samat pyrkimykset kuin viideläisyydessä. Sen voi jo todeta kirkon sisällä ja miten asiat pitäiäsi olla ja kyllä seuroissa saa nähdä tämän,kuin myös heräjäjuhlilla. Tämä on minun kokemus enkä ole ainoa joka kokee näin

En myöskään mene asiassa aivan joka asiaa tuomaan esille. Koska niistä asioista on käytyy monen tahoista keskustelua eri viesti ketjuissa jne.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #122 : 18.09.17 - klo:22:35 »
Mielestäni nykyviidesläisyys muistuttaa enemmän Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyttä, kuin nykyinen körttiläisyys.

Olen samaa mieltä kansasi ja uskon että herra Ruotsalainen voisi käänähtää haudassaan nykyisentilanteen johdosta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #123 : 18.09.17 - klo:22:41 »
   Herännäisyyden juuret ovat päreiden ajoissa, viidesläisyyden sähkön.
Väitän etä että molemmat ovat syntyneet päreiden aikana. Siihen tulokseen olen tullut ja siitä taitaa olla hieman kirjailusutta. Mutta ymmärrän kyllä että meillä on asiasta eri näkemyksiä mikä syntyi missä ja milloin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #124 : 19.09.17 - klo:03:56 »

   

Väitän etä että molemmat ovat syntyneet päreiden aikana. Siihen tulokseen olen tullut ja siitä taitaa olla hieman kirjailusutta. Mutta ymmärrän kyllä että meillä on asiasta eri näkemyksiä mikä syntyi missä ja milloin.


 

 Olen kaikessa samaa mieltä kanssasi, mutta et sinä ymmärrä mitään.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #125 : 19.09.17 - klo:04:06 »

   
     

 Olen kaikessa samaa mieltä kanssasi, mutta et sinä ymmärrä mitään.



   Tarkoitan, että olen kaikessa eri mieltä kanssasi, mutta en ymmärrä mitään.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #126 : 19.09.17 - klo:07:01 »
Muistan erään tapauksen, monen vuoden takaa. Olin silloin jonkinlainen körtti-intoilija, suvaitsematon ja olin lähinnä vapaiden suuntien ja siihen viittaavan tyylin voimakas arvostelija.
Menimme Viisveisaajan kanssa Kansanlähetyksen kesäjuhlille, oliskos ollut Ryttylässä.
Muistan olleeni voimakkaan ylimielisyyden ja arvostelun vallassa viidesläisyyttä kohtaan. Kiertelimme eri näyttelyitä ja olisin halunnut ryhtyä väittelemään näytteilleasettelualueella jonkin kanssa, omasin mielestäni oikean opin ja he olivat väärässä, lakihenkisiä kun olivat.

Näin alas ihminen voi joutua sitä itse huomaamatta.
Olipa noloa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #127 : 19.09.17 - klo:07:22 »
Tuskin mikään hengellinen liike lähtee tyhjästä. Kaikella on juuret, usein pitkätkin. Minua kiinnostaa varhaisten suomalaisten lähetyssaarnaajien vaikutus maamme hengelliseen liikehdintään. Pietari Kurvinen vaikutti evankelisuuden muotoutumisessa ja Frans Hannulan käynnistämä 'Hannulan herätys' kokosi 1900-luvun alussa suuria joukkoja Turun seudulla.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #128 : 19.09.17 - klo:13:42 »
Herännäisyyden juuret ovat päreiden ajoissa, viidesläisyyden sähkön.
Väitän että molemmat ovat syntyneet päreiden aikana. Siihen tulokseen olen tullut ja siitä taitaa olla hieman kirjailusutta. Mutta ymmärrän kyllä että meillä on asiasta eri näkemyksiä mikä syntyi missä ja milloin.
Olen kaikessa samaa mieltä kanssasi, mutta et sinä ymmärrä mitään.
Tarkoitan, että olen kaikessa eri mieltä kanssasi, mutta en ymmärrä mitään.
Ymmärrät tai et halua ymmärtää ei ole niin vaarallista.
Mutta mitä olen seurannut viestejänne yleensä.

Minun on hyvin usein myös vastavasti ymmärtää mitä Te haluatte todella kertoa minulle.

Tämä johtuu viestienne sisältämästä huumorista ja koska olen persoonaltani hyvin tosikko se aiheuttaa meidän välillä välitömästi ongelman.
Mutta ette ole ainoa kenen kanssa tämä ongelma tulee esiin keskusteluissa.   

Palataan kumminkin niihin päreisin eli minusta niin körttiläisyydessä kuin viidesläisyydessä juuret ovat päreissä.
Se päre on Raamattu joka kirjoitettiin päreen valossa.

Raamattu on molemmissa niin körttiläisyydessä kuin myös viidesläisyydessä perusta mihin rakentuu kristillinen sanoma.
Käsitys Raamatun sanomasta ja miten me sen käsitämme ei keskenämme kohtaa, joten silloinhan emme voi estää vastakkain asettelua.
Vaikka haluaisimme että näin ei olisi.
Mutta nyt kun tilanne on se mikä on.

Toivottavasti Sinä ymmärsit ja jos et ymmärtänyt sähköistäiviestiäni, silloin en voi auttaa viestin sisällön ymmärtämisessä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #129 : 19.09.17 - klo:13:57 »
Kirkko ja kaupunki 7.9.2017 lehden numerossa 16 näköislehdestä

Sivuilta 8B-9B kirjoitus mikä liittyy tähän keskusteluun:

https://issuu.com/kirkkojakaupunki/stacks/f16eb582445c4fc68bd254c4ad56ed79

ps. Sillä ei ole mitään väliä onko alueenlehti Helsingin, Vantaan tai Espoon. Kaikista lehdistä löytyy edellä mainituista sivustoista kirjoitus.


