Kirjoittaja Aihe: Pyhä luottamus  (Luettu 5750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Pyhä luottamus
« : 19.09.10 - klo:16:42 »
Mitä se on?

Satuin kuulemaan keskustelun, jossa toinen kertoi yt-neuvotteluista työpaikallaan ja todennäköisistä potkuista. Hän oli surullinen ja ehkä hiukan peloissaan. Keskustelun toinen osapuoli sanoi tälle melkein työttömälle, että luota Jumalaan, älä murehdi.

Jäin pohtimaan asiaa. Onko se sitä Pyhää luottamusta? Ei murehdi asioita. Vai pitäisikö tuossa tilanteessa ehkä hiukan murehtiakin, kun iso osa elämää on pyörähtämässä uuteen muotoon. Vai Pyhä luottamus aina ja kaikessa?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #1 : 19.09.10 - klo:18:06 »
Iskitpä aiheeseen jota olen paljon ajatellut.
1, Ikinä en sano toiselle noin, sillä minkäänlaista huolettomuutta, pyhää, profaania  tai vallan epäpyhää, ei kaadeta kauhalla kuin huuhteluvettä saunassa kenenkään mieleen. Tuo on tavallisesti eräs tapa sanoa että suu kiinni, en jaksa kuunnella nyt mitään surutarinoita itse.  

2. Pyhää huolettomuutta ei voi edustaa se, ettei kulje huolta kantaen, käsitellen ja ratkaisua etsien ja ikävät asiat vastaanottaen. On myös pyhää huolta, niin uskon, sitä kannetaan niistä, jotka on uskottu vastuulle, esimerkiksi tässä perheen toimeentulosta mahdollisesti, ehkä veloista jotka on suoritettava.  Se on velvollisuuksistaan huoelhtimista, eikä mielihyvän sävyistä koskaan vakavassa tilanteessa. Pyhää huolta voi sanoa myös niiden kantavan, jotka ottavat tosissaan huolen ympäristöstä, lähimmäisistään ja maailmanrauhasta.

3. Huolettomuus ja luottamus eivät lähde ystävän paasauksesta liikkeelle. Ne nousevat ihmisen mielestä. Murheen ja huolen alla kulkijaa voi vain tukea lohduttamalla, ja usein enemmän on vähemmän.  Se riittää, että jaksaa kuunnella heittämättä Jumalaa kehiin  millään hirmuhopulla, sillä Jumalalla on oma aikataulunsa.  

4. Asioista on huolehdittava. Ja kuitenkin on niin, että jos ihminen voi, ja lopulta oppii, ja Jumala antaa hänen löytää vähänkin luottamusta ja turvaa hän jaksaa huolehtia, eli hoitaa asiansa vaikeassakin tilanteessa  paremmin, sillä ei suinkaan meille nyt ihan mitään huolista  ja murheista vapaata matkaa ole luvattu.


5- On hyvä luottaa vähäisessäkin määrin huippuluotettavaan kuin hurmiolla epäluotettavaan, sanoo Luther mutta älkää kysykö missä... ihan varmasti on Lutherilta tämä.  Luottamus kantaa koska kohde on luotettava - ei siksi että ihminen luottaa, uhhuh.  Ja silti hädän päivänä saattaa joskus kokea Jumalan olevan lähinnä.

En vain oikein usko että mitään inhimillistä kokemusta voi väistää, ja luonnollinen huoli omasta ja perheen toimeentulosta on yksi näistä.  

Minulla on ystävä joka on lähtöisin eräästä maamme varakkaimmista liikemiessuvuista, eikä ollenkaan käsitä tällaista. Hän on kuin se päänsä menettänyt - oliko se Marie Antoinette, kuka osaa historiaa - joka ihmetteli miksi kansa ei voi syödä kakkua kun leipä on lopussa.  En oikeastaan tahtoisi olla hän - välillä on kuin hän ei oikein eläisikään, tai elämä olisi kauhean vieras, hän on vieraantunut luonnollisista iloista ja suruista - niin paljon saa kuitenkin rahalla, sellaista mitä useimpien on mietittävä, säästettävä ja sitten saa hankittua ja siitä on niii-iin iloinen... ja niin pitkän aikaa vielä.  Miten iloita uudesta fillarista, jos sellaisen voi poiketa ostamaan jos huvittaa, esimerkiksi?  Menee maku paljosta.

Emmekä me voi tietää miten Jumala ajattelee, ehkä huolet myös lähentävät ja kutsuvat Jumalan luo, ja sano siinä sitten että "älä huolehdi"...

No johan pit soarnan.  :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #2 : 19.09.10 - klo:18:22 »

No johan pit soarnan.  :026:

Siis... jos siis joku on tässä valistuneempi niin täällä ollaan kuulolla... Leena ja hänen kotijumalansa  :026: :026: odottavat valistusta, sillä tästä olisi kirjan verran asiaa kesken miettimisen Leenalla nimittäin  .

Mutta tuo alakertateksti sanoo jotakin jonka saattaa saada. Myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Mutten minä sitä kenellekään päin naamaria läväytä. On vain niin luja turva siinä. Täällä sattuu kaikenlaista - silti se on syvimmältään totta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #3 : 19.09.10 - klo:18:45 »
--- Tuo on tavallisesti eräs tapa sanoa että suu kiinni, en jaksa kuunnella nyt mitään surutarinoita itse.  ---


Pitää paikkansa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #4 : 19.09.10 - klo:19:43 »
"Pyhän huolettomuuden helmi
Sinä tiedät, mitä tarvitsen. Varjele minut huolehtimasta."

Kaisa Raittila: Martin Lönnebon rukoushelmet
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #5 : 19.09.10 - klo:20:43 »
Minulle tuli tästä Kummajaisen aloittamasta ensimmäiseksi mieleeni Dostojevskistä , muistaakseni Sodassa ja Rauhassa mainitut Jumalan hullut.
Se mitä heistä löysin on tässä:

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/arvonimet/kristuksen_tahden_houkka.htm

Itse olen sukuni perinteitä noudattava pelokas huolehtija ja murehtija perimmältäni. Ilman Auttajaa en jaksaisi.
« Viimeksi muokattu: 19.09.10 - klo:20:47 kirjoittanut Riitta-mummi »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #6 : 19.09.10 - klo:20:47 »
muistaakseni Rodassa ja Rauhassa mainitut Jumalan hullut.


Jospa ne on körttejä? :icon_wink:

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #7 : 19.09.10 - klo:21:44 »
Minulle tuli tästä Kummajaisen aloittamasta ensimmäiseksi mieleeni Dostojevskistä , muistaakseni Sodassa ja Rauhassa mainitut Jumalan hullut.
Se mitä heistä löysin on tässä:

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/arvonimet/kristuksen_tahden_houkka.htm

Itse olen sukuni perinteitä noudattava pelokas huolehtija ja murehtija perimmältäni. Ilman Auttajaa en jaksaisi.

Mielenkiintoinen linkki! Täytyypä tutkailla. Kiitos!


Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #8 : 20.09.10 - klo:00:44 »
Mitä se on?

Satuin kuulemaan keskustelun, jossa toinen kertoi yt-neuvotteluista työpaikallaan ja todennäköisistä potkuista. Hän oli surullinen ja ehkä hiukan peloissaan. Keskustelun toinen osapuoli sanoi tälle melkein työttömälle, että luota Jumalaan, älä murehdi.

Jäin pohtimaan asiaa. Onko se sitä Pyhää luottamusta? Ei murehdi asioita. Vai pitäisikö tuossa tilanteessa ehkä hiukan murehtiakin, kun iso osa elämää on pyörähtämässä uuteen muotoon. Vai Pyhä luottamus aina ja kaikessa?
moinen vastaus kuulostaa "Raamatulla päähän" tyyppiseltä ja kuten joku jo totesi, niin siinä ei haluta asettua toisen asemaan.

vaikka asiat eivät murehtimalla parane, niin tietenkin moisessa tilanteessa murehtii, jos ei vielä tiedä mihin seuraava ovi aukeaa.
ainoan kerran (kai) kun olen srk-tiloissa ääneen ruman sanan sanonut on kun omassa firmassa alkoi YT:t ja joku besserwisser kommentoi sitä ilkkuen. Vaikka silloin asia ei koskettanut sitä osastoa missä minä olin, niin silti ärsytti. ja sitten joskus kun itseä kosketti YT suoraan, niin "näennäis"osanotto tyyliin "meillekin se voi iskeä" ei paljoa auttanut. puheliaat ihmiset eivät kai osaa olla hiljaa ja kuunnella? mutta enpä minäkään ole osannut kavereilleni mitään järkevää moisessa tilanteessa sanoa.




Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #9 : 21.09.10 - klo:07:39 »
Mietin tätä luettuani. Ihmiset pulisevat toisten seurassa joskus epävarmuuttaan, eivät kai uskalla olla hiljaa. Tai uskaltavat vain hyvin tutussa seurassa. Puhe on loistava tapa kätkeä ajatukset, mutta tuo mistä kerroit tuntuu ikävältä. Miksi iloita toisen onnettomuudesta? En tajuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8397
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #10 : 21.09.10 - klo:14:14 »
Tää on kiva aihe.

Itse olen opetellut olemaan enempi luottamuksessa. Sitähän uskokin on. Luottamusta johonkin mitä ei näe.
Kyllä paljon asioita on joihin ei voi vaikuttaa ja joutuu vain odottamaan. Odottaako sitten murehtien, vai iloiten ja luottamuksessa se onkin toinen asia.

En tiedä onko ihan luottamuksesta, mutta näin yhden unen missä koira haukoitteli ja sen suusta tuli, että oivoivavoivoi.
Nyt olen tehnyt parannusta voivottelusta. Se on ollut kai jonkinlainen lemmikki mulla. :-\

Luottamus on siitäkin kiva juttu, että se kasvaa kun sitä harjoittaa.
Uskossa ja luottamuksessa jättää asioita Isompiin käsiin ja sitten kun näkee, että asiat menee hyvin, niin sitä alkaa enempi olemaan murehtimatta ja oppii enemmän luottamaan.. :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #11 : 21.09.10 - klo:15:40 »
Tää on kiva aihe.

Itse olen opetellut olemaan enempi luottamuksessa. Sitähän uskokin on. Luottamusta johonkin mitä ei näe.
Kyllä paljon asioita on joihin ei voi vaikuttaa ja joutuu vain odottamaan. Odottaako sitten murehtien, vai iloiten ja luottamuksessa se onkin toinen asia.

En tiedä onko ihan luottamuksesta, mutta näin yhden unen missä koira haukoitteli ja sen suusta tuli, että oivoivavoivoi.
Nyt olen tehnyt parannusta voivottelusta. Se on ollut kai jonkinlainen lemmikki mulla. :-\

Luottamus on siitäkin kiva juttu, että se kasvaa kun sitä harjoittaa.
Uskossa ja luottamuksessa jättää asioita Isompiin käsiin ja sitten kun näkee, että asiat menee hyvin, niin sitä alkaa enempi olemaan murehtimatta ja oppii enemmän luottamaan.. :)

 :eusa_clap: :023: :026:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Pyhä luottamus
« Vastaus #12 : 21.09.10 - klo:17:25 »
Ehkä se onkin siinä, että ei jää murheeseen makaamaan. Suree sen minkä suree ja sitten alkaa etsiä ratkaisuja tai vaihtoehtoja ja luottaa siihen, että on tulevaisuutta. Jokaisella meillä on oikeus reagoida muutoksiin omalla tavallamme. Olen käynyt yhdet yt-neuvottelut ja ne oli minulle niin raskaat, että irtisanouduin itse. Siihenkin liittyi valtvasti epävarmuustekijöitä ja pelkoa. Totta, etten siihen tilanteeseen olisi halunnut kenenkään sanovat, että älä murehdi. Murehdin jo pelkästään sitä, että hyviä ja kivoja ihmisiä sanottii irti työstä, josta he pitivät. Osalle työllistyminen on sen jälkeen ollut vaikeaa. Eivät he kuitenkaan "elä murheessa", vaan ovat kukin tahollaan menneet elämässä eteenpäin. Osa Jumalaan turvaten, osa jollain muulla konstilla.