Kirjoittaja Aihe: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat  (Luettu 20561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #15 : 03.10.06 - klo:08:26 »
Nelson Mandela ja Desmond Tutu. Ensimmäinen valotti elämän monimutkaisuutta liittyen väkivallan käyttöön vapaustaistelun yhteydessä. Ja on muutenkin esimerkki melkoisesta ihmisestä. Jälkimmäinen kertoi uskomattomia tositarinoita ihmisten välisestä armosta ja anteeksiannosta. Toki siis kirjojensa välityksellä olen heihin tutustunut, en sentään henkilökohtaisesti. Eivät turhaan Nobelin rauhanpalkintoa saaneet.
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #16 : 03.10.06 - klo:19:03 »
-Luther, joka keksi kristinuskon :wink:
-Wilhelmi Niskanen, joka keksi jumalattoman vanhurskauttamisen positiivisesti kyynisellä kielellä. :wink:
-Lauri Haikola, joka keksi etiikan.
-V.Porkola, joka keksi armon. :wink:
-Bruce Springsteen, joka keksi minun pitämisen elämässä. :wink: :wink:  :wink:  :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #17 : 04.10.06 - klo:11:00 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
-Luther, joka keksi kristinuskon :wink:
-Wilhelmi Niskanen, joka keksi jumalattoman vanhurskauttamisen positiivisesti kyynisellä kielellä. :wink:
-Lauri Haikola, joka keksi etiikan.
-V.Porkola, joka keksi armon. :wink:
-Bruce Springsteen, joka keksi minun pitämisen elämässä. :wink: :wink:  :wink:  :wink:


With Bruce "we shall overcome devils and dust" :wink:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #18 : 04.10.06 - klo:11:24 »
Kuka keksi rakkauden? Entä toivon?

Joku tuntematon kirjoitti seinään: "Huomenna on kamalaa." Ei siis vielä tänään. Toivoa on vielä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #19 : 04.10.06 - klo:13:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kuka keksi rakkauden? Entä toivon?

Joku tuntematon kirjoitti seinään: "Huomenna on kamalaa." Ei siis vielä tänään. Toivoa on vielä.


Ihminen suhtautuu aina pelokkaasti sellaiseen, mistä ei tiedä riittävästi. Niinpä huominen on aina hyvän ongelmallista, koska emme tänään tiedä, mitä huomenna tiedämme. :D
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #20 : 04.10.06 - klo:14:22 »
Luovuus on paljolti sitä, että ei pelkääkään, vaan pitää tuntematonta mahdollisuuksien aarreaittana.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #21 : 04.10.06 - klo:16:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Luovuus on paljolti sitä, että ei pelkääkään, vaan pitää tuntematonta mahdollisuuksien aarreaittana.


Hyvin sanottu. Pane työ ylös. Ja heitä se keskusteluun kaikkialla, missä kuljetkin. Ihmiset pelkäävät tehdä uutta ja erilaista, tehdä eri tavalla, olla erilaisia. Ja kaikki tämä estää luovuutta.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #22 : 04.10.06 - klo:17:19 »
Ajatus siitä, että viettäisin elämäni kuljeskelevana keskustelijana on aika kiehtova. Tuli mieleeni säe jostain viisusta: Onko se Lenin, onko se maanteitä kiertävä Lenin tai vieläkin pahempaa, onko se Rolling Stone?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #23 : 05.10.06 - klo:10:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ajatus siitä, että viettäisin elämäni kuljeskelevana keskustelijana on aika kiehtova. Tuli mieleeni säe jostain viisusta: Onko se Lenin, onko se maanteitä kiertävä Lenin tai vieläkin pahempaa, onko se Rolling Stone?


Ajatus on viehättävä ja olen sitä nuorena jopa harrastanut eli matkustanut pitkin maata ja toiminut kuljeskelevana keskustelijana. :wink: Huomasin, että keskustelu ihmisten kanssa syötti virtaa lisää avoihin ja sain jatkuvasti uusia, hyviä ajatuksia. Rolling Stone ei taida kulkea enää mihinkään. Ovat vanhoja ukkoja. Ja Leninin patsaatkin on jo kaadettu. Good! 8)
Acta, non verba.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #24 : 05.10.06 - klo:10:30 »
Jaakko Löytyn
laulut ovat soineet kotonamme niin kauan kuin muistan. Laulut niin tekstin ja sävelen puolesta kuin hänen persoonaansakin peilaten puhuttelevat ja käyvät lähelle, ei idolina, vaan toverina.

Arndt Pekurinen
suomalainen aseistakieltäytyjä, jonka horjumattomuus osaltaan auttoi ymmärtämään, että väkivallan välttämättömyys on silkkaa kulttuuria eikä totta ollenkaan.

CrimethInc. kollektiivi (sekä rakas vallankumouksellinen isoveljeni)
amerikkalaiset ehkä hiukkasen narsistiset anarkismin lähetyssaarnaajat ovat antaneet kentän, jolla pöyhiä muita luutuneita asenteita, sekä tilan jossa ennen kaikkea kyseenalaistaa itse vastauksenantajia.

Jostein Gaarder
filosofian popularisoija auttoi löytämään itsestäni filosofin.

Körttikansa (nuoriso)
vertaissakki, toinen kyseenalaistamisen kenttä ja minun tärkein, ellei ainoa linkkini heimoon ja maahan.
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #25 : 08.10.06 - klo:01:27 »
Kyllä Jaakko, Jostein Gaarder on kerrassaan mainio kirjailija. Erityyppisia teoksia, mutta kaikki ajatuksiaherättäviä. Lisättäköön hän omaan listaani vaikuttavista ajattelijoista!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #26 : 10.10.06 - klo:05:30 »
Nietzsche, Camus, Friedell ja Khrisnamurti.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Hölkänen

  • Vieras
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #27 : 10.10.06 - klo:14:18 »
Gösta Sundqvist ja Dostojevski. Eniten kuitenkin minä itse, valitettavasti.

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #28 : 11.10.06 - klo:02:17 »
Ei nyt tule mieleen ketään yksittäistä...niinpä ajattelin laittaa muutaman sitaaatin jotka ovat herättäneet ajatuksia.

Älä sure sitä, että yhteinen aika on ohi.  Iloitse siitä, että se on ollut.
 Johan Wolfgang von Goethe (1794-1832) saks. kirjailija

Muovaamme henkilökohtaisen maailmamme tyyneksi tai rajuksi riippuen siitä, minkälaista elämää haluamme viettää. Voimme luoda rauhan tyyssijan keskelle kaaosta. Voimme aiheuttaa tuhoa keskellä paratiisia. Riippuen siitä, miten muovaamme henkemme.
 Richard Bach: Kohoa siivillesi

Jos tahdot lähestyä Luojaa, pyri ymmärtämään luotuja asioita.
 Columbanus (n.530-615ekr.) Irl. pyhimys

Kasteen kimaltaessa auringossa puhui kastehelmi kyyneleelle näin: Lehdon kukat rakastavat minua ja minussa peilautuvat aurinko ja pilvet.
Mutta sinä kyynel, jossa ei kukaan peilaudu ja joka et ole kenenkään ystävä, olet saanut surullisen osan: Sinua pidetään ilon vihollisena ja sinä asustat surun kodissa.
Tähän kyynel vastasi hiljaa: Minun kutsumukseni on tehnyt minusta vakavamielisen: Olen nimittäin matkalla taivaaseen viemään viestiä kärsivältä sielulta.
Axel Fredenholm: Tilitys elämälle

Vasta kuoleman tiedostaminen saa meidät kokemaan elämän elämänä.
 Max Frisch(1911-1991)sveit.kirjailija

Vapautta ei kannata tavoitella, ellei siihen sisälly erehtymisen vapautta.
 Mahatma Gandhi (1869-1948)

Päämäärä ja keinot ovat synonyymejä minun elämänfilosofiassani.
 Mahatma Gandhi (1869-1948)

Rakkaus ja totuus ovat saman kolikon kaksi eri puolta, molemmat hyvin vaikea toteuttaa, mutta ainoat elämisen arvoiset asiat.
 Mahatma Gandhi (1869-1948)

Vapain laulu ei kohoa ristikkojen ja verkkojen takaa. Ja se, jonka jumalanpalvelus on ikkuna, jonka voi avata ja sulkea, ei ole vielä astunut sielunsa sisimpään, jonka ikkunat ovat auki päivänkoitosta päivänkoittoon. Jokapäiväinen elämäsi on temppelisi ja uskontosi.
 Kahlil Gibran:  Profeetta
   
Kauan sitten eli Ihminen, joka ristiinnaulittiin, koska hän rakasti liiaksi ja oli liaan rakastettava. Ja kumma kyllä, tapasin hänet eilen kolmasti. Ensimmäisellä kerralla Hän pyysi, että poliisi ei veisi ilotyttöä vankilaan; toisen kerran hän joi viiniä hylkiön kanssa; ja kolmannella kerrallla Hän tappeli mainosmiehen kanssa kirkossa.
 Kahlil Gibran: Hiekkaa ja vaahtoa

Äiti luo, hän varjelee, ja hävittämisestä puhuminen hänen läsnäollessaan merkitsee puhumista häntä vastaan, mutta poika ei osannut oivaltaa sitä ja kiisti Äitinsä elämän tarkoituksen. Äiti on aina kuolemaa vastaan. Käsi, joka ohjaa kuolemaa ihmisten asumasijoilla, on Äitien halveksuma ja vihaama. Hänen poikansa ei hoksannut sitä, koska oli kunnian kylmän hohteen häikäisemä.
 Maksim Gorki: Tarinoita Italiasta

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #29 : 20.07.17 - klo:15:29 »
Elämänkatsomukseeni on varmasti ollut ajattelijoita jotka ovat vaikuttaneet myönteisesti mutta myös kielteisesti.
Kun puhutaan kielteisistä ajattelijoista, niin hyvin usein ahdistuksissani omatuntoni saa minut tarttumaan pahuutta ajattelevien ihmisten vaikutuspiiriin.

Tämän tapainen elämänkatsomus on itselleni hyvin vaaralista., sen olen jo todennut monta kertaa. 
Apostoli Pietarin elämäkatsomus on ollut ja tulee aina olemaan vaikuttajana ja ajattelijana, joka kääntää pahuuteni ja kiivauteni Sanan ääreen.

2.Piet:1-3.
1 Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaoppeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon.
    
2 Heidän irstasta menoaan lähtevät monet seuraamaan, ja näiden takia totuuden tie tulee häväistyksi.

3 Ahneudessaan he pyrkivät käyttämään teitä hyväkseen esittämällä tekaistuja tarinoita. Mutta heille muinoin langetettu tuomio on yhä voimassa, heidän tuhonsa odottaa heitä".




Tästä huolimatta pahuuteni ei häviä mihinkään vaikka Hän minulle avun tarjoaa ja saan itse ajatella, mikä on minun elämänkatsomukseni vaikuttava ajattelija.

Kuka sitten voisi olla henkilö joka on ollut myös vaikuttamassa elämänkatsomukseni ajattelijana?

Hän on edes mennyt Martti Lindqvist (22. helmikuuta 1945 - 5. huhtikuuta 2004).

Hänen vuonna 1999 ilmestyneessä kirjassaan:  ”Keskeneräisyyden puolustus”.
Oli yksi teos mikä on elämäkatsomukseeni vaikuttanut ajatuksiltaan.

Koen myös että hänen kaikki teokset ovat vaikuttaneet minuun. Valitettavasti on jälleen todettava että nekin unhotuvat kiireissäni.

 - "Ihminen ei voi muuttua hyväksi. Mutta ihminen voi muuttua tietoisemmaksi ja vastuullisemmaksi ja rajoittaa sitä kipua, mitä toisille tuottaa. Elämään kuuluu sekin, että aiheuttaa kipua toisille. Moraalia on muun muassa se, että tulee tietoisemmaksi siitä, mitä omat teot aiheuttavat muille".


http://www.tiede.fi/keskustelu/22044/ketju/kohtaa_varjosi_ihminen