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #130 : 19.09.17 - klo:14:01 »
Mielestäni nykyviidesläisyys muistuttaa enemmän Paavo Ruotsalaisen ajan herännäisyyttä, kuin nykyinen körttiläisyys.

Mun mielestä höpönlöpöä toi väittäminen.

Vaikka saa sitä puhua tai kirjoittaa ihan höpöjäkin, mutta mielummin tuolla körttibaarin puolella.
Itse kirjoitan siellä useasti höpöjä ja koitan vähemmän muualle.

Nykykörttiläisyydestä uskoisin Paavo Ruotsalaisen pitävän.
Painotetaan arnmoa ja erilaisen suvaitsevuutta, kuten sukupuolisessa suuntaumisessa ollaan avarakatseisia ja ollaan enempi vierellä kulkijoita kuin moralisteja.

Seurapuheet ovat mitä parhaimpia ja seuraväki ei hätkähdä oikeen mistään mitä ahkerasti seuroissa vierailleena olen huomannut, vaan tilaa annetaan ties millaisille tyypeille puheineen, mutta moni lainaa puheissa Paavoa ja hänen aikaisiaan painotuksia.
No Paavon lähdekirjoja olen lukenut jokusen ja julkaistut kirjeet, että kuitenkin vin sen perusteella, kun eihän me kukaan olla eletty silloin ja tiedetä millainen ukko Paavo vainaa oli aikoinaan, mutta uskoisin hänen olevan hyvin tyytyväinen nykykörtteihin.

Hän kyllä myös suhtautui erilailla uskoviin, ei tainut olla keksitty viidesläisyyttä vielä silloin, mutta niihin mitä silloin oli rukoilevaiset ja ties mitä kummaa ääriliikettä, kun painotti milloin mitäkin asiaa fanaattisesti.
« Viimeksi muokattu: 19.09.17 - klo:14:13 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #131 : 19.09.17 - klo:15:44 »
Jaa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #132 : 19.09.17 - klo:16:35 »
Valitettavasti en enää voi keskustella teidän kanssa enää niin että vois vastata teille jatkossa esimerkiksi tähän aiheeseen liittyen. 
Halusin kertoa tämän siksi että kukaan ei koe minua ylenkatsovaksi kun en vastaa joidenkin viesteihin.

Siitä kerron enemmän miksi olen tähän päätynyt.
Lisä selvitys on viestiketjussa:

Lähdekritiikki ja muita valemedia-asioita
http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4765.0

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #133 : 19.09.17 - klo:18:32 »
Raamattu on molemmissa niin körttiläisyydessä kuin myös viidesläisyydessä perusta mihin rakentuu kristillinen sanoma.
Käsitys Raamatun sanomasta ja miten me sen käsitämme ei keskenämme kohtaa, joten silloinhan emme voi estää vastakkain asettelua.

Kristillisen kirkon perusta on Uuden testamentin ilmoittamassa Kristuksessa. Yhteinen perusta ei ole estänyt kirkkoa jakautumasta kirkkokuntiin ja niiden sisällä vaikuttaviin liikkeisiin. Kun keskustellaan kahden eri-ikäisen herätysliikkeen eroista, on aloitettava siitä ajasta, jolloin nämä liikkeet on voitu erillisinä ilmiöina havaita.

Vaikka emme voisikaan välttää vastakkainasettelua, voimme valita sen, miten siinä tilanteessa toimimme. Linnoittaudummeko omiin leireihimme murjottamaan, aloitammeko kiivaan väittelyn vai pyrimmekö sopuisasti ja keskinäisen kunnioituksen vallitessa puhumaan asiat selväksi? Keskustelun tavoitteena ei ole jommankumman käsityksen voitto ja toisen tappio. Pyrkimyksenä on kaikessa rauhassa perustella oma näkemys ja kuunnella mitä toisella on puolestaan sanottavana. Jos saavutetaan yhteisymmärrys, se on jotain uutta, ei toisen puolen jäämistä toisen jalkoihin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Viidesläisyys vs. körttiläisyys
« Vastaus #134 : 19.09.17 - klo:19:17 »
En tiedä liittyykö tähän aiheeseen...mielestäni liittyy...

Mitä mieltä olette, jos paikallisseurakunnassa yritetään järjestää esimerkiksi
"uskonkysymysten pohdintaryhmä aikuisille".....
niin onnistuuko sellainen tällä keskustelukulttuurilla kun tässä ketjussa vallitsee???  Kysyn vaan..
Miettikää, jos ajattelisitte että tuollaiset ryhmät olisi paikallaan!!
Vai mikä mielestänne pitää olla asenne ja ilmapiiri seurakunnan toiminnassa?
Mielestäni Kristus-keskeisyyttä tarvitaan...armollisuutta...hyväksyntää...tilaa kaikille...
rakkaudellista ilmapiiriä...

Täällä tuollainen ryhmä on toiminut vuosia...

Arvatkaa kysytäänkö siellä aluksi onko körttiläinen vai viidesläinen....
Arvatkaa sanotaanko siellä toiselle: sinä olet väärässä...asia on näin kun minä sanon...

Anteeksi....tämä kuuluisi kördebaariin...koitan pysyä siellä....   :eusa_angel: :039: