Kirjoittaja Aihe: Laulaminen ja veisaaminen  (Luettu 23042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Laulaminen ja veisaaminen
« : 15.07.07 - klo:14:38 »
Paikallinen kirkkokuoroni jai nyt sit kesalomalle :( ja kylla oli outoa tana aamuna messussa, kun ei saanu laulaa tai veisata! Sanoinkin kuorolaisille eilen kun oli vipa kerta kuorolaulua (ja messun radiointi): Minulle kirkko ilman laulua on kuin Irlanti ilman pubeja! Eli siis kovin outo...Onneksi sentaan kuului kaunista musiikkia kovaaanisista tana aamuna messussa, mut kylla se outoo oli kun kukaan ei laulanut.

Onhan se taalla foorumilla tullut monessa yhteydessa (ja monen toimesta) esiin et veisaaminen on meille korteille kovin tarkeaa. Onneksi on virsikirja ja siikkarit mukana, et pitaa sit vaan pitaa omia veisuita taalla :lol: Ja siis saavunhan taas suloiseen suvisuomeen jo jonkun viikon paasta.

Laulakaa, veisatkaa ja nauttikaa Suomen suvesta! Tanaan on onneksi taallakin melkein ensimmainen kunnolla kesainen paiva tana kesana...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #1 : 19.07.07 - klo:15:33 »
Runsas viikko sitten eräs henkilö kysyi seuroissa:' mitä eroa on laulamisella ja veisaamisella?'
Asioihin hyvin perehtynyt musiikki-ihminen vastasi:' laulaminen on laulamista, jossa ei ennätä ajatella. Veisaaminen on rukousta, jossa säkeen välissä on pieni tauko, jolloin ennättää ajatella virren sanomaa. Eräs rovasti -vihkipappini- sanoi, että pilkutkin pitää veisata.
Se on rukousta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #2 : 19.07.07 - klo:16:52 »
Aika hyva vastaus, vaan itse kylla koitan laulaessanikin ajatella! Ainakin nain kuoroihmisena tulee laulettua paljon kauniimmin kun laulaa oikein "tunteella". Vaan tuo veisaaminen on kylla meikalaisellekin kuin rukousta ja joskus ikaankuin enemmankin...Musiikki on niin tarkeaa ja "tunteita nostattavaa" et sanoihin pystyy monesti elaytymaan jopa paremmin kun veisaa ne.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

julle

  • Vieras
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #3 : 19.07.07 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Runsas viikko sitten eräs henkilö kysyi seuroissa:' mitä eroa on laulamisella ja veisaamisella?'
Asioihin hyvin perehtynyt musiikki-ihminen vastasi:' laulaminen on laulamista, jossa ei ennätä ajatella. Veisaaminen on rukousta, jossa säkeen välissä on pieni tauko, jolloin ennättää ajatella virren sanomaa. Eräs rovasti -vihkipappini- sanoi, että pilkutkin pitää veisata.
Se on rukousta.


Laulamisen ja veisaamisen eroista olen myös kuullut, että veisata saavat nekin, jotka luulevat etteivät osaa laulaa.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #4 : 25.07.07 - klo:09:06 »
Itse olen ajatellut, että laulaminen on sellaista kevyempää, ja veisaaminen raskassoutuisempaa.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #5 : 25.07.07 - klo:11:11 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Itse olen ajatellut, että laulaminen on sellaista kevyempää, ja veisaaminen raskassoutuisempaa.



Riippuu tietysti, mitä laulaa. Oopperat, varsinkin nykyoopperat ovat raskaita paitsi laulajille niin myös yleisölle. :lol:
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #6 : 25.07.07 - klo:12:31 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Itse olen ajatellut, että laulaminen on sellaista kevyempää, ja veisaaminen raskassoutuisempaa.


Jos puhut hengellisestä musiikista, niin tuo lienee yleinen mielipide. Me ajattelemme veisaamisen mieluummin rukouksena. Siionin virret ovat rukouskirja, niin ei seuroissa ole erillistä rukousta, kun on jo rukoiltu veisatessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #7 : 25.07.07 - klo:13:43 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Itse olen ajatellut, että laulaminen on sellaista kevyempää, ja veisaaminen raskassoutuisempaa.


Siionin kannelta ei ainakaan voi raskassoutuisella nuotilla vetaa...jos se sit on laulamista, niin olkoon niin! :wink: Yhdyn kylla itsekin ennemmin tuohon ajatukseen, et veisaaminen on ikaankuin laulettua rukousta. Vaikka tiukkoja rajoja on kai taas tassakin tapauksessa aika turha vetaa vai onks se sitten myos niin et lauluja lauletaan ja virsia veisataan?!?
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Que vadis
« Vastaus #8 : 31.07.07 - klo:06:20 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Runsas viikko sitten eräs henkilö kysyi seuroissa:' mitä eroa on laulamisella ja veisaamisella?'
Asioihin hyvin perehtynyt musiikki-ihminen vastasi:' laulaminen on laulamista, jossa ei ennätä ajatella. Veisaaminen on rukousta, jossa säkeen välissä on pieni tauko, jolloin ennättää ajatella virren sanomaa. Eräs rovasti -vihkipappini- sanoi, että pilkutkin pitää veisata.
Se on rukousta.


Jaa, Huomaa kyllä että kuka tulee mistäkin, meikä kun tulee vahvasti evankelioivasta taustasta niin laulaminen on aina ollut sanoman eteenpäin viemistä.
 Sellaista julistusta, sitten on ollu joitain ylistyslauluja joissa vaan kiitetään Herraa.

Tää on aika uusi asia tämä rukoileminen  veisaamalla.
Katolilaiset laulavat Raamattua he eivät lue sitä.
Taitaa ortodokseillakin olla sama tapa.

Virrestä viis veisaan? Toi vanha vitsi ois saanu jäädä kuulematta. No ei kait se ole ainut joka on virsiin saanut shtautumaan skeptisesti kuten myös kaikenlaisiin muihin sakramentteihin, kuten yhteiset uskontunnustukset ja ristinmerkintekemset ja muut.
 Opetus vaan on ollut meikäläiselle, että ne ovat uskonnollisia tapoja ja tulisi olla oma henkilökohtainen uskominen jossa kaikki tapahtuu spontaanisesti. Kuitenkin pitää myöntää että omat kaavat ja tavat on joka paikassa.

Nykyään osaa jo suhtautua sakramentteihin ja yhteisiin tunnustuksiin ilman sen kummempia ajatteluja, että teatteria.

Kauas on pitkä matka, saas näkee miten sitä suhtautuu kun nyt joskus pääsee enempi körttiseuroissa käymään, kun tuntuu että täällä pääkaupuniseudula ei moisia järjestetä.
 Tonne Nivalaan ois tarkoitus mennä 100 vuotisjuhlille ens viikonloppuna, toivottavasti siellä jotain aukeaa tästä oudosta porukasta josta ei vanha Erkkikään ota aina selvää. :roll:
Tik toc.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Que vadis
« Vastaus #9 : 31.07.07 - klo:09:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Kauas on pitkä matka, saas näkee miten sitä suhtautuu kun nyt joskus pääsee enempi körttiseuroissa käymään, kun tuntuu että täällä pääkaupuniseudula ei moisia järjestetä.


Järjestetään! Siellä järjestetään ja paljon. Seuratiedot löytyvät osoitteesta http://uusimaa.h-y.fi/seurakalenteri.html, tosin tällä hetkellä vielä päättyvän eli kevät-kesäkauden tiedot. Päivitän syksyn kohtapuoliin.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #10 : 31.07.07 - klo:10:46 »
Tässä ensi hätään pari tietoa:

Huomenna ke 1.8.2007 klo 19.00
Lauttasaaren kirkon seurakuntasali
Myllykallionrinne 1, 00200 Helsinki
Seuroissa puhuvat asessori Hannu Vapaavuori, rovasti Leo Norja, pastorit Samuli Korkalainen ja Marko Heusala.

Espoossa on 23.8. Velskolan leirikeskuksessa seitsemän seurakunnnan körtti-ilta:
http://www.h-y.fi/foorumi/viewtopic.php?p=20005&sid=e5cc112bba9c63e51b44e003aa6a1fea

Mukaan vaan!

Mt

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #11 : 31.07.07 - klo:11:13 »
Lainaus
Katolilaiset laulavat Raamattua he eivät lue sitä


Notta hah :-? Tuskin...

Ainakin mika oma kokemukseni on katolilaiset nimenomaan lukevat raamattua ja laulaminen/veisaaminen on sit vaan vaha harvempien juttuja. Jos tarkoitat ns. psalmilaulua (vai mika sen nimi nyt olikaan) niin siihen oon kylla tormannyt niin Lintulan luostarissa kuin Ilmajoen kirkkokuorossakin!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Laulaminen ja veisaaminen
« Vastaus #12 : 31.07.07 - klo:11:42 »
"Veisaan virrestä viis ja häivyn järven rantaan onkivehkeet tanassa..."
Yhdestä Löytyn laulusta. Pastori Paavilainen lähti lomailemaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Que vadis
« Vastaus #13 : 31.07.07 - klo:15:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Kauas on pitkä matka, saas näkee miten sitä suhtautuu kun nyt joskus pääsee enempi körttiseuroissa käymään, kun tuntuu että täällä pääkaupuniseudula ei moisia järjestetä.


Järjestetään! Siellä järjestetään ja paljon. Seuratiedot löytyvät osoitteesta http://uusimaa.h-y.fi/seurakalenteri.html, tosin tällä hetkellä vielä päättyvän eli kevät-kesäkauden tiedot. Päivitän syksyn kohtapuoliin.


Ja nyt myös se Uudenmaan alueen syksyn seurakalenteri netissä. Ei muuta kuin veisaamaan!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Kiitos kaunis
« Vastaus #14 : 01.08.07 - klo:06:31 »
Kitos.
Pitääpä mennä seuroihin. :shock:

Niin siis Hanna minusta katolilaiset laulava messussaan Raamattua kuten ortodoksitkin.
Autuaita olette te kun teitä vanhurskauden tähden vainotaan,,,autuaita olette te jotka isoatte vanhurkautta,,,jne.
Minusta kyllä mitä olen kuullut niin Paavin kuin mitä ne onkin ortoboksissa kun johtavat Jumalanpalvelusta niin laulavan Raamattua.
Sitten heillä on erilaisia rukouskirjoja lisäksi.

Sitä en tiedä millaista heidän oma hartauden harjoitamisensa sitten on.
 Varmaankin siellä on munkkeja ja nunnia joiden hartauselämä on paljonkin syvempää kuin monen herätyskristityn jotka eivät pidä heitä uskomassa olevina ollenkaan.

 Itse olen sitä mieltä ollut aina, että uskomassa olevia voi löytyä ihan mistä tahansa, vaikka kommunistipuolueesta tai vapaa ajattelijoiden seasta.
 Ihmisillä vain on niin monimutkainen tuo mieli ja kun se kapinoi voi olla kaikenlaista oireilua ulkoisesti, vaikka sydämessä olisikin usko.
Joka on lahja ja Jumalan armosta ettei kukaan kerskaisi. Tolleen körttimäisesti toi uskon määritelmä vielä. :wink:
Tik toc.